Παιδαγωγοί και παιδαγωγική σκέψη
Φούκας Βασίλειος
Η θεσμοποίηση της Παιδαγωγικής Επιστήμης στην Ευρώπη αρχίζει με την εμφάνιση έντονου ενδιαφέροντος για την πειραματική έρευνα και υλοποιείται μέσω της ίδρυσης εργαστηρίων, ιδρυμάτων και συνδέσμων καθώς και μέσω της δημιουργίας μιας σειράς εξειδικευμένων εντύπων (περιοδικών) και της διοργάνωσης εθνικών και διεθνών συνεδρίων. Στο σεμινάριο αυτό θα μελετήσουμε την εξέλιξη της παιδαγωγικής θεωρίας και τα πρώτα στάδια της Παιδαγωγικής Επιστήμης στην Ελλάδα από τον 18ο έως τα μέσα του 20ού αιώνα. Ειδικότερα, θα εξετάσουμε: α) την εξέλιξη της παιδαγωγικής θεωρίας κατά την περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού με βάση παιδαγωγικά κείμενα των σημαντικότερων εκπροσώπων του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, β) τις νομοθετικές ρυθμίσεις (νόμοι, νομοσχέδια, υπουργικές αποφάσεις) αναφορικά με την αναγκαιότητα παιδαγωγικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Μέσης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα από το 1834 έως τον Μεσοπόλεμο, γ) τα προγράμματα σπουδών των ιδρυμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τη θέση της Παιδαγωγικής ως γνωστικού αντικειμένου, από τη μια, στα Διδασκαλεία αρρένων και θηλέων του κράτους και του εξωκρατικού ελληνισμού, και, από την άλλη, στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, αρχικά, και στην αντίστοιχη της Θεσσαλονίκης, από το 1926 και εξής, δ) τους σημαντικότερους παιδαγωγούς – διδάσκοντες μαθήματα Παιδαγωγικής στα Διδασκαλεία αρρένων και θηλέων του κράτους και του εξωκρατικού ελληνισμού (Σέρρες, Θεσσαλονίκη, Φιλιππούπολη, Κωνσταντινούπολη) και στις Φιλοσοφικές Σχολές Αθηνών και Θεσσαλονίκης, ε) το περιεχόμενο και τις επιδράσεις των σημαντικότερων Εγχειριδίων Παιδαγωγικής που εκδόθηκαν και κυκλοφόρησαν στο ελληνικό κράτος και στον εξωκρατικό ελληνισμό, στ) το ρόλο και τη συμβολή του παιδαγωγικού περιοδικού τύπου στην «επαφή» των Ελλήνων και των Ελληνίδων εκπαιδευτικών με παιδαγωγικές απόψεις της Ευρώπης και στη διάχυση των απόψεων αυτών, ζ) το ρόλο των Πρώτων Εκπαιδευτικών και Παιδαγωγικών Συνεδρίων, η) το ρόλο και τη συμβολή των Πειραματικών Σχολείων (Αθηνών και Θεσσαλονίκης) στην εφαρμογή των παιδαγωγικών θεωριών στην Ελλάδα. Στο πλαίσιο του σεμιναρίου οι φοιτητές/τριες θα αναλάβουν την εκπόνηση ομαδικών εργασιών τις οποίες θα παρουσιάσουν, με τη μορφή γραπτών εργασιών.
Λιγότερα
Η θεσμοποίηση της Παιδαγωγικής Επιστήμης στην Ευρώπη αρχίζει με την εμφάνιση έντονου ενδιαφέροντος για την πειραματική έρευνα και υλοποιείται μέσω της ίδρυσης εργαστηρίων, ιδρυμάτων και συνδέσμων καθώς και μέσω της δημιουργίας μιας σειράς εξειδικευμένων εντύπων (περιοδικών) και της διοργάνωσης εθνικών και διεθνών συνεδρίων. Στο σεμινάριο αυτό θα μελετήσουμε την εξέλιξη της παιδαγωγικής θεωρίας και τα πρώτα στάδια της Παιδαγωγικής Επιστήμης στην Ελλάδα από τον 18ο έως τα μέσα του 20ού αιώνα. Ειδικότερα, θα εξετάσουμε: α) την εξέλιξη της παιδαγωγικής θεωρίας κατά την περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού με βάση παιδαγωγικά κείμενα των σημαντικότερων εκπροσώπων του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, β) τις νομοθετικές ρυθμίσεις (νόμοι, νομοσχέδια, υπουργικές αποφάσεις) αναφορικά με την αναγκαιότητα παιδαγωγικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Μέσης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα από το 1834 έως τον Μεσοπόλεμο, γ) τα προγράμματα σπουδών των ιδρυμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης
Η θεσμοποίηση της Παιδαγωγικής Επιστήμης στην Ευρώπη αρχίζει με την εμφάνιση έντονου ενδιαφέροντος για την πειραματική έρευνα και υλοποιείται μέσω της ίδρυσης εργαστηρίων, ιδρυμάτων και συνδέσμων καθώς και μέσω της δημιουργίας μιας σειράς εξειδικευμένων εντύπων (περιοδικών) και της διοργάνωσης εθνικών και διεθνών συνεδρίων. Στο σεμινάριο αυτό θα μελετήσουμε την εξέλιξη της παιδαγωγικής θεωρίας και τα πρώτα στάδια της Παιδαγωγικής Επιστήμης στην Ελλάδα από τον 18ο έως τα μέσα του 20ού αιώνα. Ειδικότερα, θα εξετάσουμε: α) την εξέλιξη της παιδαγωγικής θεωρίας κατά την περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού με βάση παιδαγωγικά κείμενα των σημαντικότερων εκπροσώπων του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού, β) τις νομοθετικές ρυθμίσεις (νόμοι, νομοσχέδια, υπουργικές αποφάσεις) αναφορικά με την αναγκαιότητα παιδαγωγικής κατάρτισης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Μέσης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα από το 1834 έως τον Μεσοπόλεμο, γ) τα προγράμματα σπουδών των ιδρυμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης
Περίγραμμα
Διδάσκοντες
Διδάσκων: Φούκας Βασίλειος, Λέκτορας
Συνεργάτης ανάπτυξης περιεχομένου: Μαρία Κοντοβά
Περιεχόμενο μαθήματος
- Εισαγωγικά
- Εισαγωγή στη θεματική
- Κατανομή εργασιών
- Τεχνικά χαρακτηριστικά συγγραφής εργασιών
- Ιστορική-ερμηνευτική μέθοδος
- Η Παιδαγωγική του Διαφωτισμού
Η «πρώιμη» φάση της Παιδαγωγικής θεωρίας και επιστήμης
στον ελληνόφωνο χώρο (18ος αιώνας – πρώτες δεκαετίες 19ου αιώνα)
- Η Παιδαγωγική θεωρία και επιστήμη στην Ελλάδα κατά το 19ο αιώνα
Η Παιδαγωγική στα Διδασκαλεία αρρένων και στο Διδασκαλείο της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας: Πρόσωπα και προγράμματα
- Η θεσμοποίηση της Παιδαγωγικής επιστήμης στην Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα
Η Παιδαγωγική στις Φιλοσοφικές Σχολές Αθηνών και Θεσσαλονίκης (τέλη 19ου αιώνα – Μεσοπόλεμος)
- Παρουσιάσεις Εργασιών
- 18ος αιώνας – αρχές 19ου αιώνα (Ιώσηπος Μοισιόδαξ, Κωνσταντίνος Κούμας)
- Η Παιδαγωγική στο Διδασκαλείο αρρένων Αθηνών (1834-1864) (Ιωάννης Κοκκώνης, Γεώργιος Παγών)
- Η Παιδαγωγική στα Διδασκαλεία αρρένων (1878 κ.ε.) (Γρηγόριος Παππαδόπουλος, Χαρίσιος Παπαμάρκου, Χρήστος Παπαδόπουλος, Βλάσιος Σκορδέλης, Κωνσταντίνος Ξανθόπουλος)
- Η Παιδαγωγική στο Διδασκαλείο θηλέων της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (19ος αι.) (Λέων Μελάς)
- Η Παιδαγωγική στα Διδασκαλεία του έξω ελληνισμού (Καλλιόπη Κεχαγιά)
- Η Παιδαγωγική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (19ος αι.) (Ιωάννης Πανταζίδης, Δημήτριος Ζαγγογιάννης)
- Η Παιδαγωγική στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης (α΄ μισό 20ού αι.) (Νικόλαος Εξαρχόπουλος, Αλέξανδρος Δελμούζος)
- Η Παιδαγωγική στα Διδασκαλεία (20ός αι.)
- Μαράσλειο Διδασκαλείο Αθηνών και Αλ. Δελμούζος
- Διδασκαλείο θηλέων Θεσσαλονίκης και Μ. Κουντουράς
- Διδασκαλείο Λαμίας και Μ. Παπαμαύρου
- Διδασκαλείο Φλώρινας και Θ. Κάστανος
- Παιδαγωγική και παιδαγωγικά περιοδικά
- Εκπαίδευσις (1892-1895)
- Εθνική Αγωγή (1898-1904)
- Δελτίο του Εκπαιδευτικού Ομίλου (1911-1924)
Μαθησιακοί στόχοι
Να γνωρίσουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες την εξέλιξη της παιδαγωγικής θεωρίας κατά την περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και το έργο βασικών επροσώπων του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.
Να γνωρίσουν τα προγράμματα σπουδών των ιδρυμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τη θέση της Παιδαγωγικής ως γνωστικού αντικειμένου τόσο στα Διδασκαλεία αρρένων και θηλέων του κράτους και του εξωκρατικού ελληνισμού όσο και στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, αρχικά, και στην αντίστοιχη της Θεσσαλονίκης, από το 1926 και εξής.
Να γνωρίσουν τους σημαντικότερους παιδαγωγούς –διδάσκοντες μαθήματα Παιδαγωγικής στα Διδασκαλεία αρρένων και θηλέων του κράτους και του εξωκρατικού ελληνισμού (Σέρρες, Θεσσαλονίκη, Φιλιππούπολη, Κωνσταντινούπολη) και στις Φιλοσοφικές Σχολές Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Να γνωρίσουν το περιεχόμενο και τις επιδράσεις των σημαντικότερων Εγχειριδίων Παιδαγωγικής που εκδόθηκαν και κυκλοφόρησαν στο ελληνικό κράτος και στον εξωκρατικό ελληνισμό.
Να διαπιστώσουν το ρόλο και τη συμβολή του παιδαγωγικού περιοδικού τύπου στην «επαφή» των Ελλήνων και των Ελληνίδων εκπαιδευτικών με παιδαγωγικές απόψεις της Ευρώπης και στη διάχυση των απόψεων αυτών (Εκπαίδευσις, Εθνική αγωγή, Δελτίον του Εκπαιδευτικού Ομίλου).
Προαπαιτούμενα
Οι φοιτητές / τριες που θα παρακολουθήσουν το μάθημα πρέπει να έχουν βασικές γνώσεις Ιστορίας και Ιστορίας της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης.
Βιβλιογραφία
- Χρήστος Αντωνίου, Παιδαγωγοί και Παιδαγωγική στην Ελλάδα, Πατάκης, Αθήνα 2011.
- Ν. Π. Τερζής, Μελέτη της εκπαίδευσης του Νεοελληνισμού. Πριν από το κράτος-έξω από το κράτος-στο κράτος, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2010.
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία
- Χρ. Αντωνίου, Παιδαγωγοί και Παιδαγωγική στην Ελλάδα, Πατάκη, Αθήνα 2011.
- Σ. Ζιώγου, Η Μέση Εκπαίδευση των κοριτσιών στην Ελλάδα (1830-1893), Ι.Α.Ε.Ν.-Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 1986.
- Σ. Ζιώγου - Θ. Χασεκίδου - Β. Φούκας, Παιδαγωγικά περιοδικά στην Ελλάδα κατά το 19ο αιώνα: Παρουσίαση και περιεχόμενα, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2005.
- Π. Μ. Κιτρομηλίδης, Ι. Μοισιόδαξ: Οι συντεταγμένες της βαλκανικής σκέψης τον 18ο αιώνα, Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 1985.
- Κ. Μπίκος, «Η εξέλιξη της Παιδαγωγικής Επιστήμης και ο ρόλος της στην εκπαίδευση των Ελλήνων εκπαιδευτικών», Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τχ. 27, 1998, σσ. 71-95.
- Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης. Όψεις και Απόψεις, τόμ. Α΄ - Β΄, Gutenberg, Αθήνα 2011.
- Σ. Μπουζάκης – Χρ. Τζήκας, Η κατάρτιση των δασκάλων-διδασκαλισσών και των νηπιαγωγών στην Ελλάδα, τόμ. Α΄: Η περίοδος των Διδασκαλείων, Gutenberg, Αθήνα 2002.
- Ο παιδαγωγός Χαρίσιος Παπαμάρκου (1844-1906), Πρακτικά Επιστημονικής Διημερίδας, Ι.Α.Ν.Ε. – Δήμος Βελβεντού, Βελβεντό 2003.
- Π. Παπακωνσταντίνου & Α. Ανδρέου, Τα Διδασκαλεία και η ανάπτυξη της παιδαγωγικής σκέψης 1875-1914, Εκδόσεις Οδυσσέας, Αθήνα 1992..
- Χ. Πατρινέλης, «Από την άλωση ως τις απαρχές της πρώτης αναγεννήσεως της Παιδείας», Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τόμ. Ι΄: Ο ελληνισμός υπό ξένη κυριαρχία (περίοδος 1453-1669) Τουρκοκρατία – Λατινοκρατία, Αθήνα 1977, σσ. 367-377.
- A. Reble, Ιστορία της Παιδαγωγικής, μτφρ. Θ. Δ. Χατζηστεφανίδης – Σοφία Θ. Χατζηστεφανίδη-Πολυζώη, εκδόσεις Δ. Παπαδήμα, Αθήνα 20025.
- Ν. Π. Τερζής, «Σκέψεις για την ελληνική εκπαίδευση κατά την οθωμανική περίοδο με έμφαση τον Ανώτερο κύκλο σπουδών στην Πατριαρχική Σχολή Κωνσταντινουπόλεως (1759-1821). Μια νέα σκοπιά σε ένα παλαιό ζήτημα», στο: Η Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή. Ιστορία και Προσφορά, Πρακτικά Επιστημονικής Ημερίδας, Εταιρεία Μελέτης της καθ’ ημάς Ανατολής, Αθήνα 2004, σσ. 17-59.
- Ν. Π. Τερζής, Η παιδαγωγική του Αλέξανδρου Π. Δελμούζου. Συστηματική εξέταση του έργου και της δράσης του, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 20062.
- Ν. Π. Τερζής, Μελέτη της εκπαίδευσης του Νεοελληνισμού. Πριν από το κράτος-έξω από το κράτος-στο κράτος, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2010.
- Χρ. Τζήκας, Ι. Π. Κοκκώνης: Ο ρόλος του στη θεμελίωση και τα πρώτα βήματα της δημοτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, Gutenberg, Αθήνα 1999.
- Φ. Τσιρίκογλου-Λαγούδα, Ο Θεσσαλός λόγιος-παιδαγωγός του Νεοελληνικού Διαφωτισμού Κωνσταντίνος Μ. Κούμας: η ζωή – το έργο του – οι ιδέες του, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1997.
- Β. Φούκας, Η παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών Μέσης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα (1837-1910): αναζητήσεις, θέσεις, προοπτικές, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2005.
- Β. Φούκας, Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: Σπουδές, σπουδαστές και σπουδάστριες κατά την περίοδο του μεσοπολέμου (1926-1940), Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2010.
- Χ. Χαρίτος, Ο ιδρυτικός νόμος για τα Δημοτικά σχολεία. Γαλλικές και Γερμανικές επιδράσεις. Συμβολή στην ιστορία των εκπαιδευτικών θεσμών, Εκδόσεις Π. Ζησιμάτος, Βόλος 2010.
Διδάσκων: Φούκας Βασίλειος, Λέκτορας
Συνεργάτης ανάπτυξης περιεχομένου: Μαρία Κοντοβά
- Εισαγωγικά
- Εισαγωγή στη θεματική
- Κατανομή εργασιών
- Τεχνικά χαρακτηριστικά συγγραφής εργασιών
- Ιστορική-ερμηνευτική μέθοδος
- Η Παιδαγωγική του Διαφωτισμού
Η «πρώιμη» φάση της Παιδαγωγικής θεωρίας και επιστήμης
στον ελληνόφωνο χώρο (18ος αιώνας – πρώτες δεκαετίες 19ου αιώνα) - Η Παιδαγωγική θεωρία και επιστήμη στην Ελλάδα κατά το 19ο αιώνα
Η Παιδαγωγική στα Διδασκαλεία αρρένων και στο Διδασκαλείο της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας: Πρόσωπα και προγράμματα - Η θεσμοποίηση της Παιδαγωγικής επιστήμης στην Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα
Η Παιδαγωγική στις Φιλοσοφικές Σχολές Αθηνών και Θεσσαλονίκης (τέλη 19ου αιώνα – Μεσοπόλεμος) - Παρουσιάσεις Εργασιών
- 18ος αιώνας – αρχές 19ου αιώνα (Ιώσηπος Μοισιόδαξ, Κωνσταντίνος Κούμας)
- Η Παιδαγωγική στο Διδασκαλείο αρρένων Αθηνών (1834-1864) (Ιωάννης Κοκκώνης, Γεώργιος Παγών)
- Η Παιδαγωγική στα Διδασκαλεία αρρένων (1878 κ.ε.) (Γρηγόριος Παππαδόπουλος, Χαρίσιος Παπαμάρκου, Χρήστος Παπαδόπουλος, Βλάσιος Σκορδέλης, Κωνσταντίνος Ξανθόπουλος)
- Η Παιδαγωγική στο Διδασκαλείο θηλέων της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας (19ος αι.) (Λέων Μελάς)
- Η Παιδαγωγική στα Διδασκαλεία του έξω ελληνισμού (Καλλιόπη Κεχαγιά)
- Η Παιδαγωγική στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (19ος αι.) (Ιωάννης Πανταζίδης, Δημήτριος Ζαγγογιάννης)
- Η Παιδαγωγική στα Πανεπιστήμια Αθηνών και Θεσσαλονίκης (α΄ μισό 20ού αι.) (Νικόλαος Εξαρχόπουλος, Αλέξανδρος Δελμούζος)
- Η Παιδαγωγική στα Διδασκαλεία (20ός αι.)
- Μαράσλειο Διδασκαλείο Αθηνών και Αλ. Δελμούζος
- Διδασκαλείο θηλέων Θεσσαλονίκης και Μ. Κουντουράς
- Διδασκαλείο Λαμίας και Μ. Παπαμαύρου
- Διδασκαλείο Φλώρινας και Θ. Κάστανος
- Παιδαγωγική και παιδαγωγικά περιοδικά
- Εκπαίδευσις (1892-1895)
- Εθνική Αγωγή (1898-1904)
- Δελτίο του Εκπαιδευτικού Ομίλου (1911-1924)
Να γνωρίσουν οι φοιτητές και οι φοιτήτριες την εξέλιξη της παιδαγωγικής θεωρίας κατά την περίοδο του Νεοελληνικού Διαφωτισμού και το έργο βασικών επροσώπων του κινήματος του Νεοελληνικού Διαφωτισμού.
Να γνωρίσουν τα προγράμματα σπουδών των ιδρυμάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης των εκπαιδευτικών Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης και τη θέση της Παιδαγωγικής ως γνωστικού αντικειμένου τόσο στα Διδασκαλεία αρρένων και θηλέων του κράτους και του εξωκρατικού ελληνισμού όσο και στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, αρχικά, και στην αντίστοιχη της Θεσσαλονίκης, από το 1926 και εξής.
Να γνωρίσουν τους σημαντικότερους παιδαγωγούς –διδάσκοντες μαθήματα Παιδαγωγικής στα Διδασκαλεία αρρένων και θηλέων του κράτους και του εξωκρατικού ελληνισμού (Σέρρες, Θεσσαλονίκη, Φιλιππούπολη, Κωνσταντινούπολη) και στις Φιλοσοφικές Σχολές Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Να γνωρίσουν το περιεχόμενο και τις επιδράσεις των σημαντικότερων Εγχειριδίων Παιδαγωγικής που εκδόθηκαν και κυκλοφόρησαν στο ελληνικό κράτος και στον εξωκρατικό ελληνισμό.
Να διαπιστώσουν το ρόλο και τη συμβολή του παιδαγωγικού περιοδικού τύπου στην «επαφή» των Ελλήνων και των Ελληνίδων εκπαιδευτικών με παιδαγωγικές απόψεις της Ευρώπης και στη διάχυση των απόψεων αυτών (Εκπαίδευσις, Εθνική αγωγή, Δελτίον του Εκπαιδευτικού Ομίλου).
Οι φοιτητές / τριες που θα παρακολουθήσουν το μάθημα πρέπει να έχουν βασικές γνώσεις Ιστορίας και Ιστορίας της Νεοελληνικής Εκπαίδευσης.
- Χρήστος Αντωνίου, Παιδαγωγοί και Παιδαγωγική στην Ελλάδα, Πατάκης, Αθήνα 2011.
- Ν. Π. Τερζής, Μελέτη της εκπαίδευσης του Νεοελληνισμού. Πριν από το κράτος-έξω από το κράτος-στο κράτος, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2010.
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία
- Χρ. Αντωνίου, Παιδαγωγοί και Παιδαγωγική στην Ελλάδα, Πατάκη, Αθήνα 2011.
- Σ. Ζιώγου, Η Μέση Εκπαίδευση των κοριτσιών στην Ελλάδα (1830-1893), Ι.Α.Ε.Ν.-Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 1986.
- Σ. Ζιώγου - Θ. Χασεκίδου - Β. Φούκας, Παιδαγωγικά περιοδικά στην Ελλάδα κατά το 19ο αιώνα: Παρουσίαση και περιεχόμενα, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2005.
- Π. Μ. Κιτρομηλίδης, Ι. Μοισιόδαξ: Οι συντεταγμένες της βαλκανικής σκέψης τον 18ο αιώνα, Μ.Ι.Ε.Τ., Αθήνα 1985.
- Κ. Μπίκος, «Η εξέλιξη της Παιδαγωγικής Επιστήμης και ο ρόλος της στην εκπαίδευση των Ελλήνων εκπαιδευτικών», Παιδαγωγική Επιθεώρηση, τχ. 27, 1998, σσ. 71-95.
- Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης. Όψεις και Απόψεις, τόμ. Α΄ - Β΄, Gutenberg, Αθήνα 2011.
- Σ. Μπουζάκης – Χρ. Τζήκας, Η κατάρτιση των δασκάλων-διδασκαλισσών και των νηπιαγωγών στην Ελλάδα, τόμ. Α΄: Η περίοδος των Διδασκαλείων, Gutenberg, Αθήνα 2002.
- Ο παιδαγωγός Χαρίσιος Παπαμάρκου (1844-1906), Πρακτικά Επιστημονικής Διημερίδας, Ι.Α.Ν.Ε. – Δήμος Βελβεντού, Βελβεντό 2003.
- Π. Παπακωνσταντίνου & Α. Ανδρέου, Τα Διδασκαλεία και η ανάπτυξη της παιδαγωγικής σκέψης 1875-1914, Εκδόσεις Οδυσσέας, Αθήνα 1992..
- Χ. Πατρινέλης, «Από την άλωση ως τις απαρχές της πρώτης αναγεννήσεως της Παιδείας», Ιστορία του Ελληνικού Έθνους, τόμ. Ι΄: Ο ελληνισμός υπό ξένη κυριαρχία (περίοδος 1453-1669) Τουρκοκρατία – Λατινοκρατία, Αθήνα 1977, σσ. 367-377.
- A. Reble, Ιστορία της Παιδαγωγικής, μτφρ. Θ. Δ. Χατζηστεφανίδης – Σοφία Θ. Χατζηστεφανίδη-Πολυζώη, εκδόσεις Δ. Παπαδήμα, Αθήνα 20025.
- Ν. Π. Τερζής, «Σκέψεις για την ελληνική εκπαίδευση κατά την οθωμανική περίοδο με έμφαση τον Ανώτερο κύκλο σπουδών στην Πατριαρχική Σχολή Κωνσταντινουπόλεως (1759-1821). Μια νέα σκοπιά σε ένα παλαιό ζήτημα», στο: Η Πατριαρχική Μεγάλη του Γένους Σχολή. Ιστορία και Προσφορά, Πρακτικά Επιστημονικής Ημερίδας, Εταιρεία Μελέτης της καθ’ ημάς Ανατολής, Αθήνα 2004, σσ. 17-59.
- Ν. Π. Τερζής, Η παιδαγωγική του Αλέξανδρου Π. Δελμούζου. Συστηματική εξέταση του έργου και της δράσης του, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 20062.
- Ν. Π. Τερζής, Μελέτη της εκπαίδευσης του Νεοελληνισμού. Πριν από το κράτος-έξω από το κράτος-στο κράτος, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2010.
- Χρ. Τζήκας, Ι. Π. Κοκκώνης: Ο ρόλος του στη θεμελίωση και τα πρώτα βήματα της δημοτικής εκπαίδευσης στην Ελλάδα, Gutenberg, Αθήνα 1999.
- Φ. Τσιρίκογλου-Λαγούδα, Ο Θεσσαλός λόγιος-παιδαγωγός του Νεοελληνικού Διαφωτισμού Κωνσταντίνος Μ. Κούμας: η ζωή – το έργο του – οι ιδέες του, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1997.
- Β. Φούκας, Η παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών Μέσης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα (1837-1910): αναζητήσεις, θέσεις, προοπτικές, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2005.
- Β. Φούκας, Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: Σπουδές, σπουδαστές και σπουδάστριες κατά την περίοδο του μεσοπολέμου (1926-1940), Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2010.
- Χ. Χαρίτος, Ο ιδρυτικός νόμος για τα Δημοτικά σχολεία. Γαλλικές και Γερμανικές επιδράσεις. Συμβολή στην ιστορία των εκπαιδευτικών θεσμών, Εκδόσεις Π. Ζησιμάτος, Βόλος 2010.
Γίνεται αναλυτική αναφορά στην ιστορική ερμηνευτική μέθοδο, στην πρώιμη φάση της Παιδαγωγικής του Διαφωτισμού, στην παιδαγωγική θεωρία και επιστήμη στην Ελλάδα κατά τον 19ο αιώνα και στη θεσμοποίηση της Παιδαγωγικής επιστήμης στην Ελλάδα κατά τον 20ό αιώνα.
Λέξεις Κλειδιά:παιδαγωγική, ιστορία της παιδαγωγικής, Ελλάδα
Γίνεται αναφορά στο παιδαγωγικό έργο των πρώτων νεοελλήνων παιδαγωγών (Ι. Μοισιόδακα και Κ. Κούμα).
Λέξεις Κλειδιά:Μοισιόδαξ, Κούμας
Γίνεται αναφορά στην Παιδαγωγική στο Διδασκαλείο αρρένων Αθηνών και στη δράση των παιδαγωγών Ι. Κοκκώνη και Γ. Παγώντα.
Λέξεις Κλειδιά: Διδασκαλείο αρρένων Αθηνών, Κοκκώνης, Παγών
Γίνεται αναλυτική αναφορά στη δράση των πρώτων παιδαγωγών στα Διδασκαλεία του ελληνικού κράτους μετά το 1878.
Λέξεις Κλειδιά: Διδασκαλεία αρρένων, Παππαδόπουλος, Παπαμάρκου, Σκορδέλης, Παπαδόπουλος, Ξανθόπουλος
Γίνεται αναλυτική παρουσίαση του έργου και της δράσης της Φιλεκπαιδευτικής Εταιρείας και του έργου του Λ. Μελά.
Λέξεις Κλειδιά: Φιλεκπαιδευτική Εταιρεία, Μελάς
Παρουσιάζεται η Παιδαγωγική στα Διδασκαλεία του έξω ελληνισμού και ιδιαίτερα οι παιδαγωγικές ιδέες της Κ. Κεχαγιά.
Λέξεις Κλειδιά: Ζάππειο Παρθεναγωγείο, Κεχαγιά
Παρουσιάζεται, αναλύεται και ερμηνεύεται το μάθημα της Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών κατά τον 19ο αιώνα και η συμβολή των Ι. Πανταζίδη και Δ. Ζαγγογιάννη.
Λέξεις Κλειδιά: Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, Πανταζίδης, Ζαγγογιάννης
Παρουσιάζεται, αναλύεται και ερμηνεύεται η διδασκαλία της Παιδαγωγικής στις Φιλοσοφικές Σχολές Αθηνών και Θεσσαλονίκης κατά το πρώτο μισό του 20ού αιώνα.
Λέξεις Κλειδιά: Φιλοσοφική Αθηνών, Φιλοσοφική Θεσσαλονίκης, Εξαρχόπουλος, Δελμούζος
Η Παιδαγωγική στα Διδασκαλεία κατά τον 20ό αιώνα και ιδιαίτερα η διδασκαλία της παιδαγωγικής στο Μαράσλειο Διδασκαλείο Αθηνών, το Διδασκαλείο Λαμίας, το Διδασκαλείο θηλέων Θεσσαλονίκης και το Διδασκαλείο Φλώρινας.
Λέξεις Κλειδιά: Μαράσλειο Διδασκαλείο Αθηνών, Διδασκαλείο Λαμίας, Διδασκαλείο θηλέων Θεσσαλονίκης, Διδασκαλείο Φλώρινας
Παρουσιάζεται η διάχυση της παιδαγωγικής μέσα από παιδαγωγικά περιοδικά του 19ου και των αρχών του 20ού αιώνα.
Λέξεις Κλειδιά: Εκπαίδευσις, Εθνική Αγωγή, Δελτίο Εκπαιδευτικού Ομίλου
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 5449
Αρ. Προβολών : 28489