Διδακτική της Φυσικής Αγωγής στην Α' βάθμια Εκπαίδευση
Χατζόπουλος Δημήτριος
Εισαγωγή στην επιστήμη της Διδακτικής της Φ.Α. στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Εισαγωγή στην επιστήμη της Διδακτικής της Φ.Α. στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
Περίγραμμα
Διδάσκοντες
Διδάσκων: Δημήτρης Χατζόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής
Ο Δημήτρης Χατζόπουλος είναι επίκουρος καθηγητής στο Τ.Ε.Φ.Α.Α - ΑΠΘ με αντικείμενο διορισμού τη "Διδακτική της Φυσικής Αγωγής". Σπούδασε στο ΤΕΦΑΑ-ΑΠΘ και έκανε διδακτορικές σπουδές στο πανεπιστήμιο Deutsche Sporthochschule Köln στη "Διδακτική της Φυσικής Αγωγής" (Dr. Sportwissenschaften). Εργάστηκε στο παν/μιο Deutsche Sporthochschule Köln (Didaktik Institut) και στο ΤΕΦΑΑ της Αθήνας ως λέκτορας.
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Μαριάννα Κοτζαμανίδου
Ομάδα στόχος
Οι φοιτητές/απόφοιτοι του ΤΕΦΑΑ.
Περιεχόμενο μαθήματος
Ενότητα 1: Οργάνωση μαθήματος
- Οργάνωση μαθήματος
- Διατύπωση στόχων στη Φυσική Αγωγή (Φ.Α.)
- Βήματα διδασκαλίας δεξιοτήτων
Ενότητα 2: Αποτελεσματική διδασκαλία
- Ανατροφοδότηση
- Πρωτόκολλα συμπεριφοράς
- Επίδειξη δεξιοτήτων
- Διδακτικές ατάκες
Ενότητα 3: Ο ρόλος της προθέρμανσης στη Φυσική Αγωγή
- Επίβλεψη τάξης
- Προθέρμανση
- Διατύπωση εντολών
Ενότητα 4: Διαφοροποίηση διδασκαλίας
- Περιγραφή ασκήσεων στη Φυσική Αγωγή
- Δημιουργία σκίτσων για τα ημερήσια πλάνα
- Ένταση μαθήματος
- Αύξηση χρόνου εξάσκησης των μαθητών
- Διαφοροποίηση της διδασκαλίας
Ενότητα 5: Προσωπικότητα εκπαιδευτικού
- Προθέρμανση (κλασική περιγραφή)
- Σπουδαιότητα των διατάσεων
- Δεκάλογος καλού δασκάλου
Ενότητα 6: Σύστημα διαχείρισης της τάξης
- Κανόνες και κυρώσεις
- Βασικές αρχές για την αντιμετώπιση της αταξίας
- Τέσσερις βασικές αρχές για την αντιμετώπιση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς
Ενότητα 7: Αντιμετώπιση αταξίας
- Δια βίου άθληση για υγεία.
- Αντιμετώπιση αταξίας.
Ενότητα 8: Γλώσσα σώματος εκπαιδευτικού
- Γλώσσα σώματος εκπαιδευτικού
Ενότητα 9: Αντιμετώπιση αταξίας – μοντέλα αυτορρύθμισης
- Μοντέλα ψυχοδυναμικής σχολής (αυτορρύθμισης των μαθητών)
- Πρωτόκολλα αυτοελέγχου του θυμού για μαθητές
- Σενάριο από την πράξη
- Οδηγίες για τις προσωπικές συζητήσεις με τους μαθητές/τριες
Ενότητα 10: Μέθοδοι διδασκαλίας της Φυσικής Αγωγής
- Στατιστική σημαντικότητα και κινητικά τεστ στο σχολείο
- Μέθοδοι διδασκαλίας των Mosston και Ashworth (2008)
- Η μέθοδος Project
Ενότητα 11: Διδασκαλία αθλοπαιδιών
- Διδασκαλία αθλοπαιδιών με τη μέθοδο των δεξιοτήτων (skill approach
- Διδασκαλία αθλοπαιδιών με τη μέθοδο των παιχνιδιών (Teaching games for understanding)
- Το σχολείο της μπάλας
Ενότητα 12: Αξιολόγηση των μαθητών
- Τα στάδια της αξιολόγησης
- Δυνατότητες σύγκρισης μιας επίδοσης
- Αξιολόγηση μαθητών
- Προβλήματα ατομικής προόδου
- Αξιολόγηση προσπάθειας, συμπεριφοράς και στάσεων στη Φυσική Αγωγή
Μαθησιακοί στόχοι
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα:
- Εξοικειωθούν με το σχεδιασμό και την οργάνωση ενός αποτελεσματικού μαθήματος Φυσικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
- Κατανοήσουν τους θεωρητικούς άξονες της παιδαγωγικής για την πρόληψη και αντιμετώπιση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς.
- Καλλιεργήσουν το προσωπικό τους στιλ διδασκαλίας.
- Θα συνδέσουν θεωρία και πράξη μέσω βιωματικής συμμετοχής σε διδακτικές δραστηριότητες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
- Θα παράγουν ερευνητικά ερωτήματα στη Φυσική Αγωγή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
Προτεινόμενα συγγράμματα
- Χατζόπουλος, Δ. (2012). Διδακτική Φυσικής Αγωγής. Θεσ/νικη: ΠΑΜΑΚ.
Μέθοδοι διδασκαλίας
- Διδασκαλία καθ΄ έδρας
- Εργαστήριο.
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Γραπτή εξέταση (65%)
- Συγγραφή ημερήσιων πλάνων (20%)
- Συγγραφή ενδεικτικού προγραμματισμού και ενδεικτικού ημερήσιου πλάνου (10%)
- Quiz (5%)
Προαπαιτούμενα
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για το μάθημα.
Βιβλιογραφία
Βιβλία:
- Gallahue, D. (2002). Αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή για τα σημερινά παιδιά (Μετάφραση-Επιμέλεια: Ευαγγελινού Χρ. & Παππά Α.). Θεσ/νικη: University Studio Press.
Απαραίτητο βοήθημα για τη διδασκαλία δεξιοτήτων και την προπόνηση φυσικής κατάστασης για τη δια βίου άθληση για υγεία.
Online readings:
- www.pe.uth.gr/hape/
Ελληνικό online περιοδικό με θέματα σχετικά με την επιστήμη του αθλητισμού.
- SPONET: Αποτελεί τη μηχανή αναζήτησης για προπονητικές/επιστημονικές πληροφορίες στο χώρο του αθλητισμού από την ΙΑΤ, διαθέσιμη σε επιστήμονες του αθλητισμού, προπονητές και αθλητές.
- Scopus: Βιβλιογραφική βάση δεδομένων του Elsevier, με ταυτόχρονη αναζήτηση σε περισσότερους από 15.000 τίτλους επιστημονικών περιοδικών και στο Διαδίκτυο, και δυνατότητα αυτόματης σύνδεσης με το πλήρες κείμενο του άρθρου, αν αυτό αποτελεί συνδρομή της HEAL Link.
Διδάσκων: Δημήτρης Χατζόπουλος, Επίκουρος Καθηγητής
Ο Δημήτρης Χατζόπουλος είναι επίκουρος καθηγητής στο Τ.Ε.Φ.Α.Α - ΑΠΘ με αντικείμενο διορισμού τη "Διδακτική της Φυσικής Αγωγής". Σπούδασε στο ΤΕΦΑΑ-ΑΠΘ και έκανε διδακτορικές σπουδές στο πανεπιστήμιο Deutsche Sporthochschule Köln στη "Διδακτική της Φυσικής Αγωγής" (Dr. Sportwissenschaften). Εργάστηκε στο παν/μιο Deutsche Sporthochschule Köln (Didaktik Institut) και στο ΤΕΦΑΑ της Αθήνας ως λέκτορας.
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Μαριάννα Κοτζαμανίδου
Οι φοιτητές/απόφοιτοι του ΤΕΦΑΑ.
Ενότητα 1: Οργάνωση μαθήματος
- Οργάνωση μαθήματος
- Διατύπωση στόχων στη Φυσική Αγωγή (Φ.Α.)
- Βήματα διδασκαλίας δεξιοτήτων
Ενότητα 2: Αποτελεσματική διδασκαλία
- Ανατροφοδότηση
- Πρωτόκολλα συμπεριφοράς
- Επίδειξη δεξιοτήτων
- Διδακτικές ατάκες
Ενότητα 3: Ο ρόλος της προθέρμανσης στη Φυσική Αγωγή
- Επίβλεψη τάξης
- Προθέρμανση
- Διατύπωση εντολών
Ενότητα 4: Διαφοροποίηση διδασκαλίας
- Περιγραφή ασκήσεων στη Φυσική Αγωγή
- Δημιουργία σκίτσων για τα ημερήσια πλάνα
- Ένταση μαθήματος
- Αύξηση χρόνου εξάσκησης των μαθητών
- Διαφοροποίηση της διδασκαλίας
Ενότητα 5: Προσωπικότητα εκπαιδευτικού
- Προθέρμανση (κλασική περιγραφή)
- Σπουδαιότητα των διατάσεων
- Δεκάλογος καλού δασκάλου
Ενότητα 6: Σύστημα διαχείρισης της τάξης
- Κανόνες και κυρώσεις
- Βασικές αρχές για την αντιμετώπιση της αταξίας
- Τέσσερις βασικές αρχές για την αντιμετώπιση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς
Ενότητα 7: Αντιμετώπιση αταξίας
- Δια βίου άθληση για υγεία.
- Αντιμετώπιση αταξίας.
Ενότητα 8: Γλώσσα σώματος εκπαιδευτικού
- Γλώσσα σώματος εκπαιδευτικού
Ενότητα 9: Αντιμετώπιση αταξίας – μοντέλα αυτορρύθμισης
- Μοντέλα ψυχοδυναμικής σχολής (αυτορρύθμισης των μαθητών)
- Πρωτόκολλα αυτοελέγχου του θυμού για μαθητές
- Σενάριο από την πράξη
- Οδηγίες για τις προσωπικές συζητήσεις με τους μαθητές/τριες
Ενότητα 10: Μέθοδοι διδασκαλίας της Φυσικής Αγωγής
- Στατιστική σημαντικότητα και κινητικά τεστ στο σχολείο
- Μέθοδοι διδασκαλίας των Mosston και Ashworth (2008)
- Η μέθοδος Project
Ενότητα 11: Διδασκαλία αθλοπαιδιών
- Διδασκαλία αθλοπαιδιών με τη μέθοδο των δεξιοτήτων (skill approach
- Διδασκαλία αθλοπαιδιών με τη μέθοδο των παιχνιδιών (Teaching games for understanding)
- Το σχολείο της μπάλας
Ενότητα 12: Αξιολόγηση των μαθητών
- Τα στάδια της αξιολόγησης
- Δυνατότητες σύγκρισης μιας επίδοσης
- Αξιολόγηση μαθητών
- Προβλήματα ατομικής προόδου
- Αξιολόγηση προσπάθειας, συμπεριφοράς και στάσεων στη Φυσική Αγωγή
Οι φοιτητές αναμένεται ότι στα πλαίσια του μαθήματος θα:
- Εξοικειωθούν με το σχεδιασμό και την οργάνωση ενός αποτελεσματικού μαθήματος Φυσικής Αγωγής στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
- Κατανοήσουν τους θεωρητικούς άξονες της παιδαγωγικής για την πρόληψη και αντιμετώπιση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς.
- Καλλιεργήσουν το προσωπικό τους στιλ διδασκαλίας.
- Θα συνδέσουν θεωρία και πράξη μέσω βιωματικής συμμετοχής σε διδακτικές δραστηριότητες στην πρωτοβάθμια εκπαίδευση.
- Θα παράγουν ερευνητικά ερωτήματα στη Φυσική Αγωγή της πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης.
- Χατζόπουλος, Δ. (2012). Διδακτική Φυσικής Αγωγής. Θεσ/νικη: ΠΑΜΑΚ.
- Διδασκαλία καθ΄ έδρας
- Εργαστήριο.
- Γραπτή εξέταση (65%)
- Συγγραφή ημερήσιων πλάνων (20%)
- Συγγραφή ενδεικτικού προγραμματισμού και ενδεικτικού ημερήσιου πλάνου (10%)
- Quiz (5%)
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα για το μάθημα.
Βιβλία:
- Gallahue, D. (2002). Αναπτυξιακή Φυσική Αγωγή για τα σημερινά παιδιά (Μετάφραση-Επιμέλεια: Ευαγγελινού Χρ. & Παππά Α.). Θεσ/νικη: University Studio Press.
Απαραίτητο βοήθημα για τη διδασκαλία δεξιοτήτων και την προπόνηση φυσικής κατάστασης για τη δια βίου άθληση για υγεία.
Online readings:
- www.pe.uth.gr/hape/
Ελληνικό online περιοδικό με θέματα σχετικά με την επιστήμη του αθλητισμού. - SPONET: Αποτελεί τη μηχανή αναζήτησης για προπονητικές/επιστημονικές πληροφορίες στο χώρο του αθλητισμού από την ΙΑΤ, διαθέσιμη σε επιστήμονες του αθλητισμού, προπονητές και αθλητές.
- Scopus: Βιβλιογραφική βάση δεδομένων του Elsevier, με ταυτόχρονη αναζήτηση σε περισσότερους από 15.000 τίτλους επιστημονικών περιοδικών και στο Διαδίκτυο, και δυνατότητα αυτόματης σύνδεσης με το πλήρες κείμενο του άρθρου, αν αυτό αποτελεί συνδρομή της HEAL Link.
- Επικοινωνία με το διδάσκοντα
- Ύλη μαθήματος – Βιβλιογραφία
- Αξιολόγηση φοιτητών/τριών
- Διατύπωση στόχων στη Φυσική Αγωγή (Φ.Α.)
- Ποιοτικοί και ποσοτικοί στόχοι
- Βήματα διδασκαλίας δεξιοτήτων
Λέξεις Κλειδιά: οργάνωση μαθήματος, αναγκαιότητα εκπαίδευσης, ποιοτικός στόχος, ποσοτικός στόχος, εξατομίκευση, παρακίνηση, ανατροφοδότηση, προγραμματισμός, παρακίνηση, αξιολόγηση
- Ανατροφοδότηση
- Πρωτόκολλα συμπεριφοράς
- Επίδειξη δεξιοτήτων
- Διδακτικές ατάκες
Λέξεις Κλειδιά: εσωτερική ανατροφοδότηση, εξωτερική ανατροφοδότηση, θετική ανατροφοδότηση, διορθωτική ανατροφοδότηση, παρότρυνση, πρωτόκολλο συμπεριφοράς, πρωτόκολλο έναρξης μαθήματος, πρωτόκολλο ασφάλειας, πρωτόκολλο διανομής οργάνων, πρωτόκολλο ακρόασης, επίδειξη δεξιοτήτων, διδακτική ατάκα
- Επίβλεψη τάξης
- Προθέρμανση
- Παρουσιάσεις εργασιών φοιτητών/τριών
- Διατύπωση εντολών
Λέξεις Κλειδιά: επίβλεψη τάξης, παρατήρηση, δεξιότητα, προσωπική ενασχόληση, προθέρμανση, προπονητικό επίπεδο, επιβάρυνση, διατύπωση εντολής
- Περιγραφή ασκήσεων στη Φυσική Αγωγή
- Δημιουργία σκίτσων για τα ημερήσια πλάνα
- Ένταση μαθήματος
- Στόχοι Φυσικής Αγωγής
- Ενυδάτωση των μαθητών και ενδυμασία
- Αύξηση χρόνου εξάσκησης των μαθητών
- Διαφοροποίηση διδασκαλίας – Εξατομίκευση
- Βήματα για τη διδασκαλία μιας δεξιότητας
Λέξεις Κλειδιά: τίτλος, στόχος, οργάνωση, διάρκεια, ένταση, δεξιότητες μετακίνησης, δεξιότητες σταθεροποίησης, δεξιότητες χειρισμού αντικειμένων, διαφοροποίηση διδασκαλίας, εξατομίκευση, ανίχνευση
- Προθέρμανση κλασική περιγραφή
- Πρωτόκολλα δυναμικής προθέρμανσης
- Παρουσίαση εργασίας Knudson τένις
- Ενιαία δομή μαθήματος
- Σπουδαιότητα των διατάσεων
- Ασκήσεις διατάσεων για παιδιά
- Δια βίου άθληση για υγεία και διάταση τεστ
- Δια βίου άθληση για υγεία – προπόνηση δύναμης
- Προσωπικότητα εκπαιδευτικού ‐ Δεκάλογος καλού δασκάλου
Λέξεις Κλειδιά: ενθουσιασμός, επιβράβευση, μαγικές λέξεις, θετικές προσδοκίες, αυτοεκπληρούμενη προφητεία, αυτοέλεγχος, ενσυναίσθηση, φαινόμενο Πυγμαλίωνα
- Επανάληψη στην αποτελεσματική διδασκαλία και στην προσωπικότητα του εκπαιδευτικού
- Αντιμετώπιση μικρο‐αταξίας με τη χρήση στόχων
- Το μοντέλο της αγνόησης της ανεπιθύμητης συμπεριφοράς
- Κανόνες και κυρώσεις
- Βασικές αρχές για τη διατύπωση των κανόνων
- Τέσσερις βασικές αρχές για την αντιμετώπιση ανεπιθύμητης συμπεριφοράς
- Δυνατότητες υπολογισμού μέγιστης δύναμης στις μικρές ηλικίες – προπόνηση δύναμης
Λέξεις Κλειδιά: στόχος, αναμονή, ανατροφοδότηση, ενσυναίσθηση, προσδοκίες, μαγικές λέξεις, κανόνες, κυρώσεις, μοντέλο αγνόησης ανεπιθύμητης συμπεριφοράς, ελάχιστη παρέμβαση, διακριτική παρέμβαση, προοδευτική παρέμβαση, παράπτωμα
- Επανάληψη διατύπωση κανόνων και τέσσερις βασικές αρχές για την αντιμετώπιση
- ανεπιθύμητης συμπεριφοράς
- Δια βίου άθληση για υγεία.
- Τεστ δύναμης στην εκπαίδευση
- Μπιχεβιοριστική προσέγγιση της πειθαρχίας (behavioral approach)
- Στάδια μπιχεβιοριστικών μοντέλων
- Βασικές αρχές παροχής υλικών αμοιβών
- Συμβόλαιο συμπεριφοράς
Λέξεις Κλειδιά: πειθαρχία, μπιχεβιοριστική προσέγγιση, ανεπιθύμητη συμπεριφορά, εντοπισμός ενισχυτή, παρέμβαση, αμοιβές, προνόμια, συμβόλαιο συμπεριφοράς
- Γλώσσα σώματος εκπαιδευτικού
- Δέκα συμβουλές για τη βελτίωση της γλώσσας σώματος του εκπαιδευτικού
Λέξεις Κλειδιά: γλώσσα σώματος, ψέματα, αναντιστοιχία, ενσυναίσθηση, εκφραστικότητα
- Μοντέλα ψυχοδυναμικής σχολής (αυτορρύθμισης των μαθητών)
- Παράδειγμα εφαρμογής μοντέλου αυτορρύθμισης του Dreikurs (2003)
- Τα στάδια του μοντέλου του Hellison (1995)
- Το παγκάκι της ειρήνης (The talking bench)
- Πρωτόκολλα αυτοελέγχου του θυμού
- Η φόρμουλα «ΧΥΖ»:
- Η μέθοδος του σηματοδότη
- Παιχνίδια αποκλιμάκωσης της έντασης
- Πώς κάνουμε καινούριους φίλους;
- Το πρωτόκολλο της ενεργής ακρόασης
- Αντιμετώπιση αταξίας με το επικοινωνιακό μοντέλο
- Σενάριο από την πράξη: «Χρήστος το πειραχτήρι της τάξης».
- Αντιμετώπιση αταξίας που προέρχεται από μια ομάδα μαθητών (κλίκα)
- Προσωπικές συζητήσεις με τους μαθητές/τριες
Λέξεις Κλειδιά: συμπεριφορά, κίνητρα, μοντέλα ψυχοδυναμικής σχολής, αυτοέλεγχος, πρωτόκολλο διατύπωσης παραπόνων, παιχνίδια αποκλιμάκωσης της έντασης, επικοινωνιακό μοντέλο, συναισθηματική κάθαρση, ακρόαση, προσωπική συζήτηση
- Η διαφορά μεταξύ δασκαλοκεντρικής και μαθητοκεντρικής μεθόδου
- διδασκαλίας.
- Η χρήση μαθητοκεντρικών μεθόδων διδασκαλίας
- Ποια είναι η καλύτερη μέθοδος διδασκαλίας;
- Στατιστική σημαντικότητα και κινητικά τεστ στο σχολείο (SPSS, excel)
- Επανάληψη Μοντέλα αντιμετώπισης ανεπιθύμητης συμπεριφοράς.
- Σενάριο από την πράξη: ο ερωτευμένος μαθητής.
- Ο γενικός σκοπός της Φυσικής Αγωγής
- Μέθοδοι διδασκαλίας των Mosston και Ashworth (2008)
- Κριτήρια επιλογής μεθόδων γενικής Διδακτικής
- Η μέθοδος Project
Λέξεις Κλειδιά: κινητικά τεστ στην εκπαίδευση, σκοποί Φυσικής Αγωγής, ψυχοκινητικός στόχος, συναισθηματικός στόχος, γνωστικός στόχος, μέθοδοι αναπαραγωγής, μέθοδος του παραγγέλματος, μέθοδος των σταθμών, αμοιβαία μέθοδος, μέθοδος αυτοελέγχου, μέθοδος μη αποκλεισμού ή διαφοροποίηση του βαθμού δυσκολίας, μέθοδοι παραγωγής, καθοδηγούμενη εφευρετικότητα, συγκλίνουσα εφευρετικότητα, αποκλίνουσα παραγωγικότητα, αυτοδιδασκαλία
- Διδασκαλία αθλοπαιδιών με τη μέθοδο των δεξιοτήτων (skill approach
- Διδασκαλία αθλοπαιδιών με τη μέθοδο των παιχνιδιών (Teaching games for understanding)
- Ημερήσιο πλάνο με τη μέθοδο των παιχνιδιών
- Το σχολείο της μπάλας
- Πλεονεκτήματα και μειονεκτήματα των μεθόδων διδασκαλίας των αθλοπαιδιών
Λέξεις Κλειδιά: αθλοπαιδιά, μέθοδος δεξιοτήτων, μέθοδος παιχνιδιών, δεξιότητα, μεθοδική διδασκαλίας, «το σχολείο της μπάλας»
- Τα στάδια της αξιολόγησης
- Τι αξιολογούμε σε μια δεξιότητα;
- Δυνατότητες σύγκρισης μιας επίδοσης
- Αξιολόγηση μαθητών
- Βασικές λειτουργίες του βαθμού
- Πρόταση του Υπουργείου για τη βαθμολόγηση
- Προβλήματα ατομικής προόδου
- Αξιολόγηση προσπάθειας, συμπεριφοράς και στάσεων
- Βαθμολογία ή όχι στη Φυσική Αγωγή;
Λέξεις Κλειδιά: αξιολόγηση, βαθμολογία, ατομική πρόοδος, κοινωνική σύγκριση, κινητική επίδοση, προσπάθεια, συμπεριφορά, στάση, λειτουργία βαθμού
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 7659
Αρ. Προβολών : 39777