Ο ρόλος του κριτικού στοχασμού στη μάθηση και εκπαίδευση ενηλίκων. Ζητήματα νοηματοδότησης και μετασχηματισμού της ανθρώπινης εμπειρίας και ο ρόλος του κριτικοστοχαστικού εκπαιδευτή
Ζαρίφης Γεώργιος
Ο σκοπός του συγκεκριμένου μαθήματος είναι η οριοθέτηση της συζήτησης σχετικά με το ρόλο του κριτικού στοχασμού στη μάθηση και εκπαίδευση ενηλίκων, καθώς και των συνθηκών εκείνων με βάση τις οποίες οργανώνεται η σχετική θεωρία που αφορά κυρίως στον τρόπο με τον οποίο ο κριτικός στοχασμός συνδέεται -ως διαδικασία- με τον μετασχηματισμό της προοπτικής (perspective transformation), τη χειραφέτηση, την ενδυνάμωση και την αλλαγή. Στο μάθημα γίνεται αρχικά εκτενής ανάλυση και συζήτηση της έννοιας του κριτικού στοχασμού ως ex post facto συνθήκη διαμόρφωσης μιας θεωρίας μάθησης και εκπαίδευσης ενηλίκων, με βάση προσεγγίσεις διαφόρων θεωρητικών όπως οι Dewey, Freire, Kolb & Fry, Mezirow, Brookfield, Boyd, Dirkx, Merriam & Heuer, Cranton και πολλών άλλων. Στη συνέχεια γίνεται σύνδεση της έννοιας ‘νοηματοδοτηση’ (meaning making), ως διαδικασία που οδηγεί σε μια νέα αναθεωρημένη ερμηνεία της εμπειρίας και στοχεύει στην εξατομικευμένη διερεύνηση του συστήματος νοημάτων (εμπειρικού συστήματος) και κατ’ επέκταση στην ανάπτυξη του. Επίσης αναφορά γίνεται και στον δυναμικό συσχετισμό της έννοιας του κριτικού στοχασμού με τις έννοιες της ‘κριτικής συνειδητοποίησης’ (conscientização) και της ‘μετασχηματιστικής μάθησης’ (transformative learning), ως διαδικασίες οι οποίες προοιωνίζουν την ενδυνάμωση του ατόμου μέσω της αναθεώρησης της εμπειρίας του, και οι οποίες στοχεύουν στη χειραφέτηση. Πέρα όμως από τη θεωρητική προσέγγιση της έννοιας του κριτικού στοχασμού, της σύνδεσής του με τη μάθηση και τις πιθανές διαφοροποιήσεις μεταξύ των στοχαστών για το ρόλο του στη διαμόρφωση μιας θεωρίας μάθησης ενηλίκων, το μάθημα ασχολείται και με ζητήματα ενίσχυσης του κριτικού στοχασμού σε πρακτικό επίπεδο, με στόχο τη διαμόρφωση ενός πλαισίου δράσης (ενδυνάμωση και κριτικοστοχαστική εκπαιδευτική πρακτική) για την εκπαίδευση των ενηλίκων, το οποίο στοχεύει στην κριτική συνειδητοποίηση και στην αλλαγή.
Λιγότερα
Ο σκοπός του συγκεκριμένου μαθήματος είναι η οριοθέτηση της συζήτησης σχετικά με το ρόλο του κριτικού στοχασμού στη μάθηση και εκπαίδευση ενηλίκων, καθώς και των συνθηκών εκείνων με βάση τις οποίες οργανώνεται η σχετική θεωρία που αφορά κυρίως στον τρόπο με τον οποίο ο κριτικός στοχασμός συνδέεται -ως διαδικασία- με τον μετασχηματισμό της προοπτικής (perspective transformation), τη χειραφέτηση, την ενδυνάμωση και την αλλαγή. Στο μάθημα γίνεται αρχικά εκτενής ανάλυση και συζήτηση της έννοιας του κριτικού στοχασμού ως ex post facto συνθήκη διαμόρφωσης μιας θεωρίας μάθησης και εκπαίδευσης ενηλίκων, με βάση προσεγγίσεις διαφόρων θεωρητικών όπως οι Dewey, Freire, Kolb & Fry, Mezirow, Brookfield, Boyd, Dirkx, Merriam & Heuer, Cranton και πολλών άλλων. Στη συνέχεια γίνεται σύνδεση της έννοιας ‘νοηματοδοτηση’ (meaning making), ως διαδικασία που οδηγεί σε μια νέα αναθεωρημένη ερμηνεία της εμπειρίας και στοχεύει στην εξατομικευμένη διερεύνηση του συστήματος νοημάτων (εμπειρικού συστήματος) και
Ο σκοπός του συγκεκριμένου μαθήματος είναι η οριοθέτηση της συζήτησης σχετικά με το ρόλο του κριτικού στοχασμού στη μάθηση και εκπαίδευση ενηλίκων, καθώς και των συνθηκών εκείνων με βάση τις οποίες οργανώνεται η σχετική θεωρία που αφορά κυρίως στον τρόπο με τον οποίο ο κριτικός στοχασμός συνδέεται -ως διαδικασία- με τον μετασχηματισμό της προοπτικής (perspective transformation), τη χειραφέτηση, την ενδυνάμωση και την αλλαγή. Στο μάθημα γίνεται αρχικά εκτενής ανάλυση και συζήτηση της έννοιας του κριτικού στοχασμού ως ex post facto συνθήκη διαμόρφωσης μιας θεωρίας μάθησης και εκπαίδευσης ενηλίκων, με βάση προσεγγίσεις διαφόρων θεωρητικών όπως οι Dewey, Freire, Kolb & Fry, Mezirow, Brookfield, Boyd, Dirkx, Merriam & Heuer, Cranton και πολλών άλλων. Στη συνέχεια γίνεται σύνδεση της έννοιας ‘νοηματοδοτηση’ (meaning making), ως διαδικασία που οδηγεί σε μια νέα αναθεωρημένη ερμηνεία της εμπειρίας και στοχεύει στην εξατομικευμένη διερεύνηση του συστήματος νοημάτων (εμπειρικού συστήματος) και
Περίγραμμα
Διδάσκοντες
Διδάσκων: Γεώργιος Ζαρίφης, Επίκουρος Καθηγητής
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Χριστίνα Πάσχου
Περιεχόμενο μαθήματος
ΕΝΟΤΗΤΑ Α’ Ο ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΩΣ ‘ex post facto’ ΣΥΝΘΗΚΗ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΟΥΣ ΕΝΗΛΙΚΟΥΣ: Ιδεολογική αφετηρία, εννοιολογική οριοθέτηση και συγκριτική αποτίμηση των προσεγγίσεων που αφορούν στον κριτικό στοχασμό.
ΜΑΘΗΜΑ 1ο ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ
Συγκριτική αποτίμηση των προσεγγίσεων που αφορούν στο ρόλο του κριτικού στοχασμού ως ‘ex post facto’ συνθήκη μάθησης και ανάπτυξης ενηλίκων.
ΜΑΘΗΜΑ 2ο ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Εννοιολογική προσέγγιση και σύνδεση με την έννοια του κριτικού στοχασμού.
ΜΑΘΗΜΑ 3ο ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ‘ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ’ ΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ‘ΚΡΙΤΙΚΟΥ ΣΤΟΧΑΣΜΟΥ’ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Σύνδεση του κριτικού στοχασμού, ως διαδικασία αποτίμησης της ανθρώπινης εμπειρίας στη μάθηση των ενηλίκων, με την έννοια της ‘νοηματοδότησης’ ως λειτουργικό κομμάτι της διαδικασίας που οδηγεί σε μια νέα αναθεωρημένη ερμηνεία της εμπειρίας και στοχεύει στη διεύρυνση του εμπειρικού συστήματος και κατ’ επέκταση στην ανάπτυξη και στην αλλαγή.
ΜΑΘΗΜΑ 4ο ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ
Προϋποθέσεις μετασχηματισμού της ανθρώπινης εμπειρίας σε γνώση και ο ρόλος των συναισθημάτων.
ΜΑΘΗΜΑ 5ο Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ζητήματα κατανόησης του πλαισίου δράσης με στόχο τη χειραφέτηση, κριτικός στοχασμός και ο πορεία προς την κοινωνική αλλαγή, ο κύκλος της ‘conscientização’, η σημασία της χειραφέτησης.
ΕΝΟΤΗΤΑ Β’ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΤΟΥ ΚΡΙΤΙΚΟΥ ΣΤΟΧΑΣΜΟΥ: Βασικές μεθοδικο‐διδακτικές ενέργειες ανάπτυξης του κριτικού στοχασμού στην εκπαίδευση των ενηλίκων.
ΜΑΘΗΜΑ 6ο Η ΙΔΕΑ ΜΙΑΣ ΚΡΙΤΙΚΟΣΤΟΧΑΣΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Λόγοι και τρόποι προσέγγισης του κριτικού στοχασμού μέσω πρακτικών που ενισχύουν την επικοινωνιακή δράση στην εκπαίδευση των ενηλίκων.
ΜΑΘΗΜΑ 7ο ΚΡΙΤΙΚΟΣΤΟΧΑΣΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Γενικές κατευθύνσεις της κριτικοστοχαστικής πρακτικής, παραδείγματα προσέγγισης των αναγκών των ενήλικων εκπαιδευομένων μέσω της ανάλυσης της εμπειρίας τους, τρόποι αποτίμησης της απόδοσης των ενήλικων εκπαιδευομένων.
ΜΑΘΗΜΑ 8ο Η ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΣΤΟΧΑΣΜΟ
Παράδειγμα συνειδητοποίησης, οι βασικές αρχές και τα χαρακτηριστικά της συνειδητοποίησης, πρακτική άσκηση συνειδητοποίησης, προβολή της ταινίας ‘Educating Rita’.
ΜΑΘΗΜΑ 9ο ΦΡΑΓΜΟΙ ΣΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΟΣΤΟΧΑΣΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ
Η στάση της σιωπής, ατομικισμός, μυστικότητα, προβληματισμοί σχετικά με την αποτελεσματικότητα της κριτικο‐στοχαστικής πρακτικής.
ΜΑΘΗΜΑ 10ο Ο ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΧΩΡΟ
Ο ρόλος του κριτικού στοχασμού στο πλαίσιο του σύγχρονου οργανισμού μάθησης.
ΕΝΟΤΗΤΑ Γ’ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΡΙΤΙΚΑ ΣΤΟΧΑΖΟΜΕΝΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ: Ζητήματα ενδυνάμωσης των ενήλικων εκπαιδευομένων και η κοινωνική και πολιτική διάσταση του ρόλου του εκπαιδευτή.
ΜΑΘΗΜΑ 11ο ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ
Προϋποθέσεις ενδυνάμωσης των ενηλίκων εκπαιδευομένων και ο ρόλος του κριτικά στοχαζόμενου εκπαιδευτή.
ΜΑΘΗΜΑ 12ο Ο ΚΡΙΤΙΚΟΣΤΟΧΑΣΤΙΚΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ‐ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΟΥ
Η εκπαίδευση ενηλίκων ως μέσο άσκησης πολιτικής, ζητήματα εξουσίας, χειραφέτηση και κοινωνική αλλαγή.
ΜΑΘΗΜΑ 13ο ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΡΙΤΙΚΟΣΤΟΧΑΣΤΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Η αξιολόγηση ως κριτικοστοχαστική διαδικασία, συστηματική παρατήρηση του εαυτού, παρατήρηση συναδέλφων, παρατήρηση από συναδέλφους, οι εκπαιδευόμενοι ως «κριτικοί φίλοι».
Μαθησιακοί στόχοι
Οι επιμέρους διδακτικοί στόχοι του μαθήματος -όπως προδιαγράφονται από τον διδάσκοντα- είναι οι εξής:
ΓΝΩΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ (γνώσεις)
- Εξοικείωση με τις βασικές έννοιες αναφοράς (κριτικός στοχασμός, μετασχηματισμός, χειραφέτηση)
- Κατανόηση της διαφοράς μεταξύ των παραπάνω εννοιών
- Αποδόμηση της έννοιας "κριτικός στοχασμός" στην εκπαίδευση ενηλίκων
ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ (δεξιότητες)
- Αναγνώριση των παραγόντων οι οποίοι επιδρούν στην αποτίμηση και νοηματοδότηση της ανθρώπινης εμπειρίας
- Κριτική αποτίμηση των τρόπων ταξινόμησης των διαφόρων θεωρητικών προσεγγίσεων οι οποίες αφορούν στον κριτικό στοχασμό, τον μετασχηματισμό και τη χειραφέτηση
- Αξιοποίηση της σχετικής ορολογίας και βιβλιογραφίας για τη συγγραφή μικρής μελέτης για το μάθημα
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ (στάσεις)
- Ανάπτυξη θετικής στάσης απέναντι σε διαδικασίες ενίσχυσης του κριτικού στοχασμού σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα
- Εντοπισμός της "ηγεμονίας" στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πρακτικής
- Ανάπτυξη προσωπικών παραδειγματικών αναφορών σε σχέση τον τρόπο νοηματοδότησης της εμπειρίας
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα (επίπεδο 6 του Ε.Π.Π) τα οποία απορρέουν από τους προδιαγεγραμμένους διδακτικούς στόχους -με βάση την ετήσια κατανομή ανά 100 συμμετέχοντες στο συγκεκριμένο μάθημα- είναι τα εξής:
ΓΝΩΣΕΙΣ
- Χρήση θεωρητικών γνώσεων και κριτική κατανόηση των θεωριών και των ερευνητικών προσεγγίσεων οι οποίες αφορούν στο ρόλο του κριτικού στοχασμού στη μάθηση και εκπαίδευση των ενηλίκων
- Επίδειξη κριτικής επίγνωσης των ζητημάτων τα οποία αφορούν στην νοηματοδότηση της ανθρώπινης εμπειρίας και στην χειραφετητική δράση
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Επικοινωνία μέσω νοηματοδότησης και ενίσχυση της κριτικής συνείδησης
- Επίδειξη εμπειρίας στη λειτουργική αλληλεπίδραση, ως προς την ανακάλυψη διαστρεβλώσεων και διαχείριση των αλλαγών μέσα σ' ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον
- Συγγραφή μελέτης βάσει συγκεκριμένης ορολογίας, λογικών επιχειρημάτων και βιβλιογραφικών αναφορών
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
- Συγκέντρωση και ερμηνεία σχετικών στοιχείων για την σύνθεση μιας ολοκληρωμένης ακαδημαϊκής μελέτης
- Κριτική θεώρηση των κοινωνικών προτύπων και σχέσεων και ανάληψη δράσης για την αλλαγή τους
- Κριτική αντίδραση σε κοινωνικά, επιστημονικά και ηθικά ζητήματα που απαντώνται στην εργασία ή τις σπουδές
- Κατάληξη σε συμπεράσματα βάσει κοινωνικών και ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν κατά τη μελέτη της σχετικής με το μάθημα βιβλιογραφίας
- Επικοινωνία ιδεών, προβλημάτων και λύσεων χρησιμοποιώντας σειρά τεχνικών που αφορούν ποιοτικές πληροφορίες
Προαπαιτούμενα
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
- ΕΙΣΠ100 Εισαγωγή στην Παιδαγωγική
- Π1807 Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Διαβίου Μάθηση: Θεωρία και Πράξη
Βιβλιογραφία
Ζαρίφης, Γ. (Επιμ.). (2009). Ο Κριτικός στοχασμός στη μάθηση και εκπαίδευση ενηλίκων, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία
- Abell, P. (1996). Sociological theory and rational choice theory. In B.S. Turner (eds.) Social Theory. Oxford: Blackwell.
- Agger, B. (1998). Critical Social Theories: An Introduction, Boulder (Col.): Westview Press. http://goo.gl/pXocpI
- Alheit, P. (1995). Biographical learning. Theoretical outline, challenges and contradictions of a new approach in adult education. In P. Alheit, A. Bron-Wojciechowska, E. Brugger, & P. Dominicé (Eds), The biographical approach in European adult education (pp. 57-74).Wien: Verband Wiener Volksbildung.
- Alheit, P. (2002). On a contradictory way to the ‘learning society’: a critical approach. In R. Edwards, N. Miller, N. Small, & A. Tait (Eds), Supporting Lifelong Learning, Volume 3: Making Policy Work (pp. 30-49). London: Routledge.
- Argyris, C., & Schön D.A. (1996). Organizational learning II: Theory, method and practice. Reading, MA: Addison-Wesley.
- Atherton, J. S. (2005). Learning and Teaching: Critical Reflection. Retrieved from: http://www.learningandteaching.info/learning/experience.htm
- Basseches, M. (1986). Dialectical thinking and young adult cognitive development. In A. R. Mines, & S. K. Kitchener, Adult cognitive development: methods and models (pp. 33-56). New York: Prager. http://goo.gl/xugs6S
- Billet, S. (2001). Learning throughout working life: interdependencies at work. Studies in Continuing Education, 23 (1), Griffith University, Queensland, 19-35. doi: 10.1080/01580370120043222
- Boud, D., Keogh, R., & Walker, D. (1985). Promoting Reflection in Learning: a model. In D. Boud, R. Keogh, & D. Walker (Eds) Reflection: Turning experience into learning (pp. 18-40). London: Kogan Page. http://goo.gl/3DzaYX
- Bourner, T. (2003). Assessing reflective learning, Education and Training, 45(5), 267-272. doi: 10.1108/00400910310484321
- Brookfield, S. (1986). Understanding and facilitating adult learning: A comprehensive analysis of principles and effective practices. Milton Keynes: Open University Press. http://goo.gl/jhEOth
- Brookfield, S. (1987). Developing critical thinkers: challenging adult to explore alternate ways of thinking and acting, San Francisco: Jossey-Bass.
- Brookfield, S. (1993). Breaking the code: Engaging practitioners in critical analysis of adult education literature. Studies in the Education of Adults, 25(1), 64-91.
- Brookfield, S. (1995). Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/YmVJ34
- Brookfield, S. (2001). Repositioning ideology critique in a critical theory of adult learning. Adult Education Quarterly, 52(1), 7-22. doi:10.1177/07417130122087368
- Brookfield, S. (2002a). Overcoming alienation as the practice of adult education: The contribution of Erich Fromm to a critical theory of adult learning and education. Adult Education Quarterly, 52(2), 96-111. doi:10.1177/0741713602052002002
- Brookfield, S. (2002b). Reassessing subjectivity, criticality and inclusivity: Marcuse’s challenge to adult education. Adult Education Quarterly, 52(4), 265-180. doi:10.1177/074171302400448609
- Brookfield, S. (2005). Undermining the very democracy we seek to create: discussion practices in adult education and the dangers of repressive tolerance. Studies in Continuing Education, 27(2), 101- 115. doi:10.1080/01580370500169860
- Brooks, A. K. (1999). Critical reflection as a response to organizational disruption. Advances in Developing Human Resources, 3, 66-79. doi:10.1177/152342239900100308
- Calderhead, J. (1989). Reflective teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, 5(1), 43-51. doi: 10.1016/0742-051X(89)90018-8
- Carr, W., & Kemmis, S. (1986). Becoming critical: Education, knowledge and action research, London: Falmer Press. http://goo.gl/Md0KbY
- Chivers, G. (2003). Utilizing reflective practice interviews in professional development. Journal of European Industrial Training, 27(1), 5-15. doi:10.1108/03090590310456483
- Cinnamond, J. H., & Zimpher, N. L. (1990). Reflectivity as a function of community. In R. T. Clift, W. R. Houston, & M. C. Pugach (Eds.), Encouraging Reflective Practice in Education: An analysis of issues and programs (pp. 57-72). New York: Teachers College Press. http://goo.gl/XVaPXV
- Cohen, J. B. (2004). Late for School: Stories of Transformation in an Adult Education Program. Journal of Transformative Education, 2(3), 242-252. doi:10.1177/1541344604265270
- Conlon, T. J. (2004). A review of informal learning literature, theory and implications for practice in developing global professional competence. Journal of European Industrial Training, 28(2/3/4), 283-295. doi:10.1108/03090590410527663
- Courtenay B. C., Merriam, S. B., & Reeves, P. M. (1998). The centrality of meaning-making in transformational learning: How HIV-positive adults make sense of their lives. Adult Education Quarterly, 48(2), 65-84. doi:10.1177/074171369804800203
- Cranton, P. (1994). Understanding and promoting transformative learning: A guide for educators of adults, San Francisco: Jossey Bass. http://goo.gl/PZ2Rji
- Cross, P. (1988). Adults as learners. London: Jossey-Bass Publishers. http://goo.gl/525lyA
- Cunningham, Ph. M. (2004). Critical pedagogy and implications for human resource development. Advances in Developing Human Resources, 6(2), 226-240. doi:10.1177/1523422304263430
- De Corte, E. (1992). Fostering the acquisition and transfer of intellectual skills. In A. Tuijnman, & M. Van Der Kamp (Eds.), Learning across the Lifespan: Theories, Research, Policies (pp. 91-107). Oxford: Pergamon Press. http://goo.gl/86H1rd
- Debats L. D. (1999). Sources of meaning: An investigation of significant commitments in life. Journal of Humanistic Psychology, 39(4), 30-57. doi:10.1177/0022167899394003
- DeVito, J. D. (1996). Τhe learning organization. In R. L. Craig (Ed.in.chief), The ASTD Training and Development Handbook. A guide to human resource development (pp. 77-103), 4th edition. New York: McGraw-Hill.
- Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: Heath & Co.
- Dirkx, J. (2001). The power of feelings Emotion. Imagination and the Construction of Meaning in Adult Learning. New Directions for Adult and Continuing Education, 89, 63-71. doi:10.1002/ace.9
- Eagleton, T. (2003). Η έννοια της κουλτούρας (μτφ. Ηλία Μαγκλίνη). Αθήνα: Πόλις. http://goo.gl/Ei5W99
- Elder, L., & Paul, R. (1994). Critical Thinking: Why we must transform our teaching. Journal of Developmental Education, 18(1), 34-35.
- Ellinger, A. D. (2005). Contextual factors influencing informal learning in a workplace setting: The case of “reinventing itself company”. Human Resource Development Quarterly, 16(3), 389-415. doi:10.1002/hrdq.1145
- Ennis, R. (1989). Critical Thinking and Subject Specificity: Clarification and Needed Research. Educational Researcher, 18(3), 4-10. doi:10.3102/0013189X018003004
- Ennis, R. H. (1993). Critical thinking assessment. Theory into Practice, 32, 179–186. doi:10.1080/00405849309543594
- Fenwick, J. T. (2000). Expanding conceptions of experiential learning: A review of the life contemporary perspectives on cognition. Adult Education Quarterly, 50(4), 243-272. doi:10.1177/07417130022087035
- Fischer, R. (1992). Teaching Children to Think. London: Simon & Schuster.
- Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Herter and Herter. http://goo.gl/wbZtLw
- Fullan, M., & Hargreaves, A. (1992). Teacher development and educational change. London: Falmer Press.
- Garrick, J., & Clegg, S. (2000). Knowledge work and the new demands of learning. Journal of Knowledge Management, 4(4), 279-286. doi:10.1108/13673270010379821
- Garrick, J. (1998). Informal learning in the workplace. Unmasking human resource development. London: Routledge.
- Garrison, D. R. (1991). Critical thinking and adult education: a conceptual model for developing critical thinking in adult learners. International Journal of Lifelong Education, 10(4), 287-303. doi:10.1080/0260137910100403
- Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity, Cambridge: Polity Press. http://goo.gl/WN4igi
- Granott N. (1998). We learn, therefore we develop: Learning versus development-or developing learning?. In S. M. Cecil, & T. Pourchot, Adult learning and development. Perspectives of educational psychology (pp. 15-34). Mahwah, N.J.: L. Erlbaum Associates. http://goo.gl/hj5K9u
- Greene, M. (1986). In search of a critical pedagogy. Harvard Educational Review, 56(4), 427-441.
- Gur-Ze’ev, I. (2002). Bildung and Critical Theory in the Face of Postmodern Education. Journal of Philosophy of Education, 36(3), 391-408. doi:10.1111/1467-9752.00283
- Habermas, J. (1970). Toward a rational society. Boston: Beacon. http://goo.gl/6u7YCm
- Habermas, J. (1976). Legitimation Crisis. London: Heinemann. http://goo.gl/bUZDBm
- Habermas, J. (1987). The theory of communicative action: Volume two, lifeworld and system - A critique of functionalist reason. Boston: Beacon. http://goo.gl/8XL1h8
- Hager, P. (2004). Lifelong learning in the workplace? Challenges and issues. Journal of Workplace Learning, 16(1/2), 22-32. doi:10.1108/13665620410521486
- Hake, B. J. (1999). Lifelong learning in late modernity: The challenges to society, organizations and individuals. Adult Education Quarterly, 49(2), 79-90. doi:10.1177/074171369904900201
- Hart, M. U. (1990). Liberation through consciousness raising. In J. Mezirow & Associates (Eds), Fostering critical reflection in adulthood: A guide to transformative and emancipatory learning (pp. 47-73), San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/i2jjLw
- Hayes, W. (2003). From the editors: Making meaning of meaning making, Adult Education Quarterly, 53(2), 77-80. doi:10.1177/0741713602238904
- Heron, J. (1985). The role of reflection in a co-operative inquiry. In D. Boud, Reflection: turning experience into learning (pp. 128-138). London: Biddles Ltd. http://goo.gl/qlXG1l
- Hobson, P., & Welbourne, L. (1998). Adult development and transformative learning. International Journal of Lifelong Education, 17(2), 72-86. doi:10.1080/0260137980170203
- Hole, J., & Levine, E. (1971). Rebirth of feminism. New York: Quadrangle Books.
- Hughes, C. (2004). The supervisor’s influence on workplace learning. Studies in Continuing Education, 26(2), 275-287. doi:10.1080/158037042000225254
- Jarvis P. (2004). Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Κατάρτιση: Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Μεταίχμιο. http://goo.gl/W6cwkJ
- Jarvis, P. (1987). Adult Learning in the Social Context. London: Croom Helm.
- Jarvis, P. (1995). Adult and Continuing Education. Theory and practice. London: Routledge. http://goo.gl/ZepVi7
- Jarvis, P. (2006). Beyond the learning society: globalization and the moral imperative for reflective social change. International Journal of Lifelong Education, 25(3), 201-211. doi:10.1080/02601370600697011
- Kennedy, M., Fisher, M. B., & Ennis, R. H. (1991). Critical thinking: literature review and needed research. In L. Idol, & B. F. Jones, (Eds.), Educational Values and Cognitive Instruction: Implications for Reform (pp. 14-40). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Kenny, M., Ralph, S., & Brown, M. (2000). The importance of reflection in experiential learning with community and youth workers for the learning age. International Journal of Lifelong Education, 19(2), 115-125. doi:10.1080/02601370.2000.10750064
- Kiefer, T. (2002). Understanding the Emotional Experience of Organizational Change: Evidence From a Merger. Advances in Developing Human Resources, 4(1), 39-61. doi:10.1177/1523422302004001004
- King, P. M. (1986). Formal reasoning in adults: A review and critique. In R. A. Mines, K. S. Kitchener, Adult cognitive development: methods and models. New York: Prager. http://goo.gl/Ia16pB
- King, P., & Kitchener, K. (1994). Developing reflective judgment. San Francisco: Jossey-Bass.
- Klenowski, V. (1995). Student self-evaluation processes in student-centred teaching and learning contexts of Australia and England. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 2(2), 145–164. doi:10.1080/0969594950020203
- Knowles, M. (1990). The Adult Learner: A Neglected Species (4th edition), Houston: Gulf Publishing Company.
- Knox, A. (Ed.). (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
- Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the source learning and development. Englewood Cliffs, Prentice Hall.
- Kolb, D. A. (1993). The process of Experiential Learning. In M. Thorpe, R. Edwards, & A. Hanson (Eds.), Culture and Processes of Adult Learning (pp. 138-156). Milton Keynes, Open University Press. http://goo.gl/qAkqIH
- Kolb, D. A., & Fry, R. (1975). Toward an applied theory of experiential learning. In C. Cooper (Ed.), Theories of Group Process (pp. 33-58). London: John Wiley.
- Lee, D., & Sabatino, K. B. (1998). Evaluating guided reflection: a US case study. International Journal of Training and Development, 2(3), 162-170. doi:10.1111/1468-2419.00045
- Lighfoot, K., & Brandy, M. (2005). Transformations thought Teaching and Learning: The Story of Maine’s Osher Lifelong Learning Institute. Journal of Transformative Education, 3(3), 221-235. doi:10.1177/1541344605276667
- Lindeman, E. (1926). The Meaning of Adult Education. New York: New Republic.
- Lomax, P. (Ed.) (1996). Quality Management in Education: Sustaining the vision through action research. London and New York: The Falmer Press.
- London, M. (1992). Human Resources Development Leadership and the creation of a learning organization. In P. J. Edelsons (Ed.), Rethinking leadership in Adult and Continuing Education: New directions for adult and continuing education (pp. 51-62), San Fransisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/aLWcrR
- Marsick, V. J. (1988). Learning in the workplace: The case for reflectivity and critical reflectivity. Adult Education Quarterly, 38(4), 187-198. doi:10.1177/0001848188038004001
- Marsick, V.J., & Watkins, K.E. (1990). Informal and incidental learning in the workplace. London: Routledge. http://goo.gl/XlZkK0
- Marsick, V.J. (1990). Action learning and reflection in the workplace. In J. Mezirow and Associates, Fostering critical reflection in adulthood; a guide to transformative and emancipatory learning (pp. 23-46), California: Jossey-Bass Publications. http://goo.gl/BdLQFl
- McWhinney, W. (2004). The Practice of Transformative Education. Journal of Transformative Education, 2(3), 215-218. doi:10.1177/1541344604265385
- McWhinney, W., & Markos, L. (2003). Transformative Education: Across the Threshold. Journal of Transformative Education, 1(1), 16-37. doi:10.1177/1541344603252098
- Merriam, S. B. (2005). How adult life foster learning and development. New Directions for Adult and Continuing Education, 108, 3-13. doi:10.1002/ace.193
- Merriam, S., & Caffarella, R. (1999). Learning in adulthood: A comprehensive guide. San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/MeYLQA
- Merriam, S. B., & Cunningham, P. M. (1989). Handbook of Adult and Continuing Education, San Francisco, Jossey-Bass. http://goo.gl/pvB4Hg
- Merriam, S. B., & Mohamad, M. (2000). How cultural values shape learning in older adulthood: The case of Malaysia. Adult Education Quarterly, 51(1), 45-63. doi:10.1177/074171360005100104
- Merriam, S. B., & Heuer, B. (1996). Meaning-making, adult learning and development: A model with implications for practice. International Journal of Lifelong Education, 15(4), 243-255. doi:10.1080/0260137960150402
- Mezirow, J. (1978). Perspective Transformation. Adult Education Quarterly, 28(2), 100-110. doi:10.1177/074171367802800202
- Mezirow, J. (1981). A critical theory of adult learning and education. Adult Education Quarterly, 32(1), 3-24. doi:10.1177/074171368103200101
- Mezirow, J. (Ed.) (1990). Fostering critical reflection in adulthood: A guide to transformative and emancipatory learning. San Francisco: Jossey Bass. http://goo.gl/moAGyk
- Mezirow, J. (1990). How critical reflection triggers transformative learning. In J. Mezirow and Associates (Eds), Fostering critical reflection in adulthood: A guide to transformative and emancipatory learning (pp. 1-20), San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/moAGyk
- Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/0u80Gz
- Mezirow, J. & Associates (2000). Learning as transformation. San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/zAnkaS
- Mezirow, J. (2000). Learning to think like an adult: Core concepts in transformation theory. In J. Mezirow and Associates (Eds), Learning as Transformation, San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/zAnkaS
- Mezirow, J. (2003). Transformative Learning as Discourse. Journal of Transformative Education, 1(1), 58-63. doi:10.1177/1541344603252172
- Miettinen, R. (2000). The concept of experiential learning and John Dewey’s theory of reflective thought and action. International Journal of Lifelong Education, 19(1), 54-72. doi:10.1080/026013700293458
- More, W. S. (1974). Emotions and adult learning. Westmead/Lexington MA: Saxon House & Lexington Books.
- Neil, C. (1991). Managing personal learning and change. McGraw-Hill: U.K. http://goo.gl/JHjbSi
- Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company, Oxford: Oxford University Press.
- Nyhan, B., & Kelleher, M. (2002). Learning in a social and systemic context-the learning organization. In P. Kämäräinen, G. Attwell & A. Brown (Eds), Transformation of learning in education and training. Key qualifications revisited: issues and challenges for developing VET (pp. 213-223). Luxembourg: CEDEFOP Reference series. http://goo.gl/5HDnVD
- Orland-Barak, L. (2005). Portfolios as evidence of reflective practice: what remains ‘untold’, Educational Research, 47(1), 25-44. doi:10.1080/0013188042000337541
- Parker, S. (1997). Reflective teaching in a postmodern world: A manifesto for education in postmodernity, Buckingham: Open University Press. http://goo.gl/HxAxzU
- Pithers, R. T., & Soden, R. (2000). Critical thinking in education: a review. Educational Research, 42(3), 237-249. doi:10.1080/001318800440579
- Preston, R. (1999). Critical approaches to lifelong education. International Review of Education, 45(5/6), 561-574. doi:10.1023/A:1003835209787
- Raelin, J. A. (2000). Work-based learning. The new frontier of management development. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- Rogers, Α. (1999). Η Εκπαίδευση Ενηλίκων (μτφρ. Μ., Κ. Παπαδοπούλου- Μ. Τόμπρου). Αθήνα: Μεταίχμιο. http://goo.gl/Su3SP5
- Rogers, A. (2005). «Συνέντευξη στους Κ. Μάγο και Α. Αγγέλη», Εκπαίδευση Ενηλίκων, 4, 33-36.
- Rossiter M. (1999). A narrative approach to development: implications for adult education. Adult Education Quarterly, 50(1), 56-71. doi:10.1177/07417139922086911
- Roth,G. L., & Niemi, J. (1996). Information technology systems and the learning organization. International Journal of Lifelong Education, 15(3), 202-215. doi:10.1080/0260137960150306
- Rust, C. (2000). An opinion piece: A possible student-centred assessment solution to some of the current problems of modular degree programmes. Active Learning in Higher Education, 1(2), 126–131. doi:10.1177/1469787400001002003
- Schelfhout, W., Dochy, F., & Janssens, S. (2004). The use of self, peer and teacher assessment as a feedback system in a learning environment aimed at fostering skills of cooperation in an entrepreneurial context. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(2), 177-201. doi:10.1080/0260293042000188465
- Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: how professionals thinking action, New York: Basic Books. http://goo.gl/UZDj8d
- Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner, San Fransisco: Jossey-Bass Publishers. http://goo.gl/en8g4Z
- Schraw G. (1998). On the development of adult metacognition. In S. M. Cecil, T. Pourchot, Adult learning and development. Perspectives of educational psychology (pp. 89-106). London: L. Erlbaum Associates. http://goo.gl/PnE53A
- Smith, M. K. (1999). Reflection. The Encyclopedia of Informal Education. Retrieved from: http://www.infed.org/b-explrn.htm
- Smith, M. K. (2001). David A. Kolb on experiential learning. The Encyclopedia of Informal Education. Retrieved from: http://www.infed.org/b-explrn.htm
- Smith, M. K. (2001). Chris Argyris: theories of action, double-loop learning and organizational learning. The Encyclopedia of Informal Education. Retrieved from: www.infed.org/thinkers/argyris.htm
- Smylie, M. A. (1995). Teacher learning in the workplace. Implications for school reform. In T. R Guskey, & M. Huberman (Eds), Professional development in education: New paradigms and practices (pp. 92-113). London: Teacher’s College Press. http://goo.gl/ycDOp8
- Stahl, Th., Nyhan, B., & D’ Aloja, P. (1993). The learning organization. A vision for human resource development. Eurotecnet: Commission of the European Communities. http://goo.gl/dUYprg
- Stroobants, V., Jans, M., & Wildemeersch, D. (2001). Making sense of learning for work. Towards a framework of transitional learning. International Journal of Lifelong Education, 20(1/2), 114-126. doi:10.1080/02601370121184
- Sugarman, B. (1998). The learning organization: implications for training. In S. M. Brown, & C. J. Seidner (Eds), Evaluating corporate training: models and issues (pp. 63-91). Boston: Kluwer Academic Publishers.
- Taylor, E. W. (2001). Transformative learning theory: A neurobiological perspective of the role of emotions and unconscious ways of knowing. International Journal of Lifelong Education, 20(3), 218-236. doi:10.1080/02601370110036064
- Van Woerkom, M. (2004). The concept of critical reflection and its implications for human resource development. Advancesin Developing Human Resources, 6(2), 178-192. doi:10.1177/1523422304263328
- Wadsworth, B. (2001). Η θεωρία του Ζαν Πιαζε για τη γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη (Μτφ. Σ. Κανελλάκη, Σ. Παπαδόπουλος, & Σ. Γιάτρα), Αθήνα: Καστανιώτης. http://goo.gl/TFZHUZ
- Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1992). Building the learning organization: a new role for human resource developers. Studies in Continuing Education, 14(2), 115-129. doi:10.1080/0158037920140203
- Williams, C. (2005). The discursive construction of the ‘competent’ learner-worker: from Key Competencies to ‘employability skills’. Studies in Continuing Education, 27(1), 33-49. doi:10.1080/01580370500056422
- Woolfolk A. (1998), Readings in Educational Psychology, New York: Allyn & Bacon. http://goo.gl/HGO7y0
- Yorks, L., & Kasl, E. (2002). Toward a theory and practice for whole-person learning: conceptualizing the role of affect. Adult Education Quarterly, 52(3), 176-192. doi:10.1177/07417136020523002
- Yorks, L., & Kasl, E. (2006). I know more than I can say: A taxonomy for using expressive ways of knowing to foster transformative learning. Journal of Transformative Education, 4(1), 43-64. doi:10.1177/1541344605283151
- Ziegler, F. M., Paulus M. T., & Woodside, M. (2006). This course is helping us all arrive at new viewpoints, isn’t it? Making meaning through dialog in a blended environment. Journal of Transformative Education, 4(4), 302-319. doi:10.1177/1541344606294819
- Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια, Z, Αθήνα: Κάκτος.
- Βοσνιάδου, Σ. (1990). Εισαγωγή στην εξελικτική ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Υπηρεσία Δημοσιευμάτων ΑΠΘ. http://goo.gl/D0zxOs
- Δεληγιώργη, Α. (1990). Η θεωρία του επικοινωνιακού λόγου του Habermas και η ένδεια της πραγματιστικής οπτικής. Θεωρία και Κοινωνία, Επιθεώρηση των επιστημών του ανθρώπου, 2, 149-174.
- Κάλφας, Β. (1978). Διαμόρφωση και εξέλιξη της κριτικής θεωρίας της Σχολής της Φραγκφούρτης: Β’ Μέρος. Πολίτης, 21(2), 56-65.
- Κανελλου, Α. (2006). Οριοθέτηση της έννοιας της αποτελεσματικότητας της μάθησης στο πλαίσιο του σύγχρονου οργανισμού: παράγοντες προσδιορισμού και δυνατότητες μέτρησης (Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή Εργασία), Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ, Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής, Τομέας Παιδαγωγικής.
- Κατσαρού, Ε., & Τσάφος, Β. (2002). Από τη διδασκαλία στην Έρευνα: η Εκπαιδευτική Έρευνα Δράσης. Αθήνα: Σαββάλας.
- Κολιάδης, Ε.Α. (2002). Γνωστική Ψυχολογία, Γνωστική Νευροεπιστήμη και Εκπαιδευτική Πράξη. Μοντέλο Επεξεργασίας Πληροφοριών (Δ΄ Τόμος). Αθήνα: Αυτο-έκδοση. http://goo.gl/B2HeaS
- Ματσαγγούρας, Η. (1999). Θεωρία της Διδασκαλίας (Α΄ Τόμος). Αθήνα: Gutenberg. http://goo.gl/2IBlX6
- Ξωχέλλης, Δ. Π. (1999). Παιδαγωγική του σχολείου. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. http://goo.gl/UitlkX
- Πόρποδας, Δ. Κ. (1991). Γνωστική ψυχολογία. Αθήνα: [χ.ο.] http://goo.gl/tLl6eU
- Τερζής, Π. Ν. (1998). Η Παιδαγωγική του Αλέξανδρου Π. Δελμούζου. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. http://goo.gl/fDPu9k
Κινηματογραφική Ταινία: "Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα"
Το "Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα" (Αγγλ. Educating Rita) είναι ένα βραβευμένο θεατρικό έργο του Βρετανού συγγραφέα Γουίλι Ράσελ. Είναι μια παράσταση δύο προσώπων που διαδραματίζεται εξ ολοκλήρου μέσα στο γραφείο ενός καθηγητή του Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Το έργο ήταν παραγγελία της Royal Shakespeare Company και έκανε πρεμιέρα τον Ιούνιο του 1980 στο Λονδίνο. Τη σκηνοθεσία υπέγραψε ο Μάικ Όκρεντ και πρωταγωνίστησαν οι Τζούλι Γουόλτερς και Μάρκ Κίνγκστον. Το έργο μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1983 από τον ίδιο το συγγραφέα. Τη σκηνοθεσία της ταινίας υπέγραψε ο Λούις Γκίλμπερτ ενώ τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμήνευσαν ο Μάικλ Κέιν και η Τζούλι Γουόλτερς (επαναλαμβάνοντας το ρόλο της από τη θεατρική παράσταση).
Το έργο παρακολουθεί τη σχέση της Σούζαν Γουάιτ, μιας 26χρονης κομμώτριας από το Λίβερπουλ και του Δρ. Φρανκ Μπράιαντ, ενός μεσήλικα καθηγητή Πανεπιστημίου, στη διάρκεια ενός εξαμήνου. Η Σούζαν (που αρχικά συστήνεται ως Ρίτα) δυσαρεστημένη με την καθημερινή ρουτίνα της δουλειάς αλλά και την κοινωνική ζωή της γράφεται στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Το έργο ξεκινάει με την πρώτη συνάντηση της Ρίτας με τον καθηγητή που την έχει αναλάβει. Ο Φρανκ είναι μεσήλικας και αλκοολικός και αναλαμβάνει το μάθημα σκεπτόμενος μόνο τα χρήματα. Η συνάντηση και η γνωριμία τους θα έχει ένα βαθύ αντίκτυπο και στους δύο. Ο Φρανκ θα εντυπωσιαστεί από τη ζωντάνια και την ειλικρίνεια της Ρίτας και θα αναγκαστεί να επανεξετάσει τις απόψεις του για τη ζωή, ενώ η Ρίτα συνειδητοποιεί ότι η διδασκαλία του Φρανκ της ανοίγει νέους ορίζοντες για μια μποέμικη ζωή και τη γεμίζει αυτοπεποίθηση.
Η ταινία προβάλλεται στο πλαίσιο του μαθήματος (με ελληνικούς υπότιτλους, διάρκεια 110 λεπτά) με στόχο την κατανόηση της διαδικασίας νοηματοδότησης και μετασχηματισμού ως απόρροια της αλληλεπίδρασης των πρωταγωνιστών σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Διδάσκων: Γεώργιος Ζαρίφης, Επίκουρος Καθηγητής
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Χριστίνα Πάσχου
ΕΝΟΤΗΤΑ Α’ Ο ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΩΣ ‘ex post facto’ ΣΥΝΘΗΚΗ ΜΑΘΗΣΗΣ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ ΣΤΟΥΣ ΕΝΗΛΙΚΟΥΣ: Ιδεολογική αφετηρία, εννοιολογική οριοθέτηση και συγκριτική αποτίμηση των προσεγγίσεων που αφορούν στον κριτικό στοχασμό.
ΜΑΘΗΜΑ 1ο ΙΔΕΟΛΟΓΙΚΟ ΥΠΟΒΑΘΡΟ ΚΑΙ ΓΕΝΙΚΕΣ ΚΑΤΕΥΘΥΝΣΕΙΣ
Συγκριτική αποτίμηση των προσεγγίσεων που αφορούν στο ρόλο του κριτικού στοχασμού ως ‘ex post facto’ συνθήκη μάθησης και ανάπτυξης ενηλίκων.
ΜΑΘΗΜΑ 2ο ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ, ΜΑΘΗΣΗ ΚΑΙ ΑΝΑΠΤΥΞΗ
Εννοιολογική προσέγγιση και σύνδεση με την έννοια του κριτικού στοχασμού.
ΜΑΘΗΜΑ 3ο ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ‘ΝΟΗΜΑΤΟΔΟΤΗΣΗ’ ΩΣ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΚΟ ΜΕΡΟΣ ΤΗΣ ΔΙΑΔΙΚΑΣΙΑΣ ‘ΚΡΙΤΙΚΟΥ ΣΤΟΧΑΣΜΟΥ’ ΣΤΗ ΜΑΘΗΣΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Σύνδεση του κριτικού στοχασμού, ως διαδικασία αποτίμησης της ανθρώπινης εμπειρίας στη μάθηση των ενηλίκων, με την έννοια της ‘νοηματοδότησης’ ως λειτουργικό κομμάτι της διαδικασίας που οδηγεί σε μια νέα αναθεωρημένη ερμηνεία της εμπειρίας και στοχεύει στη διεύρυνση του εμπειρικού συστήματος και κατ’ επέκταση στην ανάπτυξη και στην αλλαγή.
ΜΑΘΗΜΑ 4ο ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΣΤΙΚΗ ΜΑΘΗΣΗ
Προϋποθέσεις μετασχηματισμού της ανθρώπινης εμπειρίας σε γνώση και ο ρόλος των συναισθημάτων.
ΜΑΘΗΜΑ 5ο Η ΕΝΝΟΙΑ ΤΗΣ ΚΡΙΤΙΚΗΣ ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗΣ
Ζητήματα κατανόησης του πλαισίου δράσης με στόχο τη χειραφέτηση, κριτικός στοχασμός και ο πορεία προς την κοινωνική αλλαγή, ο κύκλος της ‘conscientização’, η σημασία της χειραφέτησης.
ΕΝΟΤΗΤΑ Β’ ΠΡΑΚΤΙΚΕΣ ΠΡΟΕΚΤΑΣΕΙΣ ΤΗΣ ΕΝΝΟΙΑΣ ΤΟΥ ΚΡΙΤΙΚΟΥ ΣΤΟΧΑΣΜΟΥ: Βασικές μεθοδικο‐διδακτικές ενέργειες ανάπτυξης του κριτικού στοχασμού στην εκπαίδευση των ενηλίκων.
ΜΑΘΗΜΑ 6ο Η ΙΔΕΑ ΜΙΑΣ ΚΡΙΤΙΚΟΣΤΟΧΑΣΤΙΚΗΣ ΠΡΑΚΤΙΚΗΣ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΤΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Λόγοι και τρόποι προσέγγισης του κριτικού στοχασμού μέσω πρακτικών που ενισχύουν την επικοινωνιακή δράση στην εκπαίδευση των ενηλίκων.
ΜΑΘΗΜΑ 7ο ΚΡΙΤΙΚΟΣΤΟΧΑΣΤΙΚΗ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ
Γενικές κατευθύνσεις της κριτικοστοχαστικής πρακτικής, παραδείγματα προσέγγισης των αναγκών των ενήλικων εκπαιδευομένων μέσω της ανάλυσης της εμπειρίας τους, τρόποι αποτίμησης της απόδοσης των ενήλικων εκπαιδευομένων.
ΜΑΘΗΜΑ 8ο Η ΣΥΝΕΙΔΗΤΟΠΟΙΗΣΗ ΜΕΣΑ ΑΠΟ ΤΟΝ ΚΡΙΤΙΚΟ ΣΤΟΧΑΣΜΟ
Παράδειγμα συνειδητοποίησης, οι βασικές αρχές και τα χαρακτηριστικά της συνειδητοποίησης, πρακτική άσκηση συνειδητοποίησης, προβολή της ταινίας ‘Educating Rita’.
ΜΑΘΗΜΑ 9ο ΦΡΑΓΜΟΙ ΣΤΗΝ ΚΡΙΤΙΚΟΣΤΟΧΑΣΤΙΚΗ ΠΡΑΚΤΙΚΗ
Η στάση της σιωπής, ατομικισμός, μυστικότητα, προβληματισμοί σχετικά με την αποτελεσματικότητα της κριτικο‐στοχαστικής πρακτικής.
ΜΑΘΗΜΑ 10ο Ο ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΣΤΟΝ ΕΡΓΑΣΙΑΚΟ ΧΩΡΟ
Ο ρόλος του κριτικού στοχασμού στο πλαίσιο του σύγχρονου οργανισμού μάθησης.
ΕΝΟΤΗΤΑ Γ’ Ο ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΚΡΙΤΙΚΑ ΣΤΟΧΑΖΟΜΕΝΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ: Ζητήματα ενδυνάμωσης των ενήλικων εκπαιδευομένων και η κοινωνική και πολιτική διάσταση του ρόλου του εκπαιδευτή.
ΜΑΘΗΜΑ 11ο ΚΡΙΤΙΚΟΣ ΣΤΟΧΑΣΜΟΣ ΚΑΙ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗ
Προϋποθέσεις ενδυνάμωσης των ενηλίκων εκπαιδευομένων και ο ρόλος του κριτικά στοχαζόμενου εκπαιδευτή.
ΜΑΘΗΜΑ 12ο Ο ΚΡΙΤΙΚΟΣΤΟΧΑΣΤΙΚΟΣ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗΣ ΚΑΙ Η ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ‐ΠΟΛΙΤΙΚΗ ΔΙΑΣΤΑΣΗ ΤΟΥ ΡΟΛΟΥ ΤΟΥ
Η εκπαίδευση ενηλίκων ως μέσο άσκησης πολιτικής, ζητήματα εξουσίας, χειραφέτηση και κοινωνική αλλαγή.
ΜΑΘΗΜΑ 13ο ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗΣ ΤΗΣ ΜΑΘΗΣΗΣ ΤΟΥ ΚΡΙΤΙΚΟΣΤΟΧΑΣΤΙΚΟΥ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ
Η αξιολόγηση ως κριτικοστοχαστική διαδικασία, συστηματική παρατήρηση του εαυτού, παρατήρηση συναδέλφων, παρατήρηση από συναδέλφους, οι εκπαιδευόμενοι ως «κριτικοί φίλοι».
Οι επιμέρους διδακτικοί στόχοι του μαθήματος -όπως προδιαγράφονται από τον διδάσκοντα- είναι οι εξής:
ΓΝΩΣΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ (γνώσεις)
- Εξοικείωση με τις βασικές έννοιες αναφοράς (κριτικός στοχασμός, μετασχηματισμός, χειραφέτηση)
- Κατανόηση της διαφοράς μεταξύ των παραπάνω εννοιών
- Αποδόμηση της έννοιας "κριτικός στοχασμός" στην εκπαίδευση ενηλίκων
ΨΥΧΟΚΙΝΗΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ (δεξιότητες)
- Αναγνώριση των παραγόντων οι οποίοι επιδρούν στην αποτίμηση και νοηματοδότηση της ανθρώπινης εμπειρίας
- Κριτική αποτίμηση των τρόπων ταξινόμησης των διαφόρων θεωρητικών προσεγγίσεων οι οποίες αφορούν στον κριτικό στοχασμό, τον μετασχηματισμό και τη χειραφέτηση
- Αξιοποίηση της σχετικής ορολογίας και βιβλιογραφίας για τη συγγραφή μικρής μελέτης για το μάθημα
ΣΥΝΑΙΣΘΗΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΜΕΑΣ (στάσεις)
- Ανάπτυξη θετικής στάσης απέναντι σε διαδικασίες ενίσχυσης του κριτικού στοχασμού σε εκπαιδευτικά περιβάλλοντα
- Εντοπισμός της "ηγεμονίας" στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πρακτικής
- Ανάπτυξη προσωπικών παραδειγματικών αναφορών σε σχέση τον τρόπο νοηματοδότησης της εμπειρίας
Τα προσδοκώμενα μαθησιακά αποτελέσματα (επίπεδο 6 του Ε.Π.Π) τα οποία απορρέουν από τους προδιαγεγραμμένους διδακτικούς στόχους -με βάση την ετήσια κατανομή ανά 100 συμμετέχοντες στο συγκεκριμένο μάθημα- είναι τα εξής:
ΓΝΩΣΕΙΣ
- Χρήση θεωρητικών γνώσεων και κριτική κατανόηση των θεωριών και των ερευνητικών προσεγγίσεων οι οποίες αφορούν στο ρόλο του κριτικού στοχασμού στη μάθηση και εκπαίδευση των ενηλίκων
- Επίδειξη κριτικής επίγνωσης των ζητημάτων τα οποία αφορούν στην νοηματοδότηση της ανθρώπινης εμπειρίας και στην χειραφετητική δράση
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
- Επικοινωνία μέσω νοηματοδότησης και ενίσχυση της κριτικής συνείδησης
- Επίδειξη εμπειρίας στη λειτουργική αλληλεπίδραση, ως προς την ανακάλυψη διαστρεβλώσεων και διαχείριση των αλλαγών μέσα σ' ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον
- Συγγραφή μελέτης βάσει συγκεκριμένης ορολογίας, λογικών επιχειρημάτων και βιβλιογραφικών αναφορών
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
- Συγκέντρωση και ερμηνεία σχετικών στοιχείων για την σύνθεση μιας ολοκληρωμένης ακαδημαϊκής μελέτης
- Κριτική θεώρηση των κοινωνικών προτύπων και σχέσεων και ανάληψη δράσης για την αλλαγή τους
- Κριτική αντίδραση σε κοινωνικά, επιστημονικά και ηθικά ζητήματα που απαντώνται στην εργασία ή τις σπουδές
- Κατάληξη σε συμπεράσματα βάσει κοινωνικών και ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν κατά τη μελέτη της σχετικής με το μάθημα βιβλιογραφίας
- Επικοινωνία ιδεών, προβλημάτων και λύσεων χρησιμοποιώντας σειρά τεχνικών που αφορούν ποιοτικές πληροφορίες
Προαπαιτούμενα Μαθήματα
- ΕΙΣΠ100 Εισαγωγή στην Παιδαγωγική
- Π1807 Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Διαβίου Μάθηση: Θεωρία και Πράξη
Ζαρίφης, Γ. (Επιμ.). (2009). Ο Κριτικός στοχασμός στη μάθηση και εκπαίδευση ενηλίκων, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία
- Abell, P. (1996). Sociological theory and rational choice theory. In B.S. Turner (eds.) Social Theory. Oxford: Blackwell.
- Agger, B. (1998). Critical Social Theories: An Introduction, Boulder (Col.): Westview Press. http://goo.gl/pXocpI
- Alheit, P. (1995). Biographical learning. Theoretical outline, challenges and contradictions of a new approach in adult education. In P. Alheit, A. Bron-Wojciechowska, E. Brugger, & P. Dominicé (Eds), The biographical approach in European adult education (pp. 57-74).Wien: Verband Wiener Volksbildung.
- Alheit, P. (2002). On a contradictory way to the ‘learning society’: a critical approach. In R. Edwards, N. Miller, N. Small, & A. Tait (Eds), Supporting Lifelong Learning, Volume 3: Making Policy Work (pp. 30-49). London: Routledge.
- Argyris, C., & Schön D.A. (1996). Organizational learning II: Theory, method and practice. Reading, MA: Addison-Wesley.
- Atherton, J. S. (2005). Learning and Teaching: Critical Reflection. Retrieved from: http://www.learningandteaching.info/learning/experience.htm
- Basseches, M. (1986). Dialectical thinking and young adult cognitive development. In A. R. Mines, & S. K. Kitchener, Adult cognitive development: methods and models (pp. 33-56). New York: Prager. http://goo.gl/xugs6S
- Billet, S. (2001). Learning throughout working life: interdependencies at work. Studies in Continuing Education, 23 (1), Griffith University, Queensland, 19-35. doi: 10.1080/01580370120043222
- Boud, D., Keogh, R., & Walker, D. (1985). Promoting Reflection in Learning: a model. In D. Boud, R. Keogh, & D. Walker (Eds) Reflection: Turning experience into learning (pp. 18-40). London: Kogan Page. http://goo.gl/3DzaYX
- Bourner, T. (2003). Assessing reflective learning, Education and Training, 45(5), 267-272. doi: 10.1108/00400910310484321
- Brookfield, S. (1986). Understanding and facilitating adult learning: A comprehensive analysis of principles and effective practices. Milton Keynes: Open University Press. http://goo.gl/jhEOth
- Brookfield, S. (1987). Developing critical thinkers: challenging adult to explore alternate ways of thinking and acting, San Francisco: Jossey-Bass.
- Brookfield, S. (1993). Breaking the code: Engaging practitioners in critical analysis of adult education literature. Studies in the Education of Adults, 25(1), 64-91.
- Brookfield, S. (1995). Becoming a critically reflective teacher. San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/YmVJ34
- Brookfield, S. (2001). Repositioning ideology critique in a critical theory of adult learning. Adult Education Quarterly, 52(1), 7-22. doi:10.1177/07417130122087368
- Brookfield, S. (2002a). Overcoming alienation as the practice of adult education: The contribution of Erich Fromm to a critical theory of adult learning and education. Adult Education Quarterly, 52(2), 96-111. doi:10.1177/0741713602052002002
- Brookfield, S. (2002b). Reassessing subjectivity, criticality and inclusivity: Marcuse’s challenge to adult education. Adult Education Quarterly, 52(4), 265-180. doi:10.1177/074171302400448609
- Brookfield, S. (2005). Undermining the very democracy we seek to create: discussion practices in adult education and the dangers of repressive tolerance. Studies in Continuing Education, 27(2), 101- 115. doi:10.1080/01580370500169860
- Brooks, A. K. (1999). Critical reflection as a response to organizational disruption. Advances in Developing Human Resources, 3, 66-79. doi:10.1177/152342239900100308
- Calderhead, J. (1989). Reflective teaching and teacher education. Teaching and Teacher Education, 5(1), 43-51. doi: 10.1016/0742-051X(89)90018-8
- Carr, W., & Kemmis, S. (1986). Becoming critical: Education, knowledge and action research, London: Falmer Press. http://goo.gl/Md0KbY
- Chivers, G. (2003). Utilizing reflective practice interviews in professional development. Journal of European Industrial Training, 27(1), 5-15. doi:10.1108/03090590310456483
- Cinnamond, J. H., & Zimpher, N. L. (1990). Reflectivity as a function of community. In R. T. Clift, W. R. Houston, & M. C. Pugach (Eds.), Encouraging Reflective Practice in Education: An analysis of issues and programs (pp. 57-72). New York: Teachers College Press. http://goo.gl/XVaPXV
- Cohen, J. B. (2004). Late for School: Stories of Transformation in an Adult Education Program. Journal of Transformative Education, 2(3), 242-252. doi:10.1177/1541344604265270
- Conlon, T. J. (2004). A review of informal learning literature, theory and implications for practice in developing global professional competence. Journal of European Industrial Training, 28(2/3/4), 283-295. doi:10.1108/03090590410527663
- Courtenay B. C., Merriam, S. B., & Reeves, P. M. (1998). The centrality of meaning-making in transformational learning: How HIV-positive adults make sense of their lives. Adult Education Quarterly, 48(2), 65-84. doi:10.1177/074171369804800203
- Cranton, P. (1994). Understanding and promoting transformative learning: A guide for educators of adults, San Francisco: Jossey Bass. http://goo.gl/PZ2Rji
- Cross, P. (1988). Adults as learners. London: Jossey-Bass Publishers. http://goo.gl/525lyA
- Cunningham, Ph. M. (2004). Critical pedagogy and implications for human resource development. Advances in Developing Human Resources, 6(2), 226-240. doi:10.1177/1523422304263430
- De Corte, E. (1992). Fostering the acquisition and transfer of intellectual skills. In A. Tuijnman, & M. Van Der Kamp (Eds.), Learning across the Lifespan: Theories, Research, Policies (pp. 91-107). Oxford: Pergamon Press. http://goo.gl/86H1rd
- Debats L. D. (1999). Sources of meaning: An investigation of significant commitments in life. Journal of Humanistic Psychology, 39(4), 30-57. doi:10.1177/0022167899394003
- DeVito, J. D. (1996). Τhe learning organization. In R. L. Craig (Ed.in.chief), The ASTD Training and Development Handbook. A guide to human resource development (pp. 77-103), 4th edition. New York: McGraw-Hill.
- Dewey, J. (1933). How we think: A restatement of the relation of reflective thinking to the educative process. Boston: Heath & Co.
- Dirkx, J. (2001). The power of feelings Emotion. Imagination and the Construction of Meaning in Adult Learning. New Directions for Adult and Continuing Education, 89, 63-71. doi:10.1002/ace.9
- Eagleton, T. (2003). Η έννοια της κουλτούρας (μτφ. Ηλία Μαγκλίνη). Αθήνα: Πόλις. http://goo.gl/Ei5W99
- Elder, L., & Paul, R. (1994). Critical Thinking: Why we must transform our teaching. Journal of Developmental Education, 18(1), 34-35.
- Ellinger, A. D. (2005). Contextual factors influencing informal learning in a workplace setting: The case of “reinventing itself company”. Human Resource Development Quarterly, 16(3), 389-415. doi:10.1002/hrdq.1145
- Ennis, R. (1989). Critical Thinking and Subject Specificity: Clarification and Needed Research. Educational Researcher, 18(3), 4-10. doi:10.3102/0013189X018003004
- Ennis, R. H. (1993). Critical thinking assessment. Theory into Practice, 32, 179–186. doi:10.1080/00405849309543594
- Fenwick, J. T. (2000). Expanding conceptions of experiential learning: A review of the life contemporary perspectives on cognition. Adult Education Quarterly, 50(4), 243-272. doi:10.1177/07417130022087035
- Fischer, R. (1992). Teaching Children to Think. London: Simon & Schuster.
- Freire, P. (1970). Pedagogy of the oppressed. New York: Herter and Herter. http://goo.gl/wbZtLw
- Fullan, M., & Hargreaves, A. (1992). Teacher development and educational change. London: Falmer Press.
- Garrick, J., & Clegg, S. (2000). Knowledge work and the new demands of learning. Journal of Knowledge Management, 4(4), 279-286. doi:10.1108/13673270010379821
- Garrick, J. (1998). Informal learning in the workplace. Unmasking human resource development. London: Routledge.
- Garrison, D. R. (1991). Critical thinking and adult education: a conceptual model for developing critical thinking in adult learners. International Journal of Lifelong Education, 10(4), 287-303. doi:10.1080/0260137910100403
- Giddens, A. (1991). Modernity and self-identity, Cambridge: Polity Press. http://goo.gl/WN4igi
- Granott N. (1998). We learn, therefore we develop: Learning versus development-or developing learning?. In S. M. Cecil, & T. Pourchot, Adult learning and development. Perspectives of educational psychology (pp. 15-34). Mahwah, N.J.: L. Erlbaum Associates. http://goo.gl/hj5K9u
- Greene, M. (1986). In search of a critical pedagogy. Harvard Educational Review, 56(4), 427-441.
- Gur-Ze’ev, I. (2002). Bildung and Critical Theory in the Face of Postmodern Education. Journal of Philosophy of Education, 36(3), 391-408. doi:10.1111/1467-9752.00283
- Habermas, J. (1970). Toward a rational society. Boston: Beacon. http://goo.gl/6u7YCm
- Habermas, J. (1976). Legitimation Crisis. London: Heinemann. http://goo.gl/bUZDBm
- Habermas, J. (1987). The theory of communicative action: Volume two, lifeworld and system - A critique of functionalist reason. Boston: Beacon. http://goo.gl/8XL1h8
- Hager, P. (2004). Lifelong learning in the workplace? Challenges and issues. Journal of Workplace Learning, 16(1/2), 22-32. doi:10.1108/13665620410521486
- Hake, B. J. (1999). Lifelong learning in late modernity: The challenges to society, organizations and individuals. Adult Education Quarterly, 49(2), 79-90. doi:10.1177/074171369904900201
- Hart, M. U. (1990). Liberation through consciousness raising. In J. Mezirow & Associates (Eds), Fostering critical reflection in adulthood: A guide to transformative and emancipatory learning (pp. 47-73), San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/i2jjLw
- Hayes, W. (2003). From the editors: Making meaning of meaning making, Adult Education Quarterly, 53(2), 77-80. doi:10.1177/0741713602238904
- Heron, J. (1985). The role of reflection in a co-operative inquiry. In D. Boud, Reflection: turning experience into learning (pp. 128-138). London: Biddles Ltd. http://goo.gl/qlXG1l
- Hobson, P., & Welbourne, L. (1998). Adult development and transformative learning. International Journal of Lifelong Education, 17(2), 72-86. doi:10.1080/0260137980170203
- Hole, J., & Levine, E. (1971). Rebirth of feminism. New York: Quadrangle Books.
- Hughes, C. (2004). The supervisor’s influence on workplace learning. Studies in Continuing Education, 26(2), 275-287. doi:10.1080/158037042000225254
- Jarvis P. (2004). Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση και Κατάρτιση: Θεωρία και Πράξη. Αθήνα: Μεταίχμιο. http://goo.gl/W6cwkJ
- Jarvis, P. (1987). Adult Learning in the Social Context. London: Croom Helm.
- Jarvis, P. (1995). Adult and Continuing Education. Theory and practice. London: Routledge. http://goo.gl/ZepVi7
- Jarvis, P. (2006). Beyond the learning society: globalization and the moral imperative for reflective social change. International Journal of Lifelong Education, 25(3), 201-211. doi:10.1080/02601370600697011
- Kennedy, M., Fisher, M. B., & Ennis, R. H. (1991). Critical thinking: literature review and needed research. In L. Idol, & B. F. Jones, (Eds.), Educational Values and Cognitive Instruction: Implications for Reform (pp. 14-40). Hillsdale, NJ: Erlbaum.
- Kenny, M., Ralph, S., & Brown, M. (2000). The importance of reflection in experiential learning with community and youth workers for the learning age. International Journal of Lifelong Education, 19(2), 115-125. doi:10.1080/02601370.2000.10750064
- Kiefer, T. (2002). Understanding the Emotional Experience of Organizational Change: Evidence From a Merger. Advances in Developing Human Resources, 4(1), 39-61. doi:10.1177/1523422302004001004
- King, P. M. (1986). Formal reasoning in adults: A review and critique. In R. A. Mines, K. S. Kitchener, Adult cognitive development: methods and models. New York: Prager. http://goo.gl/Ia16pB
- King, P., & Kitchener, K. (1994). Developing reflective judgment. San Francisco: Jossey-Bass.
- Klenowski, V. (1995). Student self-evaluation processes in student-centred teaching and learning contexts of Australia and England. Assessment in Education: Principles, Policy & Practice, 2(2), 145–164. doi:10.1080/0969594950020203
- Knowles, M. (1990). The Adult Learner: A Neglected Species (4th edition), Houston: Gulf Publishing Company.
- Knox, A. (Ed.). (1991). Transformative Dimensions of Adult Learning. San Francisco: Jossey-Bass.
- Kolb, D. A. (1984). Experiential Learning: Experience as the source learning and development. Englewood Cliffs, Prentice Hall.
- Kolb, D. A. (1993). The process of Experiential Learning. In M. Thorpe, R. Edwards, & A. Hanson (Eds.), Culture and Processes of Adult Learning (pp. 138-156). Milton Keynes, Open University Press. http://goo.gl/qAkqIH
- Kolb, D. A., & Fry, R. (1975). Toward an applied theory of experiential learning. In C. Cooper (Ed.), Theories of Group Process (pp. 33-58). London: John Wiley.
- Lee, D., & Sabatino, K. B. (1998). Evaluating guided reflection: a US case study. International Journal of Training and Development, 2(3), 162-170. doi:10.1111/1468-2419.00045
- Lighfoot, K., & Brandy, M. (2005). Transformations thought Teaching and Learning: The Story of Maine’s Osher Lifelong Learning Institute. Journal of Transformative Education, 3(3), 221-235. doi:10.1177/1541344605276667
- Lindeman, E. (1926). The Meaning of Adult Education. New York: New Republic.
- Lomax, P. (Ed.) (1996). Quality Management in Education: Sustaining the vision through action research. London and New York: The Falmer Press.
- London, M. (1992). Human Resources Development Leadership and the creation of a learning organization. In P. J. Edelsons (Ed.), Rethinking leadership in Adult and Continuing Education: New directions for adult and continuing education (pp. 51-62), San Fransisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/aLWcrR
- Marsick, V. J. (1988). Learning in the workplace: The case for reflectivity and critical reflectivity. Adult Education Quarterly, 38(4), 187-198. doi:10.1177/0001848188038004001
- Marsick, V.J., & Watkins, K.E. (1990). Informal and incidental learning in the workplace. London: Routledge. http://goo.gl/XlZkK0
- Marsick, V.J. (1990). Action learning and reflection in the workplace. In J. Mezirow and Associates, Fostering critical reflection in adulthood; a guide to transformative and emancipatory learning (pp. 23-46), California: Jossey-Bass Publications. http://goo.gl/BdLQFl
- McWhinney, W. (2004). The Practice of Transformative Education. Journal of Transformative Education, 2(3), 215-218. doi:10.1177/1541344604265385
- McWhinney, W., & Markos, L. (2003). Transformative Education: Across the Threshold. Journal of Transformative Education, 1(1), 16-37. doi:10.1177/1541344603252098
- Merriam, S. B. (2005). How adult life foster learning and development. New Directions for Adult and Continuing Education, 108, 3-13. doi:10.1002/ace.193
- Merriam, S., & Caffarella, R. (1999). Learning in adulthood: A comprehensive guide. San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/MeYLQA
- Merriam, S. B., & Cunningham, P. M. (1989). Handbook of Adult and Continuing Education, San Francisco, Jossey-Bass. http://goo.gl/pvB4Hg
- Merriam, S. B., & Mohamad, M. (2000). How cultural values shape learning in older adulthood: The case of Malaysia. Adult Education Quarterly, 51(1), 45-63. doi:10.1177/074171360005100104
- Merriam, S. B., & Heuer, B. (1996). Meaning-making, adult learning and development: A model with implications for practice. International Journal of Lifelong Education, 15(4), 243-255. doi:10.1080/0260137960150402
- Mezirow, J. (1978). Perspective Transformation. Adult Education Quarterly, 28(2), 100-110. doi:10.1177/074171367802800202
- Mezirow, J. (1981). A critical theory of adult learning and education. Adult Education Quarterly, 32(1), 3-24. doi:10.1177/074171368103200101
- Mezirow, J. (Ed.) (1990). Fostering critical reflection in adulthood: A guide to transformative and emancipatory learning. San Francisco: Jossey Bass. http://goo.gl/moAGyk
- Mezirow, J. (1990). How critical reflection triggers transformative learning. In J. Mezirow and Associates (Eds), Fostering critical reflection in adulthood: A guide to transformative and emancipatory learning (pp. 1-20), San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/moAGyk
- Mezirow, J. (1991). Transformative dimensions of adult learning. San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/0u80Gz
- Mezirow, J. & Associates (2000). Learning as transformation. San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/zAnkaS
- Mezirow, J. (2000). Learning to think like an adult: Core concepts in transformation theory. In J. Mezirow and Associates (Eds), Learning as Transformation, San Francisco: Jossey-Bass. http://goo.gl/zAnkaS
- Mezirow, J. (2003). Transformative Learning as Discourse. Journal of Transformative Education, 1(1), 58-63. doi:10.1177/1541344603252172
- Miettinen, R. (2000). The concept of experiential learning and John Dewey’s theory of reflective thought and action. International Journal of Lifelong Education, 19(1), 54-72. doi:10.1080/026013700293458
- More, W. S. (1974). Emotions and adult learning. Westmead/Lexington MA: Saxon House & Lexington Books.
- Neil, C. (1991). Managing personal learning and change. McGraw-Hill: U.K. http://goo.gl/JHjbSi
- Nonaka, I., & Takeuchi, H. (1995). The knowledge-creating company, Oxford: Oxford University Press.
- Nyhan, B., & Kelleher, M. (2002). Learning in a social and systemic context-the learning organization. In P. Kämäräinen, G. Attwell & A. Brown (Eds), Transformation of learning in education and training. Key qualifications revisited: issues and challenges for developing VET (pp. 213-223). Luxembourg: CEDEFOP Reference series. http://goo.gl/5HDnVD
- Orland-Barak, L. (2005). Portfolios as evidence of reflective practice: what remains ‘untold’, Educational Research, 47(1), 25-44. doi:10.1080/0013188042000337541
- Parker, S. (1997). Reflective teaching in a postmodern world: A manifesto for education in postmodernity, Buckingham: Open University Press. http://goo.gl/HxAxzU
- Pithers, R. T., & Soden, R. (2000). Critical thinking in education: a review. Educational Research, 42(3), 237-249. doi:10.1080/001318800440579
- Preston, R. (1999). Critical approaches to lifelong education. International Review of Education, 45(5/6), 561-574. doi:10.1023/A:1003835209787
- Raelin, J. A. (2000). Work-based learning. The new frontier of management development. Upper Saddle River, NJ: Prentice Hall.
- Rogers, Α. (1999). Η Εκπαίδευση Ενηλίκων (μτφρ. Μ., Κ. Παπαδοπούλου- Μ. Τόμπρου). Αθήνα: Μεταίχμιο. http://goo.gl/Su3SP5
- Rogers, A. (2005). «Συνέντευξη στους Κ. Μάγο και Α. Αγγέλη», Εκπαίδευση Ενηλίκων, 4, 33-36.
- Rossiter M. (1999). A narrative approach to development: implications for adult education. Adult Education Quarterly, 50(1), 56-71. doi:10.1177/07417139922086911
- Roth,G. L., & Niemi, J. (1996). Information technology systems and the learning organization. International Journal of Lifelong Education, 15(3), 202-215. doi:10.1080/0260137960150306
- Rust, C. (2000). An opinion piece: A possible student-centred assessment solution to some of the current problems of modular degree programmes. Active Learning in Higher Education, 1(2), 126–131. doi:10.1177/1469787400001002003
- Schelfhout, W., Dochy, F., & Janssens, S. (2004). The use of self, peer and teacher assessment as a feedback system in a learning environment aimed at fostering skills of cooperation in an entrepreneurial context. Assessment & Evaluation in Higher Education, 29(2), 177-201. doi:10.1080/0260293042000188465
- Schön, D. A. (1983). The reflective practitioner: how professionals thinking action, New York: Basic Books. http://goo.gl/UZDj8d
- Schön, D. A. (1987). Educating the reflective practitioner, San Fransisco: Jossey-Bass Publishers. http://goo.gl/en8g4Z
- Schraw G. (1998). On the development of adult metacognition. In S. M. Cecil, T. Pourchot, Adult learning and development. Perspectives of educational psychology (pp. 89-106). London: L. Erlbaum Associates. http://goo.gl/PnE53A
- Smith, M. K. (1999). Reflection. The Encyclopedia of Informal Education. Retrieved from: http://www.infed.org/b-explrn.htm
- Smith, M. K. (2001). David A. Kolb on experiential learning. The Encyclopedia of Informal Education. Retrieved from: http://www.infed.org/b-explrn.htm
- Smith, M. K. (2001). Chris Argyris: theories of action, double-loop learning and organizational learning. The Encyclopedia of Informal Education. Retrieved from: www.infed.org/thinkers/argyris.htm
- Smylie, M. A. (1995). Teacher learning in the workplace. Implications for school reform. In T. R Guskey, & M. Huberman (Eds), Professional development in education: New paradigms and practices (pp. 92-113). London: Teacher’s College Press. http://goo.gl/ycDOp8
- Stahl, Th., Nyhan, B., & D’ Aloja, P. (1993). The learning organization. A vision for human resource development. Eurotecnet: Commission of the European Communities. http://goo.gl/dUYprg
- Stroobants, V., Jans, M., & Wildemeersch, D. (2001). Making sense of learning for work. Towards a framework of transitional learning. International Journal of Lifelong Education, 20(1/2), 114-126. doi:10.1080/02601370121184
- Sugarman, B. (1998). The learning organization: implications for training. In S. M. Brown, & C. J. Seidner (Eds), Evaluating corporate training: models and issues (pp. 63-91). Boston: Kluwer Academic Publishers.
- Taylor, E. W. (2001). Transformative learning theory: A neurobiological perspective of the role of emotions and unconscious ways of knowing. International Journal of Lifelong Education, 20(3), 218-236. doi:10.1080/02601370110036064
- Van Woerkom, M. (2004). The concept of critical reflection and its implications for human resource development. Advancesin Developing Human Resources, 6(2), 178-192. doi:10.1177/1523422304263328
- Wadsworth, B. (2001). Η θεωρία του Ζαν Πιαζε για τη γνωστική και συναισθηματική ανάπτυξη (Μτφ. Σ. Κανελλάκη, Σ. Παπαδόπουλος, & Σ. Γιάτρα), Αθήνα: Καστανιώτης. http://goo.gl/TFZHUZ
- Watkins, K. E., & Marsick, V. J. (1992). Building the learning organization: a new role for human resource developers. Studies in Continuing Education, 14(2), 115-129. doi:10.1080/0158037920140203
- Williams, C. (2005). The discursive construction of the ‘competent’ learner-worker: from Key Competencies to ‘employability skills’. Studies in Continuing Education, 27(1), 33-49. doi:10.1080/01580370500056422
- Woolfolk A. (1998), Readings in Educational Psychology, New York: Allyn & Bacon. http://goo.gl/HGO7y0
- Yorks, L., & Kasl, E. (2002). Toward a theory and practice for whole-person learning: conceptualizing the role of affect. Adult Education Quarterly, 52(3), 176-192. doi:10.1177/07417136020523002
- Yorks, L., & Kasl, E. (2006). I know more than I can say: A taxonomy for using expressive ways of knowing to foster transformative learning. Journal of Transformative Education, 4(1), 43-64. doi:10.1177/1541344605283151
- Ziegler, F. M., Paulus M. T., & Woodside, M. (2006). This course is helping us all arrive at new viewpoints, isn’t it? Making meaning through dialog in a blended environment. Journal of Transformative Education, 4(4), 302-319. doi:10.1177/1541344606294819
- Αριστοτέλης, Ηθικά Νικομάχεια, Z, Αθήνα: Κάκτος.
- Βοσνιάδου, Σ. (1990). Εισαγωγή στην εξελικτική ψυχολογία. Θεσσαλονίκη: Υπηρεσία Δημοσιευμάτων ΑΠΘ. http://goo.gl/D0zxOs
- Δεληγιώργη, Α. (1990). Η θεωρία του επικοινωνιακού λόγου του Habermas και η ένδεια της πραγματιστικής οπτικής. Θεωρία και Κοινωνία, Επιθεώρηση των επιστημών του ανθρώπου, 2, 149-174.
- Κάλφας, Β. (1978). Διαμόρφωση και εξέλιξη της κριτικής θεωρίας της Σχολής της Φραγκφούρτης: Β’ Μέρος. Πολίτης, 21(2), 56-65.
- Κανελλου, Α. (2006). Οριοθέτηση της έννοιας της αποτελεσματικότητας της μάθησης στο πλαίσιο του σύγχρονου οργανισμού: παράγοντες προσδιορισμού και δυνατότητες μέτρησης (Αδημοσίευτη Μεταπτυχιακή Εργασία), Θεσσαλονίκη: ΑΠΘ, Τμήμα Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής, Τομέας Παιδαγωγικής.
- Κατσαρού, Ε., & Τσάφος, Β. (2002). Από τη διδασκαλία στην Έρευνα: η Εκπαιδευτική Έρευνα Δράσης. Αθήνα: Σαββάλας.
- Κολιάδης, Ε.Α. (2002). Γνωστική Ψυχολογία, Γνωστική Νευροεπιστήμη και Εκπαιδευτική Πράξη. Μοντέλο Επεξεργασίας Πληροφοριών (Δ΄ Τόμος). Αθήνα: Αυτο-έκδοση. http://goo.gl/B2HeaS
- Ματσαγγούρας, Η. (1999). Θεωρία της Διδασκαλίας (Α΄ Τόμος). Αθήνα: Gutenberg. http://goo.gl/2IBlX6
- Ξωχέλλης, Δ. Π. (1999). Παιδαγωγική του σχολείου. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. http://goo.gl/UitlkX
- Πόρποδας, Δ. Κ. (1991). Γνωστική ψυχολογία. Αθήνα: [χ.ο.] http://goo.gl/tLl6eU
- Τερζής, Π. Ν. (1998). Η Παιδαγωγική του Αλέξανδρου Π. Δελμούζου. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη. http://goo.gl/fDPu9k
Κινηματογραφική Ταινία: "Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα"
Το "Εκπαιδεύοντας τη Ρίτα" (Αγγλ. Educating Rita) είναι ένα βραβευμένο θεατρικό έργο του Βρετανού συγγραφέα Γουίλι Ράσελ. Είναι μια παράσταση δύο προσώπων που διαδραματίζεται εξ ολοκλήρου μέσα στο γραφείο ενός καθηγητή του Ανοιχτού Πανεπιστημίου. Το έργο ήταν παραγγελία της Royal Shakespeare Company και έκανε πρεμιέρα τον Ιούνιο του 1980 στο Λονδίνο. Τη σκηνοθεσία υπέγραψε ο Μάικ Όκρεντ και πρωταγωνίστησαν οι Τζούλι Γουόλτερς και Μάρκ Κίνγκστον. Το έργο μεταφέρθηκε στον κινηματογράφο το 1983 από τον ίδιο το συγγραφέα. Τη σκηνοθεσία της ταινίας υπέγραψε ο Λούις Γκίλμπερτ ενώ τους πρωταγωνιστικούς ρόλους ερμήνευσαν ο Μάικλ Κέιν και η Τζούλι Γουόλτερς (επαναλαμβάνοντας το ρόλο της από τη θεατρική παράσταση).
Το έργο παρακολουθεί τη σχέση της Σούζαν Γουάιτ, μιας 26χρονης κομμώτριας από το Λίβερπουλ και του Δρ. Φρανκ Μπράιαντ, ενός μεσήλικα καθηγητή Πανεπιστημίου, στη διάρκεια ενός εξαμήνου. Η Σούζαν (που αρχικά συστήνεται ως Ρίτα) δυσαρεστημένη με την καθημερινή ρουτίνα της δουλειάς αλλά και την κοινωνική ζωή της γράφεται στο Ανοιχτό Πανεπιστήμιο. Το έργο ξεκινάει με την πρώτη συνάντηση της Ρίτας με τον καθηγητή που την έχει αναλάβει. Ο Φρανκ είναι μεσήλικας και αλκοολικός και αναλαμβάνει το μάθημα σκεπτόμενος μόνο τα χρήματα. Η συνάντηση και η γνωριμία τους θα έχει ένα βαθύ αντίκτυπο και στους δύο. Ο Φρανκ θα εντυπωσιαστεί από τη ζωντάνια και την ειλικρίνεια της Ρίτας και θα αναγκαστεί να επανεξετάσει τις απόψεις του για τη ζωή, ενώ η Ρίτα συνειδητοποιεί ότι η διδασκαλία του Φρανκ της ανοίγει νέους ορίζοντες για μια μποέμικη ζωή και τη γεμίζει αυτοπεποίθηση.
Η ταινία προβάλλεται στο πλαίσιο του μαθήματος (με ελληνικούς υπότιτλους, διάρκεια 110 λεπτά) με στόχο την κατανόηση της διαδικασίας νοηματοδότησης και μετασχηματισμού ως απόρροια της αλληλεπίδρασης των πρωταγωνιστών σε ένα εκπαιδευτικό περιβάλλον.
Ιδεολογική αφετηρία, εννοιολογική οριοθέτηση και συγκριτική αποτίμηση των προσεγγίσεων που αφορούν στον κριτικό στοχασμό.
Λέξεις Κλειδιά: Κριτική σκέψη, στοχαστική σκέψη, αναστοχασμός, κριτικός στοχασμός, νοηματοδότηση, μετασχηματισμός, ηγεμονία, κριτική συνειδητοποίηση, χειραφέτηση
Βασικές μεθοδικο‐διδακτικές ενέργειες ανάπτυξης του κριτικού στοχασμού στην εκπαίδευση των ενηλίκων.
Λέξεις Κλειδιά: Επικοινωνιακή δράση, κριτικοστοχαστική πρακτική, συμμετοχικός διάλογος, έρευνα δράσης, ανάλυση προσωπικής εμπειρίας, ατομικισμός, μυστικότητα
Ζητήματα ενδυνάμωσης των ενήλικων εκπαιδευομένων και η κοινωνική και πολιτική διάσταση του ρόλου του εκπαιδευτή.
Λέξεις Κλειδιά: Ενδυνάμωση, εκπαιδευτής ενηλίκων, συστηματική παρατήρηση εαυτού, εξουσία, κριτικός φίλος, χειραφέτηση
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 16694
Αρ. Προβολών : 63193