Διδακτική της παιδαγωγικής γυμναστικής I

Μπαρκούκης Βασίλειος

Περιγραφή

Το μάθημα περιλαμβάνει την εκπαίδευση των φοιτητών/τριών στη διδασκαλία ποικίλων γυμναστικών ασκήσεων και κινητικών δραστηριοτήτων που είναι απαραίτητες για τη μάθηση κινητικών δεξιοτήτων και εξάσκηση των φυσικών ικανοτήτων στην παιδική ηλικία.

 

CC - Αναφορά - Παρόμοια Διανομή
Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Γενική επιδεξιότητα- Κινητικές δεξιότητες
  2. Οργανωτικές μορφές εκγύμνασης μικρής και μέσης παιδικής ηλικίας.
  3. Βασικές στάσεις του ανθρωπίνου σώματος-θεμελιώδεις και παράγωγες θέσεις.
  4. Βασικές θέσεις χεριών- κορμού- σκελών. Παράγωγες θέσεις χεριών- κορμού- σκελών. Κινήσεις χεριών- κορμού-σκελών.
  5. Τα είδη μετακίνησης. Το σταμάτημα, η θέση ετοιμότητας, η στήριξη, η ισορροπία.
  6. Η γνώση και η αίσθηση-αντίληψη του σώματος. Σχήμα σώματος, είδη κινήσεων και κινητικές δραστηριότητες που εκδηλώνουν τα μέλη και ολόκληρο το σώμα.
  7. Η αντίληψη- αίσθηση του χώρου. Προσανατολισμός.
  8. Συνασκήσεις: Ασκήσεις χωρίς επαφή (μίμησης-προσπέλασης εμποδίου)
  9. Συνασκήσεις: Ασκήσεις με επαφή (αμοιβαίας υποστήριξης, εφαρμογής και υποδοχής).
  10. Η κατανόηση- αίσθηση του ρυθμού. Μουσικοκινητική αγωγή.
  11. Κινητικές δεξιότητες χειρισμού: Πέταγμα-ρίψη, χτύπημα - κλότσημα, υποδοχή - πιάσιμο,
  12. Σχεδιασμός ημερήσιας γύμνασης.
  13. Ανακεφαλαίωση/Σύνοψη.
Διδάσκοντες

Διδάσκων: Μπαρκούκης Βασίλειος,

Αναστασιάδης Θεοφύλακτος, Μεταδιδακτορικός Ερευνητής

 

Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Κούρτης – Δουλκερίδης Αθανάσιος

Μαθησιακοί στόχοι

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές θα: 1. γνωρίζουν την ορολογία των γυμναστικών ασκήσεων 2. γνωρίζουν τις κινητικές δεξιότητες και την διαδικασία βελτίωσης τους, 3. μπορούν να εφαρμόσουν ποικιλία διδακτικών μεθόδων για την ανάπτυξη κινητικών δεξιοτήτων, και  4. είναι σε θέση να δημιουργήσουν ημερήσια πλάνα προπόνησης για την παιδική και την εφηβική ηλικία.

Προαπαιτούμενα

Το μάθημα διδάσκεται στο 1 εξάμηνο. Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα.

Βιβλιογραφία

Αναστασιάδης, Α. & Γίδαρης, Δ. (1993). Η γυμναστική στην εκπαίδευση. Θεσσαλονίκη

 

Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία:

  1. Αντωνιάδης, Α. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΗ ΓΥΜΝΑΣΤΙΚΗ. Θεσσαλονίκη 1989. Εκδ. University Studio Press.
    Το βιβλίο περιλαμβάνει πληροφορίες για τα παιχνίδια και τις ασκήσεις που χρησιμοποιεί η παιδαγωγική γυμναστική για τη βελτίωση και διατήρηση της ψυχοπνευματικής υγείας των ανθρώπων.
  2. Λευθερούδης Θ. ΗΜΕΡΗΣΙΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ ΦΥΣΙΚΗΣ ΑΓΩΓΗΣ ΣΤΟ ΔΗΜΟΤΙΚΟ ΣΧΟΛΕΙΟ. Θεσσαλονίκη 2005. Εκδ. Σάλτο.
    Το βιβλίο παρέχει  γνώσεις και ιδέες για να εμπλουτισθεί το καθημερινό μάθημα Φυσικής Αγωγής στο Δημοτικό Σχολείο.

Ενότητες

Περιγράφονται τα πιο σημαντικά συστήματα γυμναστικής και η επιρροή τους στη σύγχρονη γυμναστική. Συζητείται η εξέλιξη της γυμναστικής στην Ελλάδα και η επίδραση της στην Ελληνική φυσική αγωγή.

 

Λέξεις κλειδιά: Γερμανικό σύστημα, Σουηδικό Σύστημα, Φωκιανός, Χρυσάφης.

Περιγράφονται τα διδακτικά αντικείμενα της Παιδαγωγικής Γυμναστικής, π.χ. μετακίνηση, σταμάτημα, γνώση και αντίληψη του σώματος κλπ, και συζητείται η χρησιμότητα τους. Επίσης, παρουσιάζονται παραδείγματα διδασκαλίας τους στο Δημοτικό σχολείο.

 

Λέξεις κλειδιά: Είδη μετακίνησης, στήριξη του σώματος και ισορροπία, σταμάτημα και θέση ετοιμότητας, γνώση και αντίληψη – αίσθηση του σώματος, σχήμα – μορφή που μπορεί να πάρει το σώμα, είδη κινήσεων μελών του σώματος ή ολόκληρου του σώματος, κινητικές δραστηριότητες στις οποίες διάφορα μέλη οδηγούν μία κίνηση, αντίληψη – αίσθηση του χώρου – προσανατολισμός.

Συζητούνται οι ορισμοί της ανθρώπινης κίνησης και η ταξινόμηση της σύμφωνα με τον Laban.

 

Λέξεις κλειδιά: Το σώμα και τα μέρη - μέλη του, προσπάθεια που καταβάλλεται, χώρος, σχέσεις που δημιουργούνται όταν πραγματοποιείται μια κίνηση.

Περιγράφονται οι μέθοδοι παραγωγής και αναπαραγωγής και συζητείται η δυνατότητα εφαρμογής τους στην υποχρεωτική εκπαίδευση.

 

Λέξεις κλειδιά: Παραγγελματική, πρακτική, ανταποδοτική, καθοδηγούμενης εφευρετικότητας, αποκλίνουσας παραγωγικότητας.

Παρουσιάζονται τα βασικά στοιχεία του ρυθμού και της μουσικής. Συζητούνται τρόποι διδασκαλίας του ρυθμού και ο ρόλος του εκπαιδευτικού.

 

Λέξεις κλειδιά: Αντίληψη του χρόνου και της ταχύτητας κίνησης, εννοια του ρυθμού, της μουσικής και του ήχου, βασικές χρονικές διάρκειες του ήχου – αξίες, βασικός χτύπος (beat), μέτρο και τόνος, σήμα μέτρου ή χρόνου, τέμπο (tempo), φράση και ένταση.

Παρουσιάζεται ένα δείγμα μαθήματος μουσικοκινητικής αγωγής. Συζητούνται εναλλακτικά μαθήματα διδασκαλίας άλλων αντικειμένων της Παιδαγωγικής Γυμναστικής.

 

Λέξεις κλειδιά: Ρυθμικές δραστηριότητες με μικρά όργανα, ατομικά σχοινάκια, ρυθμικά ραβδάκια, ροή, συνασκήσεις, κινητικές δραστηριότητες χειρισμού, ώθηση, έλξη, άρση, μεταφορά και εναπόθεση βάρους, αναρρίχηση.

Γίνεται ταξινόμηση των συνασκήσεων και προβάλλεται ο κοινωνικός – ηθικός χαρακτήρας αυτών των ασκήσεων. Συζητείται η θετική επίδραση των συνασκήσεων τόσο στη φυσική κατάσταση των ασκουμένων όσο και στις διαπροσωπικές τους σχέσεις.

 

Λέξεις κλειδιά: Συνασκήσεις μίμησης, προσπέλασης εμποδίου, ισορροπίας, εφαρμογής δύναμης, μεταφοράς.

Παρουσιάζεται η χρήση των γυμναστικών πάγκων ως σταθερά γυμναστικά όργανα. Παρουσιάζονται παραδείγματα χρήσης τους στη διδασκαλία των μαθητών/τριών.

 

Λέξεις κλειδιά: Γυμναστικοί πάγκοι.

Παρουσιάζεται η χρήση των σωλήνων και των σχοινιών αναρρίχησης ως σταθερά γυμναστικά όργανα. Παρουσιάζονται παραδείγματα χρήσης τους στη διδασκαλία των μαθητών/τριών.

 

Λέξεις κλειδιά: Σωλήνες και σχοινί αναρρίχησης.

Παρουσιάζεται η χρήση των πολύζυγων ως σταθερά γυμναστικά όργανα. Παρουσιάζονται παραδείγματα χρήσης τους στη διδασκαλία των μαθητών/τριών.

 

Λέξεις κλειδιά: Πολύζυγα.

Παρουσιάζεται η δομή ενόςημερήσιου μαθήματος Φυσικής Αγωγής στο δημοτικό σχολείο. Συζητούνται τα περιεχόμενα του μαθήματος.

 

Λέξεις κλειδιά: Προθέρμανση, κύριο μέρος, παιχνίδια, αποθεραπεία.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  5265
Αρ. Προβολών :  30894