Οικονομία των ΜΜΕ
Τσουρβάκας Γεώργιος
Το συγκεκριμένο μάθημα διαπραγματεύεται ευρύτερες θεματικές όπως είναι:
- Εισαγωγή στην Οικονομία των ΜΜΕ.
- Το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΜΜΕ.
- ΜΜΕ και δημόσια αγαθά.
- Ο βαθμός συγκέντρωσης της μιντιακής αγοράς.
- Στρατηγικές ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος των μιντιακών οργανισμών.
- Ένταση ανταγωνισμού και μιντιακή αγορά.
- Στρατηγικές συμμαχίες των μιντιακών οργανισμών.
- Ο ρόλος της διαφήμισης και των μετρήσεων στην αγορά των ΜΜΕ.
- Ο ρόλος των νέων τεχνολογιών στην αγορά των ΜΜΕ.
- Οι οργανισμοί των ΜΜΕ ένα σύνολο συμβολαίων.
- Ανταγωνισμός μεταξύ των ΜΜΕ.
Λιγότερα
Το συγκεκριμένο μάθημα διαπραγματεύεται ευρύτερες θεματικές όπως είναι:
- Εισαγωγή στην Οικονομία των ΜΜΕ.
- Το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΜΜΕ.
- ΜΜΕ και δημόσια αγαθά.
- Ο βαθμός συγκέντρωσης της μιντιακής αγοράς.
- Στρατηγικές ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος των μιντιακών οργανισμών.
- Ένταση ανταγωνισμού και μιντιακή αγορά.
- Στρατηγικές συμμαχίες των μιντιακών οργανισμών.
- Ο ρόλος της διαφήμισης και των μετρήσεων στην αγορά των ΜΜΕ.
- Ο ρόλος των νέων τεχνολογιών στην αγορά των ΜΜΕ.
- Οι οργανισμοί των ΜΜΕ ένα σύνολο συμβολαίων.
- Ανταγωνισμός μεταξύ των ΜΜΕ.
Το συγκεκριμένο μάθημα διαπραγματεύεται ευρύτερες θεματικές όπως είναι:
- Εισαγωγή στην Οικονομία των ΜΜΕ.
- Το ιδιοκτησιακό καθεστώς των ΜΜΕ.
- ΜΜΕ και δημόσια αγαθά.
- Ο βαθμός συγκέντρωσης της μιντιακής αγοράς.
- Στρατηγικές ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος των μιντιακών οργανισμών.
- Ένταση ανταγωνισμού και μιντιακή αγορά.
- Στρατηγικές συμμαχίες των μιντιακών οργανισμών.
- Ο ρόλος της διαφήμισης και των μετρήσεων στην αγορά των ΜΜΕ.
- Ο ρόλος των νέων τεχνολογιών στην αγορά των ΜΜΕ.
- Οι οργανισμοί των ΜΜΕ ένα σύνολο συμβολαίων.
- Ανταγωνισμός μεταξύ των ΜΜΕ.
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος
- Θεωρίες οικονομικής οργάνωσης ΜΜΕ
- Προσφορά και ζήτηση
- Ιδιωτικά και Δημόσια ΜΜΕ
- Θεσμοί επικοινωνιακής πολιτικής
- Η επίδραση της τεχνολογίας
- Μορφές αγοράς
- Συγκέντρωση των ΜΜΕ
- Παίγνια
- Ολιγοπωλιακές επιχειρήσεις
- Εταιρική διασπορά - στρατηγικές τιμολόγησης
- Στρατηγικές ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος
Διδάσκοντες
Διδάσκων: Γεώργιος Τσουρβάκας, Αναπληρωτής Καθηγητής
Βιογραφικό: http://www.jour.auth.gr/tsourvakas/
Ομάδα ανάπτυξης περιεχομένου / Βιντεοσκόπηση - Επεξεργασία Υλικού:
Γιομελάκης Δημήτριος, Δημοσιογράφος, Υποψήφιος διδάκτορας Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε.
Γκάλιος Κωνσταντίνος, Ηλεκτρονικός μηχανικός
Μαθησιακοί στόχοι
- Να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της οικονομικής διάστασης των ΜΜΕ
- Να μάθουν το εννοιολογικό πλαίσιο της οικονομίας των ΜΜΕ
- Να κατανοήσουν τον ρόλο της οικονομικής διάστασης των ΜΜΕ
- Να ευαισθητοποιηθούν σε μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα που αφορούν την οικονομία των ΜΜΕ
- Να εξασκηθούν στην ανάλυση και την ερμηνεία της οικονομίας των ΜΜΕ
Ομάδα στόχος
- Οι φοιτητές του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ
- Ενδιαφερόμενοι για τη θεματική περιοχή Οικονομία των ΜΜΕ
Προαπαιτούμενα
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Μέθοδοι διδασκαλίας
Πρόσωπο με πρόσωπο
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
- Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
Προτεινόμενα συγγράμματα
- Αλαν Αλμπαραν (2004) Οικονομία των MME, εκδόσεις university studio press
Βιβλιογραφία
Πηγές στη βιβλιοθήκη του ιδρύματος
- Επικοινωνιακή πολιτική και τηλεοπτική αγορά: μηχανισμοί επίτευξης ποιοτικού τηλεοπτικού προγράμματος. Τσουρβάκας, Γεώργιος Ε.,Θεσσαλονίκη : University Studio Press, 2006. http://search.lib.auth.gr/Record/972742
- Πολιτική οικονομία των ΜΜΕ: η αναδιάρθωση της βιομηχανίας των Μέσων στην εποχή της πληροφορικής επανάστασης. Λέανδρος, Νίκος, Αθήνα : Καστανιώτης, 2000. http://search.lib.auth.gr/Record/412821
- Παίγνια και αποφάσεις:μια εισαγωγική προσέγγιση. Μαγείρου, Ευάγγελος Φ. χ.τ. : Ευάγγελος Μαγείρου, 2009. http://search.lib.auth.gr/Record/958540
Άρθρα
- Robert Picard, Reflections on a Quarter Century of JME Publication. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08997764.2014.904592#.VLRedTfSml4
- Alan Albarran, Journal of Media Economics 25th Anniversary Essay. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08997764.2014.904593#.VLReejfSml4
- Ben Compaine, Media Economics in Four Observations. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08997764.2014.904594#.VLRejDfSml4
- Stephen Lacy and Walter E. Niebauer, «Developing and using theory for media economics». http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327736me0802_2?journalCode=hmec20#.VLWimzfSml4
- Michael Wirth and Harry Bloch, «Industrial organization theory and media industry analysis». http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327736me0802_3?journalCode=hmec20#.VLWljTfSml4
- Robert Picard, «Unique characteristics and business dynamics of media products». http://www.robertpicard.net/PDFFiles/uniquecharacteristics.pdf
- Anthony E. Boardman, Shaun P. Hargreaves-Heap. Network Externalities and Government Restrictions on Satellite Broadcasting of Key Sporting Events. http://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1007594418031
- Robert G. Picard. MEASURING QUALITY BY JOURNALISTIC ACTIVITY. http://www.robertpicard.net/files/MeasuringQuality.pdf
- Patricia Aufderheide, Public Service Broadcasting in the United States. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327736me0901_6?journalCode=hmec20#.VLqplzfSml4
- Alfonso Sanchez-Tabernaro, Competition between Public Service and Commercial Television Broadcasting in the European Market. http://www.cem.ulaval.ca/pdf/tabernaro.pdf
- George Tsourvakas, Public Television Programming Strategy Before and After Competition: The Greek Case. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327736me1703_5?journalCode=hmec20#.VLqumzfSml4
- Greg Lowe, The Public in Public Service Media. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14241277.2011.578030#.VLqwOzfSml4
- Agnes Gulyas, Corporate social responsibility in the British media industries. http://mcs.sagepub.com/content/31/4/657.extract
- Bernd Schulze, Thomas Hess, Bernd Eggers. The Internet's Impact on Content Utilization Chains: An Exploratory Case Study on Leading Publishers in Germany. http://www.mediajournal.org/ojs/index.php/jmm/article/view/286
- Valerie Vaccaro, Deborah Y. Cohn, The Evolution of Business Models and Marketing Strategies in the. Music Industry. http://www.mediajournal.org/ojs/index.php/jmm/article/view/289
- Θεωρίες οικονομικής οργάνωσης ΜΜΕ
- Προσφορά και ζήτηση
- Ιδιωτικά και Δημόσια ΜΜΕ
- Θεσμοί επικοινωνιακής πολιτικής
- Η επίδραση της τεχνολογίας
- Μορφές αγοράς
- Συγκέντρωση των ΜΜΕ
- Παίγνια
- Ολιγοπωλιακές επιχειρήσεις
- Εταιρική διασπορά - στρατηγικές τιμολόγησης
- Στρατηγικές ανταγωνιστικού πλεονεκτήματος
Διδάσκων: Γεώργιος Τσουρβάκας, Αναπληρωτής Καθηγητής
Βιογραφικό: http://www.jour.auth.gr/tsourvakas/
Ομάδα ανάπτυξης περιεχομένου / Βιντεοσκόπηση - Επεξεργασία Υλικού:
Γιομελάκης Δημήτριος, Δημοσιογράφος, Υποψήφιος διδάκτορας Τμήματος Δημοσιογραφίας και Μ.Μ.Ε.
Γκάλιος Κωνσταντίνος, Ηλεκτρονικός μηχανικός
- Να γνωρίσουν τα βασικά χαρακτηριστικά της οικονομικής διάστασης των ΜΜΕ
- Να μάθουν το εννοιολογικό πλαίσιο της οικονομίας των ΜΜΕ
- Να κατανοήσουν τον ρόλο της οικονομικής διάστασης των ΜΜΕ
- Να ευαισθητοποιηθούν σε μεθοδολογικά και πρακτικά ζητήματα που αφορούν την οικονομία των ΜΜΕ
- Να εξασκηθούν στην ανάλυση και την ερμηνεία της οικονομίας των ΜΜΕ
- Οι φοιτητές του τμήματος Δημοσιογραφίας και ΜΜΕ
- Ενδιαφερόμενοι για τη θεματική περιοχή Οικονομία των ΜΜΕ
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη
- Αυτόνομη εργασία
- Ομαδική εργασία
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών
- Σχεδιασμός και διαχείριση έργων
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης
Πρόσωπο με πρόσωπο
- Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
- Γραπτή Εργασία (Συμπερασματική)
- Αλαν Αλμπαραν (2004) Οικονομία των MME, εκδόσεις university studio press
Πηγές στη βιβλιοθήκη του ιδρύματος
- Επικοινωνιακή πολιτική και τηλεοπτική αγορά: μηχανισμοί επίτευξης ποιοτικού τηλεοπτικού προγράμματος. Τσουρβάκας, Γεώργιος Ε.,Θεσσαλονίκη : University Studio Press, 2006. http://search.lib.auth.gr/Record/972742
- Πολιτική οικονομία των ΜΜΕ: η αναδιάρθωση της βιομηχανίας των Μέσων στην εποχή της πληροφορικής επανάστασης. Λέανδρος, Νίκος, Αθήνα : Καστανιώτης, 2000. http://search.lib.auth.gr/Record/412821
- Παίγνια και αποφάσεις:μια εισαγωγική προσέγγιση. Μαγείρου, Ευάγγελος Φ. χ.τ. : Ευάγγελος Μαγείρου, 2009. http://search.lib.auth.gr/Record/958540
Άρθρα
- Robert Picard, Reflections on a Quarter Century of JME Publication. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08997764.2014.904592#.VLRedTfSml4
- Alan Albarran, Journal of Media Economics 25th Anniversary Essay. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08997764.2014.904593#.VLReejfSml4
- Ben Compaine, Media Economics in Four Observations. http://www.tandfonline.com/doi/full/10.1080/08997764.2014.904594#.VLRejDfSml4
- Stephen Lacy and Walter E. Niebauer, «Developing and using theory for media economics». http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327736me0802_2?journalCode=hmec20#.VLWimzfSml4
- Michael Wirth and Harry Bloch, «Industrial organization theory and media industry analysis». http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327736me0802_3?journalCode=hmec20#.VLWljTfSml4
- Robert Picard, «Unique characteristics and business dynamics of media products». http://www.robertpicard.net/PDFFiles/uniquecharacteristics.pdf
- Anthony E. Boardman, Shaun P. Hargreaves-Heap. Network Externalities and Government Restrictions on Satellite Broadcasting of Key Sporting Events. http://link.springer.com/article/10.1023%2FA%3A1007594418031
- Robert G. Picard. MEASURING QUALITY BY JOURNALISTIC ACTIVITY. http://www.robertpicard.net/files/MeasuringQuality.pdf
- Patricia Aufderheide, Public Service Broadcasting in the United States. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327736me0901_6?journalCode=hmec20#.VLqplzfSml4
- Alfonso Sanchez-Tabernaro, Competition between Public Service and Commercial Television Broadcasting in the European Market. http://www.cem.ulaval.ca/pdf/tabernaro.pdf
- George Tsourvakas, Public Television Programming Strategy Before and After Competition: The Greek Case. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1207/s15327736me1703_5?journalCode=hmec20#.VLqumzfSml4
- Greg Lowe, The Public in Public Service Media. http://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/14241277.2011.578030#.VLqwOzfSml4
- Agnes Gulyas, Corporate social responsibility in the British media industries. http://mcs.sagepub.com/content/31/4/657.extract
- Bernd Schulze, Thomas Hess, Bernd Eggers. The Internet's Impact on Content Utilization Chains: An Exploratory Case Study on Leading Publishers in Germany. http://www.mediajournal.org/ojs/index.php/jmm/article/view/286
- Valerie Vaccaro, Deborah Y. Cohn, The Evolution of Business Models and Marketing Strategies in the. Music Industry. http://www.mediajournal.org/ojs/index.php/jmm/article/view/289
Εισαγωγή στη ύλη και στις θεματικές του μαθήματος. Αναφορά βασικών εννοιών.
Λέξεις Κλειδιά: Εισαγωγή, οικονομική διάσταση, ΜΜΕ
Εκτενής αναφορά στις διάφορες θεωρίες οικονομικής οργάνωσης των ΜΜΕ. Θεωρίες οικονομικής ανάλυσης των ΜΜΕ, θεωρία βιομηχανικής οργάνωσης, μακροοικονομία – μικροοικονομία και χαρακτηριστικά τους.
Λέξεις Κλειδιά: Θεωρίες, οικονομική οργάνωση, ΜΜΕ
Το μάθημα μελετάει τους νόμος ζήτησης και προσφοράς, και στοιχεία όπως η ζήτηση επικοινωνιακών αγαθών, οι διαστάσεις ποιότητας της υπηρεσίας, το δημόσιο συμφέρον και ΜΜΕ.
Λέξεις Κλειδιά: Προσφορά, ζήτηση, επικοινωνιακά, αγαθά
Στη συγκεκριμένη παράδοση η εστίαση γίνεται στη διάκριση των ιδιωτικών με τα δημόσια ΜΜΕ. Εξετάζονται παράγοντες όπως το περιεχόμενο, το μάρκετινγκ καθώς επίσης και η περίπτωση των μη κερδοσκοπικών οργανισμών.
Λέξεις Κλειδιά: Ιδιωτικά, δημόσια, ΜΜΕ
Αντικείμενο του μαθήματος είναι οι θεσμοί επικοινωνιακής πολιτικής. Βασικές θεματικές της ενότητας είναι οι ρυθμίσεις, αυτορρύθμιση, ανεξάρτητες ρυθμιστικές αρχές, τα άμεσα και έμμεσα κίνητρα.
Λέξεις Κλειδιά: Θεσμοί, επικοινωνιακής, πολιτικής
Η χρησιμότητα των νέων τεχνολογιών. Η επίδραση του διαδικτύου στην παραγωγή και στην λήψη του περιεχομένου. Επιχειρηματικά μοντέλα στην on-line αγορά. Πηγές εσόδων και αλυσίδα αξίας.
Λέξεις Κλειδιά: Επίδραση, τεχνολογίας, αγορά, ΜΜΕ
Η συγκεκριμένη ενότητα αναφέρεται στη δομή και τις διάφορες μορφές της αγοράς των ΜΜΕ, την συγκέντρωση αγοράς αλλά και το πως συμπεριφέρεται ένα μονοπώλιο;
Λέξεις Κλειδιά: Μορφές, αγοράς, συγκέντρωση ΜΜΕ
Πως συμπεριφέρονται οι επιχειρήσεις σε μια αγορά λίγων ΜΜΕ, πως θα τιμολογήσουν, αν θα επιτρέψουν την είσοδο άλλων, πόση διαφήμιση θα κάνουν, εάν θα εισάγουν νέα προϊόντα; Η θεωρία των παιγνίων και βασικά χαρακτηριστικά.
Λέξεις Κλειδιά: Παίγνια, ολιγοπωλιακές, επιχειρήσεις
Τι ονομάζουμε εταιρική διασπορά; Στρατηγική Τιμολόγησης, είδη διάκρισης τιμών - είδη τιμολόγησης.
Λέξεις Κλειδιά: Εταιρική, διασπορά, στρατηγικές, τιμολόγησης
Τα επίπεδα εσόδων του κλάδου. Υποκατάστατα και συμπληρωματικά. Ανταγωνισμός και διάκριση.
Λέξεις Κλειδιά: Στρατηγικές, ανταγωνιστικό, πλεονέκτημα
Το μάθημα περιλαμβάνει τρεις βασικές υπο-ενότητες: Πως εξελίχθηκε η αγορά των εφημερίδων/έντυπων μέσων. Αγορά των τοπικών εφημερίδων. Τι σημαίνει επιχειρηματική δημοσιογραφία;
Λέξεις Κλειδιά: Εξέλιξη, βιομηχανία, έντυπων μέσων, επιχειρηματική δημοσιογραφία
Επιχειρηματικά μοντέλα και πηγές εσόδων. Το μέλλον της δημόσιας τηλεόρασης και ιδιωτικής τηλεόρασης. Μουσική και Κινηματογραφική παραγωγή.
Λέξεις Κλειδιά: Ηλεκτρονικές, ραδιοτηλεοπτικές, πολιτιστικές, βιομηχανίες
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 8445
Αρ. Προβολών : 46270