Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

Η Πληροφορική στην εκπαίδευση (ως γνωστικό αντικείμενο και εκπαιδευτικό μέσο).

Το πρόγραμμα σπουδών Πληροφορικής στην Ελληνική εκπαίδευση: Διαθεματικό Ενιαίο Πλαίσιο Προγράμματος Σπουδών (ΔΕΠΠΣ).

Η Πληροφορική στο Γυμνάσιο, στο Λύκειο και στην Επαγγελματική Εκπαίδευση (Βασικοί άξονες διδασκαλίας, Αναλυτικό πρόγραμμα, Κύκλοι σπουδών).

Θεωρητικό πλαίσιο της διδακτικής (Διδακτικός μετασχηματισμός εννοιών της Πληροφορικής, Νοητικά μοντέλα και αναπαραστάσεις της Πληροφορικής, Τύποι γνώσεων στον προγραμματισμό.Οι έννοιες της μεταβλητής, της επιλογής & της επανάληψης).

Διδακτικές μέθοδοι για τη διδασκαλία προγραμματιστικών εννοιών: Εννοιολογικοί χάρτες, Αξιοποίηση Logo-like περιβαλλόντων, Παιχνίδι ρόλων & αξιοποίηση αναλογιών στη διδακτική εννοιών Πληροφορικής,

Μάθηση βασισμένη στο Παιχνίδι (computer games),

Εκπαιδευτική Ρομποτική (χρήση NXT Lego Robots),

Απτικές διεπαφές (tangible interfaces).

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

 Διδάσκων: Σταύρος Δημητριάδης, Επίκουρος Καθηγητής

 Βιογραφικό: http://mlab.csd.auth.gr/sdemetri/

 

 

 

 

 

Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Απόστολος Μαυρίδης

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Γνωστικοί: Κατανόηση αρχών οργάνωσης της διδασκαλίας και διδακτικής της Πληροφορικής στην πρωτοβάθμια και δευτεροβάθμια Εκπαίδευση. Εκμάθηση γενικών μεθόδων διδακτικής θεμάτων αλγοριθμικής και προγραμματισμού. Εκμάθηση καινοτόμων μεθόδων για την εκμάθηση προγραμματισμού (εκπαιδευτική ρομποτική, απτικές διεπαφές).

 

Δεξιότητες: Εκμάθηση λογισμικού για τη διδακτική θεμάτων Πληροφορικής σε Δημοτικό, Γυμνάσιο, Λύκειο. Εκμάθηση γλώσσας προγραμματισμού Logo. Οργάνωση διδασκαλίας με χρήση φύλλων εργασίας. Χειρισμός εκπαιδευτικών ρομπότ. Οργάνωση (σχεδίαση και υλοποίηση) διδασκαλίας σε θέματα Πληροφορικής σε περιβάλλον σχολείου Α/θμιας ή Β/θμιας Εκπαίδευσης.

Ομάδα στόχος

Ομάδα στόχος

Οι φοιτητές του Τμήματος Πληροφορικής - ενδιαφερόμενοι για την θεματική περιοχή της Διδακτικής της Πληροφορικής.

Μέθοδοι διδασκαλίας

Μέθοδοι διδασκαλίας

Διδασκαλία καθ΄ έδρας.

Μέθοδοι αξιολόγησης

Μέθοδοι αξιολόγησης

  1. Γραπτή εξέταση (40-50%): Αξιολογείται η επάρκεια βασικών θεωρητικών γνώσεων των φοιτητών καθώς και η ικανότητα σχεδίασης κατάλληλων λύσεων/μεθόδων για ποικίλα διδακτικά σενάρια στο πεδίο της διδακτικής Πληροφορικής. Χρησιμοποιούνται ερωτήσεις κλειστού τύπου (πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, κλπ.) και ανοικτού τύπου (σύντομης απάντησης και ανάπτυξης). Επίσης παρόμοιες ερωτήσεις χρησιμοποιούνται για τη διαμορφωτική αξιολόγηση των φοιτητών (σε κάθε διάλεξη με χρήση κατάλληλων φύλλων ερωτημάτων).
  2. Σχεδίαση διδασκαλιών & φύλλων εργασίας μαθητών(20-30%): Αξιολογείται η δεξιότητα των φοιτητών που αφορά την εφαρμογή συγκεκριμένων μεθόδων διδακτικής για την ανάπτυξη φύλλων εργασίας σχετικών με εισαγωγική διδασκαλία σε θέματα προγραμματισμού.
  3. Πρακτική Άσκηση σε Σχολείο (20-30%): Οι φοιτητές κάνουν πρακτική άσκηση μιας εβδομάδας σε σχολεία κυρίως δευτεροβάθμιας εκπ/σης. Παρακολουθούν διδασκαλίες και (σε συνεργασία με τους εκπαιδευτικούς) σχεδιάζουν και υλοποιούν μία δική τους μικροδιδασκαλία διάρκειας 2 διδακτικών ωρών. Αξιολογείται η ικανότητα των φοιτητών για σχεδίαση και υλοποίηση μικροδιδασκαλίας σε σχολικό περιβάλλον.

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

  1. Καλή γνώση της ελληνικής γλώσσας (δεν προσφέρεται σε φοιτητές Erasmus που δεν γνωρίζουν την ελληνική γλώσσα καθώς περιλαμβάνει πρακτική άσκηση σε σχολεία δευτεροβάθμιας εκπαίδευσης).
  2. Καλές γνώσεις αλγοριθμικής και δομημένου προγραμματισμού.
  3. Ευχέρεια στη μελέτη κειμένων στα Αγγλικά.

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

  1. Κόμης, Βασίλης Ι. Εισαγωγή στη διδακτική της πληροφορικής. Αθήνα: Κλειδάριθμος, 2005. (ISBN 960-209-838-4)
  2. Γρηγοριάδου Μ. κ.α. Διδακτικές προσεγγίσεις και εργαλεία για τη διδασκαλία της πληροφορικής. Αθήνα: Νεων Τεχνολογιών, 2009.. (ISBN 978-960- 6759-23-9)

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία