Αγροτικός Τουρισμός

Ιακωβίδου Όλγα

Περιγραφή

Βασικός στόχος του μαθήματος είναι η κατανόηση της φιλοσοφίας του αγροτικού τουρισμού, των αγροτουριστικών επιχειρήσεων, η χρηματοδότηση αυτών, η προβολή και προώθηση του αγροτουριστικού προϊόντος.

 

 

CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα
Διδάσκοντες

Διδάσκουσες: Όλγα Ιακωβίδου, Καθηγήτρια, Ελένη Δημητριάδου, ΕΕΔΙΠ ΙΙ. - υπευθ. Εργαστηρίων 

 

Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Μαρία Αλεμπάκη

Μαθησιακοί στόχοι

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να απαντήσουν στα εξής ερωτήματα:

  1. Σε τι διαφέρει ο μαζικός από τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού;
  2. Ποια είναι η ιδιαίτερη φιλοσοφία και ποια τα χαρακτηριστικά της αγοράς του Αγροτικού Τουρισμού;
  3. Τι περιλαμβάνει το αγροτουριστικό προϊόν και ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του Αγροτικού Τουρισμού σε μια περιοχή;
  4. Πώς μπορούν να σχεδιάσουν πρακτικά ένα επιχειρησιακό σχέδιο αγροτουριστικής επιχείρησης;
Μέθοδοι διδασκαλίας

 

Διαλέξεις, εργαστηριακές ασκήσεις, ασκήσεις πεδίου, μελέτη και ανάλυση της βιβλιογραφίας, εκπαιδευτικές επισκέψεις, εκπόνηση μελέτης, συγγραφή εργασιών.

 

Ειδικότερα:

 

Τα μαθήματα ολοκληρώνονται σε δεκατρείς (13) εβδομάδες. Οι παραδόσεις περιλαμβάνουν δύο μέρη.

Α΄ Μέρος: Ανάπτυξη του θεωρητικού περιεχόμενου του μαθήματος

Β’ Μέρος: Εμπέδωση των θεωρητικών εννοιών με τη βοήθεια ασκήσεων, πρακτικών-εφαρμογών (παρουσιάσεις επιχειρηματιών αγροτουριστικών ξενώνων, επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται σε επιχειρήσεις με  δραστηριότητες αναψυχής, εκπροσώπων συνεταιρισμών, εταιριών χρηματοδότησης & μελετών). Επίσης, στο πλαίσιο του δεύτερου μέρους δίνονται κατευθύνσεις για την εκπόνηση των εργασιών του μαθήματος. Ειδικότερα τα εργαστήρια θα περιλαμβάνουν:

 

  • Προβολή video με θέματα σχετικά του αγροτικού τουρισμού
  • Άσκηση εμπέδωσης  των εννοιών  Μαζικός-Εναλλακτικός Τουρισμός με παρουσίαση σχετικών παραδειγμάτων
  • Άσκηση εμπέδωσης των εννοιών Αγροτικός Τουρισμός, Αγροτουρισμός, Αγροτουριστικό προϊόν, Αγροτουριστική Επιχείρηση, με παρουσίαση σχετικών παραδειγμάτων
  • Φιλοξενία επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στον τομέα του Αγροτικού Τουρισμού και συγκεκριμένα στο χώρο της φιλοξενίας
  • Κατευθύνσεις για την εκπόνηση των εργασιών του μαθήματος
  • Εφαρμογή στη θεματική ενότητα Προγράμματα Χρηματοδότησης
  • Σύνταξη & Παρουσίαση Επιχειρηματικού Σχεδίου Αγροτουριστικής Επιχείρησης
  • Εφαρμογή στη θεματική ενότητα Κύκλος ζωής Αγροτουριστικού Προορισμού & Aγροτουριστικού Προϊόντος
  • Φιλοξενία τουριστικού πράκτορα
  • Φιλοξενία επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στον τομέα του Αγροτικού Τουρισμού και συγκεκριμένα στο χώρο των δραστηριοτήτων αναψυχής
  • Ανάλυση του Νόμου για τον αγροτουρισμό
  • Παραδείγματα αγροτικού τουρισμού
Προαπαιτούμενα

Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα

Βιβλιογραφία
  1. Rural Tourism Development – Localism and Cultural Change, E. Wanda George, Heather Mair, Donald G. Reid, Channel View Publications, UK/Bristol. 276 σελίδες, ISBN: 978-1-84541-099-5.
  2. Rural Tourism and Recreation: Principles to Practice. Lesley Roberts, Derek Hall, CABI Pub., 231 σελίδες, ISBN: 0851995403, 9780851995403

Επιπρόσθετες πηγές για μελέτη:

  1. Alebaki M., Iakovidou O. (2009). “Νetworking in wine tourism: the case of ‘wine roads of northern Greece” Abstracts of the’ XXIII European Society Congress for Rural Sociology, Vaasa, Finland 17-21/8/2009.
  2. Alebaki, M. & Iakovidou, O. (2010). Initiatives towards wine tourism development in Greece. Enometrica, 3(2): 15-25.
  3. Alebaki, M. & Iakovidou, O. (2011). Market segmentation in wine tourism: a comparison of approaches. TOURISMOS: An International Multidisciplinary Journal of Tourism. 6(1): 123-140.
  4. Αλεμπάκη, M. & Ιακωβίδου, Ό. (2012). Ανοιχτές Πόρτες: Διερευνώντας τα κίνητρα των συμμετεχόντων σε εκδηλώσεις με επίκεντρο τον οίνο. Στο: Μπεόπουλος, Ν. & Κουτσούρης, Α. (Εκδ.), Αειφορία στη γεωργία και στην παραγωγή τροφίμων: Προσαρμογή απέναντι στο μεταβαλλόμενο φυσικό, κοινωνικό, οικονομικό και θεσμικό περιβάλλον. Πρακτικά 11ου Πανελληνίου Συνεδρίου Αγροτικής Οικονομίας. Γράφημα, Αθήνα (σελ. 678-692).
  5. Alebaki, M. and Iakovidou, Ο. (2014). Wine tourism motivation: an amalgam of pull and push factors? In: Deriou, R. & Fadda, A. (Eds), Contesti mediterranei in transizione. Proceedings of the VII Mediterranean Meeting on Sociology of Tourism. Franco Angeli, Milan, Italy (pp. 63-84).
  6. Αλεμπάκη, M. & Ιακωβίδου, Ό. (2014). Οινικός Τουρισμός: Διερεύνηση των διαστάσεων της  οινοτουριστικής  εμπειρίας από την οπτική γωνία των επισκεπτών. Στο: Κουτσουράδης, Α. (Εκδ.), Σύγχρονα νομικά και αναπτυξιακά προβλήματα του ελληνικού τουρισμού. Πρακτικά 3ου Συνεδρίου Δικαίου του Τουρισμού. Ένωση Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Θεσσαλονίκη (σελ 33-44).
  7. Βαρβαρέσος Στ. (2000), Τουρισμός Οικονομικές Προσεγγίσεις. Προπομπός: Αθήνα.
  8.  Cawley, M., & Gillmor, D. A. (2008). Integrated rural tourism: Concepts and practice. Annals of Tourism Research, 35(2), 316-337.
  9. Flanigan, S., Blackstock, K.,  Hunter, C. (2014). Agritourism from the perspective of providers and visitors: a typology-based study. Tourism Management 40 (1): 394-405
  10. Ηγουμενάκης, Ν. Γ., Τουριστική Πολιτική. Interbooks: Αθήνα.
  11. Ιακωβίδου Ο.,(2006). Εμπειρίες από την ανάπτυξη του Αγροτικού Τουρισμού στην Ελλάδα. Εισήγηση στο 1ο συνέδριο τουριστικής ανάπτυξης, Αθήνα 23-24/3/2006
  12. Ιακωβίδου Ο.,(2011) « Ο οίνος ευφραίνει καρδία και οι δρόμοι του κρασιού ενισχύουν την τουριστική ανάπτυξη». Εισήγηση στο συνέδριο «Άυλη πολιτιστική κληρονομιά της UNESCO «Μεσογειακή Δίαιτα». Οργάνωση:UNESCO, Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, Δήμος Πύλου-Νέστωρος, Κορώνη 8/6/2011.
  13. Ιακωβίδου Ο., (2011) « Όταν το τυρί GOUDA αντικατασταθεί από τη φέτα της περιοχής, τα τοπικά προϊόντα θα βρουν τη θέση τους στον αγροτικό τουρισμό», Εισήγηση στην ημερίδα του Συνδέσμου Ενώσεων Αγροτουρισμού Ελλάδας. Κερκίνη 8/6/2011.
  14. Ιακωβίδου Ο. «Η εμπειρία στον αγροτουρισμό: Παράγοντες που διαμορφώνουν τη Ζήτηση». 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συνδέσμου Ενώσεων αγροτουρισμού Ελλάδος. Χανιά 3-5/4/2012.
  15. Ιακωβίδου Ο. (2000). «Αγροτουρισμός. Το μικρό, όμορφο και θηλυκό πρόσωπο στον τουρισμό». Στο: Τουριστική ανάπτυξη- Πολυεπιστημονικές προσεγγίσεις, Επιμέλεια: Π. Τσάρτας, ΕΞΑΝΤΑΣ, 2000.
  16. Ιακωβίδου Ο. (2004). «Ο Αγροτουρισμός δεν είναι μόνο ενοικιαζόμενα δωμάτια». ΓΕΩΠΟΝΙΚΑ, τ.411, Μάιος-Ιούνιος 2004.
  17. Ιακωβίδου Ο. (2013) Οι αντιφάσεις της ανάπτυξης του αγροτουρισμού στην Ελλάδα. Συνέδριο με θέμα ¨Αγροτουρισμός και Ανάπτυξη Δικτύων. Perrotis College, Θεσσαλονίκη 13/6/2013.
  18. Iakovidou O., Alempaki, M. (2013). Travelling Along the Wine Roads of Northern Greece. International conference on « faces of time - cultural routes crossroads. The convergence of cultural routes and the impact on heritage, planning and sustainability». European Heritage days, City of Thessaloniki, Thessaloniki, 27-29/9/2913.
  19. Ιακωβίδου, Ο., Δημητριάδου, Ε., Παλάτου, Χ., Παρτεμιάν Σ. (2013). Μία έρευνα αγοράς για τον αγροτικό τουρισμό σε περίοδο κρίσης. Δε φτάνει μόνο η φιλοξενία. 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συνδέσμου Ενώσεων αγροτουρισμού Ελλάδος. Βεργίνα 9-10/12/2013.Οξούζη Ε., Ιακωβίδου Ο. (2004). «Στάσεις και επιθυμίες των Γερμανών τουριστών, κατοίκων του Μονάχου, για αγροτουρισμό στην Ελλάδα». Πρακτικά 8ου Πανελλήνιου Συνέδριου Αγροτικής Οικονομίας. Θεσσαλονίκη, 25-27/11/2004.
  20. Κοκκώσης, Χ., Τσάρτας, Π και Γκρίμπα, Ε. (2011). Ειδικές και Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού. Ζήτηση και Προσφορά Νέων Προϊόντων Τουρισμού, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική. (343 σελ).
  21. Παρταλίδου Μ., Ιακωβίδου Ο. (2007). Αγροτουριστικοί προορισμοί στην Ελλάδα. Πρότυπα ποιότητας. Νέες τάσεις πέρα από τις ακτές και το μαζικό τουρισμό». Πρακτικά 5th Mediterranean conference ''Medirerranean Tourism Beyond the Coastline: New Trends in Tourism and the Social Organisation of Space''. Εκδόσεις ΖΗΤΗ, Θεσσαλονίκη.
  22. Partalidou M., Iakovidou O. (2008). «Crafting a policy framework of indicators and quality standards for rural tourism management”. International Journal of Tourism Policy. V 1. 2008 pp.353-367.
  23. Pesonen J., Komppula R., Kronenberg C., Peters M., (2011). Understanding the relationship between push and pull motivations in rural tourism, Tourism Review, Vol. 66 Issue: 3, pp. 32 – 49.
  24. Sanagustin F., Mosene Fierro., A., Gomez y Patino, M. (2011), Rural tourism: A sustainable alternative, Applied Energy,  88 (1): 551 – 557.
  25. Sharpley, R. & Jepson, D. (2011). Rural tourism: A spiritual experience? Annals of Tourism Research, 38 (1): 52–71.
  26. Symeonidou P., Iakovidou O., Lamprouli I., Partalidou M. (2009) «Rural tourism entrepreneurs: Who are they?». Proceedings of the 15o International Symposium on Society and resource Management, Vienna, 5-8/7/2009.

Ενότητες

Αμφισβήτηση κυριαρχίας Οργανωμένου - Μαζικού Τουρισμού, Αειφόρος - Βιώσιμος τουρισμός, Μεταβολές της Τουριστικής Ζήτησης από τη δεκαετία του 1980 κι έπειτα, Ανάπτυξη Ειδικών και Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού, Φιλοσοφία και Συνισταμένες Εναλλακτικών Μορφών Τουρισμού, Μορφές Ειδικού και Εναλλακτικού Τουρισμού.

 

Λέξεις κλειδιά: Μαζικός Τουρισμός, Αειφόρος - Βιώσιμος Τουρισμός, Ειδικές και Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού.

Ορισμός, διαστάσεις και στάδια της τουριστικής εμπειρίας, Η εμπειρία στον Αγροτικό Τουρισμό, Η εμπειρία του οινοτουρισμού.

 

Λέξεις κλειδιά: Τουριστική εμπειρία.

Εννοιολογικό περιεχόμενο του Αγροτικού Τουρισμού, Αγροτουριστικό προϊόν, Αγροτικοί τουριστικοί πόροι, Αγροτουριστική επιχείρηση, Βασικά χαρακτηριστικά και ταξινόμηση αγροτικού χώρου, Αγροτουριστικoί προορισμοί.

 

Λέξεις κλειδιά: Αγροτικός Τουρισμός, Αγροτουρισμός, Αγροτουριστικό προϊόν, Αγροτικοί τουριστικοί πόροι, Αγροτουριστική επιχείρηση, Αγροτικός Χώρος, Αγροτουριστικoί προορισμοί.

Προϋποθέσεις ανάπτυξης, λειτουργίες και αρχές Αγροτικού Τουρισμού, Εμπειρίες από την ανάπτυξη του Αγροτικού Τουρισμού στην Ελλάδα.

 

Λέξεις κλειδιά: Προϋποθέσεις ανάπτυξης Αγροτικού Τουρισμού, αγροτουριστική ανάπτυξη, Ελλάδα.

Τουριστική Αλυσίδα, Αγροτουριστικό προϊόν, Ιδιαιτερότητες αγαθών και υπηρεσιών, Χαρακτηριστικά και κύκλος ζωής του τουριστικού προϊόντος.

 

Λέξεις κλειδιά: Τουριστική Αλυσίδα, Κύκλος Ζωής Προϊόντος.

Ιδιαιτερότητες, κίνδυνοι και προβλήματα του τουριστικού Μarketing, Εννοιολογικό περιεχόμενο, συστατικά στοιχεία και μεταβλητές τμηματοποίησης της τουριστικής αγοράς, Παράγοντες που επηρεάζουν την Τουριστική Ζήτηση, Τουριστικά κίνητρα, Παραγωγή νέου αγροτουριστικού προϊόντος, Διανομή και προώθηση αγροτουριστικού προϊόντος.

 

Λέξεις κλειδιά: Τουριστικό Μarketing, Τουριστική αγορά, Τμηματοποίηση, Τουριστική Ζήτηση, Τουριστικά κίνητρα.

Στάδια της εξέλιξης του κύκλου ζωής ενός τουριστικού προορισμού, Κύκλος ζωής τουριστικού προορισμού, Φέρουσα Ικανότητα, Καθοριστικοί παράγοντες που διαμορφώνουν το κάθε στάδιο του κύκλου ζωής ενός τουριστικού προορισμού.

 

Λέξεις κλειδιά: Κύκλος ζωής τουριστικού προορισμού, Φέρουσα Ικανότητα.

Δίκτυα και Clusters (συστάδες – νησίδες), Μορφή, κατηγοριοποίηση και προβλήματα προώθησης Δικτύων, Χαρακτηριστικά που ευνοούν τη δικτύωση, Μελέτες περίπτωσης.

 

Λέξεις κλειδιά: Δικτύωση, Δίκτυα, Clusters, Νησίδες, Συστάδες.

Περιγραφή διαφορετικών εκπαιδευτικών τεχνικών στον τουρισμό, Εισήγηση με συζήτηση, Μελέτη περίπτωσης, Παιχνίδι ρόλων, Ερωτήσεις - Απαντήσεις και Συζήτηση, Brainstorming (Καταιγισμός ιδεών), Ομάδες Εργασίας, Ασκήσεις.

 

Λέξεις κλειδιά: Εκπαιδευτικές Τεχνικές, Τουρισμός, Εισήγηση με συζήτηση, Μελέτη περίπτωσης, Παιχνίδι ρόλων, Ερωτήσεις, Απαντήσεις, Συζήτηση, Brainstorming (Καταιγισμός ιδεών), Ομάδες Εργασίας, Ασκήσεις.

Ορισμός της Προώθησης, Μέθοδοι επικοινωνίας της επιχείρησης με την τουριστική αγορά, Τεχνικές και εργαλεία Προώθησης.

 

Λέξεις κλειδιά: Προώθηση, Επικοινωνία, Διαφήμιση.

Ανάλυση των στοιχείων που πρέπει να περιλαμβάνει μια επενδυτική πρόταση, Προβλήματα που προκύπτουν κατά την υλοποίηση μιας επένδυσης, Σκοπιμότητα μιας επένδυσης, Πηγές χρηματοδότησης.

 

Λέξεις κλειδιά: Επενδυτική πρόταση, Επένδυση, Επιχειρηματικό σχέδιο, Σκοπιμότητα, Πηγές χρηματοδότησης.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  7776
Αρ. Προβολών :  40638