Η ανασυγκρότηση της εβραϊκής κοινότητας της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά. Συγκρίσεις με την Ευρώπη

Καβάλα Μαρία

Περιγραφή

Αντικείμενο του μαθήματος είναι να προσεγγίσουμε τους τρόπους με τους οποίους ανασυγκροτήθηκε θεσμικά, οικονομικά, κοινωνικά κυρίως κατά την πρώτη δεκαετία (1945 - 1955) μετά το Β΄ Παγκόσμιο Πόλεμο και τη Γερμανική Κατοχή, η άλλοτε πολυπληθής και ακμάζουσα εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης και τι δείχνει αυτό για την πόλη και την κοινωνία της, τι δείχνει ευρύτερα για την ελληνική κοινωνία και πολιτεία της εμφυλιακής και μετεμφυλιακής περιόδου. Με επίκεντρο την ελληνική περίπτωση γίνονται συγκρίσεις με την Ευρώπη και την ανασυγκρότηση των εβραϊκών κοινοτήτων εκεί.

Φωτογραφία: "Bundesarchiv Bild 101I-168-0894-20A, Griechenland, Saloniki, Erfassung von Juden" από τον Bundesarchiv, Bild 101I-168-0894-20A / Dick / CC-BY-SA 3.0. Υπό την άδεια CC BY-SA 3.0 de μέσω Wikimedia Commons - https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Bundesarchiv_Bild_101I-168-0894-20A,_Griechenland,_Saloniki,_Erfassung_von_Juden.jpg#/media/File:Bundesarchiv_Bild_101I-168-0894-20A,_Griechenland,_Saloniki,_Erfassung_von

Περισσότερα  
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
Ομάδα στόχος
  • Οι φοιτητές του τμήματος Πολιτικών Επιστημών
  • Ενδιαφερόμενοι/νές για την θεματική περιοχή της ανασυγκρότησης της εβραϊκής κοινότητας
Διδάσκοντες

Διδάσκουσα: Μαρία Καβάλα, Μεταδιδακτορική διδάσκουσα

Βιογραφικό: 

http://www.polsci.auth.gr/index.php?lang=el&rm=1&mn=13&stid=59

http://www.polsci.auth.gr/index.php?lang=en&rm=118&mn=128&stid=59

 

Η Μαρία Καβάλα σπούδασε Ιστορία στο Τμήμα Ιστορίας του Ιονίου Πανεπιστημίου και παρακολούθησε μαθήματα Ιστορίας στο Πανεπιστήμιο Paul Vallery, στο Montpellier της Γαλλίας. Ακολούθησαν μεταπτυχιακές σπουδές στο Τμήμα Ιστορίας και Αρχαιολογίας του Α.Π.Θ. Το 2009 υποστήριξε τη διδακτορική της διατριβή στο αντίστοιχο Τμήμα του Πανεπιστημίου Κρήτης, με θέμα «Η Θεσσαλονίκη στη Γερμανική Κατοχή (1941-1944): Κοινωνία, οικονομία, διωγμός Εβραίων» έχοντας λάβει υποτροφία του ΙΚΥ στα πρώτα χρόνια των διδακτορικών της σπουδών. Γνωρίζει γαλλικά, αγγλικά και γερμανικά. Διδάσκει από  το 2013 «Ολοκαύτωμα και ιστορική μνήμη» και «Ο Αντισημιτισμός στον 20ό αιώνα», στο Τμήμα Πολιτικών Επιστημών του Α.Π.Θ καθώς και Κοινωνική και Οικονομική Ιστορία της Ευρώπης στο Ελληνικό Ανοικτό Πανεπιστήμιο από το 2010.

 

Συνεργάτις ανάπτυξης περιεχομένου: Μαρία Ραμματά

Βιντεοσκόπηση-Μοντάζ: Οικονομίδης Κωνσταντίνος

Περιεχόμενο μαθήματος
  1. Εισαγωγή στα μεταπολεμικά χρόνια στην Ευρώπη
  2. Οι πρώτοι μήνες της απελευθέρωσης.
  3. Η επιστροφή των πρώτων επιζώντων στη Θεσσαλονίκη
  4. Δυσκολίες και προσπάθειες ανασυγκρότησης
  5. Η ποινική δίωξη των δωσίλογων της Κατοχής
  6. Ο οικονομικός δωσιλογισμός, τα μειονοτικά ζητήματα και ο ψυχρός πόλεμος.
  7. Η δίκη του Μαξ Μέρτεν
  8. Η ανασυγκρότηση στην Ουγγαρία
  9. Η ανασυγκρότηση στη Δυτική Γερμανία
  10. Η μεταπολεμική ανασυγκρότηση των εβραϊκών κοινοτήτων στην Πολωνία
  11. Ο αντι-εβραϊκός μεταπολεμικός λόγος
Μαθησιακοί στόχοι

Μετά την ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές αναμένεται να είναι σε θέση:

  • Να περιγράφουν και να προσδιορίζουν τις ιστορικές περιστάσεις μέσα στις οποίες ανασυγκροτήθηκε η εβραϊκή κοινότητα της Θεσσαλονίκης μεταπολεμικά.
  • Να περιγράφουν και να προσδιορίζουν τις ιστορικές περιστάσεις μέσα στις οποίες ανασυγκροτήθηκαν γενικότερα οι εβραϊκές κοινότητες στην Ευρώπη.
  • Να αναγνωρίζουν και να αντιμετωπίζουν κριτικά τις πολλαπλές και διαφορετικές ιστοριογραφικές ερμηνείες αυτής της διαδικασίας.
  • Να μάθουν να μελετούν τις πρωτογενείς ιστορικές πηγές και να παράγουν ιστορικά επιχειρήματα με τα οποία να εξηγούν τις αιτίες των γεγονότων, τα αποτελέσματά τους και τις μακροπρόθεσμες συνέπειές τους.
  • Να εξηγούν την ιστορική συνέχεια και αλλαγή.
Προαπαιτούμενα

Είναι μάθημα γενικής επιλογής και οι φοιτητές/τριες του τμήματος Πολιτικών Επιστημών μπορούν να παρακολουθήσουν μαθήματα γενικής επιλογής από το 2ο έτος σπουδών. Επομένως, προαπαιτούμενα είναι τα υποχρεωτικά μαθήματα του 1ου έτους σπουδών.

Βιβλιογραφία
  1. Brazzo Laura, Schwarz Guri, "Jews in Europe after the Shoah. Studies and Research Perspectives", Quest. Issues in contemporary Jewish history. Journal of Fondazione CDEC , 1, April 2010.
  2. Dinnerstein Leonard, America and Survivors of the Holocaust, Columbia University Press, 1982.
  3. Gross Jan T., Anti-Semitism in Poland after Auschwitz: an essay in historical interpretation, Princeton University Press, Princeton 2006.
  4. Kauders Antony D., "West German Jewry: Guilt, Power and Pluralism", Quest. Issues in contemporary Jewish history. Journal of Fondazione CDEC , 1, April 2010.
  5. Kovács András, "Jews and Jewishness in Post-war Hungary", Quest. Issues in contemporary Jewish history. Journal of Fondazione CDEC , 1, April 2010.
  6. *Molho Rena, “La reconstruction de la communauté juive de Salonique après la Shoah”, στο Salonique. Ville Juive, ville ottoman, villegrecque (dir. Esther Benbassa), CNRS Editions, Paris 2014, p. 117-138.
  7. Marzano Arturo, "Prisoners of Hope" or "Amnesia"? The Italian Holocaust Survivors and Their Aliyah to Israel.
  8. Mazzini Elena, “Presence of Antisemitism in the Catholic world. The case of the «EnciclopediaCattolica» (1948-1954)”, Quest. Issues in contemporary Jewish history. Journal of Fondazione CDEC , 1, April 2010.
  9. Sacher Abraham, The redemption of the Unwanted, Harper and Row, 1987.
  10. Salomoni Antonella, “State-sponsored Anti-Semitism in Postwar USSR. Studies and Research Perspectives”, Quest. Issues in contemporary Jewish history. Journal of Fondazione CDEC , 1, April 2010.
  11. Shephard Ben, The long road home: The aftermath of the Second World War, Knopf Doubleday Publishing, 2011.
  12. Tonini Carla, "The Jews in Poland after the Second World War. Most Recent Contributions of Polish Historiography", Quest. Issues in contemporary Jewish history. Journal of Fondazione CDEC, 1, April 2010.
  13. Ετμεκτσόγλου Γαβριέλλα, «Το Ολοκαύτωμα των Ελλήνων Εβραίων», Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος. 1940 - 1945 Κατοχή - Αντίσταση (επιμ. Χρήστος Χατζηιωσήφ, Προκόπης Παπαστράτης), τ. γ1, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2007, σ. 175 - 195.
  14. Judt Tony, Η Ευρώπη μετά τον πόλεμο, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2012.
  15. Κόκκινος Γιώργος, Το Ολοκαύτωμα. Η διαχείριση της τραυματικής μνήμης – θύτες και θύματα, Gutenberg, Αθήνα 2015, σ. 175-184.
  16. Κουσουρής Δημήτρης, «Η ποινική δίωξη των δωσιλόγων της Κατοχής (1944-1949)», Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. Ανασυγκρότηση-Εμφύλιος-Παλινόρθωση (1945-1952) (επιμ. Χρήστος Χατζηιωσήφ), τ. δ1, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2009,σ. 105 - 130.
  17. Λεμονίδου Έλλη, «Οι πόλεμοι της μνήμης στην Πολωνίας», στο Γιώργος Κόκκινος, Έλλη Λεμονίδου, Βλάσης Αγτζίδης, Το τραύμα και οι πολιτικές της μνήμης. Ενδεικτικές όψεις των συμβολικών πολέμων για την ιστορία και τη μνήμη, Ταξιδευτής, Αθήνα 2010, σ. 129-163.
  18. Μόλχο Ρένα, «Η ανασυγκρότηση της εβραϊκής κοινότητας στη Θεσσαλονίκη μετά την Απελευθέρωση», τόμος της διημερίδας για τα 70 χρόνια από το Ολοκαύτωμα, Απρίλιος 2013 (προς δημοσίευση)
  19. Μπενβενίστε Ρίκα, Αυτοί που επέζησαν, Πόλις, Αθήνα 2014.
  20. ΣιμπήΙακών – Λάμψα Καρίνα, Η ζωή απ’ την αρχή, Αλεξάνδρεια, Αθήνα 2010.
  21. Χατζηιωσήφ Χρήστος, «Η πολιτική οικονομία της ανασυγκρότησης και του εμφυλίου», Ιστορία της Ελλάδας του 20ού αιώνα. Ανασυγκρότηση-Εμφύλιος-Παλινόρθωση (1945-1952) (επιμ. Χρήστος Χατζηιωσήφ), τ. δ1, Βιβλιόραμα, Αθήνα 2009, σ. 9-62.

Ενότητες

Αντικείμενο του ενότητας είναι να εξηγήσουμε το περιεχόμενο του μαθήματος και να εξετάσουμε συνοπτικάπώς φτάσαμε από τον α΄ στο β΄ παγκόσμιο πόλεμο. Επιπλέον πώς επηρέασε τις εξελίξεις η Οκτωβριανή επανάσταση, ποιες ήταν οι απώλειες μετά το β΄ παγκόσμιο πόλεμο και πώς ο ψυχρός πόλεμος ρύθμισε τις μεταπολεμικές εξελίξεις και ανέδειξε τις ΗΠΑ ως την κύρια δύναμη ανασυγκρότησης των χωρών στη δυτική σφαίρα επιρροής.

 

Λέξεις Κλειδιά: Α΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, Β΄ Παγκόσμιος Πόλεμος, Οκτωβριανή επανάσταση, ψυχρός πόλεμος

 

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται συνοπτικά τα πολιτικά, στρατιωτικά και οικονομικά γεγονότα στην Ελλάδα κατά τους πρώτους μήνες της Απελευθέρωσης από τη ναζιστική κατοχή, οι πρώτες κυβερνήσεις, τα δεκεμβριανά, η νομισματική πολιτική και η αποτυχία της.

 

Λέξεις Κλειδιά: κυβέρνηση εθνικής ενότητας, νομισματική πολιτική, Κυριάκος Βαρβαρέσος, Ξενοφών Ζολώτας, Δεκεμβριανά

 

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται η επιστροφή των πρώτων Εβραίων επιζώντων στη Θεσσαλονίκη, αρχικά από το βουνό και τις κρυψώνες και στη συνέχεια από τα στρατόπεδα και αναδεικνύονται οι πρώτες δυσκολίες που αντιμετωπίζουν.

 

Γίνεται εκτεταμένη αναφορά στις πορείες θανάτου στο τέλος του πολέμου και καθώς οι Γερμανοί εγκαταλείπουν τα στρατόπεδα, στα μεταπολεμικά στρατόπεδα των εκτοπισμένων (DPs) και στην αλίγια (μετανάστευση στην περιοχή της Παλαιστίνης) που έχει ξεκινήσει από τα πρώτα πογκρόμ στην τσαρική Ρωσία.

 

Λέξεις Κλειδιά: Θεσσαλονίκη, αλίγια, εκτοπισμένοι-displacedpersons (DPs), πορείες θανάτου

 

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται αναλυτικά τα δημογραφικά στοιχεία των πρώτων επιζώντων (σύμφωνα με τις πρώτες έρευνες που έχουμε γύρω από το θέμα) και οι δυσκολίες που συναντούν στην ανασυγκρότηση της κοινότητας, στην ανασυγκρότηση της ίδιας τους της ζωής. Οι πρώτοι στόχοι συνοψίζονται στα εξής: να ανακτηθεί η κοινοτική περιουσία, να αναδιοργανωθεί η κοινοτική ζωή θεσμικά και κοινωνικά, και να καθοριστεί χώρος για νεκροταφείο. Ταυτόχρονα με τις προσπάθειες της κοινότητας παρουσιάζονται και τα εμπόδια που προβάλλονται συχνά από φορείς της ελληνικής πολιτείας, και κατά παράβαση της νομοθεσίας με την οποία έχουν δρομολογηθεί λύσεις για την αποκατάσταση των περιουσιών.

 

Λέξεις Κλειδιά: συναγωγή Μοναστηριωτών, ΥΔΙΠ, ΟΠΑΙΕ, μεσεγγυούχοι, μετανάστευση, κοινοτική ζωή

 

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται αναλυτικά το θέμα της απονομής δικαιοσύνης μεταπολεμικά και της τιμωρίας των δωσιλογικών κυβερνήσεων και των ανθρώπων που συνεργάστηκαν με τους Γερμανούς. Αναδεικνύεται πώς η σχετική νομοθετική πράξη περιοριζόταν στην ποινική ευθύνη των κυβερνήσεων κατοχής ως υπευθύνων για τη συνθηκολόγηση του 1941 και για τα δεινά της Κατοχής. «Η νομική συλλογιστική που στήριζε αυτή την επιλογή αποκάλυπτε πως η καταδίκη των «πρωταιτίων» στόχευε ταυτόχρονα στην εξασφάλιση μιας έμμεσης ασυλίας για τα υπόλοιπα στρώματα του κρατικού μηχανισμού, και ιδιαίτερα για τον ένοπλο κλάδο του» επισημαίνει ο Δημ. Κουσουρής στη δουλειά του οποίου βασίστηκε η παρούσα ενότητα συνδυαστικά με άλλες σχετικές μελέτες.

 

Λέξεις Κλειδιά: δίκες δωσίλογων, δίκη κυβερνήσεων κατοχής, μεταπολεμικές διοικητικές εκκαθαρίσεις

 

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται ο οικονομικός δωσιλογισμός στα χρόνια της Κατοχής στην Ελλάδα, η μη απονομή δικαιοσύνης σε μεγάλο βαθμό, η εθνοκάθαρση γενικότερα μειονοτικών πληθυσμών μέσα από το πρόσχημα της συνεργασίας. Επιπλέον, εξηγείταιπώς σταδιακά η σχετική νομοθεσία χρησιμοποιήθηκε εναντίον των κομμουνιστών και των αντιστασιακών θέτοντας στο περιθώριο τη βασική συνιστώσα της αντίστασης το ΕΑΜ, ενώ οι ποικίλες κατηγορίες δωσιλόγων ενδύθηκαν την εθνικοφροσύνη ενάντια στον «κομμουνιστικό κίνδυνο» και ξέπλυναν το δωσιλογισμό τους. Αυτό σήμαινε ένα ακόμη πρόβλημα για τους επιζώντες των εβραϊκών κοινοτήτων που έβρισκαν και πάλι σε θέσεις εξουσίας τους προηγούμενους συνεργάτες των Γερμανών και διώκτες τους. 

 

Λέξεις Κλειδιά: οικονομικοί δωσίλογοι, ειδικά δικαστήρια δωσιλόγων, Τσάμηδες, σλαβόφωνοι Θράκης, Ψυχρός πόλεμος

 

Σε αυτό το μάθημα παρουσιάζεται η δίκη του Μαξ Μέρτεν στο τέλος της δεκαετίας του 1950 στην Ελλάδα, για να αντιληφθούμε τις πολιτικές συνέχειας που ασκούνται μεταπολεμικά εν μέσω ψυχρού πολέμου και πολιτικών και οικονομικών σκοπιμοτήτων, τη συχνή ατιμωρησία των εγκλημάτων του πολέμου αλλά και τη αλλαγή δυναμικής των εβραϊκών κοινοτήτων στην Ελλάδα αλλά και αλλού στην Ευρώπη με το πέρασμα των χρόνων.

 

Λέξεις Κλειδιά: δίκη Μαξ Μέρτεν, φυλετικά εγκλήματα, πολιτική αποζημιώσεων

 

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται η ανασυγκρότηση των εβραϊκών κοινοτήτων στην Ουγγαρία και ιδιαίτερα στη Βουδαπέστη. Η έμφαση δίνεται στην πρώτη μεταπολεμική δεκαετία που μας ενδιαφέρει περισσότερο, όπου παρακολουθούμε εκείνους τους Εβραίους που είχαν σχέση προηγουμένως με την αντίσταση και το κομμουνιστικό κίνημα να διαπρέπουν στη γραφειοκρατική ελίτ, με την προϋπόθεση να μην είναι σιωνιστές, ενώ τα προηγουμένως αστικά στρώματα συχνά διώκονται τόσο για αυτή τους την ιδιότητα όσο και για την εβραϊκότητά τους, η οποία αντιμετωπίζεται όπως τα υπόλοιπα δόγματα με περιορισμούς και καταστολή. Κατά συνέπεια οι Εβραίοι που αποφασίζουν να παραμείνουν στην Ουγγαρία (καθώς πολλοί μεταναστεύουν) επιλέγουν μία διακριτική κοινωνική παρουσία ή αποκρύπτουν την ταυτότητά τους.

 

Λέξεις Κλειδιά: Ούγγροι Εβραίοι, γραφειοκρατική ελίτ, μεταπολεμική Ουγγαρία, κομμουνιστικό καθεστώς

 

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται κάποιες πτυχές της ανασυγκρότησης των εβραϊκών κοινοτήτων στη Δυτ. Γερμανία. Πρόκειται για μία πολύ ιδιαίτερη περίπτωση καθώς η Γερμανία είναι η «καταραμένη χώρα» για το σύνολο του εβραϊκού πληθυσμό, ο οποίος αντιμετωπίζει εχθρικά τους Εβραίους που αποφασίζουν να συνεχίσουν τη ζωή του εκεί. Την ίδια στιγμή οι Εβραίοι της Γερμανίας προσπαθούν να αποτινάξουν τις κατηγορίες από πάνω τους αποδεικνύοντας την αφοσίωσή τους στο κράτος του Ισραήλ, διαμεσολαβώντας ανάμεσα σε Γερμανία και Ισραήλ και επιβλέποντας τον εκδημοκρατισμό της Δυτικής Γερμανίας. Κατά τη δεκαετία του 1970, η εβραϊκή νεολαία σταδιακά διαφοροποιεί τη θέση της και αρχίζει να ασκεί κριτική στην ισραηλινή πολιτική.

 

Λέξεις Κλειδιά: Γερμανία, Εβραίοι, μεταπολεμικός εκδημοκρατισμός

 

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται η μαζική δολοφονία των Εβραίων της περιοχής Γιεντβάμπνε στην Αν. Πολωνία από τους Πολωνούς γείτονές τους τον Ιούλιο του 1941, όταν η περιοχή πέρασε από τους Σοβιετικούς στους Ναζί, ενώ οι γερμανικές μονάδες ήταν απλώς θεατές. Το περιστατικό αποκαλύπτει πώς ο ναζισμός ενεργοποίησε προϋπάρχονταστερεότυπα και προκαταλήψεις παραδοσιακού αντισημιτισμού ανάμεικτου με  οικονομικές, αντεπαναστατικές (εναντίον της οκτωβριανής επανάστασης) και εθνικιστικές αντιθέσεις της τοπικής κοινωνίας, οι οποίες είχαν φτάσει σε πογκρόμ και στο παρελθόν. Στη συνέχεια η ενότητα ασχολείται με την ιστοριογραφία που θίγει το ζήτημα ξεκινώντας από τον Γιαν Γκρος και περιδιαβαίνει τη μεταπολεμική περίοδο μέχρι το 1990 και επανέρχεται στα ζητήματα αντισημιτικού λόγου και αποδιοπόμπησης των Εβραίων σε κάθε περίοδο πολιτικών κρίσεων. Με αυτές θα ασχοληθούμε στο επόμενο μάθημα.

 

Λέξεις Κλειδιά: Γιαν Γκρος, Γιεντβάμπνε, Κιέλτσε

 

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζονται οι πολιτικές κρίσεις στην Πολωνία που σχετίζονταν με την καταπίεση της γραφειοκρατικής ελίτ του κομμουνιστικού καθεστώτος προς την κοινωνία και τους εργαζόμενους και τις αλλαγές του ίδιου του καθεστώτος μέσα από τις αντιδράσεις της κοινωνίας (1956, 1968, 1980). Αναλύεται το παράδειγμα της κρίσης του 1968, η χρήση αντισημιτικού λόγου και η διαμόρφωση αντισημιτικού κλίματος εκ μέρους της κρατικής εξουσίας, προκειμένου να στραφούν οι κοινωνικές αντιδράσεις προς άλλη κατεύθυνση και να βρεθούν εξιλαστήρια θύματα. Η παραπάνω χειραγώγηση έβρισκε πρόσφορο έδαφος να αναπτυχθεί εξαιτίας του προϋπάρχοντος αντισημιτισμού σε μερίδα της πολωνικής κοινωνίας, αν και σημειώθηκαν αντιδράσεις και κριτική εκ μέρους μερίδας της πολωνικής κοινωνίας. Σταδιακά, οι Εβραίοι που κατείχαν κρατικές ή κομματικές θέσεις έφυγαν από το προσκήνιο και σχεδόν μετά το 1968 μετανάστευσαν οριστικά από την Πολωνία κατά μεγάλα κύματα.

 

Λέξεις Κλειδιά: Πολωνία, πολιτική κρίση 1968, αντισημιτισμός, γραφειοκρατία, καταστολή

 

Στην ενότητα αυτή παρουσιάζεται σε αδρές γραμμέςη επαναδιατύπωση μεταπολεμικά του αντιεβραϊκού πολιτικού μύθου (λαός εξολοθρευτής), η οποία παγκοσμιοποιήθηκε από τα τέλη του 20ού αιώνα, με όχημα το ριζοσπαστικό ισλαμισμό. Παρακολουθούμε τη διαδικασία αυτή μέσα στο πλαίσιο του ψυχρού πολέμου αρχικά και της ίδρυσης του κράτους του Ισραήλ, της πετρελαϊκής κρίσης της δεκαετίας του 1970, της σταδιακής θρησκευτικής συντηρητικοποίησης της Περσίας (Ιράν), ως απάντηση στην εκκοσμίκευση του Σάχη, του μεταπολεμικού κυρίαρχου ρόλου των ΗΠΑ, της σχέσης τους με το κράτος του Ισραήλ και της από-αποικιοποίησης  για τους λαούς της Αφρικής και της βόρειας Αφρικής ειδικότερα, οι οποίοι είχαν γίνει έρμαια των σχεδιασμών των πρώην αποικιοκρατικών δυνάμεων και των τοπικών ελίτ που είχαν δημιουργηθεί. Κατά τη ριζοσπαστική ισλαμική αντίληψη, όπως εξαπλώνεται σήμερα, οι Εβραίοι και οι Χριστιανοί αποτελούν αντικείμενο ενός μίσους που στοχεύει τους Δυτικούς, τους οποίους καταγγέλλει ως διεφθαρμένους και διαφθορείς.

 

Λέξεις Κλειδιά: αντι-εβραϊκός λόγος, φανατικό ισλάμ, Ισραήλ, Παλαιστίνη

 

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A+

Αρ. Επισκέψεων :  4053
Αρ. Προβολών :  27501