Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης
Φούκας Βασίλειος
Σκοπός του σεμιναρίου είναι να μελετήσουν οι συμμετέχοντες/ουσες σε αυτό τη διαχρονική εξέλιξη της ελληνικής Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης από το 1837, έτος ίδρυσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, έως τη Μεταπολίτευση (1974). Η έμφαση θα δοθεί στις Φιλοσοφικές Σχολές των δύο Πανεπιστημίων, Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Λιγότερα
Σκοπός του σεμιναρίου είναι να μελετήσουν οι συμμετέχοντες/ουσες σε αυτό τη διαχρονική εξέλιξη της ελληνικής Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης από το 1837, έτος ίδρυσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, έως τη Μεταπολίτευση (1974). Η έμφαση θα δοθεί στις Φιλοσοφικές Σχολές των δύο Πανεπιστημίων, Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Σκοπός του σεμιναρίου είναι να μελετήσουν οι συμμετέχοντες/ουσες σε αυτό τη διαχρονική εξέλιξη της ελληνικής Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης από το 1837, έτος ίδρυσης του Πανεπιστημίου Αθηνών, έως τη Μεταπολίτευση (1974). Η έμφαση θα δοθεί στις Φιλοσοφικές Σχολές των δύο Πανεπιστημίων, Αθηνών και Θεσσαλονίκης.
Περίγραμμα
Διδάσκοντες
Διδάσκων: Φούκας Βασίλειος, Λέκτορας
Συνεργάτης ανάπτυξης περιεχομένου: Αντωνίου Φλωρεντία
Περιεχόμενο μαθήματος
Ημερομηνία
Περιεχόμενα μάθησης
1
α) Εισαγωγή στη θεματική
β) Κατανομή εργασιών – Ομάδες εργασίας – Οδηγίες
Βασίλης Α. Φούκας
2
α) Τεχνικά χαρακτηριστικά συγγραφής εργασιών
β) Μεδοδολογικά ζητήματα ανάλυσης και ερμηνείας των πηγών
Βασίλης Α. Φούκας
3
Πανεπιστήμιο: Εννοιολόγηση, γένεση, εξέλιξη, φιλοσοφία
Βασίλης Α. Φούκας
4
Τα ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια και η περίπτωση των ελληνικών Πανεπιστημίων
Βασίλης Α. Φούκας
5
Οι Φιλοσοφικές Σχολές των ελληνικών Πανεπιστημίων έως τη Μεταπολίτευση: Ιστορικο-συγκριτική θεώρηση
Βασίλης Α. Φούκας
6
Η αποστολή των Πανεπιστημίων:
α) J. Ortega Y Gasset, Η αποστολή του Πανεπιστημίου (επιμ. Π. Κιμουρτζής)
β) Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης
Παρουσιάσεις εργασιών
7
α) Νόμοι και νομοσχέδια για την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση στην Ελλάδα (19ος αιώνας-Μεταπολίτευση)
β) Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση και Εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα: Λόγοι ίδρυσης των δύο Πανεπιστημίων με βάση τα Πρακτικά των συζητήσεων στη Βουλή
Παρουσιάσεις εργασιών
8
α) Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Αθηνών στον ημερήσιο τύπο
β) Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στον ημερήσιο τύπο
Παρουσιάσεις εργασιών
9
α) Το πρόγραμμα μαθημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών (1837-1974)
β) Το πρόγραμμα μαθημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης (1926-1974)
Παρουσιάσεις εργασιών
10
α) Οι Καθηγητές της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών (1837-1974)
β) Οι Καθηγητές της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης (1926-1974)
Παρουσιάσεις εργασιών
11
α) Φοιτητές και φοιτήτριες της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών: Αριθμητικά δεδομένα, γεωγραφική και κοινωνικοοικονομική προέλευση
β) Φοιτητές και φοιτήτριες της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης: Αριθμητικά δεδομένα, γεωγραφική και κοινωνικοοικονομική προέλευση
γ) Πρόσφυγες φοιτητές και φοιτήτριες στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Παρουσιάσεις εργασιών
12
α) Η διδασκαλία της Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών
β) Η διδασκαλία της Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης
Παρουσιάσεις εργασιών
13
α) Η στάση της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις
β) Η στάση της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις
Παρουσιάσεις εργασιών
Μαθησιακοί στόχοι
Οι επιμέρους στόχοι του σεμιναρίου μπορούν να συνοψισθούν ως εξής:
α) να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν οι συμμετέχοντες/ουσες στο σεμινάριο τις ιδιαίτερες συνθήκες ίδρυσης και λειτουργίας των δύο Πανεπιστημίων (1837 και 1926 αντίστοιχα),
β) να μελετήσουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του διδακτικού προσωπικού των δύο Σχολών, διαχρονικά και συγκριτικά,
γ) να μελετήσουν τα προγράμματα σπουδών και να ερμηνεύσουν κάθε φορά τον προσανατολισμό τους (επιστημονικός ή/και επαγγελματικός),
δ) να μελετήσουν και να ερμηνεύσουν την κοινωνική φυσιογνωμία των δύο Σχολών,
ε) να παρουσιάσουν και να ερμηνεύσουν το περιεχόμενο των παιδαγωγικών σπουδών στις δύο Σχολές, διαχρονικά και συγκριτικά.
Στο σεμινάριο αυτό οι φοιτητές/τριες θα έρθουν σε επαφή με πολλαπλές πηγές (νομοθετικά κείμενα, αρχειακό υλικό: πρακτικά συνεδριάσεων, εκθέσεις πεπραγμένων, επετηρίδες, εφημερίδες και ημερολόγια κ.λπ.) για την αναπαράσταση του ιστορικού φαινομένου, τις οποίες θα κληθούν να προσεγγίσουν με δύο, κυρίως, μεθοδολογικά ‘παραδείγματα’ ανάλυσης και ερμηνείας, την ιστορική-ερμηνευτική μέθοδο και την ποιοτική ανάλυση περιεχομένου, με κριτήριο κάθε φορά τη μορφή του προς εξέταση υλικού.
Προαπαιτούμενα
Δεν υπάρχουν.
Βιβλιογραφία
- Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, Πρακτικά 4ου Επιστημονικού Συνεδρίου Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2008
- Σ. Μπουζάκης, Η Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση στην Ελλάδα (1836-2005). Τεκμήρια Ιστορίας, τόμ. Α΄ (1836-1925), Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2006
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία και υλικό προς μελέτη
- Γ. Αναστασιάδης, Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης αφηγείται την ιστορία του (1926-1973), University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2003.
- Δ. Αντωνίου, «Πανεπιστήμιο και Μέση Εκπαίδευση: Το Πανεπιστήμιο ως «παραγωγός» διδακτικού προσωπικού των σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης (1833-1850)», στο: Δ. Αντωνίου, Διαδρομές και στάσεις στη Νεοελληνική Εκπαίδευση 19ος – 20ός αι., Μεταίχμιο, Αθήνα 2008, σσ. 493-499.
- Ν. Βαρμάζης, «Το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: η ίδρυση και η λειτουργία του στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής του Ελευθερίου Βενιζέλου», στο: Η εκπαιδευτική πολιτική στα χρόνια του Ελευθερίου Βενιζέλου, Πρακτικά Συνεδρίου, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007, σσ. 255-261.
- Άλκ. Βερέβη, Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση: η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, 1950-1982, Ε.Κ.Π.Α.-Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή, Αθήνα 1999.
- Άλκ. Βερέβη, «Από τον οργανισμό του 1922 στον οργανισμό του 1932. Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας», στο: Η εκπαιδευτική πολιτική στα χρόνια του Ελευθερίου Βενιζέλου, Πρακτικά Συνεδρίου, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007, σσ. 215-232.
- Α. Βρυχέα – Κ. Γαβρόγλου, Απόπειρες μεταρρύθμισης της Ανώτατης Εκπαίδευσης 1911-1981, Σύγχρονα Θέματα, Θεσσαλονίκη 1982.
- Αλ. Δημαράς, «Το Πανεπιστήμιο και οι θεραπαινίδες του», στο: Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Πρακτικά 4ου Διεθνές Επιστημονικού Συνεδρίου, Πάτρα 6-8 Οκτωβρίου 2006, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2008, σσ. 65-78.
- Κ. Θ. Δημαράς, Εν Αθήναις τη 3η Μαΐου 1837. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μελέτη ιστορική και φιλολογική, Σειρά Ιστορία του Πανεπιστημίου, Αθήνα 1987.
- Κ. Θ. Δημαράς, «Ιδεολογήματα στην αφετηρία του ελληνικού Πανεπιστημίου», στο: Πανεπιστήμιο: Ιδεολογία και Παιδεία. Ιστορική διάσταση και προοπτικές, Αθήνα 21-25 Σεπτεμβρίου 1987, τόμ. Α΄, Ι.Α.Ε.Ν. – Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 1989, σσ. 43-54.
- Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, Γυναίκες και Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα. Οι πρώτες φοιτήτριες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών 1890-1920, Θεσσαλονίκη 1988.
- Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, «"Όχι και Καθηγήτριαι!": Επαγγελματικές επιλογές, ακαδημαϊκή εξέλιξη και κοινωνική παρουσία των πρώτων πτυχιούχων γυναικών», στο: Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, Διερευνώντας το φύλο. Ιστορική διάσταση και σύγχρονος προβληματισμός στη Γενική, Επαγγελματική και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2006, σσ. 297-319.
- Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, «"Προ των προπυλαίων": Διεκδικήσεις και αντιστάσεις για την είσοδο των γυναικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1890) και Θεσσαλονίκης (1926)», στο: Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, Διερευνώντας το φύλο. Ιστορική διάσταση και σύγχρονος προβληματισμός στη Γενική, Επαγγελματική και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2006, σσ. 235-296.
- Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, «Γυναίκες και Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα: 19ος και 20ός αιώνας», στο: Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης. Όψεις και Απόψεις, τόμ. Β΄: Νεοελληνική Εκπαίδευση 1821-2010, Gutenberg, Αθήνα 2011, σσ. 597-613.
- Β. Καραμανωλάκης, Η συγκρότηση της ιστορικής επιστήμης και η διδασκαλία της Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1837-1932), Ι.Α.Ε.Ν.-Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 2006.
- Β. Καραμανωλάκης, «Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Ιστοριογραφικές διαδρομές του πανεπιστημιακού θεσμού στο ελληνικό κράτος», στο: Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης. Όψεις και Απόψεις, τόμ. Β΄: Νεοελληνική Εκπαίδευση 1821-2010, Gutenberg, Αθήνα 2011, σσ. 383-402.
- Π. Κιμουρτζής, «Πανεπιστήμιο (1910-1917): Καθηγητές, σύμπνοια και έριδα», στο: Η εκπαιδευτική πολιτική στα χρόνια του Ελευθερίου Βενιζέλου, Πρακτικά Συνεδρίου, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007, σσ. 189-200.
- Π. Κιμουρτζής, Πανεπιστήμιο Αθηνών (1837-1860): Οι πρώτες γενεές των διδασκόντων, Ε.Κ.Π.Α.-Σχολή Νομικών, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Αθήνα 2001.
- Π. Κιμουρτζής, «Τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια ως πρότυπα: η ελληνική περίπτωση (1837)», Νεύσις, τχ. 12, 2003, σσ. 129-149.
- Κ. Κριμπάς, «Η Ανώτατη Παιδεία. 1922-1940», στο: Ιστορία του Νέου Ελληνισμού 1770-2000, τόμ. 7:Ο Μεσοπόλεμος, 1922-1940, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003, σσ. 185-196.
- Π. Κυπριανός, «Φοιτητικός πληθυσμός και ζήτηση σπουδών στην Ελλάδα (1891-1936)», Τα Ιστορικά, τχ. 24-25, 1996, σσ. 225-252.
- Κ. Λάππας, Πανεπιστήμιο και φοιτητές στην Ελλάδα κατά τον 19ο αιώνα, Ι.Α.Ε.Ν.-Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 2004.
- Κ. Λάππας, «Πανεπιστήμιο Αθηνών. Θεσμικό πλαίσιο, οργάνωση, ιδεολογική λειτουργία», Ιστορία του Νέου Ελληνισμού 1770-2000, τόμ. 4ος, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003, σσ. 151-162.
- Α. Λιάκος, «Πανεπιστήμιο και Μεταρρύθμιση: τα ζητούμενα», Ομιλία στο συνέδριο του Ιστορικού Αρχείου του Πανεπιστημίου Αθηνών "Πανεπιστήμιο και μεταρρύθμιση στην Ελλάδα: Ιστορικές προσεγγίσεις, Αθήνα 7-8 Ιουνίου 2007,(σε ηλεκτρονική μορφή)
- Σπ. Μαρκέτος, «Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: Κριτική στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας», στο: Πανεπιστήμιο: Ιδεολογία και Παιδεία. Ιστορική διάσταση και προοπτικές, Αθήνα 21-25 Σεπτεμβρίου 1987, τόμ. Β΄, Ι.Α.Ε.Ν. – Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 1989, σσ. 397-420.
- Σπ. Μαρκέτος, «Η ίδρυση του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: μια πολιτική επιλογή», Ομιλία στο συνέδριο του Ιστορικού Αρχείου του Πανεπιστημίου Αθηνών "Πανεπιστήμιο και μεταρρύθμιση στην Ελλάδα: Ιστορικές προσεγγίσεις, Αθήνα 7-8 Ιουνίου 2007,(σε ηλεκτρονική μορφή)
- Δ. Ματθαίου, «Το Πανεπιστήμιο στην εποχή της ύστερης νεωτερικότητας. Συγκριτική μελέτη της ιδεολογικής και θεσμικής μεταλλαγής του», στο: Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου - Η Παιδεία στην αυγή του 21ου αιώνα, Πάτρα 2001 (σε ηλεκτρονική μορφή).
- Σ. Μπουζάκης, Η Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση στην Ελλάδα (1836-2005). Τεκμήρια Ιστορίας, τόμ. Α΄ (1836-1925), τόμ. Β΄ (1926-2005), Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2006.
- Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, Πρακτικά 4ου Επιστημονικού Συνεδρίου Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2008.
- J. Ortega Y Gasset, Η αποστολή του Πανεπιστημίου, (επιστημονική επιμέλεια-εισαγωγή Π. Κιμουρτζής, μτφρ. Γλ. Μανιώτη), Μεταίχμιο, Αθήνα 2004.
- Ν. Παπαδάκης, Η Παλίμψηστη Εξουσία: Κράτος, Πανεπιστήμιο και Εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα, Gutenberg, Αθήνα 2004.
- Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου Πανεπιστήμιο: Ιδεολογία και Παιδεία. Ιστορική διάσταση και προοπτικές, Αθήνα 21-25 Σεπτεμβρίου 1987, τόμ. Α΄ - Β΄, Ι.Α.Ε.Ν.-Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 1989.
- Π. Σιμενή, «Η υποδοχή της ίδρυσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από το Πανεπιστήμιο Αθηνών», στο: Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Ιστορικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης, Gutenberg, Αθήνα 2004, σσ. 227-240.
- Π. Σιμενή, Μεταρρύθμιση και αντίδραση. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών απέναντι στις εκπαιδευτικές αλλαγές (1899-1926), Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2008.
- Α. Σκαρπαλέζος, Από την Ιστορίαν του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήναι 1964.
- Σπ. Ράσης, Τα Πανεπιστήμια χθες και σήμερα. Συμβολή στην Ιστορία της Εκπαίδευσης: Η Αγγλοσαξονική εμπειρία, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2004.
- Άλκ. Ρήγος, Πανεπιστήμιο. Ιδεολογικός ρόλος και λόγος. Από το Μεσαίωνα στη Νεωτερικότητα, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2000.
- Ν. Π. Τερζής, Η παιδαγωγική του Αλέξανδρου Π. Δελμούζου. Συστηματική εξέταση του έργου και της δράσης του, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 20062.
- Ν. Π. Τερζής, «Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών», στο: Ν. Π. Τερζής, Εκπαιδευτική πολιτική και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Πρόγραμμα και πραγματικότητα – πράγματα και πρόσωπα, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1993,σσ. 148-169
- Ν. Π. Τερζής, «Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης: Από την ίδρυσή του ως τη δικτατορία της 4ης Αυγούστου», Χρονικά του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, περίοδος Β΄, τχ. 12, Θεσσαλονίκη 2002, σσ. 11-18
- Β. Φούκας, Η παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών Μέσης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα (1837-1910): αναζητήσεις, θέσεις, προοπτικές, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2005.
- Β. Φούκας, Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: Σπουδές, σπουδαστές και σπουδάστριες κατά την περίοδο του μεσοπολέμου (1926-1940), Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2010.
- Β. Φούκας, «Η διδασκαλία της Ιστορίας στις Φιλοσοφικές Σχολές Αθηνών και Θεσσαλονίκης κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου: Μια ιστορικο-συγκριτική προσέγγιση», Θέματα Ιστορίας της Εκπαίδευσης, τχ. 9, 2011, σσ. 95-122.
- Β. Φούκας, «Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της έως τη Μεταπολίτευση: Πρόσωπα και προγράμματα, συνέχειες και ασυνέχειες», στο: Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης. Όψεις και Απόψεις, τόμ. Β΄: Νεοελληνική Εκπαίδευση 1821-2010, Gutenberg, Αθήνα 2011, σσ. 485-509.
- Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2000.
- Ι. Χασιώτης – Δ. Αραβαντινός, Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στην αυγή του νέου αιώνα. Διαχρονική πορεία εβδομήντα πέντε χρόνων, Α.Π.Θ. 2002
Διδάσκων: Φούκας Βασίλειος, Λέκτορας
Συνεργάτης ανάπτυξης περιεχομένου: Αντωνίου Φλωρεντία
Ημερομηνία |
Περιεχόμενα μάθησης |
|
1 |
α) Εισαγωγή στη θεματική β) Κατανομή εργασιών – Ομάδες εργασίας – Οδηγίες |
Βασίλης Α. Φούκας |
2 |
α) Τεχνικά χαρακτηριστικά συγγραφής εργασιών β) Μεδοδολογικά ζητήματα ανάλυσης και ερμηνείας των πηγών |
Βασίλης Α. Φούκας |
3 |
Πανεπιστήμιο: Εννοιολόγηση, γένεση, εξέλιξη, φιλοσοφία |
Βασίλης Α. Φούκας |
4 |
Τα ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια και η περίπτωση των ελληνικών Πανεπιστημίων |
Βασίλης Α. Φούκας |
5 |
Οι Φιλοσοφικές Σχολές των ελληνικών Πανεπιστημίων έως τη Μεταπολίτευση: Ιστορικο-συγκριτική θεώρηση |
Βασίλης Α. Φούκας |
6 |
Η αποστολή των Πανεπιστημίων: α) J. Ortega Y Gasset, Η αποστολή του Πανεπιστημίου (επιμ. Π. Κιμουρτζής) β) Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης |
Παρουσιάσεις εργασιών |
7 |
α) Νόμοι και νομοσχέδια για την Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση στην Ελλάδα (19ος αιώνας-Μεταπολίτευση) β) Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση και Εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα: Λόγοι ίδρυσης των δύο Πανεπιστημίων με βάση τα Πρακτικά των συζητήσεων στη Βουλή |
Παρουσιάσεις εργασιών |
8 |
α) Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Αθηνών στον ημερήσιο τύπο β) Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης στον ημερήσιο τύπο |
Παρουσιάσεις εργασιών |
9 |
α) Το πρόγραμμα μαθημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών (1837-1974) β) Το πρόγραμμα μαθημάτων της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης (1926-1974) |
Παρουσιάσεις εργασιών |
10 |
α) Οι Καθηγητές της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών (1837-1974) β) Οι Καθηγητές της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης (1926-1974) |
Παρουσιάσεις εργασιών |
11 |
α) Φοιτητές και φοιτήτριες της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών: Αριθμητικά δεδομένα, γεωγραφική και κοινωνικοοικονομική προέλευση β) Φοιτητές και φοιτήτριες της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης: Αριθμητικά δεδομένα, γεωγραφική και κοινωνικοοικονομική προέλευση γ) Πρόσφυγες φοιτητές και φοιτήτριες στο Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης |
Παρουσιάσεις εργασιών |
12 |
α) Η διδασκαλία της Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών β) Η διδασκαλία της Παιδαγωγικής στη Φιλοσοφική Σχολή Θεσσαλονίκης |
Παρουσιάσεις εργασιών |
13 |
α) Η στάση της Φιλοσοφικής Σχολής Αθηνών στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις β) Η στάση της Φιλοσοφικής Σχολής Θεσσαλονίκης στις εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις |
Παρουσιάσεις εργασιών |
Οι επιμέρους στόχοι του σεμιναρίου μπορούν να συνοψισθούν ως εξής:
α) να κατανοήσουν και να ερμηνεύσουν οι συμμετέχοντες/ουσες στο σεμινάριο τις ιδιαίτερες συνθήκες ίδρυσης και λειτουργίας των δύο Πανεπιστημίων (1837 και 1926 αντίστοιχα),
β) να μελετήσουν τα χαρακτηριστικά γνωρίσματα του διδακτικού προσωπικού των δύο Σχολών, διαχρονικά και συγκριτικά,
γ) να μελετήσουν τα προγράμματα σπουδών και να ερμηνεύσουν κάθε φορά τον προσανατολισμό τους (επιστημονικός ή/και επαγγελματικός),
δ) να μελετήσουν και να ερμηνεύσουν την κοινωνική φυσιογνωμία των δύο Σχολών,
ε) να παρουσιάσουν και να ερμηνεύσουν το περιεχόμενο των παιδαγωγικών σπουδών στις δύο Σχολές, διαχρονικά και συγκριτικά.
Στο σεμινάριο αυτό οι φοιτητές/τριες θα έρθουν σε επαφή με πολλαπλές πηγές (νομοθετικά κείμενα, αρχειακό υλικό: πρακτικά συνεδριάσεων, εκθέσεις πεπραγμένων, επετηρίδες, εφημερίδες και ημερολόγια κ.λπ.) για την αναπαράσταση του ιστορικού φαινομένου, τις οποίες θα κληθούν να προσεγγίσουν με δύο, κυρίως, μεθοδολογικά ‘παραδείγματα’ ανάλυσης και ερμηνείας, την ιστορική-ερμηνευτική μέθοδο και την ποιοτική ανάλυση περιεχομένου, με κριτήριο κάθε φορά τη μορφή του προς εξέταση υλικού.
Δεν υπάρχουν.
- Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, Πρακτικά 4ου Επιστημονικού Συνεδρίου Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2008
- Σ. Μπουζάκης, Η Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση στην Ελλάδα (1836-2005). Τεκμήρια Ιστορίας, τόμ. Α΄ (1836-1925), Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2006
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία και υλικό προς μελέτη
- Γ. Αναστασιάδης, Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης αφηγείται την ιστορία του (1926-1973), University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2003.
- Δ. Αντωνίου, «Πανεπιστήμιο και Μέση Εκπαίδευση: Το Πανεπιστήμιο ως «παραγωγός» διδακτικού προσωπικού των σχολείων Μέσης Εκπαίδευσης (1833-1850)», στο: Δ. Αντωνίου, Διαδρομές και στάσεις στη Νεοελληνική Εκπαίδευση 19ος – 20ός αι., Μεταίχμιο, Αθήνα 2008, σσ. 493-499.
- Ν. Βαρμάζης, «Το Πειραματικό Σχολείο του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: η ίδρυση και η λειτουργία του στο πλαίσιο της εκπαιδευτικής πολιτικής του Ελευθερίου Βενιζέλου», στο: Η εκπαιδευτική πολιτική στα χρόνια του Ελευθερίου Βενιζέλου, Πρακτικά Συνεδρίου, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007, σσ. 255-261.
- Άλκ. Βερέβη, Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση: η διδασκαλία των αρχαίων ελληνικών στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών, 1950-1982, Ε.Κ.Π.Α.-Τμήμα Φιλοσοφίας-Παιδαγωγικής-Ψυχολογίας, Αδημοσίευτη Διδακτορική Διατριβή, Αθήνα 1999.
- Άλκ. Βερέβη, «Από τον οργανισμό του 1922 στον οργανισμό του 1932. Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Αθηνών και το μάθημα της Αρχαίας Ελληνικής Φιλολογίας», στο: Η εκπαιδευτική πολιτική στα χρόνια του Ελευθερίου Βενιζέλου, Πρακτικά Συνεδρίου, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007, σσ. 215-232.
- Α. Βρυχέα – Κ. Γαβρόγλου, Απόπειρες μεταρρύθμισης της Ανώτατης Εκπαίδευσης 1911-1981, Σύγχρονα Θέματα, Θεσσαλονίκη 1982.
- Αλ. Δημαράς, «Το Πανεπιστήμιο και οι θεραπαινίδες του», στο: Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης. Πρακτικά 4ου Διεθνές Επιστημονικού Συνεδρίου, Πάτρα 6-8 Οκτωβρίου 2006, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2008, σσ. 65-78.
- Κ. Θ. Δημαράς, Εν Αθήναις τη 3η Μαΐου 1837. Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών, Μελέτη ιστορική και φιλολογική, Σειρά Ιστορία του Πανεπιστημίου, Αθήνα 1987.
- Κ. Θ. Δημαράς, «Ιδεολογήματα στην αφετηρία του ελληνικού Πανεπιστημίου», στο: Πανεπιστήμιο: Ιδεολογία και Παιδεία. Ιστορική διάσταση και προοπτικές, Αθήνα 21-25 Σεπτεμβρίου 1987, τόμ. Α΄, Ι.Α.Ε.Ν. – Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 1989, σσ. 43-54.
- Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, Γυναίκες και Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα. Οι πρώτες φοιτήτριες στο Πανεπιστήμιο Αθηνών 1890-1920, Θεσσαλονίκη 1988.
- Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, «"Όχι και Καθηγήτριαι!": Επαγγελματικές επιλογές, ακαδημαϊκή εξέλιξη και κοινωνική παρουσία των πρώτων πτυχιούχων γυναικών», στο: Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, Διερευνώντας το φύλο. Ιστορική διάσταση και σύγχρονος προβληματισμός στη Γενική, Επαγγελματική και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2006, σσ. 297-319.
- Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, «"Προ των προπυλαίων": Διεκδικήσεις και αντιστάσεις για την είσοδο των γυναικών στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1890) και Θεσσαλονίκης (1926)», στο: Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, Διερευνώντας το φύλο. Ιστορική διάσταση και σύγχρονος προβληματισμός στη Γενική, Επαγγελματική και Συνεχιζόμενη Εκπαίδευση, Βάνιας, Θεσσαλονίκη 2006, σσ. 235-296.
- Σ. Ζιώγου-Καραστεργίου, «Γυναίκες και Ανώτατη Εκπαίδευση στην Ελλάδα: 19ος και 20ός αιώνας», στο: Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης. Όψεις και Απόψεις, τόμ. Β΄: Νεοελληνική Εκπαίδευση 1821-2010, Gutenberg, Αθήνα 2011, σσ. 597-613.
- Β. Καραμανωλάκης, Η συγκρότηση της ιστορικής επιστήμης και η διδασκαλία της Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών (1837-1932), Ι.Α.Ε.Ν.-Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 2006.
- Β. Καραμανωλάκης, «Αθήνα-Θεσσαλονίκη: Ιστοριογραφικές διαδρομές του πανεπιστημιακού θεσμού στο ελληνικό κράτος», στο: Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης. Όψεις και Απόψεις, τόμ. Β΄: Νεοελληνική Εκπαίδευση 1821-2010, Gutenberg, Αθήνα 2011, σσ. 383-402.
- Π. Κιμουρτζής, «Πανεπιστήμιο (1910-1917): Καθηγητές, σύμπνοια και έριδα», στο: Η εκπαιδευτική πολιτική στα χρόνια του Ελευθερίου Βενιζέλου, Πρακτικά Συνεδρίου, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2007, σσ. 189-200.
- Π. Κιμουρτζής, Πανεπιστήμιο Αθηνών (1837-1860): Οι πρώτες γενεές των διδασκόντων, Ε.Κ.Π.Α.-Σχολή Νομικών, Οικονομικών και Πολιτικών Επιστημών, Αθήνα 2001.
- Π. Κιμουρτζής, «Τα ευρωπαϊκά πανεπιστήμια ως πρότυπα: η ελληνική περίπτωση (1837)», Νεύσις, τχ. 12, 2003, σσ. 129-149.
- Κ. Κριμπάς, «Η Ανώτατη Παιδεία. 1922-1940», στο: Ιστορία του Νέου Ελληνισμού 1770-2000, τόμ. 7:Ο Μεσοπόλεμος, 1922-1940, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003, σσ. 185-196.
- Π. Κυπριανός, «Φοιτητικός πληθυσμός και ζήτηση σπουδών στην Ελλάδα (1891-1936)», Τα Ιστορικά, τχ. 24-25, 1996, σσ. 225-252.
- Κ. Λάππας, Πανεπιστήμιο και φοιτητές στην Ελλάδα κατά τον 19ο αιώνα, Ι.Α.Ε.Ν.-Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 2004.
- Κ. Λάππας, «Πανεπιστήμιο Αθηνών. Θεσμικό πλαίσιο, οργάνωση, ιδεολογική λειτουργία», Ιστορία του Νέου Ελληνισμού 1770-2000, τόμ. 4ος, Ελληνικά Γράμματα, Αθήνα 2003, σσ. 151-162.
- Α. Λιάκος, «Πανεπιστήμιο και Μεταρρύθμιση: τα ζητούμενα», Ομιλία στο συνέδριο του Ιστορικού Αρχείου του Πανεπιστημίου Αθηνών "Πανεπιστήμιο και μεταρρύθμιση στην Ελλάδα: Ιστορικές προσεγγίσεις, Αθήνα 7-8 Ιουνίου 2007,(σε ηλεκτρονική μορφή)
- Σπ. Μαρκέτος, «Η ίδρυση του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: Κριτική στο Πανεπιστήμιο της Αθήνας», στο: Πανεπιστήμιο: Ιδεολογία και Παιδεία. Ιστορική διάσταση και προοπτικές, Αθήνα 21-25 Σεπτεμβρίου 1987, τόμ. Β΄, Ι.Α.Ε.Ν. – Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 1989, σσ. 397-420.
- Σπ. Μαρκέτος, «Η ίδρυση του πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: μια πολιτική επιλογή», Ομιλία στο συνέδριο του Ιστορικού Αρχείου του Πανεπιστημίου Αθηνών "Πανεπιστήμιο και μεταρρύθμιση στην Ελλάδα: Ιστορικές προσεγγίσεις, Αθήνα 7-8 Ιουνίου 2007,(σε ηλεκτρονική μορφή)
- Δ. Ματθαίου, «Το Πανεπιστήμιο στην εποχή της ύστερης νεωτερικότητας. Συγκριτική μελέτη της ιδεολογικής και θεσμικής μεταλλαγής του», στο: Πρακτικά 2ου Διεθνούς Συνεδρίου - Η Παιδεία στην αυγή του 21ου αιώνα, Πάτρα 2001 (σε ηλεκτρονική μορφή).
- Σ. Μπουζάκης, Η Πανεπιστημιακή Εκπαίδευση στην Ελλάδα (1836-2005). Τεκμήρια Ιστορίας, τόμ. Α΄ (1836-1925), τόμ. Β΄ (1926-2005), Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2006.
- Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Ιστορία της Πανεπιστημιακής Εκπαίδευσης, Πρακτικά 4ου Επιστημονικού Συνεδρίου Ιστορίας της Εκπαίδευσης, Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2008.
- J. Ortega Y Gasset, Η αποστολή του Πανεπιστημίου, (επιστημονική επιμέλεια-εισαγωγή Π. Κιμουρτζής, μτφρ. Γλ. Μανιώτη), Μεταίχμιο, Αθήνα 2004.
- Ν. Παπαδάκης, Η Παλίμψηστη Εξουσία: Κράτος, Πανεπιστήμιο και Εκπαιδευτική πολιτική στην Ελλάδα, Gutenberg, Αθήνα 2004.
- Πρακτικά του Διεθνούς Συμποσίου Πανεπιστήμιο: Ιδεολογία και Παιδεία. Ιστορική διάσταση και προοπτικές, Αθήνα 21-25 Σεπτεμβρίου 1987, τόμ. Α΄ - Β΄, Ι.Α.Ε.Ν.-Γ.Γ.Ν.Γ., Αθήνα 1989.
- Π. Σιμενή, «Η υποδοχή της ίδρυσης του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από το Πανεπιστήμιο Αθηνών», στο: Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Ιστορικές προσεγγίσεις της εκπαίδευσης, Gutenberg, Αθήνα 2004, σσ. 227-240.
- Π. Σιμενή, Μεταρρύθμιση και αντίδραση. Το Πανεπιστήμιο Αθηνών απέναντι στις εκπαιδευτικές αλλαγές (1899-1926), Εκδόσεις Gutenberg, Αθήνα 2008.
- Α. Σκαρπαλέζος, Από την Ιστορίαν του Πανεπιστημίου Αθηνών, Αθήναι 1964.
- Σπ. Ράσης, Τα Πανεπιστήμια χθες και σήμερα. Συμβολή στην Ιστορία της Εκπαίδευσης: Η Αγγλοσαξονική εμπειρία, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2004.
- Άλκ. Ρήγος, Πανεπιστήμιο. Ιδεολογικός ρόλος και λόγος. Από το Μεσαίωνα στη Νεωτερικότητα, Εκδόσεις Παπαζήση, Αθήνα 2000.
- Ν. Π. Τερζής, Η παιδαγωγική του Αλέξανδρου Π. Δελμούζου. Συστηματική εξέταση του έργου και της δράσης του, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 20062.
- Ν. Π. Τερζής, «Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης και η εκπαίδευση των εκπαιδευτικών», στο: Ν. Π. Τερζής, Εκπαιδευτική πολιτική και εκπαιδευτική μεταρρύθμιση Πρόγραμμα και πραγματικότητα – πράγματα και πρόσωπα, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 1993,σσ. 148-169
- Ν. Π. Τερζής, «Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης: Από την ίδρυσή του ως τη δικτατορία της 4ης Αυγούστου», Χρονικά του Πειραματικού Σχολείου του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, περίοδος Β΄, τχ. 12, Θεσσαλονίκη 2002, σσ. 11-18
- Β. Φούκας, Η παιδαγωγική κατάρτιση των εκπαιδευτικών Μέσης Εκπαίδευσης στην Ελλάδα (1837-1910): αναζητήσεις, θέσεις, προοπτικές, Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2005.
- Β. Φούκας, Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης: Σπουδές, σπουδαστές και σπουδάστριες κατά την περίοδο του μεσοπολέμου (1926-1940), Εκδοτικός Οίκος Αδελφών Κυριακίδη, Θεσσαλονίκη 2010.
- Β. Φούκας, «Η διδασκαλία της Ιστορίας στις Φιλοσοφικές Σχολές Αθηνών και Θεσσαλονίκης κατά την περίοδο του Μεσοπολέμου: Μια ιστορικο-συγκριτική προσέγγιση», Θέματα Ιστορίας της Εκπαίδευσης, τχ. 9, 2011, σσ. 95-122.
- Β. Φούκας, «Η Φιλοσοφική Σχολή του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης από την ίδρυσή της έως τη Μεταπολίτευση: Πρόσωπα και προγράμματα, συνέχειες και ασυνέχειες», στο: Σ. Μπουζάκης (επιμ.), Πανόραμα Ιστορίας της Εκπαίδευσης. Όψεις και Απόψεις, τόμ. Β΄: Νεοελληνική Εκπαίδευση 1821-2010, Gutenberg, Αθήνα 2011, σσ. 485-509.
- Φιλοσοφική Σχολή Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης, University Studio Press, Θεσσαλονίκη 2000.
- Ι. Χασιώτης – Δ. Αραβαντινός, Το Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης στην αυγή του νέου αιώνα. Διαχρονική πορεία εβδομήντα πέντε χρόνων, Α.Π.Θ. 2002
Να γνωρίσουν οι φοιτητές/ τριες τη θεματική.
Λέξεις Κλειδιά: Πανεπιστήμιο, ιδεολογία, εκπαίδευση
Να μάθουν την επιστημονική τεχνογραφία και βασικές αρχές της ιστορικής ερμηνευτικής, την οποία θα χρησιμοποιήσουν στη συγγραφή των εργασιών τους.
Λέξεις Κλειδιά: επιστημονική τεχνογραφία, ιστορική-ερμηνευτική
Ιστορικότητα του Πανεπιστημίου και εννοιολογική οριοθέτηση.
Λέξεις Κλειδιά: Πανεπιστήμιο, φιλοσοφικές προϋποθέσεις, επιστημολογικά ερείσματα
Να γνωρίσουν οι φοιτητές/ τριες τα βασικά ευρωπαϊκά Πανεπιστήμια της περιόδου και να εντοπίσουν επιδράσεις τους στο νεοσύστατο ελληνικό Πανεπιστήμιο.
Λέξεις Κλειδιά: ευρωπαϊκά πανεπιστήμια, αγγλικό, γαλλικό, γερμανικό, βαλκανικά πανεπιστήμια, ελληνικό πανεπιστήμιο
Ιστορική και συγκριτική θεώρηση των δύο ελληνικών Φιλοσοφικών Σχολών έως την περίοδο της Μεταπολίτευσης.
Λέξεις Κλειδιά: φιλοσοφικές σχολές, πρόσωπα, διατάγματα
Να μελετήσουν σχετικά κείμενα και να προβληματιστούν για την αποστολή των Πανεπιστημίων γενικά και του ελληνικού Πανεπιστημίου ειδικότερα.
Λέξεις Κλειδιά: αποστολή του πανεπιστημίου
Να μελετήσουν τα νομοθετικά κείμενα αναφορικά με την ίδρυση των δύο Πανεπιστημίων στην Ελλάδα, να προβληματιστούν και να εντοπίσουν ομοιότητες και διαφορές.
Λέξεις Κλειδιά: Νομοθετικά κείμενα, νόμοι, συζήτηση στη Βουλή, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Να κατανοήσουν την αναγκαιότητα ίδρυσης των δύο Πανεπιστημίων και την υποδοχή τους από την τοπική κοινωνία μέσω του τύπου της εποχής.
Λέξεις Κλειδιά: πανεπιστήμιο, κοινωνία, τύπος
Να μελετήσουν τα προγράμματα σπουδών των δύο σχολών και να τα συγκρίνουν.
Λέξεις Κλειδιά: προγράμματα σπουδών, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Να γνωρίσουν τα πρόσωπα (διδακτικό προσωπικό) και τις επιδράσεις τους στην ελληνική ανώτατη εκπαίδευση.
Λέξεις Κλειδιά: διδακτικό προσωπικό, Πανεπιστήμιο Αθηνών, Πανεπιστήμιο Θεσσαλονίκης
Να μελετήσουν το προφίλ των φοιτητών και των φοιτητριών των δύο σχολών διαχρονικά και συγκριτικά.
Λέξεις Κλειδιά: φοιτητές, φοιτήτριες, γεωγραφική προέλευση, κοινωνική προέλευση
Να μελετήσουν τη διδασκαλία της Παιδαγωγικής και τους δύο καθηγητές Παιδαγωγικής, Ν. Εξαρχόπουλο και Αλ. Δελμούζο.
Λέξεις Κλειδιά: παιδαγωγική, Εξαρχόπουλος, Δελμούζος
Να μελετήσουν και να κατανοήσουν τη στάση των δύο σχολών απέναντι σε εκπαιδευτικές μεταρρυθμίσεις του 20ού αιώνα.
Λέξεις Κλειδιά: Φιλοσοφική Αθηνών, Φιλοσοφική Θεσσαλονίκης, μεταρρυθμίσεις
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 3906
Αρ. Προβολών : 30878