Γλώσσα και κοινωνία
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος
Το μάθημα περιλαμβάνει μια σειρά διαφορετικών θεμάτων όπως: η γλώσσα των ΜΜΕ, ο πολιτικός λόγος, γλώσσα και διαδίκτυο, γλώσσα των νέων, γλωσσικός σεξισμός, γλώσσα και κοινωνική τάξη, ταυτότητες, γλωσσικό λάθος, κοινωνική διγλωσσία, ξένα δάνεια και νεολογισμοί.
Διδάσκοντες
Διδάσκων: Περικλής Πολίτης, Αναπληρωτής Καθηγητής
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου:
Γιομελάκης Δημήτριος, Δημοσιογράφος, Υποψήφιος διδάκτορας Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε.
Γκάλιος Κωνσταντίνος, Ηλεκτρονικός μηχανικός
Βιντεοσκόπηση - Επεξεργασία Υλικού:
Γκάλιος Κωνσταντίνος, Ηλεκτρονικός μηχανικός
Γιομελάκης Δημήτριος,Δημοσιογράφος, Υποψήφιος διδάκτορας Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε.
Προαπαιτούμενα
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Μαθησιακοί στόχοι
Οι φοιτητές αναμένεται
- να μπορούν, ως μελλοντικοί επαγγελματίες, να ερμηνεύουν τα γεγονότα που εξιστορούν μέσα σε κατάλληλα πολιτικά και κοινωνικά συμφραζόμενα
- να μπορούν να εκφράσουν, σε άρθρα γνώμης, τεκμηριωμένες απόψεις για αμφιλεγόμενα θέματα όπως ο εθνικισμός, ο ρατσισμός, ο σεξισμός κ.λπ.
- να αποκτήσουν επίγνωση των γλωσσικών λαθών, και στον προφορικό αλλά και στον γραπτό λόγο
- να κάνουν εύστοχες υφολογικές επιλογές ανάμεσα στην υψηλή γλωσσική ποικιλία, που αντιπροσώπευε κάποτε η Καθαρεύουσα, και τη χαμηλή γλωσσική ποικιλία, που αντιπροσώπευε κάποτε η Δημοτική
- να διαμορφώσουν σαφή στάση απέναντι στα ξένα δάνεια και τους νεολογισμούς
Ομάδα στόχος
- Οι φοιτητές του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ.
- Ενδιαφερόμενοι για τη θεματική περιοχή Γλώσσα και Κοινωνία.
Μέθοδοι διδασκαλίας
Πρόσωπο με πρόσωπο.
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Συμπερασματική)
- Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Προτεινόμενα συγγράμματα
- Α.-Φ. Χριστίδης (επιμέλεια) (2001). Εγκυκλοπαιδικός οδηγός για τη γλώσσα. Θεσσαλονίκη: Κέντρο Ελληνικής Γλώσσας
Βιβλιογραφία
Online readings - Πηγές στη βιβλιοθήκη του ιδρύματος
- Παπαναστασίου Γιώργος (2008). Νεοελληνική ορθογραφία. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών. http://search.lib.auth.gr/Record/913959
- Χάρης Γ. (επιμ.) (2003) Δέκα μύθοι για την ελληνική γλώσσα. Αθήνα: Πατάκης. http://search.lib.auth.gr/Record/507783
- Boardman Mark (2005). The Language of Websites. London & New York: Routledge. http://search.lib.auth.gr/Record/506536
- Crystal David (2006). Language and the Internet. Cambridge: Cambridge University Press. http://search.lib.auth.gr/Record/436205
- Beard Adrian (2000). The Language of Politics. London & New York: Routledge. http://search.lib.auth.gr/Record/412621
- Myers Greg (2010). Discourse of Blogs and Wikis. London & New York: Continuum. http://search.lib.auth.gr/Record/946412
Βιβλία (Books)
- Πολίτης Περικλής (2014). Η γλώσσα της τηλεοπτικής ενημέρωσης. Τα δελτία ειδήσεων της ελληνικής τηλεόρασης (1980-2010). Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών.
- Androutsopoulos J. & A. Georgakopoulou (2003). Discourse construction of youth identities. Amsterdam: John Benjamins.
- Παυλίδου Θεοδοσία-Σούλα (επιμέλεια) (2006). Γλώσσα-Γένος-Φύλο. Θεσσαλονίκη: Ινστιτούτο Νεοελληνικών Σπουδών.
- Μπασλής Ι.Ν. (1988). Κοινωνική-Γλωσσική Διαφοροποίηση και Σχολική Επίδοση. Αθήνα: Νέα Παιδεία.
- Coupland Nikolas (2007). Style. Language Variation and Identity. Cambridge: Cambridge University Press.