Διδακτική της περιβαλλοντικής εκπαίδευσης
Ράγκου Πολυξένη
Έννοια της διδακτικής διαδικασίας, ιστορική εξέλιξη των κυρίαρχων διδακτικών προσεγγίσεων του περιβάλλοντος στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, σκοποί, περιεχόμενο και μέσα διδασκαλίας, διδακτικές αρχές, φάσεις της διδακτικής διαδικασίας, σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδακτική του φυσικού περιβάλλοντος, αξιολόγηση, διδακτικά μοντέλα και διδακτικές τεχνικές, ολιστική προσέγγιση του φυσικού περιβάλλοντος.
Λιγότερα
Έννοια της διδακτικής διαδικασίας, ιστορική εξέλιξη των κυρίαρχων διδακτικών προσεγγίσεων του περιβάλλοντος στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, σκοποί, περιεχόμενο και μέσα διδασκαλίας, διδακτικές αρχές, φάσεις της διδακτικής διαδικασίας, σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδακτική του φυσικού περιβάλλοντος, αξιολόγηση, διδακτικά μοντέλα και διδακτικές τεχνικές, ολιστική προσέγγιση του φυσικού περιβάλλοντος.
Έννοια της διδακτικής διαδικασίας, ιστορική εξέλιξη των κυρίαρχων διδακτικών προσεγγίσεων του περιβάλλοντος στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση, σκοποί, περιεχόμενο και μέσα διδασκαλίας, διδακτικές αρχές, φάσεις της διδακτικής διαδικασίας, σύγχρονες προσεγγίσεις στη διδακτική του φυσικού περιβάλλοντος, αξιολόγηση, διδακτικά μοντέλα και διδακτικές τεχνικές, ολιστική προσέγγιση του φυσικού περιβάλλοντος.
Περίγραμμα
Διδάσκοντες
Διδάσκουσα: Πολυξένη Ράγκου, Επίκουρη καθηγήτρια Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος ΑΠΘ.
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Αναστάσιος Παπανικολάου
Μαθησιακοί στόχοι
- Η εισαγωγή στην προβληματική των σχέσεων των ανθρώπινων κοινωνιών και του περιβάλλοντος που οδήγησαν στην ανάδυση και την αναγκαιότητα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Να γνωρίσουν οι εκπαιδευόμενοι την Ιστορική Εξέλιξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Να προβληματιστούν πάνω στην έννοια του περιβάλλοντος και στην φύση των περιβαλλοντικών προβλημάτων
- Να κατανοήσουν την έννοια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Να μπορούν να οργανώνουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Να είναι εξοικειωμένοι με την συστημική προσέγγιση στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Προαπαιτούμενα
Δεν χρειάζεται κάποιο προαπαιτούμενο
Βιβλιογραφία
Φλογαΐτη Ε. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αθήνα ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΔΙΟ Α.Ε 2011. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12405074
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία
- Αγγελίδης Ζ. Εισαγωγή στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Εκδόσεις Art of Text, Θεσσαλονίκη 1993.
- Γεωργόπουλος Αλέξανδρος, Κώστας Νικολάου, Αναστασία Δημητρίου, Κώστας Γαβριλάκης, Γιώργος Μπλιώνης (Συλλογικό έργο). Γη, ένας μικρός και εύθραυστος πλανήτης. - Αθήνα : Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός, 2014. - 736σ.
- Καΐλα, Μ. Μόγιας, Θ. Παπαβασιλείου Β. Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία στις αρχές του 21ου αιώνα: Προβλήματα και προβληματισμοί σε εποχές κρίσης. Διάδραση 2013 (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 32999265)
- Φλογαΐτη Ε. Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Ελληνικά Γράμματα. Αθήνα 2005.
Online readings
Διδάσκουσα: Πολυξένη Ράγκου, Επίκουρη καθηγήτρια Τμήματος Δασολογίας και Φυσικού Περιβάλλοντος ΑΠΘ.
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Αναστάσιος Παπανικολάου
- Η εισαγωγή στην προβληματική των σχέσεων των ανθρώπινων κοινωνιών και του περιβάλλοντος που οδήγησαν στην ανάδυση και την αναγκαιότητα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Να γνωρίσουν οι εκπαιδευόμενοι την Ιστορική Εξέλιξη της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Να προβληματιστούν πάνω στην έννοια του περιβάλλοντος και στην φύση των περιβαλλοντικών προβλημάτων
- Να κατανοήσουν την έννοια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Να μπορούν να οργανώνουν, να υλοποιούν και να αξιολογούν ένα πρόγραμμα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Να είναι εξοικειωμένοι με την συστημική προσέγγιση στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Δεν χρειάζεται κάποιο προαπαιτούμενο
Φλογαΐτη Ε. Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Αθήνα ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΠΕΔΙΟ Α.Ε 2011. Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 12405074
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία
- Αγγελίδης Ζ. Εισαγωγή στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση. Εκδόσεις Art of Text, Θεσσαλονίκη 1993.
- Γεωργόπουλος Αλέξανδρος, Κώστας Νικολάου, Αναστασία Δημητρίου, Κώστας Γαβριλάκης, Γιώργος Μπλιώνης (Συλλογικό έργο). Γη, ένας μικρός και εύθραυστος πλανήτης. - Αθήνα : Gutenberg - Γιώργος & Κώστας Δαρδανός, 2014. - 736σ.
- Καΐλα, Μ. Μόγιας, Θ. Παπαβασιλείου Β. Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία στις αρχές του 21ου αιώνα: Προβλήματα και προβληματισμοί σε εποχές κρίσης. Διάδραση 2013 (Κωδικός Βιβλίου στον Εύδοξο: 32999265)
- Φλογαΐτη Ε. Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία. Ελληνικά Γράμματα. Αθήνα 2005.
Online readings
- Εισαγωγή
- Το αναπτυξιακό μοντέλο
- Ανάπτυξη και Περιβάλλον
- Τι χρειάζεται να αλλάξει;
- Από την περιβαλλοντική κρίση στην αναγκαιότητα της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Λέξεις κλειδιά: ανάπτυξη, περιβάλλον, περιβαλλοντική κρίση
- Η Διεθνής Διάσκεψη της Στοκχόλμης
- Το Διεθνές Συνέδριο του Βελιγραδίου
- Η Διακυβερνητική Διάσκεψη της Τιφλίδας
Λέξεις κλειδιά: Στοκχόλμη, Βελιγράδι, Τιφλίδα
- Το Διεθνές Συνέδριο της Μόσχας
- Η Διεθνής Διάσκεψη της Θεσσαλονίκης
Λέξεις κλειδιά: Μόσχα, Θεσσαλονίκη
- Η έννοια του περιβάλλοντος στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
- Η έννοια του περιβαλλοντικού προβλήματος στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
Λέξεις κλειδιά: έννοια περιβάλλοντος, περιβαλλοντικό πρόβλημα
- Διαφορετικές προσεγγίσεις στην έννοια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Η έννοια της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Λέξεις κλειδιά: εννοιολογική προσέγγιση, Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
- Εισαγωγή
- Σκοποί της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Στόχοι της Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
Λέξεις κλειδιά: σκοποί, στόχοι
Από την Περιβαλλοντική Εκπαίδευση στην Εκπαίδευση για το Περιβάλλον και την Αειφορία
Λέξεις κλειδιά: περιβάλλον, αειφορία, βιώσιμη ανάπτυξη
- Tα προγράμματα Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Η μέθοδος project
Λέξεις κλειδιά: πρόγραμμα, μέθοδος project
- Συγκρότηση της ομάδας
- Επιλογή θέματος – κριτήρια επιλογής
- Σκοποί και στόχοι ενός προγράμματος Περιβαλλοντικής Εκπαίδευσης
- Σχεδιασμός και οργάνωση δραστηριοτήτων
- Χαρακτηριστικά των δραστηριοτήτων
Λέξεις κλειδιά: Θέμα, σχεδιασμός, οργάνωση, δραστηριότητες
Διδακτικές στρατηγικές
- Η μέθοδος project
- Επίλυση προβλήματος
- Παιχνίδια ρόλων
- Καταιγισμός ιδεών
- Χαρτογράφηση εννοιών
Λέξεις κλειδιά: διδακτική στρατηγική, μέθοδος project, επίλυση προβλήματος, παιχνίδια ρόλων, καταιγισμός ιδεών, χαρτογράφηση εννοιών
- Διδακτικές στρατηγικές
- Συστημική προσέγγιση
- Μελέτη πεδίου
- Μελέτη περίπτωσης
- Επισκόπηση
- Ανάλυση και διασαφήνιση αξιών
- Διδακτικοί προσανατολισμοί ενός προγράμματος ΠΕ
- Πολυπλοκότητα του περιβαλλοντικού θέματος
- Αναζήτηση λύσεων στο πρόβλημα που εξετάζουμε
- Επιλογή τρόπων δράσης για την προβολή των προτεινόμενων λύσεων
Λέξεις κλειδιά: διδακτική στρατηγική, συστημική προσέγγιση, μελέτη πεδίου, μελέτη περίπτωσης, επισκόπηση, αξίες, λύσεις
- Εισαγωγή
- Η συστημική προσέγγιση στην Περιβαλλοντική Εκπαίδευση
- Συστημική Προσέγγιση
- Περιγραφή ενός συστήματος
- Τα εργαλεία της συστημικής προσέγγισης : μοντέλα και προσομοίωση
Λέξεις κλειδιά: συστημική προσέγγισης, σύστημα
- Εισαγωγή
- Το αντικείμενο της αξιολόγησης
- Οι πηγές πληροφόρησης
- Τα εργαλεία της αξιολόγησης
Λέξεις κλειδιά: αξιολόγηση, πληροφόρηση, εργαλεία
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 6236
Αρ. Προβολών : 34814