Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

Το μάθημα περιλαμβάνει μια σειρά διαφορετικών θεμάτων όπως: η γλώσσα των ΜΜΕ, ο πολιτικός λόγος, γλώσσα και διαδίκτυο, γλώσσα των νέων, γλωσσικός σεξισμός, γλώσσα και κοινωνική τάξη, ταυτότητες, γλωσσικό λάθος, κοινωνική διγλωσσία, ξένα δάνεια και νεολογισμοί.

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Διδάσκων: Περικλής Πολίτης, Αναπληρωτής Καθηγητής

 

Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: 

Γιομελάκης Δημήτριος, Δημοσιογράφος, Υποψήφιος διδάκτορας Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε.

Γκάλιος Κωνσταντίνος, Ηλεκτρονικός μηχανικός

 

Βιντεοσκόπηση - Επεξεργασία Υλικού: 

Γκάλιος Κωνσταντίνος, Ηλεκτρονικός μηχανικός

Γιομελάκης Δημήτριος,Δημοσιογράφος, Υποψήφιος διδάκτορας Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε.

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

  • Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
  • Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
  • Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
  • Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
  • Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
  • Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
  • Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Οι φοιτητές αναμένεται

  • να μπορούν, ως μελλοντικοί επαγγελματίες, να ερμηνεύουν τα γεγονότα που εξιστορούν μέσα σε κατάλληλα πολιτικά και κοινωνικά συμφραζόμενα
  • να μπορούν να εκφράσουν, σε άρθρα γνώμης, τεκμηριωμένες απόψεις για αμφιλεγόμενα θέματα όπως ο εθνικισμός, ο ρατσισμός, ο σεξισμός κ.λπ.
  • να αποκτήσουν επίγνωση των γλωσσικών λαθών, και στον προφορικό αλλά και στον γραπτό λόγο
  • να κάνουν εύστοχες υφολογικές επιλογές ανάμεσα στην υψηλή γλωσσική ποικιλία, που αντιπροσώπευε κάποτε η Καθαρεύουσα, και τη χαμηλή γλωσσική ποικιλία, που αντιπροσώπευε κάποτε η Δημοτική
  • να διαμορφώσουν σαφή στάση απέναντι στα ξένα δάνεια και τους νεολογισμούς

Ομάδα στόχος

Ομάδα στόχος

  • Οι φοιτητές του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ.
  • Ενδιαφερόμενοι για τη θεματική περιοχή Γλώσσα και Κοινωνία.

Μέθοδοι διδασκαλίας

Μέθοδοι διδασκαλίας

Πρόσωπο με πρόσωπο.

Μέθοδοι αξιολόγησης

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

  • Α.-Φ. Χριστίδης (επιμέλεια) (2001). Εγκυκλοπαιδικός οδηγός για τη γλώσσα. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

Online readings - Πηγές στη βιβλιοθήκη του ιδρύματος

  1. Παπαναστασίου Γιώργος (2008). Νεοελληνική ορθογραφία. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. http://search.lib.auth.gr/Record/913959
  2. Χάρης Γ. (επιμ.) (2003) Δέκα μύθοι για την ελληνική γλώσσα. Αθήνα: Πατάκης. http://search.lib.auth.gr/Record/507783
  3. Boardman Mark (2005). The Language of Websites. London & New York: Routledge. http://search.lib.auth.gr/Record/506536
  4. Crystal David (2006). Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press. http://search.lib.auth.gr/Record/436205
  5. Beard Adrian (2000). The Language of Politics. London & New York: Routledge. http://search.lib.auth.gr/Record/412621
  6. Myers Greg (2010). Discourse of Blogs and Wikis. London & New York: Continuum. http://search.lib.auth.gr/Record/946412

Βιβλία (Books)

  1. Πολίτης Περικλής (2014). Η γλώσσα της τηλεοπτικής ενημέρωσης. Τα δελτία ειδήσεων της ελληνικής τηλεόρασης (1980-2010). Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών.
  2. Androutsopoulos J. & A. Georgakopoulou (2003). Discourse construction of youth identities. Amsterdam: John Benjamins.
  3. Παυλίδου Θεοδοσία-Σούλα (επιμέλεια) (2006). Γλώσσα-Γένος-Φύλο. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών.
  4. Μπασλής Ι.Ν. (1988). Κοινωνική-Γλωσσική Διαφοροποίηση και Σχολική Επίδοση. Αθήνα: Νέα Παιδεία.
  5. Coupland Nikolas (2007). Style. Language Variation and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.