Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης (κοινωνικοποίηση - διαπολιτισμικότητα)

Κεσίδου Αναστασία, Μπίκος Κωνσταντίνος, Χοντολίδου Ελένη

Περιγραφή

Σκοπός του μαθήματος είναι να εισαγάγει τις φοιτήτριες και τους φοιτητές στις βασικές έννοιες της Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης καθώς και της Διαπολιτισμικής Εκπαίδευσης, ώστε να είναι σε θέση να κατανοούν την κοινωνική διάσταση διαφόρων εκπαιδευτικών ζητημάτων.

 

CC - Αναφορά - Παρόμοια Διανομή
Διδάσκοντες

Διδάσκοντες: Αναστασία Κεσίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Κωνσταντίνος Μπίκος,  Καθηγητής και Ελένη Χοντολίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

 

Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Αντώνης Χατζηχρήστος

Μαθησιακοί στόχοι
  • Η εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας και οι μεταβολές της
  • Ο θεσμός του σχολείου στη σύγχρονη κοινωνία
  • Θεωρίες-μοντέλα κοινωνικοποίησης
  • Ομάδες και φορείς κοινωνικοποίησης
  • Η κοινωνική αναγνώριση της παιδικής ηλικίας
  • Κοινωνική ανισότητα-Οικογένεια και υπόβαθρο-Ανισότητες στην εκπαίδευση. Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση-Γλωσσικοί κώδικες
  • Πολιτική της εκπαίδευσης
  • Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη-Κοινωνική κινητικότητα
  • Μετανάστευση και διαπολιτισμική εκπαίδευση
  • Μοντέλα εκπαίδευσης μειονοτήτων
  • Ελληνική πραγματικότητα και διεθνής εικόνα
Προαπαιτούμενα

Λόγω του εισαγωγικού χαρακτήρα του μαθήματος στα προαναφερθέντα επιστημονικά πεδία, δεν προϋποτίθενται συγκεκριμένες επιστημονικές γνώσεις.

Βιβλιογραφία

Σουζάνα-Μαρία Νικολάου (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.

Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.

 

Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία

Banks, Olive (2007). H Kοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Τάσος Δαρβέρης. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής. 

Blackledge, David & Barry Hunt (1994[1985]). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.

Κελπανίδης, Μιχάλης (2012). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες και πραγματικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. 

Κεσίδου, Αναστασία (2008). «Διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια εισαγωγή». Στο: Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (Γυμνάσιο) (επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης-Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία, 21-36.

Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.

Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.

Νικολάου, Γιώργος (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα: Πεδίο.

Νικολάου, Σουζάνα-Μαρία (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.

Νόβα-Καλτσούνη, Χριστίνα (2010). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.

Φραγκουδάκη, Άννα (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Αθήνα: Παπαζήσης.

Χένεκα, Χανς Πέτερ (1989). Βασική κατεύθυνση Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης/μτφρ. Γ. Σ. Κακαλέτρης. Αθήνα: Καστανιώτης.

 

Για το μάθημα έχει γίνει το ιστολόγιο: http://sociologyofeducation2013-14.blogspot.gr/p/blog-page.html

Μπορείτε να κοιτάξετε και το ιστολόγιο της προηγούμενης χρονιάς:

http://koinoniologiaauth.blogspot.gr/

 

Ηλεκτρονικές Πηγές στη Βιβλιοθήκη του Α.Π.Θ. σχετικές με το μάθημα, όπου υπάρχει και πληρέστατη ηλεκτρονική αρθρογραφία και βιβλιογραφία:

Elsevier (ScienceDirect)

ERIC - Education Resources Information Center

eTwinning

ProQuest Education Journals (ProQuest Central)

SpringerLink

The British Education Internet Resource Catalogue

Δελτίο Εκπαιδευτικής Αρθρογραφίας - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Ηλεκτρονικά Περιοδικά με περιεχόμενο επιστημονικό ή σχετικό με εκπαιδευτικά ζητήματα.

 

Ενότητες

Χαρακτηριστικά των κοινωνιών του λεγόμενου Πρώτου, Δευτέρου και Τρίτου Κόσμου. Κοινωνικές αλλαγές και κοινωνικές επαναστάσεις. Η πρώτη επανάσταση της ανθρωπότητας.

 

Λέξεις κλειδιά: Κοινωνίες Πρώτου, Δεύτερου και Τρίτου Κόσμου. Κοινωνικές Επαναστάσεις

Η θέση ότι έργο της εκπαίδευσης είναι να μάθει στον άνθρωπο να ζει μαζί με τους άλλους. Οι βασικοί πυλώνες της εκπαίδευσης.

 

Λέξεις κλειδιά: Σκοπός της εκπαίδευσης. Βασικοί πυλώνες της εκπαίδευσης

Οι λειτουργίες της κοινωνικοποίησης. Η σχέση μεταξύ ηθικής και νοητικής ανάπτυξης σύμφωνα με τον Piaget.

 

Λέξεις κλειδιά: Λειτουργίες Κοινωνικοποίησης. Ηθική και νοητική ανάπτυξη κατά Piaget

Οι διαφορές μεταξύ της οικογενειακής και της σχολικής κοινωνικοποίησης. Οι τρόποι, με τους οποίους επηρεάζει η κοινωνική τάξη της οικογένειας την κοινωνικοποίηση των παιδιών.

 

Λέξεις κλειδιά: Οικογενειακή και σχολική κοινωνικοποίηση των παιδιών

Τι είναι η παιδική ηλικία; Με ποιους παράγοντες σχετίζεται και πώς ορίζεται; Οι θέσεις του Αριές και του Μως για την παιδική ηλικία. Η παιδική ηλικία στην εποχή των νέων τεχνολογιών.

 

Λέξεις κλειδιά: Η παιδική ηλικία

Άξονες κοινωνικής διαφοροποίησης. Οι κοινωνικές ανισότητες και η εξήγησή τους. Τοποθέτηση ατόμου σε κοινωνικό στρώμα. Σχέση οικογένειας και κοινωνικής ανισότητας. Σχέση επίδοσης στο σχολείο και κοινωνικής προέλευσης. Η έννοια «πολιτισμικό κεφάλαιο» του Πιέρ Μπουρντιέ. Η θεωρία των γλωσσικών κωδίκων του Μπάζιλ Μπερνστάιν. Η εκπαίδευση στηρίζεται κατεξοχήν στη γλώσσα-γλωσσική επικοινωνία. Απαιτεί/αξιολογεί την λεκτική ικανότητα. Τι είναι τελικά η επίδοση; Μπορεί η εκπαίδευση να αντισταθμίσει τις κοινωνικές ανισότητες;

 

Λέξεις κλειδιά: Άξονες κοινωνικής διαφοροποίησης. Κοινωνικές ανισότητες. Η έννοια «πολιτισμικό κεφάλαιο». Γλωσσικοί κώδικες. Σχολική επίδοση

Πολιτικές Λειτουργίες των Εκπαιδευτικών Συστημάτων. Το κίνημα της Αποσχολειοποίησης.

 

Λέξεις κλειδιά: Κίνημα Αποσχολειοποίησης

Εκπαίδευση και Οικονομική Ανάπτυξη. Κοινωνική Κινητικότητα. Λειτουργία Εκπαιδευτικού Συστήματος και Οικονομικά της Εκπαίδευσης. Βασικές Παραδοχές.

 

Λέξεις κλειδιά:Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη. Κοινωνική κινητικότητα

Η «υπόθεση του ελλείμματος». Η «υπόθεση της διαφοράς». Η σχέση τους με την ισοτιμία του μορφωτικού κεφαλαίου ατόμων διαφορετικής πολιτισμικής προέλευσης ως βασικό αξίωμα της διαπολιτισμικής θεωρίας. Η ταυτότητα που αναπτύσσουν οι μαθητές με μεταναστευτικό υπόβαθρο σύμφωνα με τις αρχές της διαπολιτισμικής αγωγής.

 

Λέξεις κλειδιά: «Υπόθεση του ελλείμματος». «Υπόθεση της διαφοράς»

Διαφορές ανάμεσα στους στόχους και τις πρακτικές των πλουραλιστικών μοντέλων εκπαίδευσης μειονοτικών ομάδων. Συμπεράσματα των Skutnabb-Kangas και Toukoumaa στο πλαίσιο των ερευνών τους για τη διγλωσσία. Πρακτικές συνέπειες αυτών για τη διαμόρφωση εκπαιδευτικής πολιτικής και την ανάπτυξη εκπαιδευτικών πρακτικών στη σχολική τάξη όσον αφορά στην εκμάθηση της μητρικής και της δεύτερης γλώσσας.

 

Λέξεις κλειδιά: Πλουραλιστικά μοντέλα εκπαίδευσης μειονοτικών ομάδων

Τα Σχολεία Παλιννοστούντων ως θεσμός στο πλαίσιο της ελληνικής εκπαίδευσης: θετικά και αρνητικά και συλλογικός απολογισμός. Εφαρμοσμένα μοντέλα εκπαίδευσης μειονοτήτων στην ελληνική εκπαίδευση και λόγοι εφαρμογής τους.

 

Λέξεις κλειδιά: Σχολεία Παλιννοστούντων. Μοντέλα εκπαίδευσης μειονοτήτων και ελληνική εκπαίδευση

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  9978
Αρ. Προβολών :  44677