Διδακτικές μεθοδολογίες σε σύγχρονα μαθησιακά περιβάλλοντα

Μητροπούλου-Μούρκα Βασιλική

Περιγραφή

Στο μάθημα περιγράφονται και αναλύονται τα βασικότερα πρότυπα (μοντέλα) διδασκαλίας που χρησιμοποιούνται κατά τη διδακτική πρακτική όπως αναδεικνύονται από τα σύγχρονα πορίσματα της Παιδαγωγικής επιστήμης, οι αλλαγές, τροποποιήσεις και βελτιώσεις που επιφέρει στα μοντέλα αυτά η ενσωμάτωση των  Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνίας (ΤΠΕ) και εξετάζονται και αναλύονται οι δυνατότητες που προσφέρουν οι τεχνολογίες στη διδακτική και μαθησιακή διαδικασία.

 

CC - Αναφορά - Παρόμοια Διανομή
Διδάσκοντες

Διδάσκουσα: Βασιλική Μητροπούλου - Μούρκα, Επίκουρη Καθηγήτρια

 

Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Πέτρος Παναγιωτόπουλος

Περιεχόμενο μαθήματος

 

Στο μάθημα περιγράφονται τα βασικότερα διδακτικά πρότυπα, τα μοντέλα διδασκαλίας και μάθησης, τα μοντέλα διδασκαλίας με Tεχνολογίες της Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ). Oι αλλαγές που επέφερε η ενσωμάτωση των Tεχνολογιών της Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ)στην τάξη στους ρόλους του εκπαιδευτικού και των μαθητών. Ο επηρεασμός των διδακτικών μοντέλων από τις αλλαγές των ρόλων αλλά και την ενσωμάτωση των ΤΠΕ. Τα νέα διδακτικά μοντέλα που προκύπτουν από την ενσωμάτωση των ΤΠΕ στη διδακτική διαδικασία. Αναφορά σε προηγούμενα διδακτικά μοντέλα και συσχετισμός τους με τα σύγχρονα. Επίδραση των προηγούμενων διδακτικών μοντέλων στα νέα  και οι μεταξύ τους σχέσεις και επιδράσεις. Σημαντικότεροι εκπρόσωποι των νέων διδακτικών μοντέλων. Τρόποι εφαρμογής των νέων διδακτικών μοντέλων στην διδασκαλία του Μαθήματος των Θρησκευτικών.

 

Λέξεις κλειδιά: Διδακτικά πρότυπα, διδακτικά μοντέλα, νέες τεχνολογίες, μάθηση, πληροφορία, εκπαίδευση, γνώση, θεωρίες μάθησης.

Μαθησιακοί στόχοι

Οι σπουδαστές να πληροφορηθούν για τα νέα διδακτικά μοντέλα που διατυπώθηκαν υπό την επίδραση και εφαρμογή των ΤΠΕ στη σχολική τάξη.

Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη – Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών – Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις – Αυτόνομη εργασία – Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών – Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής – Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Προαπαιτούμενα

Γνώσεις Διδακτικής και Τεχνολογιών Πληροφορίας και Επικοινωνιών (ΤΠΕ), καθώς οι φοιτητές προέρχονται από σχολές και τμήματα Φιλοσοφικής και Παιδαγωγικού Τμήματος Δημοτικής Εκπαίδευσης).

Βιβλιογραφία
  1. Μακράκη, Β. (2000) Υπερμέσα στην Εκπαίδευση. Αθήνα, Εκδόσεις Μεταίχμιο.
  2. Ράπτης, Α & Ράπτη Α., (1998) Πληροφορική και εκπαίδευση, Αθήνα, αυτοέκδοση.
  3. Β. Κόμη, (2004). Εισαγωγή στις εκπαιδευτικές εφαρμογές της πληροφορίας και των επικοινωνιών, Αθήνα, εκδόσεις Νέων Τεχνολογιών.
  4. Ρετάλης Συμεών (επιμέλεια),(2005) Οι προηγμένες τεχνολογίες διαδικτύου στην υπηρεσία της μάθησης, Αθήνα: εκδόσεις Καστανιώτη.
  5. Alessi, S. & Trollip, S. (2005). Πολυμέσα και Εκπαίδευση, Θεσσαλονίκη: ΓΚΙΟΥΡΔΑΣ.
  6. Τζιμογιάννης, Α.(2002),Προετοιμασία του Σχολείου της Κοινωνίας της Πληροφορίας. Προς  ένα Ολοκληρωμένο Μοντέλο Ένταξης των ΤΠΕ στο Ελληνικό Εκπαιδευτικό Σύστημα. Σύγχρονη Εκπαίδευση ,122,55-65.
  7. Ν. Πετρουλάκη, (1981), Προγράμματα, Εκπαιδευτικοί Στόχοι, Μεθοδολογία. Γρηγόρης: Αθήνα.

 

Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία

  1. SimCity http://simcity.ea.com
  2. Sid Meier Civilization http://www.civilization.com/
  3. http://www.google.gr/search?q=Sid+Meier+Civilization&hl=el&tbo=u&tbm=isch&source=univ&sa=X&ei=nO-0UOy2CZTM0AXSl4GYBg&ved=0CD4QsAQ&biw=1008&bih=629\
  4. Quest Atlantis http://atlantis.crlt.indiana.edu

 

Ενότητες

Τι είναι πρότυπο και τι διδακτικό πρότυπο - Διδακτικό πρότυπο του W. Correll - Το βρετανικό πρότυπο - Το αμερικανικό πρότυπο - J. Dewey: Βασικές ιδέες και το διδακτικό του πρότυπο - Το διδακτικό πρότυπο του O. Decroly - Το διδακτικό πρότυπο του Θ. Καλτσούνη - Το διερευνητικό πρότυπο διδασκαλίας του Μασσιάλα - Το διδακτικό πρότυπο της τριμερούς πορείας - Διδακτικό μοντέλο διδασκαλίας με τη μέθοδο Project (σχεδίων εργασίας) - Το διδακτικό πρότυπο του R.Gagne - Διδακτικό πρότυπο διδασκαλίας σε ομάδες με Η/Υ (IDRF) – Mercer & Wegerif - Ολοκληρωμένο Μοντέλο για την επίδραση των πολυμέσων στη μάθηση.

 

Λέξεις κλειδιά: πρότυπο - διδακτικό πρότυπο - πρότυπο W. Correll - βρετανικό πρότυπο - αμερικανικό πρότυπο - πρότυπο J. Dewey - πρότυπο O. Decroly - πρότυπο Θ. Καλτσούνη - διερευνητικό πρότυπο - πρότυπο Μασσιάλα - πρότυπο τριμερούς πορείας - μέθοδος Project - σχέδια εργασίας - πρότυπο R. Gagne - πρότυπο διδασκαλίας σε ομάδες – Mercer & Wegerif - Ολοκληρωμένο Μοντέλο – πολυμέσα -μάθηση.

 

Μοντέλο διδακτικής αξιοποίησης των νέων τεχνολογιών - Μοντέλο διδακτικού σχεδιασμού  για συμπεριφοριστικά υποστηριζόμενη διδασκαλία - Μοντέλο διερευνητικής μάθησης με χρήση εκπαιδευτικού λογισμικού - Μοντέλο διδασκαλίας με εκπαιδευτικό λογισμικό - Διδακτικό Μοντέλο της γνωστικής θεωρίας μάθησης με πολυμέσα - Δομή μοντέλου και σχέσεις αλληλεπίδρασης (IDRF) των Mercer & Wegerif (1996) - Διδακτικό μοντέλο διαθεματικής διδασκαλίας - Διδακτικό μοντέλο διδασκαλίας με τη μέθοδο Project (σχεδίων εργασίας).

 

Λέξεις κλειδιά: διδακτική αξιοποίηση - νέες τεχνολογίες - διδακτικός σχεδιασμός  - συμπεριφοριστικά υποστηριζόμενη διδασκαλία - διερευνητική μάθηση - εκπαιδευτικό λογισμικό - γνωστική θεωρία μάθησης – μάθηση - πολυμέσα - σχέσεις αλληλεπίδρασης – IDRF - Mercer & Wegerif - Διδακτικό μοντέλο - διαθεματική διδασκαλία - Διδακτικό μοντέλο – μέθοδος Project - σχέδια εργασίας.

 

Τα πρότυπα διδασκαλίας ως περιγραφές ενός μαθησιακού περιβάλλοντος – Ενίσχυση διδασκαλίας από έννοιες Μάθησης που εφαρμόζονται σε όλα τα πρότυπα – Κατηγορίες προτύπων διδασκαλίας - Πρότυπα Επεξεργασίας Πληροφοριών - Πρότυπο Επαγωγικής Σκέψης - Φάσεις μοντέλου Επαγωγικής σκέψης.

 

Λέξεις κλειδιά: πρότυπα διδασκαλίας – περιγραφή - μαθησιακό περιβάλλον – Ενίσχυση διδασκαλίας - έννοιες Μάθησης - μάθηση– Κατηγορίες - Επεξεργασία Πληροφοριών - Πρότυπο Επαγωγικής Σκέψης - Επαγωγική σκέψη.

 

Οι δύο τρόποι για τη διδασκαλία αξιών - Το μοντέλο Role-playing - To πρότυπο άμεσης διδασκαλίας - Στόχοι - Εξάσκηση - Φάσεις του Μοντέλου: Δομή, Κοινωνικό σύστημα,  Αρχές Αντίδρασης, Εφαρμογή, Επιδράσεις του στη διδασκαλία και ανάπτυξη του νοητικού επίπεδου - Συνολική αποτίμηση – Γιατί προσφἐρεται για εκπαίδευση πολιτών - Στόχοι μοντέλου αξιών - Περιοχές προβλημάτων – Φάσεις: Δομή, Κοινωνικό σύστημα, Αρχές αντίδρασης, Σύστημα υποστήριξης, Επιδράσεις του στη διδασκαλία και ανάπτυξη του νοητικού επιπέδου.

 

Λέξεις κλειδιά: διδασκαλία αξιών – αξίες - Role-playing - άμεση διδασκαλία - Στόχοι - Εξάσκηση - Φάσεις – Δομή -Κοινωνικό σύστημα - Αρχές Αντίδρασης – Εφαρμογή - Επιδράσεις - διδασκαλία - ανάπτυξη νοητικού επίπεδου– νοητικό επίπεδο - αποτίμηση – εκπαίδευση πολιτών - μοντέλο αξιών - Περιοχές προβλημάτων – προβλήματα – φάσεις -  Σύστημα υποστήριξης.

 

Mοντέλα Μάθησης και Διδασκαλίας - Εννοιολογικός κύκλος του Mayes - Διαλογικό Μοντέλο της Laurillard - Μοντέλο 5 φάσεων της Salmon και ο η-συντονισμός (Πρόσβαση και Κίνητρο, Online Κοινωνικοποίηση, Ανταλλαγή πληροφορίας, Δόμηση Γνώσης, Ανάπτυξη) - Μοντέλο 5 σταδίων.

 

Λέξεις κλειδιά: Mοντέλα Μάθησης - μοντέλα Διδασκαλίας - Εννοιολογικός κύκλος – κύκλος Mayes - Διαλογικό Μοντέλο - Μοντέλο Laurillard - Μοντέλο φάσεων - μοντέλο Salmon –  η-συντονισμός - πρόσβαση – Κίνητρο - Online Κοινωνικοποίηση – κοινωνικοποίηση - Ανταλλαγή πληροφορίας - Δόμηση Γνώσης - Ανάπτυξη - Μοντέλο 5 σταδίων - στάδια.

 

Διδακτικό μοντέλο του J. Thomson - Διδακτικό μοντέλο των Stolurow & Davis - Προσομοιώσεις - Απαιτήσεις διδασκαλίας με προσομοιώσεις (Προετοιμασία του Εκπαιδευτικού, Ενεργητική συμμετοχή των μαθητών, Συζήτηση μετά την προσομοίωση) - Διδακτικό μοντέλο για προσομοιώσεις - Αρχές που βρίσκουν εφαρμογή στη διδασκαλία με προσομοίωση - Παραδείγματα - Βιβλιογραφία.

 

Λέξεις κλειδιά: Διδακτικό μοντέλο - μοντέλο J. Thomson - μοντέλο Stolurow & Davis - Προσομοιώσεις - Απαιτήσεις διδασκαλίας - Προετοιμασία  Εκπαιδευτικού–εκπαιδευτικός - Ενεργητική συμμετοχή – μαθητές – συμμετοχή –Συζήτηση - Παραδείγματα - Βιβλιογραφία.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  6070
Αρ. Προβολών :  29252