Η παιδαγωγική σχέση - αλληλεπίδραση και επικοινωνία μεταξύ εκπαιδευτικού και μαθητή

Μπίκος Κωνσταντίνος

Περιγραφή

Στο συγκεκριμένο σεμιναριακό μάθημα θεματοποιούνται σημαντικές πλευρές της αλληλεπίδρασης εκπαιδευτικού – μαθητή με αφετηρία την παραδοχή ότι η ποιότητα αυτής της σχέσης επιδρά στην ανάπτυξη του μαθητή και ειδικότερα στο σχηματισμό της προσωπικής ταυτότητας και της αυτοεικόνας του. Τονίζεται ο συμβολικός χαρακτήρας της αλληλεπίδρασης και της επικοινωνίας, αναλύονται οι αιτίες και οι συνέπειες από προβληματικές καταστάσεις που προκύπτουν στη ζωή της τάξης και δίνονται κατευθυντήριες γραμμές για τη διαχείριση προβλημάτων στη σχολική τάξη. Αναλύεται επιπλέον το μη λεκτικό επίπεδο της επικοινωνίας, όπως και η επίδραση των προσδοκιών του εκπαιδευτικού στην αυτοαντίληψη και τη συμπεριφορά του μαθητή. 

 

CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
Διδάσκοντες

Διδάσκων: Κωνσταντίνος Γ. Μπίκος, Καθηγητής

 

Βιογραφικό: http://www.edlit.auth.gr/sites/default/files/scientific_personnel/bikos_cv.pdf

 

Ομάδα ανάπτυξης περιεχομένου:

 

Επεξεργασία Υλικού: Μενέλαος Χαρ.Τζιφόπουλος

Βιντεοσκόπηση - Μοντάζ: Απόστολος Μαυρίδης

Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Εισαγωγή: αποσαφήνιση εννοιών
  2. Η συμβολή της κοινωνικής αλληλεπίδρασης στην εκπαιδευτική διαδικασία
  3. Το πλαίσιο της επικοινωνίας ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τον μαθητή
  4. Απόκλιση και παραβατικότητα στη σχολική τάξη - Η παραβατική συμπεριφορά στο σχολείο
  5. Η προβληματική των κυρώσεων και η θεσμοθέτηση κανόνων στην σχολική τάξη - Η επιθετική συμπεριφορά στη σχολική τάξη - Διαπροσωπικές και διαομαδικές συγκρούσεις στην ομάδα της σχολικής τάξης
  6. Λεκτική και μη λεκτική επικοινωνία
  7. Οι προσδοκίες του εκπαιδευτικού: Το φαινόμενο του "Πυγμαλίωνα"
  8. Η σημασία της ποιότητας της σχέσης εκπαιδευτικού-μαθητή

 

Μαθησιακοί στόχοι

Οι φοιτητές/ -τριες :

  • να εξοικειωθούν με κεντρικές έννοιες του συγκεκριμένου μαθήματος: κοινωνική αλληλεπίδραση και επικοινωνία εκπαιδευτικού-μαθητή
  • να συνειδητοποιήσουν το διαφορετικό πλαίσιο επικοινωνίας στη σχολική τάξη ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τον μαθητή. Πώς λειτουργεί ο εκπαιδευτικό και πώς ο μαθητής στο σχολικό περιβάλλον, ποια είναι η σημασία της θέσπισης κανόνων και ποια είναι η τυπική και άτυπη δομή της τάξης
  • να περιγραφούν και να αναλυθούν βασικά κοινωνικά φαινόμενα, όπως είναι η απόκλιση, η παραβατικότητα και η επιθετική συμπεριφορά στη σχολική τάξη
  • να προβληματιστούν μέσα από τη μελέτη και την αποδελτίωση συναφών ερευνητικών άρθρων και πονημάτων αναφορικά με την εκδήλωση παραβατικής και επιθετικής συμπεριφοράς στη σχολική τάξη
  • να γίνει σαφές ότι στη σχολική τάξη, εκτός από το επίσημο αναλυτικό πρόγραμμα (Curriculum) υπάρχει και το κρυφό αναλυτικό πρόγραμμα (hidden curriculum), το οποίο αναφέρεται, κυρίως, στις σχέσεις που διαμορφώνονται στην τάξη και στο σχολικό κλίμα που δημιουργείται μέσω της επικοινωνίας του εκπαιδευτικού με τους μαθητές του
Προαπαιτούμενα

Δεν υπάρχουν ειδικές προαπαιτούμενες συνθήκες για την επιλογή του συγκεκριμένου μαθήματος. Ο φοιτητής παρακολουθεί το εν λόγω μάθημα, ως μάθημα κατεύθυνσης, το οποίο συνεπάγεται ότι είναι εξοικειωμένος με ένα βασικό, τουλάχιστον, πλέγμα γνώσεων της Παιδαγωγικής Επιστήμης.

Βιβλιογραφία

(Α) Ελληνική

  1. Αυγητίδου, Σ. (2001) (Επιμ.). Το παιχνίδι. Σύγχρονες ερευνητικές και διδακτικές προσεγγίσεις. Αθήνα: Τυπωθήτω.
  2. Γερμανός, Δ. (2002). Οι τοίχοι της γνώσης. Σχολικός χώρος και εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg.
  3. Γεωργογιάννης, Π. (1996). Θεωρίες της Κοινωνικής Ψυχολογίας. Τόμ. Β’. Αθήνα: Gutenberg.
  4. Γεώργας, Δ. (1995). Κοινωνική Ψυχολογία, Τόμ. Α’ . Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  5. Γκότοβος, Α. (1995). Παιδαγωγική αλληλεπίδραση. Επικοινωνία και κοινωνική μάθηση στο σχολείο. Αθήνα: Gutenberg.
  6. Dewey,  J. (1980). Εμπερία και εκπαίδευση, μτφρ. Α. Πολενάκης. Αθήνα: Γλάρος.
  7. Κελπανίδης, Μ. (2002). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. θεωρίες και πραγματικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  8. Κοντάκος, A. & Πολεμικός, N. (2000). Η μη λεκτική επικοινωνία στο νηπιαγωγείο. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  9. Κωνσταντίνου, Χ. (1997). Σχολική πραγματικότητα και κοινωνικοποίηση του μαθητή. Αθήνα: Gutenberg.
  10. Κυρίδης, Α. (1999). Η πειθαρχία στο σχολείο. Θεωρία και έρευνα. Αθήνα: Gutenberg.
  11. Μπακιρτζής, Κ. (2002). Η δυναμική της αλληλεπίδρασης στην επικοινωνία. Αθήνα: Gutenberg.
  12. Λεονταρή, Α. (1996). Αυτοαντίληψη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  13. Ματσαγγούρας, Η. (2000). Η σχολική τάξη: χώρος-ομάδα-πειθαρχία-μέθοδος. Αθήνα: Γρηγόρης.
  14. Μαυρογιώργος, Γ. (1983). Σχολικό πρόγραμμα και παραπρόγραμμα. Σύγχρονη εκπαίδευση, 13, 36-46.
  15. Μιχαλακόπουλος, Γ. (1997). Το σχολείο και η σχολική τάξη. Κοινωνιολογικές προσεγγίσεις. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  16. Μπακιρτζής, Κ. (2002). Η δυναμική της αλληλεπίδρασης στην επικοινωνία. Αθήνα: Gutenberg.
  17. Μπίκος, Κ. (2011). Κοινωνικές σχέσεις και αλληλεπίδραση στη σχολική τάξη. Θεσσαλονίκη: Ζυγός.
  18. Ναυρίδης, Κ. (1994). Κλινική Κοινωνική Ψυχολογία. Αθήνα: Παπαζήσης.
  19. Νόβα-Καλτσούνη, Χ. (1996). Κοινωνικοποίηση. Η γένεση του κοινωνικού υποκειμένου. Αθήνα: Gutenberg.
  20. Ξωχέλλης, Π. (1999). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.
  21. Postic, Μ. (1995). Η μορφωτική σχέση, μτφρ. Δ. Τουλούπης. Αθήνα: Gutenberg.
  22. Πυργιωτάκης, Ι. (1999). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική επιστήμη. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
  23. Τσιπλητάρης, Α. (1992). Ψυχοκοινωνιολογία της σχολικής τάξης. Αθήνα.
  24. Φεντ, Χ. (1989). Κοινωνική ένταξη και εκπαίδευση, μτφρ. Γ. Κακαλέτρης. Αθήνα: Καστανιώτης.
  25. Φλουρής, Γ. (1989). Αυτοαντίληψη, σχολική επίδοση και επίδραση γονέων. Αθήνα: Γρηγόρης.
  26. Φράγκος, Χ. (1993). Παιδαγωγικές έρευνες και εφαρμογές. Θεσσαλονίκη: University Studio Press.
  27. Χατζηδήμου, Δ. (2000). Εισαγωγή στην Παιδαγωγική. Θέσεις, αντιθέσεις και προβληματισμοί. Θεσσαλονίκη: Αφοί Κυριακίδη.

(Β) Ξενόγλωσση

  1. Archer, D. Akert, R. & Costanzo, M. (1993). The accurate perception of nonverbal behavior. Questions of theory and research design. In D. Blanck (Eds.), Interpersonal expectations. Cambridge: University Press, 242-260.
  2. Attilli, G. (1987). The extent to which children’s early relationships are adopted to promote their social and cognitive development. In R. Hinde et al. (Eds.), Social relationships and cognitive development. Oxford: Clarendon Press, 50-82.
  3. Blumer, H. (1986). Symbolic interactionalism. Perspective and method. Belkeley: University of California Press.
  4. Brophy, J.E. & Good, T.L. (1985). Teacher behavior and student achievement. In M. Wittrock (Eds.), Handbook of research on teaching. New York: McMillan, 392-431.
  5. Darley, J. & Oleson, K. (1993). Introduction to research on interpersonal expectations. In P. Blanck (Eds.), Interpersonal expectations. New York: Cambridge University Press, 45-63.
  6. Dickson, D. (1997). Reflecting. In O. Hargie (Eds.), The handbook of communication skills. London: Routledge, 159-182.
  7. Duck, S. (1993). Human relationships (2nd Ed.) London: Sage.
  8. Goffman, E. (1974). Frame. An essay on the organization of experience. New York: Harper & Row.
  9. Habermas, J. (1977). Kultur und kritik. Frankfurt am Main: Suhrkamp.
  10. Hargie, O. (Eds.) (19997). The handbook of communication skills. London: Routledge and Kegan Paul.
  11. Hurrelmann, Κ. & Ulich, D. (1991). Neues handbuck der socialisationsforschung.
  12. James, A., Jenks, C. & Prout, A. (1998). Theorizing childhood. Great Britain: Policy Press.
  13. Weinheim, Basel: Beltz.
  14. Mead, G. (1962). Mind, self and society. Chicago: University of Chicago Press.
  15. Olweus, D. (1994). Bullying at school. US: Springer .
  16. Rosenthal, R. & Jacobson, L. (1968). Pygmalion in the classroom. New York: Holt, Rinehart and Winston Inc.
  17. Schneider, B. (1993). Children’s social competence in context: the contributions of family, school and culture. New York: Pergamon Press.
  18. Watzlawick, P. (Eds.) (1984). The invented reality. New York: Norton.
  19. Wertsch, J. (1985). Vygotksy and the social formation of mind. Cambrigde: Harvard University Press.

(Γ) Πηγές στη βιβλιοθήκη του ιδρύματος

www.heal-link.gr

 

(Δ) Τίτλοι περιοδικών που αξιοποιήθηκαν

  1. Analyses of Social Issues and Public Policy
  2. International Social Science Review
  3. Journal of Abnormal Child Psychology
  4. School Psychology International
  5. Social Studies

(Ε)  Άρθρα

  1. http://download.springer.com/static/pdf/276/art%253A10.1007%252Fs10802-013-9840-y.pdf?auth66=1410276159_15ee7b9e5115510a7457683a4ea01cbe&ext=.pdf
  2. http://spi.sagepub.com/content/34/6/707.full.pdf+html

 

Ενότητες

Ενημέρωση για το σκοπό και τους στόχους του μαθήματος, τη διάρκειά του, τα περιεχόμενα μάθησης, και, ανάθεση εργασιών σε φοιτητές/ -τριες είτε για παρουσίαση κατά τη διάρκεια του μαθήματος είτε για εκπόνηση στο τέλος αυτού του σεμιναριακού κύκλου μαθημάτων.

 

Λέξεις Κλειδιά: Συμβολικός ιντεραξιοναλισμός, επικοινωνία, αλληλεπίδραση, κοινωνικοποίηση

 

Αναφορά σε κεντρικές έννοιες του μαθήματος, όπως: ο συμβολικός χαρακτήρας της ανθρώπινης αλληλεπίδρασης, ταυτότητα ρόλος, παιχνίδι (ατομικό και κοινωνικό).

 

Λέξεις Κλειδια: Κοινωνική αλληλεπίδραση, ταυτότητα, ρόλος, παιχνίδι

 

Αναφορά και συζήτηση του ορισμού της επικοινωνίας και σύνδεσή του με το σχολικό περιβάλλον. Παράθεση των θέσεων των επικοινωνιολόγων για το ζήτημα της επικοινωνίας. Περιγραφή, επίσης, της/ του  θέσης/ ρόλου του εκπαιδευτικού αναφορικά με την επικοινωνία στη σχολική τάξη. Αναφορά στη θέσπιση κανόνων, και σε στρατηγικές εύρυθμης λειτουργίας της τάξης.

 

Λέξεις Κλειδιά: Επικοινωνία, αλληλεπίδραση, θέσεις, επικοινωνιολόγων, σχολικοί κανόνες, στρατηγικές εύρυθμης λειτουργίας στην τάξη

 

Περιγραφή και ανάλυση εννοιών, όπως: απόκλιση, παραβατικότητα, εξέταση των εννοιών από διάφορα επιστημονικά πεδία, αίτια, μορφές και στρατηγικές απόσβεσης της παραβατικής και αποκλίνουσας συμπεριφορά των μαθητών/ -τριών.

 

Λέξεις Κλειδιά: Αποκλίνουσα συμπεριφορά, μορφές, αίτια,  παραβατική συμπεριφορά, στρατηγικές απόσβεσης, ποινές

 

Παράθεση του προβληματισμού για το ζήτημα της πειθαρχίας στο σχολείο, για την απειθαρχία. Αναφορά σε απόψεις για την επιβολή ποινών, ειδικότερα, στο σχολικό πλαίσιο. Παρουσίαση του ζητήματος των κυρώσεων (η κύρωση ως πρόβλημα ψυχοπαιδαγωγικής διάστασης, άμεση επιβολή κυρώσεων, απειλές και συμβολικές κυρώσεις).  Παρουσίαση του θέματος της επιθετικής συμπεριφοράς στη σχολική τάξη (θεωρίες, μορφές, αίτια και μοντέλα της επιθετικής συμπεριφοράς). Παράθεση πληροφοριών και ερευνών για τις διαπροσωπικές και διαομαδικές συγκρούσεις στο σχολικό περιβάλλον. Μελετάται, τέλος, η έννοια της σύγκρουσης και αντίστοιχες θεωρίες (Freud, Bandura, Piaget), όπως και η έννοια του σχολικού εκφοβισμού (bullying).

 

Λέξεις Κλειδιά: Άμεσες κυρώσεις, συμβολικές κυρώσεις, κανόνες, επιθετική συμπεριφορά, μοντέλα, αίτια, μορφές, τρόποι ενίσχυσης, συγκρούσεις

 

Περιγραφή και ανάλυση του ζητήματος της λεκτικής και μη λεκτικής επικοινωνίας ανάμεσα στον εκπαιδευτικό και τον μαθητή. 

 

Λέξεις Κλειδιά: λεκτική επικοινωνία, μη λεκτική επικοινωνία, δίαυλοι, σχολική τάξη

 

Η επίδραση των προσδοκιών του εκπαιδευτικού στην εκδήλωση της αντίστοιχης (θετικής, αρνητικής ή ουδέτερης) συμπεριφοράς απέναντι στον μαθητή και αναφορά στο φαινόμενο της «αυτοεκπληρούμενης προφητείας» (το φαινόμενο του «Πυγμαλίωνα»).

 

Λέξεις Κλειδιά: Αξιολόγηση σχολικής επίδοσης, αυτοεκπληρούμενη προφητεία, προσδοκίες, «σημαντικοί άλλοι», διαστάσεις σχέσης και περιεχομένου

 

Αναφορά στην αξιολόγηση της επίδοσης του μαθητή. Ανακεφαλαίωση και επανάληψη των βασικών εννοιών του φροντιστηριακού μαθήματος. Αναφορά στην παιδαγωγική διάσταση και στην αξιοποίηση της βιβλιογραφίας του παρόντος μαθήματος. 

 

Λέξεις Κλειδιά: Συμπεριφορά εκπαιδευτικού, στυλ ηγεσίας, επίδραση σχέσεων του παιδιού, αυτοαντίληψη ρόλου του εκπαιδευτικού

 

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A+

Αρ. Επισκέψεων :  16082
Αρ. Προβολών :  55519

Ημερολόγιο