Ομάδα στόχος

Ομάδα στόχος

Οι φοιτητές Πληροφορικής και γενικά οι φοιτητές των επιστημονικών κλάδων που θητεύουν στην Ακουστική, στη Μουσική ή στην Ψυχοακουστική – Νευροωτολογία.

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Διδάσκων: Διονύσιος Πολίτης, Επ. Καθηγητής

Βιογραφικό: http://users.auth.gr/~dpolitis

 

 

 

Συνεργάτις Ανάπτυξης Περιεχομένου: Λαμπρινή Ρούφη

Βιντεοσκόπηση / Μοντάζ: Βουλγαράκης Χρήστος

Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

Εισαγωγικά στοιχεία μουσικής θεωρίας. Η ακουστική και η ψυχοακουστική της μουσικής. Τεχνολογία και οργανολογία του ψηφιακού ήχου. Προγραμματισμός μουσικών συστημάτων. Μουσικές διεπαφές και το πρωτόκολλο MIDI. Απόδοση μουσικής με προσομοίωση μέσω Η/Υ. Φυσική μοντελοποίηση και συστήματα μουσικής πληροφορικής πραγματικού χρόνου. Μουσική και τεχνητή νοημοσύνη. Μουσικές γλώσσες προγραμματισμού. Μουσική αλγοριθμική σύνθεση. Απτικές και ειδικές μουσικές διεπαφές.

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Στο μάθημα αυτό αναπτύσσονται οι τεχνολογίες των διεπαφών και των γλωσσών προγραμματισμού του ταχύτατα αναπτυσσόμενου κλάδου της Μουσικής Πληροφορικής, οριοθετούμενου στο μεταίχμιο της επιστήμης (των υπολογιστών) και της τέχνης (της μουσικής).

Για πρώτη φορά ο μέσος χρήστης διαθέτει τόση μεγάλη διαδικτυωμένη υπολογιστική ισχύ, συνοδευόμενη από ειδικές πολυμεσικές εφαρμογές που μετατρέπουν τη διεπαφή ανθρώπου-υπολογιστή σε πολυδύναμη μονάδα ακρόασης, σύνθεσης, επεξεργασίας, παραγωγής και διάθεσης μουσικών ακουσμάτων σ' όλο τον κόσμο.

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

Δ. Πολίτη, Γλώσσες και διεπαφές στη μουσική πληροφορική, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2007

Μέθοδοι διδασκαλίας

Μέθοδοι διδασκαλίας

Το μάθημα εφαρμόζει υβριδικό μοντέλο μάθησης σε ποσοστό 70% - 30%.

Το 70% της ύλης παρουσιάζεται με τη μορφή κλασικής διδασκαλίας στο αμφιθέατρο και στο εργαστήριο. Από τους παρακολουθούντες απαιτείται η παρουσίαση βιβλιογραφικών εργασιών (3 τουλάχιστον) και ενός προγραμματιστικού project με γλώσσες και τεχνικές τάχιστης προτυποποίησης.

Το 30% της διδασκαλίας γίνεται με ηλεκτρονικά μέσα υποβοήθησης και περιλαμβάνει:

  • Video Lessons (βιντεοδιαλέξεις)
  • Ηλεκτρονικά τεστ (2 τουλάχιστον) μέσω του VLE του ΑΠΘ (MOODLE στο τρέχον έτος) @ http://elearning.auth.gr
  • Ηλεκτρονική Υποβολή ασκήσεων και μετρήσεων
  • Συμμετοχή σε forum και wiki του μαθήματος που εδράζονται σε υπηρεσίες του ΑΠΘ και του Διαδικτύου

Μέθοδοι αξιολόγησης

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Ηλεκτρονικά τεστ: 2, 10% του τελικού βαθμού το καθένα. Είναι υποχρεωτικά, δίκην προόδου.
  • Εργασίες: Υποχρεωτικές, παρουσιάζονται στην τάξη και κατόπιν υποβάλλονται ηλεκτρονικά.
  • Προαιρετική εργασία: Προβλέπεται για όσους ενδιαφέρονται για εμβάθυνση στο αντικείμενο της Μουσικής Πληροφορικής ή/και την εκπόνηση Διπλωματικής Εργασίας.

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

Ενδείκνυται η γνώση Ανώτερων Μαθηματικών και της Επικοινωνίας Ανθρώπου - Υπολογιστή, χωρίς όμως να προαπαιτείται. Το ίδιο ισχύει για τη γνώση μουσικής ή για τη δυνατότητα να παίζουν κάποιο μουσικό όργανο.

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

Βιβλία - κείμενα

  • Β. Δ. Πολίτη, Γλώσσες και διεπαφές στη μουσική πληροφορική, Εκδόσεις Κλειδάριθμος, 2008

Βιβλιογραφία 

  1. E. Miranda, Computer Sound Design – Synthesis Techniques and Programming, Focal Press Elsevier, UK, 2006. 
  2. J. Aikin (Ed.), Software synthesizers – The Definitive Guide to Virtual Musical Instruments, Backbeat Books, USA, 2003.
  3. C. Dodge, T. Jerse, Computer music – Synthesis, Composition and Performance, 2nd Edition, Schirmer Books, USA, 1997.

Online readings

  1. The Computer Music Journal, MIT Press. Πρόσβαση μέσω HEALINK
  2. J. Borchers, A Pattern Approach to Interaction Design, (Human Computer Interaction, Computer software – Development), e-Book, John Wiley and Sons, UK, 2001.

Πηγές στη βιβλιοθήκη του ιδρύματος

  1. M. Duckworth, Virtual music: how the Web got wired for sound, Routlege, USA, 2005. (Βιβλιοθήκη Φυσικού-Πληροφορικής)
  2. Sharp, Helen., Yvonne Rogers, kai Jenny Preece. Σχεδίαση διαδραστικότητας: επεκτείνοντας την αλληλεπίδραση ανθρώπου-υπολογιστή. 3η εκδ. Αθήνα: Μ. Γκιούρδας, 2013.
  3. D. Temperley, The cognition of basic musical structures, MIT Press, USA, 2001.
  4. J. Escrivan, N. Collins, The Cambridge companion to electronic music, Cambridge-New York, 2007. (Βιβλιοθήκη Τμήματος Μουσικών Σπουδών) 

Άλλα σχετικά ανοικτά μαθήματα άλλων ιδρυμάτων εσωτερικού ή εξωτερικού

  • Αρκετά MOOCS της COURSERA

Άρθρα

Ταινίες

  • Υπάρχουν αρκετές σε MOOCS του MIT κ.α. πανεπιστημίων.