Διδακτική Μεθοδολογία του μαθήματος της Ιστορίας στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (με εφαρμογές)

Μαυροσκούφης Δημήτριος

Περιγραφή

Επιστημολογικά θέματα Ιστορίας και Ιστοριογραφίας. Από την επιστήμη της Ιστορίας στη σχολική Ιστορία. Γενικοί και ειδικοί σκοποί του μαθήματος. Επιλογή περιεχομένων διδασκαλίας, διάταξη και οργάνωσή τους (προγράμματα σπουδών και αναλυτικά προγράμματα).  Η χρήση των πηγών στη διδασκαλία. Ανάλυση και ερμηνεία πηγών. Στρατηγικές διδασκαλίας και μάθησης με τη χρήση πηγών. Η χρήση των ΤΠΕ στη διδασκαλία της Ιστορίας. Αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα της Ιστορίας.

 

 

CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα
Διδάσκοντες

 

Διδάσκων: Δημήτρης Κ. Μαυροσκούφης, Καθηγητής

http://www.edlit.auth.gr/scientific/mavroskoufis

 

Συνεργάτης ανάπτυξης περιεχομένου:Δώρα Σεϊτανίδου

 

Μαθησιακοί στόχοι

 

Σκοπός του μαθήματος είναι η εξοικείωση των φοιτητών/-τριών με τις βασικές έννοιες της ιστοριογραφίας και τις σύγχρονες μεθόδους διδασκαλίας του μαθήματος της Ιστορίας στο σχολείο, καθώς και η ανάπτυξη μεθοδολογικών εργαλείων για τον επαναπροσδιορισμό του ρόλου του μαθήματος στο πλαίσιο του σύγχρονου σχολικού περιβάλλοντος.

 

Οι φοιτητές και οι φοιτήτριες αναμένεται ότι θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίσουν τα βασικά επιστημολογικά ζητήματα που αφορούν τη φύση της ιστορικής επιστήμης, σε συσχέτιση πάντα με τις ιστοριογραφικές σχολές, δηλαδή τι είναι ιστορία και τι ιστορικό γεγονός, πώς μετουσιώνεται το παρελθόν σε ιστορία, ποιες είναι οι σχέσεις μεταξύ ιστορίας και μνήμης, ποιες είναι δομικές έννοιες της ιστορικής επιστήμης (αιτιότητα και αιτιακές σχέσεις, ιστορικοί χρόνοι, αντικειμενικότητα, γενικεύσεις, αξιολογικές κρίσεις κ.λπ.),
  • να γνωρίσουν τα κύρια ζητήματα που συνδέονται με τις λειτουργίες και τις χρήσεις της Ιστορίας (ιδεολογικές χρήσεις της ιστορίας, κανονιστικές και επιστημονικές λειτουργίες, χειραγώγηση της μνήμης),
  • να γνωρίσουν τα είδη, τις μορφές και την ποικιλία των ιστορικών πηγών και να εξοικειωθούν με τις μεθόδους για την κριτική προσέγγιση, τη συστηματική ανάλυση και τη διδακτική αξιοποίησή τους,
  • να γνωρίσουν τα προβλήματα και τους προβληματισμούς που συνδέονται με τη σύνταξη των αναλυτικών προγραμμάτων (curricula) Ιστορίας, κυρίως σε σχέση με την επιλογή, τη διάταξη και τη διάρθρωση της ύλης, καθώς και τους σκοπούς διδασκαλίας και τους διδακτικούς / μαθησιακούς στόχους,
  • να κατανοήσουν τις βασικές λειτουργίες των διδακτικών εγχειριδίων (ΔΕ) Ιστορίας, καθώς και άλλου διδακτικού υλικού,
  • να κατανοήσουν τα βασικά θέματα και προβλήματα που αφορούν τη γνωστική ανάπτυξη των μαθητών και που επηρεάζουν σημαντικά τους τρόπους σκέψης και τις διαδικασίες μάθησης, σε στενή συσχέτιση με το μάθημα της Ιστορίας,
  • να γνωρίσουν και να εφαρμόσουν σύγχρονες στρατηγικές και τεχνικές για τη διδασκαλία του μαθήματος (βασικές αρχές, σχεδιασμός – προγραμματισμός – οργάνωση της διδασκαλίας, διατύπωση διδακτικών στόχων και διαμόρφωση μαθησιακών δραστηριοτήτων, επιλογή διδακτικών μέσων κ.λπ.), καθώς και να αντιληφθούν τις δυνατότητες και τις ευκαιρίες που παρέχονται για ιστορική μάθηση και έξω από το σχολείο («δημόσια ιστορία», όπως μουσεία, ιστορικοί τόποι, τηλεόραση, κινηματογράφος κ.λπ.),
  • να γνωρίσουν και να εφαρμόσουν σύγχρονες μορφές και τεχνικές για την αξιολόγηση των μαθητών και της διδασκαλίας στο μάθημα της Ιστορίας.
Μέθοδοι αξιολόγησης

 

Α. Περιγραφή της διαδικασίας:

  • Με την έναρξη των μαθημάτων είναι γνωστά τα κριτήρια αξιολόγησης (ρουμπρίκες) των γραπτών, καθώς και η μοριοδότηση των επιμέρους  θεμάτων.
  • Με παραδείγματα θεμάτων και παραδειγματική διόρθωση – αξιολόγηση γραπτών (είναι προσβάσιμα στο forum του Τμήματος).
  • Όλοι οι φοιτητές έχουν τη δυνατότητα να δουν το γραπτό τους και να ζητήσουν εξηγήσεις για τη βαθμολόγησή τους.

 

Β. Μέθοδοι αξιολόγησης

οι μέθοδοι αξιολόγησης είναι τόσο διαμορφωτικές όσο και συμπερασματικές-τελικές. Συγκεκριμένα, χρησιμοποιούνται δοκιμασίες πολλαπλής επιλογής, ερωτήσεις σύντομης απάντησης, ερωτήσεις ανάπτυξης δοκιμίων και η έκθεση για την εργαστηριακή άσκηση.

 

Γ. Βαθμολόγηση:

 Πρωτόκολλο διδασκαλίας 20%

Τελική εξέταση 80%

ΣΥΝΟΛΟ 100%

Προαπαιτούμενα
  • Γενικές προαπαιτούμενες γνώσεις και πιθανή προετοιμασία για παρακολούθηση του μαθήματος: το μάθημα προσφέρεται σε φοιτητές μεγάλων εξαμήνων (κυρίως 7ου και 8ου), οι οποίοι έχουν ήδη παρακολουθήσει το μάθημα της  Σχολικής Παιδαγωγικής Ι (Ο θεσμός του Σχολείου), της Εκπαιδευτικής Ψυχολογίας και της Σχολικής Παιδαγωγικής ΙΙ (Διδασκαλία και Προγράμματα Σπουδών)
  • Κωδικοί: ΣΧΠ Ι 400, ΕΨ 900, ΣΧΟΠ ΙΙ 400.
Ομάδα στόχος

 

Οι φοιτητές του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής.

Φοιτητές του Τμήματος Ιστορίας και Αρχαιολογίας, καθώς και του Τμήματος Φιλολογίας (κατ’ επιλογήν).

Ενδιαφερόμενοι για τη θεματική περιοχή της Διδακτικής της Ιστορίας.

Προτεινόμενα συγγράμματα

1η πρόταση:

Δ. Κ. Μαυροσκούφης (2005), Αναζητώντας τα ίχνη της ιστορίας: ιστοριογραφία, διδακτική μεθοδολογία και ιστορικές πηγές. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη, ISBN: 978-960-343-792-5. 

2η πρόταση:

Γ. Κόκκινος, Δ. Κ. Μαυροσκούφης, Π. Γατσωτής και Ε. Λεμονίδου (2010). Τα συγκρουσιακά θέματα στη διδασκαλία της Ιστορίας. Αθήνα: Νοόγραμμα.

3η πρόταση:

Δ. Κ. Μαυροσκούφης (1997), Η σχολική Ιστορία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (1975 – 1995). Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη, ISBN: 960-343-385-3.

Βιβλιογραφία

Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία:

  1. Αγγελάκος, Κ. και Κόκκινος, Γ. [επιμ.] (2004), Η διαθεματικότητα στο σύγχρονο σχολείο και η διδασκαλία της Ιστορίας με τη χρήση πηγών. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  2. Θεοφιλίδης, Χ. (1988). Η τέχνη των ερωτήσεων. Αθήνα: Γρηγόρης.
  3. Ανδρέου, Α. Π. [επιμ.] (2008), Η Διδακτική της Ιστορίας στην Ελλάδα και η Έρευνα στα Σχολικά Εγχειρίδια. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  4. Αντωνιάδης, Λ. (1995), Η Διδακτική της Ιστορίας. Αθήνα: Πατάκης
  5. Barton, K. C. & Levstik, L. S. (2007), Διδάσκοντας Ιστορία για το Συλλογικό Αγαθό. Μετάφραση Α. Θεοδωρακάκου. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  6. Cannadine, D. [επιμ.] (2007), Τι είναι ιστορία σήμερα; Μετάφραση Κ. Αθανασίου. Αθήνα: Νήσος.
  7. Husbands, C. (2004), Τι σημαίνει διδασκαλία της Ιστορίας; Γλώσσα, ιδέες και νοήματα. Μετάφραση Α. Λυκούργου. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  8. Κόκκινος, Γ. (1998). Διδακτικές προσεγγίσεις στο μάθημα της Ιστορίας. Για μια νέα διδακτική μεθοδολογία στην υπηρεσία της κριτικής ιστορικής σκέψης. Αθήνα: Μεταίχμιο
  9. Κόκκινος, Γ. (2005), Συμβολικοί πόλεμοι για την Ιστορία και την Κουλτούρα. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  10. Κόκκινος, Γ., Μαυροσκούφης, Δ. Κ., Γατσωτής, Π. και Λεμονίδου, Ε. (2010), Τα συγκρουσιακά θέματα στη διδασκαλία της Ιστορίας. Αθήνα: Νοόγραμμα Εκδοτική.
  11. Κόκκινος, Γ. και Νάκου, Ε. [επιμ.] (2004), Προσεγγίζοντας την ιστορική εκπαίδευση στις αρχές του 21ου αιώνα. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  12. Κόκκινος, Γ. κ.ά. (2005), Ιστορική κουλτούρα και συνείδηση. Απόψεις και στάσεις μαθητών και εκπαιδευτικών της Πρωτοβάθμιας Εκπαίδευσης για την Ιστορία. Αθήνα: Νοόγραμμα Εκδοτική.
  13. Λεοντσίνης, Γ. Ν. (2007), Πολυπολιτισμικότητα και Σχολική Ιστορία. Αθήνα: Ατραπός.
  14. Λιάκος, Α. (2007), Πώς το παρελθόν γίνεται ιστορία; Αθήνα: Πόλις.
  15. Μαυροσκούφης, Δ. Κ. (1997), Η σχολική Ιστορία στη δευτεροβάθμια εκπαίδευση (1975 – 1995): Η μεταπολιτευτική εκδοχή του σισύφειου μύθου. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
  16. Μαυροσκούφης, Δ. Κ. (1999), Εμπειρίες και απόψεις μαθητών και φοιτητών σχετικές με το μάθημα της Ιστορίας: Θεωρητικά ζητήματα και εμπειρική έρευνα. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
  17. Μαυροσκούφης, Δ. Κ. (2005),. Αναζητώντας τα ίχνη της ιστορίας: ιστοριογραφία, διδακτική μεθοδολογία και ιστορικές πηγές. Θεσσαλονίκη: Αδελφοί Κυριακίδη.
  18. Μattozzi, I. (2005), Εκπαιδεύοντας αναγνώστες ιστορίας. Μετάφραση Θ. Κάββουρα. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  19. Moniot, H. (2002), Η Διδακτική της Ιστορίας. Μετάφραση Ε. Κάννερ. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  20. Νάκου, Ε. (2000), Τα παιδιά και η Ιστορία: Ιστορική σκέψη, γνώση και ερμηνεία. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  21. Ρεπούση, Μ. (2004), Μαθήματα ιστορίας. Από την ιστορία στην ιστορική εκπαίδευση. Αθήνα: Καστανιώτης.
  22. Peyrot, J. [επιμ.] (2002), Η Διδασκαλία της Ιστορίας στην Ευρώπη. Μετάφραση Α. Καζάκου. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  23. Σκούρος, Τ. (1991), Η Νέα Ιστορία: Η σύγχρονη αντίληψη για τη διδασκαλία της Ιστορίας με τη χρήση των πηγών. Λεμεσός.
  24. Sebba, J. (2000). Ιστορία για όλους. Διδακτικές προτάσεις για το μάθημα της Ιστορίας στο Δημοτικό και το Γυμνάσιο. Μετάφραση Μ. Καβαλιέρου. Αθήνα: Μεταίχμιο.
  25. Stradling, R. (2003), Η πολυπρισματική θεώρηση στη διδασκαλία της Ιστορίας. Council of Europe, στο: http://www.coe.int/t/dg4/education/historyteaching/Source/ Nations/Multiperspectivity/MultiperspectivityGreek.pdf.

 

Βοηθητικό ηλεκτρονικό υλικό στις ιστοσελίδες:

  1. του Α.Π.Θ. → eclass.auth.gr
  2. του (πρώην) Παιδαγωγικού Ινστιτούτου (διδακτικά εγχειρίδια, βιβλία δασκάλου, τετράδια ασκήσεων, ΔΕΠΠΣ / ΑΠΣ Ιστορίας) → www.pi-schools.gr
  3. του Υπουργείου Παιδείας (εκπαιδευτικό υλικό και σχέδια μαθημάτων) → e-yliko.sch.gr.

 

Ιστοσελίδες

Στην ελληνική γλώσσα

www.myriobiblos.gr:

Βιβλιοθήκη εκκλησιαστικών και άλλων κειμένων.

www.mikrosapoplous.gr:

«Μικρός Απόπλους» - Αρχαία ελληνικά κείμενα (μερικά συνοδεύονται και από μετάφραση ).

www.geocities.com/athens_5th_century:

Κείμενα του Πλάτωνα, του Αριστοφάνη, του

Αισχύλου, του Σοφοκλή και του Ευριπίδη. Χάρτης της Αθήνας του 5ου αιώνα. Γεγονότα του 6ου και του 5ου αιώνα π.Χ.

www.eie.gr:

Ερευνητικές εργασίες του Εθνικού Ιδρύματος Ερευνών (Institutes) και αφιέρωμα στην Δ' Σταυροφορία (IBE/Crusades).

http://thesaurus.duth.gr/:

Αρχεία για την ιστορία και τον πολιτισμό της Θράκης (αρχειακές πηγές, μαρτυρίες, βιβλιογραφία, εικόνες, προσωπογραφίες).

www.epirus.org:

Πληροφορίες για την ιστορία της Ηπείρου.

www.theplaka.com/history/index.htm:

Υλικό για όλες τις περιόδους της Ελληνικής Ιστορίας, από τα νεολιθικά χρόνια.

www.parliament.gr:

Πληροφορίες και υλικό από τη Βουλή των Ελλήνων για το Σύνταγμα και τη Συνταγματική ιστορία της Ελλάδας [είσοδος από «Πολίτευμα»], τον Αγώνα της Ανεξαρτησίας (ιστορικό χρονολόγιο, ιστορικοί τόποι, γεγονότα, εικόνες, προσωπογραφίες κτλ.) και την Ελλάδα των Βαλκανικών πολέμων [είσοδος από «Πολιτισμός - Αρχείο Εκθέσεων»].

www.historical-museum.gr:

Πληροφορίες και υλικό για την Κρητική ιστορία από το Ιστορικό Μουσείο Κρήτης (μεσαιωνική και αναγεννησιακή τέχνη, λαογραφική συλλογή, κειμήλια της Κρητικής Πολιτείας 1898-1913. Π χριστιανική ιστορία της Κρήτης, αίθουσα κεραμικών, αίθουσες Ν. Καζαντζάκη

και Εμμ. Τσουδερού).

http://www.hellenichistory.gr/ ή http://www.hellenic-cosmos.gr/:

Πληροφορίες και πηγές για την ελληνική ιστορία (πολιτική, κοινωνική, οικονομική, πολιτιστική) από το 'Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού.

http://users.hol.gr/~kokkonis/freetime.htm:

Η ζωή στον 19ο αιώνα, Α' και Β' Παγκόσμιοι πόλεμοι, Μικρασιατική καταστροφή, Κατοχή, Εμφύλιος κτλ. (πλούσιο και έγκυρο υλικό από τον καθηγητή Δημ. Κοκκώνη).

www.de.sch.gr/mikrasia:

«Ελλάδα 1922: μια κιβωτός προσφύγων» - πληροφορίες και υλικό για τον προσφυγικό Ελληνισμό.

www.de.sch.gr/~chdimou/historia.htm:

Επιλεγμένες συνδέσεις για την Ελληνική και την Παγκόσμια ιστορία, για μουσεία και για ιστορικές προσωπικότητες.

www.vrellis.org:

Μουσείο Κέρινων Ομοιωμάτων του Παύλου Βρέλλη, με ενδιαφέρον όχι τόσο για τις ιστορικές πληροφορίες (κάποιες δεν ανταποκρίνονται στην ιστορική πραγματικότητα), όσο για την τεχνική και το ιδεολογικό πλαίσιο.

www.benaki.gr:

Μουσείο Μπενάκη - Συλλογές, αρχεία (φωτογραφικό, ιστορικό, αρχιτεκτονικό) και εκπαιδευτικό υλικό.

http://www.cycladic.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=1 

Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης Γουλανδρή.

www.culture.gr:

Δικτυακός κόμβος «Οδυσσέας» του Υπουργείου Πολιτισμού (με κατάλογο συνδέσεων).

• μουσεία, πινακοθήκες, μνημεία, αρχαιολογικοί χώροι

• πολιτιστικός χάρτης

• νεότερη και σύγχρονη πολιτιστική δημιουργία

• αφιερώματα (π.χ. Τα Μάρμαρα του Παρθενώνα, Οι Ολυμπιακοί Αγώνες)

• Πολιτιστικοί οργανισμοί και πολιτιστικές εκδηλώσεις.

http://www.thessalonikicity.gr/politistika/library/kartes-ki/ki-kartes-1.htm 

Από το Κέντρο Ιστορίας του Δήμου Θεσσαλονίκης - Συλλογή επιστολικών δελταρίων (καρτ-ποστάλ) με θέμα την πόλη στα τέλη του 19ου αιώνα και στις αρχές του 20ού.

http://www.it.uom.gr/project/monuments/page.htm 

Μνημεία της Θεσσαλονίκης, ιστορική αναδρομή, Αρχαιολογικά και Βυζαντινά μνημεία,Βυζαντινές Χριστιανικές Εκκλησίες, Μουσουλμανικά Μνημεία, Νεοκλασσικά Μνημεία, Αρχαιολογικό Μουσείο Θεσσαλονίκης, Πληροφορίες και παραπομπές.

http://users.thess.sch.gr/ipap/index.htm

Στιγμές από την αρχαία ελληνική τέχνη και ιστορία, χάρτες, μάχες. Εκπαιδευτικό υλικό, παιχνίδια, χρήσιμες συνδέσεις, υλικό για την ιστορία.

http://users.auth.gr/~marrep/

Η ιστοσελίδα της Μαρίας Ρεπούση στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Θεσσαλονίκης με υλικό για τη διδακτική της Ιστορίας.

http://www.komvos.edu.gr/fryktories/modules.php?name=Sections&op=viewarticle&artid=10 

Κριτική παρουσίαση διδακτικών μεθόδων και μιας πειραματικής διδασκαλίας για το μάθημα της Ιστορίας από τον Τάσο Χατζηαναστασίου.

http://www.eduportal.gr/modules.php?name=News&file=print&sid=124.

Μεθοδολογία και διδακτικές στρατηγικές στο μάθημα της Ιστορίας στη Μέση Εκπαίδευση του Κ. Δ. Φαρμάκη

http://www.netschoolbook.gr/index.html

Ιστοσελίδα με πλούσιο υλικό για τη διδακτική και το διαδίκτυο. Διδακτικές προτάσεις για Γλώσσα, Ιστορία, Λογοτεχνία, Αρχαία Ελληνικά. Άρθρα για Παιδαγωγική και Κλασική Φιλολογία. Κατάλογος

συνδέσμων.

http://www.netschoolbook.gr/historicalatlas.html 

Ιστορικοί χάρτες της Ευρώπης

http://www.plefsis.gr/index.htm 

Ιστοσελίδα για την εκπαίδευση με θέματα και για την ιστορία. Σύνδεσεις με πολλούς δικτυακούς τόπους για την εκπαίδευση και τον πολιτισμό.

http://www.ekepp-ekechak.gr/

Tο Ευρωπαϊκό Κέντρο Επικοινωνίας, Πληροφόρησης και Πολιτισμού – Εθνικό Κέντρο Χαρτών και Χαρτογραφικής Κληρονομιάς – Εθνική Χαρτοθήκη (ΕΚΕΠΠ-ΕΚΕΧΧΑΚ)

http://www.evrytan.gr/ 

Ιστοσελίδα του νομού Ευρυτανίας με πλήθος συνδέσμων για την επιστήμη, τη τεχνολογία, την εκπαίδευση κ.α. Ευρυτανική εγκυκλοπαίδεια και σελίδες με λαογραφικό ενδιαφέρον.

http://book.culture.gr

ΕΚΕΒΙ Η σελίδα του Εθνικού Κέντρου Βιβλίου

http://elia.org 

ΕΛΙΑ Ελληνικό Λογοτεχνικό και Ιστορικό Αρχείο

http://www.makriyannis.com.gr/ 

Ο Μακρυγιάννης στο Internet, απομνημονεύματα του στρατηγού Iωάννη Μακρυγιάννη

http://www.snhell.gr/testimonies/writers.asp 

Ανθολόγιο μαρτυριών για το Νέο Ελληνικό Πολιτισμό και Ιστορία, σε ηλεκτρονική μορφή από το Σπουδαστήριο Νέου Ελληνισμού

 

Στην αγγλική γλώσσα

http://www.museum.upenn.edu/Greek_World/Index.html

(University of Pennsylvania): Αρχαίος ελληνικός κόσμος (και στην ελληνική γλώσσα).

http://www.dilos.com/home/culture.html :

Πληροφορίες και υλικό για Αττική, Γόρτυνα, Γουρνιές,

Δελφούς, Δήλο, Επίδαυρο, Κνωσό, Μυκήνες, Ολυμπία, Σαντορίνη, Φαιστό.

www.hri.org/ 

(HR-NET: Hellenic Resources Network): Πληροφορίες για πολλές χώρες (Ελλάδα, Βαλκάνια, Ευρωπαϊκή Ένωση κ.ά.).

www.greecetravel.com/jewishhistory/index.html:

To «Ολοκαύτωμα» και η ιστορία των Ελλήνων Εβραίων.

www.hyperhistory.com/online_n2/History_n2/main.html:

Παγκόσμια Ιστορία (και ελληνική).

http://eudocs.lib.byu.edu/index.php/History_of_Greece:_Primary_Documents

Ευρωπαϊκή Ιστορία (βιβλιογραφία, αρχεία, πηγές, εικόνες κτλ.) και ελληνική μετά το 1914

http://www.metmuseum.org/special/Byzantium/byzantium_more.htm 

(έκθεση: "The Glory of Byzantium" – New York Metropolitan Museum of Art): Σύνοψη της Βυζαντινής Ιστορίας, θέματα και εικόνες

από τη Βυζαντινή τέχνη, γλωσσάριο, βιβλιογραφία κτλ.).

http://www.lib.berkeley.edu/doemoff/govinfo/intl/gov_eu.html 

(University of California, Berkeley): European Union

Internet Resources - Συνδέσεις για όλα τα θέματα που αφορούν την Ευρωπαϊκή Ένωση (φύση, δομή, λειτουργία, έργο).

http://www.dhr.history.vt.edu/ 

Digital History Reader

Ευρωπαϊκή και Αμερικάνικη Ιστορία

http://www.ku.edu/ 

(University of Kansas): Συνδέσεις για την Παγκόσμια Ιστορία και τις κινηματογραφικές ταινίες, καθώς και χάρτες με ενδιαφέρουσες πληροφορίες (και για την Ελλάδα).

www.biography.com/ 

(The Web's Best Bios): Βιογραφίες - Συνδέσεις με AEtv.com,

Genealogy.com, HistoryChannel.com και Historylntemational.com.

http://www.bbc.co.uk/history/ 

(BBC): Α' και Β' Παγκόσμιοι πόλεμοι, Παγκόσμια Ιστορία.

www.emporia.edu/  

(Emporia State University, Kansas): Συνδέσεις για Παγκόσμια Ιστορία (πηγές, χάρτες κτλ.).

http://www.history.unimelb.edu.au/ 

(University of Melbourne): Συνδέσεις για Παγκόσμια ιστορία.

http://www.micheloud.com/FXM/PHOT/postWWI.htm 

(F.X. Micheloud's Website): Κάρτες από τον Α' Παγκόσμιο πόλεμο.

www.multied.com/revolt/:

Αμερικανική επανάσταση.

http://history.eserver.org/october-revolution.txt 

Οκτωβριανή επανάσταση.

www.world.historycompass.com:

Παγκόσμια ιστορία.

www.thehistorychannel.co.uk 

(The History Channel): Διαδραστική παρουσίαση της Ιστορίας, οι ιστορικές επέτειοι της ημέρας.

http://tigger.uic.edu/~rjensen/ 

(University of Illinois, "Scholars' Guide to WWW"):

Πλήρης κατάλογος δικτυακών τόπων για την Παγκόσμια Ιστορία, τον πολιτισμό, τα μουσεία, τους χάρτες, τη βιβλιογραφία, τις βιβλιοθήκες κτλ.

http://libraries.mit.edu/rvc/ 

(Rotch Visual Collections – MIT University): Δικτυακοί τόποι και μηχανή αναζήτησης για Παγκόσμια Ιστορία, τέχνη, μουσεία κτλ.

www.thebritishmuseum.ac.uk:

To Βρετανικό Μουσείο.

www.louvre.fr:

To Μουσείο του Λούβρου.

www.hermitage.ru/:

To Μουσείο Ερμιτάζ της Πετρούπολης.

www.greatbuildings.com/:

Πληροφορίες, τρισδιάστατες αναπαραστάσεις, εικόνες πολλών γνωστών μνημείων και κτιρίων.

www.us.imdb.com/ 

(Internet Movie Database Inc.): Κατάλογος και πληροφορίες για κινηματογραφικές ταινίες.

 

Μηχανές και μεταμηχανές αναζήτησης

www.in.gr 

(στα ελληνικά, με δυνατότητα αναζήτησης ιστορικών συνδέσεων κατά περιόδους: 20ος αιώνας, Νεότεροι χρόνοι, Αρχαίοι χρόνοι, Μεσαίωνας).

www.flash.gr 

(στα ελληνικά - περιέχει πλήρη κατάλογο αρχαιολογικών χώρων και μουσείων, όπως και δυνατότητα αναζήτησης κατά περιοχή και πόλη).

www.google.com 

(υποστηρίζει και ελληνικά).

www.yahoo.com 

(στα αγγλικά).

www.mamma.com 

(στα αγγλικά).

Ενότητες

1.1. Ιστορική επιστήμη, ιστορικό γεγονός, σχέση Ιστορίας με ιστορική μνήμη, μορφοποίηση του παρελθόντος, Ιστορία και αφήγηση, είδη Ιστορίας, ιστοριογραφικές οπτικές

1.2. Δομικές ιστορικές έννοιες: πηγή, χρόνος, τομές και περιοδολόγηση συνέχεια και ασυνέχεια, αιτιότητα, αντικειμενικότητα κ.λπ.

 

Λέξεις κλειδιά: Ιστορική επιστήμη, φύση και λειτουργίες της Ιστορίας.

2.1. Η εξέλιξη της Διδακτικής Μεθοδολογίας του μαθήματος της Ιστορίας

2.2. Ερευνητικά πορίσματα.

 

Λέξεις κλειδιά: Διδακτική μεθοδολογία.

3.1. Μορφές και είδη ιστορικών πηγών

3.2. Τρόποι προσέγγισης, ανάλυσης και ερμηνείας των ιστορικών πηγών.

 

Λέξεις κλειδιά: Φύση και λειτουργίες των ιστορικών πηγών, γραπτές και παραστατικές πηγές.

4.1. Είδη αναλυτικών προγραμμάτων Ιστορίας

4.2. Είδη και χρήσεις διδακτικών εγχειριδίων Ιστορίας

4.3. Άλλο διδακτικό υλικό (φάκελος υλικού, βιβλιοθήκες, διαδίκτυο κ.λπ.).

 

Λέξεις κλειδιά: Πρόγραμμα σπουδών, μέσα διδασκαλίας.

Στρατηγικές διδασκαλίας: παραδείγματα στρατηγικών για την οργάνωση, το σχεδιασμό και την υλοποίηση της διδασκαλίας με τη χρήση ιστορικών πηγών.

 

Λέξεις κλειδιά: Μεθόδευση της διδασκαλίας.

6.1. Κατηγορίες, είδη και τεχνικές αξιολόγησης

6.2. Τεχνική ερωτήσεων.

 

Λέξεις κλειδιά: Εκπαιδευτική αξιολόγηση – αξιολόγηση μαθητών.

Σχέδιο – σενάριο μαθήματος.

 

Λέξεις κλειδιά: Σχεδιασμός της διδασκαλίας – σχέδιο μαθήματος.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  15741
Αρ. Προβολών :  53319