Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Μπίκος Κωνσταντίνος, Χοντολίδου Ελένη
Η συγκρότηση της Κοινωνιολογίας ως Επιστήμης: ιστορικό πλαίσιο, βασικές θεωρητικές παραδοχές και επιστημολογικές προϋποθέσεις. Σύντομη ανάλυση των κυριότερων θεωρητικών πλαισίων της Κοινωνιολογίας. Οι κλάδοι της Κοινωνιολογίας, με ιδιαίτερη αναφορά στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης και στις ουσιαστικότερες προσεγγίσεις του χώρου της.
Λιγότερα
Η συγκρότηση της Κοινωνιολογίας ως Επιστήμης: ιστορικό πλαίσιο, βασικές θεωρητικές παραδοχές και επιστημολογικές προϋποθέσεις. Σύντομη ανάλυση των κυριότερων θεωρητικών πλαισίων της Κοινωνιολογίας. Οι κλάδοι της Κοινωνιολογίας, με ιδιαίτερη αναφορά στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης και στις ουσιαστικότερες προσεγγίσεις του χώρου της.
Η συγκρότηση της Κοινωνιολογίας ως Επιστήμης: ιστορικό πλαίσιο, βασικές θεωρητικές παραδοχές και επιστημολογικές προϋποθέσεις. Σύντομη ανάλυση των κυριότερων θεωρητικών πλαισίων της Κοινωνιολογίας. Οι κλάδοι της Κοινωνιολογίας, με ιδιαίτερη αναφορά στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης και στις ουσιαστικότερες προσεγγίσεις του χώρου της.
Περίγραμμα
Διδάσκοντες
Διδάσκοντες: Κωνσταντίνος Μπίκος, Καθηγητής και Ελένη Χοντολίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Αντώνης Χατζηχρήστος
Μαθησιακοί στόχοι
- Αντικείμενο και έννοιες, τάσεις, Κοινωνιολογία και Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Κοινωνιολογία και Παιδαγωγική.
- Δομές και λειτουργίες της εκπαίδευσης-Θεσμοθέτηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών στο πλαίσιο της συγκρότησης του εθνικού κράτους-Λειτουργίες και δυσλειτουργίες της εκπαίδευσης.
- Πολιτική της εκπαίδευσης.
- Κοινωνία και Εκπαίδευση-Κοινωνικοποίηση και εκπαίδευση.
- Κοινωνική προέλευση και κοινωνικοποίηση, ρόλος του σχολείου.
- Κοινωνική ανισότητα-Οικογένεια και υπόβαθρο- ερμηνεία ανισότητας.
- Ανισότητες στην εκπαίδευση. Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση.
- Κοινωνική Κινητικότητα.
- Εκπαίδευση και οικονομία-Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη.
- Η κοινωνική αναγνώριση της παιδικής ηλικίας.
- Κοινωνιολογία της εκπαιδευτικής γνώσης.
Προαπαιτούμενα
Λόγω του εισαγωγικού χαρακτήρα του μαθήματος στα προαναφερθέντα επιστημονικά πεδία, δεν προϋποτίθενται συγκεκριμένες επιστημονικές γνώσεις.
Βιβλιογραφία
Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία:
Συγγράμματα:
Σουζάνα-Μαρία Νικολάου (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.
Βιβλιογραφία:
Banks, Olive (χχ). H Kοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Τάσος Δαρβέρης. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Blackledge, David & Barry Hunt (1994[1985]). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.
Κελπανίδης, Μιχάλης (2012). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες και πραγματικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κεσίδου, Αναστασία (2008). «Διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια εισαγωγή». Στο: Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (Γυμνάσιο) (επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης-Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία, 21-36.
Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Νικολάου, Γιώργος (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα: Πεδίο.
Νικολάου, Σουζάνα-Μαρία (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Νόβα-Καλτσούνη, Χριστίνα (2010). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Φραγκουδάκη, Άννα (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Αθήνα: Παπαζήσης.
Χένεκα, Χανς Πέτερ (1989). Βασική κατεύθυνση Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης/μτφρ. Γ. Σ. Κακαλέτρης. Αθήνα: Καστανιώτης.
Για το μάθημα έχει γίνει το ιστολόγιο:
http://koinoniologiaauth.blogspot.gr/
Ηλεκτρονικές Πηγές στη Βιβλιοθήκη του Α.Π.Θ. σχετικές με το μάθημα, όπου και πληρέστατη ηλεκτρονική αρθρογραφία και βιβλιογραφία:
ERIC - Education Resources Information Center
ProQuest Education Journals (ProQuest Central)
The British Education Internet Resource Catalogue
Δελτίο Εκπαιδευτικής Αρθρογραφίας - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Ηλεκτρονικά Περιοδικά με περιεχόμενο επιστημονικό ή σχετικό με εκπαιδευτικά ζητήματα.
Διδάσκοντες: Κωνσταντίνος Μπίκος, Καθηγητής και Ελένη Χοντολίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Αντώνης Χατζηχρήστος
- Αντικείμενο και έννοιες, τάσεις, Κοινωνιολογία και Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Κοινωνιολογία και Παιδαγωγική.
- Δομές και λειτουργίες της εκπαίδευσης-Θεσμοθέτηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών στο πλαίσιο της συγκρότησης του εθνικού κράτους-Λειτουργίες και δυσλειτουργίες της εκπαίδευσης.
- Πολιτική της εκπαίδευσης.
- Κοινωνία και Εκπαίδευση-Κοινωνικοποίηση και εκπαίδευση.
- Κοινωνική προέλευση και κοινωνικοποίηση, ρόλος του σχολείου.
- Κοινωνική ανισότητα-Οικογένεια και υπόβαθρο- ερμηνεία ανισότητας.
- Ανισότητες στην εκπαίδευση. Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση.
- Κοινωνική Κινητικότητα.
- Εκπαίδευση και οικονομία-Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη.
- Η κοινωνική αναγνώριση της παιδικής ηλικίας.
- Κοινωνιολογία της εκπαιδευτικής γνώσης.
Λόγω του εισαγωγικού χαρακτήρα του μαθήματος στα προαναφερθέντα επιστημονικά πεδία, δεν προϋποτίθενται συγκεκριμένες επιστημονικές γνώσεις.
Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία:
Συγγράμματα:
Σουζάνα-Μαρία Νικολάου (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.
Βιβλιογραφία:
Banks, Olive (χχ). H Kοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Τάσος Δαρβέρης. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Blackledge, David & Barry Hunt (1994[1985]). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.
Κελπανίδης, Μιχάλης (2012). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες και πραγματικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κεσίδου, Αναστασία (2008). «Διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια εισαγωγή». Στο: Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (Γυμνάσιο) (επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης-Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία, 21-36.
Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Νικολάου, Γιώργος (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα: Πεδίο.
Νικολάου, Σουζάνα-Μαρία (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Νόβα-Καλτσούνη, Χριστίνα (2010). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Φραγκουδάκη, Άννα (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Αθήνα: Παπαζήσης.
Χένεκα, Χανς Πέτερ (1989). Βασική κατεύθυνση Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης/μτφρ. Γ. Σ. Κακαλέτρης. Αθήνα: Καστανιώτης.
Για το μάθημα έχει γίνει το ιστολόγιο:
http://koinoniologiaauth.blogspot.gr/
Ηλεκτρονικές Πηγές στη Βιβλιοθήκη του Α.Π.Θ. σχετικές με το μάθημα, όπου και πληρέστατη ηλεκτρονική αρθρογραφία και βιβλιογραφία:
ERIC - Education Resources Information Center
ProQuest Education Journals (ProQuest Central)
The British Education Internet Resource Catalogue
Δελτίο Εκπαιδευτικής Αρθρογραφίας - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Ηλεκτρονικά Περιοδικά με περιεχόμενο επιστημονικό ή σχετικό με εκπαιδευτικά ζητήματα.
Τα στάδια εξέλιξης των πολιτικών συστημάτων. Απαιτούμενες ικανότητες από το πολιτικό σύστημα. Η σημασία συγκρότησης εθνικών κρατών. Τα κύρια προβλήματα που δημιούργησε η μαζικοποίηση της Τριτοβάθμιας Εκπαίδευσης (η «εκπαιδευτική έκρηξη») στη δεκαετία του 1960. Οι λειτουργίες κοινωνικοποίησης και ένταξης.
Λέξεις κλειδιά: «Εκπαιδευτική έκρηξη», Λειτουργίες Κοινωνικοποίησης και Ένταξης.
Οι πολιτικές λειτουργίες των εκπαιδευτικών συστημάτων. Το κίνημα της αποσχολειοποίησης.
Λέξεις κλειδιά: Πολιτικές Λειτουργίες Εκπαιδευτικών Συστημάτων. Κίνημα Αποσχολειοποίησης.
Κοινωνική θέση και κοινωνική διαστρωμάτωση. Άξονες κοινωνικής διαφοροποίησης. Κοινωνική διαστρωμάτωση στις σύγχρονες δυτικές κοινωνίες.
Λέξεις κλειδιά: Άξονες κοινωνικής διαφοροποίησης. Κοινωνική διαστρωμάτωση.
Οι κοινωνικές ανισότητες. Τοποθέτηση ατόμου σε κοινωνικό στρώμα. Η σχέση οικογένειας και κοινωνικής ανισότητας.
Λέξεις κλειδιά: Κοινωνικές ανισότητες.
Η σχέση επίδοσης στο σχολείο και κοινωνικής προέλευσης. Η έννοια «πολιτισμικό κεφάλαιο» του Πιέρ Μπουρντιέ. Η θεωρία των γλωσσικών κωδίκων του Μπάζιλ Μπερνστάιν. Ορισμοί «επίδοσης». Εκπαίδευση και κοινωνικές ανισότητες.
Λέξεις κλειδιά: Σχολική Επίδοση. «Πολιτισμικό κεφάλαιο». Θεωρία γλωσσικών κωδίκων.
Κοινωνική κινητικότητα: είδη, λειτουργίες, δείκτες. Σχέση εκπαίδευσης και κοινωνικής κινητικότητας.
Λέξεις κλειδιά: Κοινωνική Κινητικότητα.
Η θεωρία του ανθρώπινου κεφαλαίου. Η θεωρία της αναλογικής απόδοσης των επενδύσεων στην εκπαίδευση. Εκπαιδευτικό αποτέλεσμα και οικονομικές δαπάνες.
Λέξεις κλειδιά: Θεωρία ανθρωπίνου κεφαλαίου.
Ορισμός της «παιδικής ηλικίας» και παράγοντες με τους οποίους σχετίζεται. Οι θέσεις του Αριές και του Μως για την παιδική ηλικία. Η παιδική ηλικία στην εποχή των νέων τεχνολογιών. Η διαδικασία της ενσωμάτωσης των ατόμων στο κοινωνικό σύστημα και της εξατομίκευσής τους.
Λέξεις κλειδιά: Παιδική ηλικία.
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 8451
Αρ. Προβολών : 32857