Θεατρική Αγωγή για Έκφραση και Επικοινωνία

Παπαγεωργίου Ευαγγελία

Περιγραφή

 

Το μάθημα έχει διττό χαρακτήρα, θεωρητικό και εργαστηριακό/βιωµατικό. Η θεατρική αγωγή με στόχο την καλλιέργεια της έκφρασης και επικοινωνίας επιτυγχάνεται ενεργητικά. Η ύλη του μαθήματος –εισηγήσεις και ειδικά σχεδιασμένα σχέδια (καμβάδες) θεατρικών δράσεων- στοχεύει στην ενθάρρυνση των φοιτητών/τριών να συµµετέχουν ολοκληρωτικά (νοητικά, κινησιακά, συναισθηματικά), σε θεατρικές ασκήσεις και παιχνίδια που γίνονται ατοµικά και οµαδικά, σε θεατρικούς αυτοσχεδιασµούς και σε συζητήσεις σχετικά με τα αποτελέσματα των δράσεων στους συμμετέχοντες. Κατά τη διάρκεια των ασκήσεων και αυτοσχεδιασμών, οι ίδιοι, με άξονα τους καμβάδες, επινοούν, εκτελούν και οργανώνουν τις θεατρικές δράσεις τους και παράγουν τις δικές τους θεατρικές σκηνές, των οποίων, έτσι, γίνονται οι «δραματουργοί», «ηθοποιοί» και «σκηνοθέτες». Στο πλαίσιο του μαθήματος αναπτύσσεται ατμόσφαιρα ελεύθερης επικοινωνίας και έκφρασης ιδεών και συναισθημάτων. Καλλιεργούνται η φαντασία, η κριτική σκέψη και η δημιουργικότητα και πα

Περισσότερα  
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα
Περιεχόμενο μαθήματος

Η ανάπτυξη της ικανότητας για νοητική αναπαραγωγή της αντίδρασής μας στο ερέθισμα που έγινε στα αισθητήρια όργανά μας στο παρελθόν, ικανότητας σχηματισμού νοητικών εικόνων, ήχων, συναισθημάτων, λέξεων, της φαντασίας, δηλαδή, οδηγεί στην ικανότητα για θεατρική αναπαραγωγή της πραγματικότητας. Αυτοσχεδιάζοντας κανείς θεατρικά, επιλύει προβλήματα που παρουσιάζονται, επικοινωνεί, αυτοπειθαρχεί μέσα στα δεδομένα της εκάστοτε δράσης, δίνει πρωτότυπη διάσταση σε κοινότοπα πράγματα και θέματα, αναλαμβάνει ευθύνες και ρίσκα, βλέπει τα πράγματα με νέα οπτική, χειρίζεται θετικά τυχαία γεγονότα, επινοεί διαφορετικές λύσεις σε ένα πρόβλημα. Υποδυόμενος στιγμιαία κάποιον ρόλο, φαντάζεται –έχοντας όμως πλήρη συνείδηση της πραγματικότητας- πως βρίσκεται σε καταστάσεις και περιβάλλοντα, πως έχει στόχους και πως σχετίζεται με άλλους «ανθρώπους», όλα μη πραγματικά εκείνη τη στιγμή, χτίζοντας έτσι «πιθανούς κόσμους». Παράλληλα, κατανοεί και εκπέμπει μηνύματα μέσω των εκφράσεων, στάσεων, κινήσεων, ήχων της φωνής, που δείχνουν τα συναισθήματα του ρόλου του και δίνουν ενδείξεις για τη ‘στάση’ του ρόλου ως προς τις σχέσεις του μέσα στην εκάστοτε κατάσταση. Η κατανόηση της  σχέσης ανάμεσα στη μη λεκτική έκφραση και τα συναισθήματα, οδηγεί στην ανάπτυξη της ευαισθησίας και της κατανόησης για τον άλλον, δηλαδή στην ενσυναίσθηση, προϋπόθεση της προσωπικής συναισθηματικής ανάπτυξης και αυτονομίας, αλλά και της αλληλεγγύης και αποδοχής. Η παραπάνω τριβή οδηγεί σε τρόπους να συνυπάρχει κανείς με τους άλλους, να συμπεριφέρεται ανάλογα με την περίσταση και ως ανεξάρτητο μέλος μιας ευρύτερης κοινότητας.

 

Έτσι, οι φοιτητές/τριες, μέσω της ολοκληρωτικής συμμετοχής τους, που ελευθερώνει την κίνηση και απαιτεί συγκέντρωση, μέσω της χρήσης των αισθήσεων και της απελευθέρωσης της φαντασίας  τους, που οδηγούν στη δημιουργικότητα, απελευθερώνουν ιδέες και συναισθήματα, δηλαδή εκφράζονται, χρησιμοποιώντας λόγο, φωνή και κίνηση για τη δημιουργία θεατρικών χαρακτήρων, και έχοντας σαν αφηγηματικά μέσα τις δράσεις πάνω στο περιβάλλον και τους άλλους. Μέσα σε μια διαδικασία επικοινωνίας, διαδρούν μεταξύ τους παράγοντας θεατρικά αποτελέσματα, οδηγούμενοι στην αναγνώριση της αξίας τους, κερδίζοντας αυτοεκτίμηση και κοινωνικά θετικές συμπεριφορές, από τις οποίες υπάρχει κοινωνικό όφελος.

 

Περιεχόμενα μαθήματος:

Το μάθημα, χρησιμοποιώντας ως όχημα τις θεατρικές δράσεις, αναπτύσσεται γύρω από τέσσερεις μεγάλες θεματικές ενότητες, καθεμιά από τις οποίες αποτελείται από υποενότητες. Οι τέσσερεις μεγάλες θεματικές ενότητες είναι οι εξής:

  1. Συνοχή της ομάδας και ανάπτυξη εμπιστοσύνης σ’ αυτήν.
  2. Κινητική/συγκινησιακή αντίληψη και ευαισθησία. Απελευθέρωση της σωματικής έκφρασης.
  3. Ανάπτυξη της αυθόρμητης δράσης.
  4. Σκηνικές «προσφορές» και σκηνικά «μπλοκαρίσματα». Ενσυναίσθηση και αλληλοαποδοχή.

 

Στο εσωτερικό αυτών των τεσσάρων ενοτήτων αναπτύσσονται δεκατρείς υποενότητες, οι οποίες καλύπτουν τις δεκατρείς συνεδρίες για το μάθημα μέσα στο εξάμηνο:

  • Ολοκληρωτική συμμετοχή (νοητική, κινησιακή, συναισθηματική). Συνεργατική δράση στο παιχνίδι.
  • Συνοχή της ομάδας.
  • Εμπιστοσύνη στους άλλους και στην ομάδα.
  • Κινητική αυτογνωσία/αντίληψη/ευαισθησία.

     2.

  • Απελευθέρωση της σωματικής έκφρασης. Παντομίμα.
  • Αισθήσεις και σωματική έκφραση.
  • Απελευθέρωση της συγκινησιακής έκφρασης μέσω της κίνησης.
  • Άμεση αντίδραση (λεκτική και μη λεκτική) σε εξωτερικό ερέθισμα.

    3.

  • Αυθορμητισμός.
  • Σκηνικές «προσφορές» και σκηνικά «μπλοκαρίσματα».

    4.

  • Κατανόηση και αποδοχή της λεκτικής και μη-λεκτικής έκφρασης του άλλου.
  • Συνεργατική δημιουργία ανά δύο.
  • Ομαδική συνεργατική δημιουργία.
Διδάσκοντες

Διδάσκουσα: Ευαγγελία Παπαγεωργίου, ΕΕΠ

Βιογραφικό: http://www.eled.auth.gr/personnel/cv/cv_papageorgiou.pdf

 

Ευαγγελία Παπαγεωργίου: μέλος του Ειδικού Διδακτικού Προσωπικού στο Παιδαγωγικό Τμήμα Δημοτικής Εκπαίδευσης Α.Π.Θ. Έκανε το διδακτορικό της στο Τμήμα Θεάτρου του ΑΠΘ. Υπήρξε υπότροφος του Διεθνούς Κέντρου Θεατρικής Έρευνας (C.I.R.T.) της UNESCO. Ειδικεύτηκε στο θέατρο της Κομέντια ντελ ΄Αρτε και στην Θεατρική Εμψύχωση/animation (Σχολή Ειδικών Παραστατικών Τεχνών ‘’Mimoteatromovimento’’, Ρώμη). Πτυχιούχος της Δραματικής Σχολής Fersen της Ρώμης, και της Αρχιτεκτονικής Σχολής του Πανεπιστημίου La Sappienza της Ρώμης. Δίδαξε στα Πανεπιστήμια Κρήτης, Πατρών και ΑΠΘ και σε θεατρικά σεμινάρια/ εργαστήρια στην Ιταλία, Γαλλία και Ελλάδα. Πήρε μέρος σε συνέδρια στην Ελλάδα και τη Δανία. Δημοσίευσε άρθρα στους τομείς των ερευνητικών της ενδιαφερόντων που εστιάζονται στα μη λεκτικά στοιχεία της θεατρικής έκφρασης/επικοινωνίας και της Κομέντια ντελ’ Άρτε, στην έκφραση/ επικοινωνία εκπαιδευτικών και μαθητών/τριών Έπαιξε (σε) και σκηνοθέτησε θεατρικές παραστάσεις στην Ιταλία, Γαλλία και Ελλάδα. 

 

Ομάδα ανάπτυξης περιεχομένου: Θεοδώρα Κερμανίδου

Μαθησιακοί στόχοι

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος ο φοιτητής και η φοιτήτρια θα είναι σε θέση:

  • να έχει κατανοήσει τις βασικές αρχικές του ικανότητες υπευθυνότητας και εμπιστοσύνης στους άλλους και να αναγνωρίσει την πρόοδο που έχει κάνει ως προς την καλλιέργειά τους,
  • να έχει κατανοήσει τις αρχές τις σωματικής/φωνητικής έκφρασης,
  • να έχει μια πρώτη γνώση των θεατρικών μέσων, τεχνικών, ασκήσεων και παιχνιδιών που απαιτούνται για την εξασφάλιση μιας άμεσης θεατρικής έκφρασης και επικοινωνίας,
  • να πειραματισθεί και συνεργαστεί με τους συμφοιτητές του για να δημιουργήσουν στιγμιαίες θεατρικές σκηνές στοχευμένες προς την ανάπτυξη της εκφραστικότητας και των ικανοτήτων επικοινωνίας τους,
  • να είναι σε θέση να διακρίνει τα βασικά οφέλη από την ενεργητική ενασχόληση με θεατρικές ασκήσεις και παιχνίδια, σε ατομικό και κοινωνικό επίπεδο, στους τομείς της έκφρασης και επικοινωνίας,
  • να έχει κατακτήσει την ικανότητα να επινοεί στοχευμένες δράσεις έκφρασης και επικοινωνίας και να τις βάζει σε εφαρμογή, ατομικά και διαδραστικά,
  • να είναι σε θέση να μεταφέρει τις παραπάνω γνώσεις και ικανότητες, έξω από τη θεατρική δράση, στην πραγματική ζωή,
  • να είναι σε θέση να μεταφέρει τις παραπάνω γνώσεις και ικανότητες, έξω από τη θεατρική δράση, στη ζωή του σχολείου και της τάξης και στην εκπαιδευτική διαδικασία.

 

Μ’ άλλα λόγια, θα έχει αποκτήσει ικανότητες:

  • στην ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών,
  • στην προσαρμογή σε νέες καταστάσεις,
  • στη λήψη αποφάσεων,
  • στην ομαδική εργασία,
  • στον σεβασμό στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα,
  • στην άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής ,
  • στην επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου και

στην προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.

Μέθοδοι διδασκαλίας

Διδασκαλία καθ΄ έδρας. Διδασκαλία κυκλική. Διαδραστικές μέθοδοι. Θεατρικό εργαστήριο.

Μέθοδοι αξιολόγησης
  • Πρόοδοι.
  • Θεατρικοί αυτοσχεδιασμοί επί διδαγμένων θεμάτων.
  • Προφορικές εξετάσεις.
Προαπαιτούμενα

Δεν απαιτούνται προαπαιτούμενες γνώσεις, ούτε προετοιμασία για την παρακολούθηση του μαθήματος.

Προτεινόμενα συγγράμματα
  • Μπακιρτζής, Κωνσταντίνος, Η δυναμική της αλληλεπίδρασης στην επικοινωνία, Γ. Δαρδανός-Κ. Δαρδανός Ο.Ε. (Gutenberg), Αθήνα 2003.
  • Rodari, Gianni, Γραμματική της φαντασίας, μετ. Μ. Βερτώνη-Κοκόλη, Λ. Αγγουρίδου-Στίνελη, Τεκμήριο, Αθήνα 1985.
Βιβλιογραφία

Τα βιβλία ομαδοποιούνται σε δύο κατηγορίες, μία που αφορά τη θεατρική αγωγή, τη θεατροπαιδαγωγική και την παιδαγωγική, και μία άλλη, που αφορά τη  γλώσσα, την επικοινωνία και τη μη λεκτική επικοινωνία

 

Θεατρική αγωγή, Θεατροπαιδαγωγική και Παιδαγωγική

Τα παρακάτω βιβλία, τα περισσότερα στα ελληνικά ή μεταφρασμένα στα ελληνικά και, ορισμένα, στα αγγλικά ή γαλλικά, αφορούν διάφορες περιοχές θεατρικού/θεατροπαιδαγωγικού ενδιαφέροντος (όπως τα θεατρικά εργαστήρια, ο αυτοσχεδιασμός, η απελευθέρωση του αυθορμητισμού και της φαντασίας, το θέατρο ως διδακτικό μέσον, ως μέσον κοινωνικής ευαισθητοποίησης, ως μέσον ανάπτυξης προσωπικών ικανοτήτων, κ.λ.π.) και περιοχές παιδαγωγικού ενδιαφέροντος (όπως η πολιτισμική-ιστορική θεωρία, η διαπολιτισμικότητα, η βιωματική-επικοινωνιακήκαι η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία, η χαρά στο σχολείο κ.λ.π.), με τις οποίες περιοχές ταυτίζεται, ή έχει συνάφεια, το περιεχόμενο του μαθήματος.

 

(Στα ελληνικά και μεταφρασμένα στα ελληνικά):

(Στα αγγλικά και γαλλικά):

Έκφραση/επικοινωνία, Μη λεκτική έκφρ./επικοιν., Θεατρική έκφρ./επικοιν., Γλώσσα

Τα παρακάτω βιβλία, τα περισσότερα στα ελληνικά ή μεταφρασμένα στα ελληνικά και, ορισμένα, στα αγγλικά ή ιταλικά, αφορούν την έκφραση/επικοινωνία, τη μη λεκτική έκφραση/επικοινωνία και τη γλώσσα. Τα τελευταία συνδέουν τη γλώσσα με το φαινόμενο της επικοινωνίας και, τμήματά τους αφορούν ιδιαιτέρως την προφορική γλώσσα, στην οποία εκδηλώνεται η μη λεκτική έκφραση/επικοινωνία. Όλα τα παραπάνω είναι θέματα στα οποία επικεντρώνεται το μάθημα, έχοντας ως όχημα τη θεατρική αγωγή. 

(Στα ελληνικά ή μεταφρασμένα στα ελληνικά):

(Στα αγγλικά και ιταλικά):

  • Bateson, Gregory, «A Theory  of Play and Fantasy», Steps to an Ecology of Mind, Jason Aronson Inc., Northvale, New Jersey και Λονδίνο, 1972.
  • Goffman, Erving, The presentation of self in Everyday Life. Doubleday, Νέα Υόρκη, 1959.
  • Serpieri, Alessandro κ.ά., Come communica il teatro: dal testo alla scena, Il Formichiere, Μιλάνο, 1978.

Συγγράμματα

Online readings

  • Πηγές στο Διαδίκτυο: Baldwin, Patrice, μήνυμα της Ημέρας, 27η Νοεμβρίου 2011– Παγκόσμια Ημέρα για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, Διεθνής Οργανισμός για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA), Πανελλήνιο Δίκτυο για το Θέατρο στην Εκπαίδευση, WebPage: www.TheatroEdu.gr, 21 Nov 2011
  • Ευρωπαϊκό Τμήμα Διεθνούς Οργανισμού για το Θέατρο στην Εκπαίδευση (IDEA-Europe), ‘’Αρχές και προθέσεις’’, Διακήρυξη για το Θέατρο/Δράμα στην Εκπαίδευση, Αθήνα, Νοέμβριος 2010 www.TheatroEdu.gr, 21 Nov 2011.

Ενότητες

Σε αυτή την ενότητα παρουσιάζονται ο στόχος του μαθήματος, ο θεατρικός αυτοσχεδιασμός τα πλεονεκτήματα θεατρικού αυτοσχεδιασμού και ικανότητες που καλλιεργεί και η θεατρική Αγωγή για Έκφραση και Επικοινωνία» και οι μελλοντικοί/ ές εκπαιδευτικοί. 

 

Λέξεις Κλειδιά: εισαγωγή

 

Η ενότητα αναλύει την έννοια της συνοχής της ομάδας και το πώς επιτυγχάνεται η σταδιακή εμπιστοσύνη στους άλλους και στην ομάδα. Απαραίτητη προϋπόθεση είναι η ολοκληρωτική συμμετοχή των φοιτητών/τριών (νοητική, κινησιακή, συναισθηματική) και η συνεργατική δράση στο παιχνίδι. 

 

Λέξεις Κλειδιά: ομάδα, συνοχή ομάδας, εμπιστοσύνη στην ομάδα, ολοκληρωτική συμμετοχή, συνεργατική δράση

 

Ακολουθεί η απελευθέρωση της σωματικής έκφρασης μέσω της παντομίμας, όπου χρησιμοποιούνται όλες οι αισθήσεις και η απελευθέρωση της συγκινησιακής έκφρασης μέσω της κίνησης. Άμεση αντίδραση (λεκτική και μη λεκτική) σε εξωτερικό ερέθισμα.

 

Λέξεις Κλειδιά: σωματική έκφραση, συγκινησιακή έκφραση, λεκτική αντίδραση, μη λεκτική αντίδραση

 

Αναλύεται η έννοια του αυθορμητισμού και ακολουθούν σκηνικές «προσφορές» και άμεση αντίδραση. 

 

Λέξεις Κλειδιά: αυθορμητισμός,  άμεση αντίδραση

 

Η ενότητα αυτή βασίζεται στην κατανόηση και αποδοχή της λεκτικής και μη-λεκτικής έκφρασης του άλλου, στη συνεργατική δημιουργία ανά δύο και στην ομαδική συνεργατική δημιουργία. 

 

Λέξεις Κλειδιά: αποδοχή έκφρασης του άλλου, συνεργατική δημιουργία, ομαδοσυνεργατική δημιουργία

 

Η ενότητα έχει ως στόχο να ανακεφαλαιώσει τις τέσσερεις μεγάλες ενότητες θεατρικών ασκήσεων και παιχνιδιών που προτάθηκαν και έγιναν κατά τη διάρκεια των μαθημάτων.
 
Λέξεις Κλειδιά: ανακεφαλαίωση
 

Προτεινόμενες ασκήσεις αυτοαξιολόγησης.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A+

Αρ. Επισκέψεων :  7106
Αρ. Προβολών :  36421