Αμερικανικό Θέατρο: Από την Προπαγάνδα στο Μελόδραμα
Δέτση Ζωή
Μέσα από το συγκεκριμένο μάθημα οι φοιτητές/τριες θα γνωρίσουν το μελόδραμα σαν το πιο επιτυχημένο θεατρικό είδος στην Αμερική του 19ου αιώνα. Θα μελετήσουν μερικά από τα πιο γνωστά μελοδράματα της εποχής, όπως το The Contrast (1787) του Royall Tyler, το Uncle Tom’s Cabin (1852) του George A. Aiken, το Fashion (1845) της Anna Cora Mowatt, το My Partner (1879) του Bartley Campbell κ.ά.
Τhe aim of the course is to introduce students to the genre of melodrama, the most widely-accepted form of popular entertainment. Melodrama will be studied alongside the cultural, political, and social discourses from which it sprang and to which it contributed.
Λιγότερα
Μέσα από το συγκεκριμένο μάθημα οι φοιτητές/τριες θα γνωρίσουν το μελόδραμα σαν το πιο επιτυχημένο θεατρικό είδος στην Αμερική του 19ου αιώνα. Θα μελετήσουν μερικά από τα πιο γνωστά μελοδράματα της εποχής, όπως το The Contrast (1787) του Royall Tyler, το Uncle Tom’s Cabin (1852) του George A. Aiken, το Fashion (1845) της Anna Cora Mowatt, το My Partner (1879) του Bartley Campbell κ.ά.
Τhe aim of the course is to introduce students to the genre of melodrama, the most widely-accepted form of popular entertainment. Melodrama will be studied alongside the cultural, political, and social discourses from which it sprang and to which it contributed.
Μέσα από το συγκεκριμένο μάθημα οι φοιτητές/τριες θα γνωρίσουν το μελόδραμα σαν το πιο επιτυχημένο θεατρικό είδος στην Αμερική του 19ου αιώνα. Θα μελετήσουν μερικά από τα πιο γνωστά μελοδράματα της εποχής, όπως το The Contrast (1787) του Royall Tyler, το Uncle Tom’s Cabin (1852) του George A. Aiken, το Fashion (1845) της Anna Cora Mowatt, το My Partner (1879) του Bartley Campbell κ.ά.
Τhe aim of the course is to introduce students to the genre of melodrama, the most widely-accepted form of popular entertainment. Melodrama will be studied alongside the cultural, political, and social discourses from which it sprang and to which it contributed.
Περίγραμμα
Διδάσκοντες
Διδάσκουσα: Ζωή Δέτση
Zoe Detsi is Associate Professor in the Department of American Literature and Culture at Aristotle University of Thessaloniki, Greece. She has been teaching and researching in the field of 18th – and 19th- century American culture, society, and political ideology with emphasis on early American drama. Her publications include a book titled Early American Women Dramatists (New York: Garland, 1998) as well as articles in New England Theater Journal, American Drama, American Studies, Prospects. She has also co-edited two collections of essays, The Flesh Made Text (New York: Peter Lang, 2007) and The Future of Flesh (New York: Palgrave/Macmillan, 2009).
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Χριστίνα Παπαχαρίτου
Περιεχόμενο μαθήματος
- Introduction
- Μelodrama and Political propaganda
- Women and Melodrama
- Race and Melodrama
- Melodrama and the American West.
Μαθησιακοί στόχοι
Το μάθημα αποσκοπεί στο να μπορέσουν οι φοιτητές/τριες:
- Να εξοικειωθούν με τον ρόλο του θεάτρου σαν ένα ισχυρό πολιτικό και ιδεολογικό εργαλείο στην αμερικανική κοινωνία του 19ου αιώνα μέσω της μελέτης τόσο της αισθητικής όσο και της ιδεολογίας του μελοδράματος μέσα από θεατρικά έργα που περιστρέφονται γύρω από φλέγοντα θέματα της εποχής, όπως πολιτική προπαγάνδα και εθνική ταυτότητα, δουλεία, ο μύθος της αμερικανικής Δύσης, η θέση της γυναίκας, ταξικές και φυλετικές διακρίσεις.
- Να μελετήσουν το κοινωνικο-πολιτικό και πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής που ανέδειξε το μελόδραμα.
- Να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες μέσα από την ανάλυση κειμένων, τις γραπτές και προφορικές εργασίες .
- Να καλλιεργήσουν την κριτική τους ικανότητα μέσα από συγκρίσεις και παραλληλισμούς με τη σύγχρονη κοινωνία και την επίδραση του μελοδράματος (θεατρικό, τηλεοπτικό, κινηματογραφικό) στην ψυχολογία και νοοτροπία του ευρύτερου κοινού.
Ομάδα στόχος
Οι φοιτητές του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Ενδιαφερόμενοι για το Aμερικανικό Θέατρο.
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Ομαδικές εργασίες
- Εξετάσεις
Προαπαιτούμενα
Δεν υπάρχουν.
Προτεινόμενα συγγράμματα
- Barefoot, Guy. Gaslight Melodrama: from Victorian London to 1940s Hollywood.
- Brooks, Peter. The Melodramatic Imagination.
- Cavell, Stanley. Contesting Tears: the Hollywood Melodrama of the Unknown Woman.
- Gerould, Daniel C. American Melodrama.
- Grimsted, David. Melodrama Unveiled: American Theatre and Culture, 1800-1850.
- Hays, Michael. Melodrama: The Cultural Emergence of a Genre.
- Kaplan, E. Ann. Motherhood and Representation: the mother in popular culture andmelodrama.
- Karnick, Kristine Brunovska. Classical Hollywood Comedy.
- Landy, Marcia. Imitations of Life: a reader on film & television melodrama.
- McConachie, Bruce A. Melodramatic Formations: American Theatre and Society, 1820-1870.
- Mason, Jeffrey D. Melodrama and the Myth of America.
- Πατσαλίδης, Σάββας. Μελόδραμα Ειδολογικοί και Ιδεολογικοί Μετασχηματισμοί.
- Randall, Charles H. Hisses, boos & cheers; or, a practical guide to the planning,producing, and performing melodrama.
- Williams, Linda. Playing the Race card: melodramas of Black and white from Uncle Tom to O. J. Simpson.
Βιβλιογραφία
- Barefoot, Guy. Gaslight Melodrama: from Victorian London to 1940s Hollywood.
- Brooks, Peter. The Melodramatic Imagination.
- Cavell, Stanley. Contesting Tears: the Hollywood Melodrama of the Unknown Woman.
- Gerould, Daniel C. American Melodrama.
- Grimsted, David. Melodrama Unveiled: American Theatre and Culture, 1800-1850.
- Hays, Michael. Melodrama: The Cultural Emergence of a Genre.
- Kaplan, E. Ann. Motherhood and Representation: the mother in popular culture and melodrama.
- Karnick, Kristine Brunovska. Classical Hollywood Comedy.
- Landy, Marcia. Imitations of Life: a reader on film & television melodrama.
- McConachie, Bruce A. Melodramatic Formations: American Theatre and Society, 1820-1870.
- Mason, Jeffrey D. Melodrama and the Myth of America.
- Πατσαλίδης, Σάββας. Μελόδραμα Ειδολογικοί και Ιδεολογικοί Μετασχηματισμοί.
- Randall, Charles H. Hisses, boos & cheers; or, a practical guide to the planning, producing, and performing melodrama.
- Williams, Linda. Playing the Race card: melodramas of Black and white from Uncle Tom to O. J. Simpson.
Διδάσκουσα: Ζωή Δέτση
Zoe Detsi is Associate Professor in the Department of American Literature and Culture at Aristotle University of Thessaloniki, Greece. She has been teaching and researching in the field of 18th – and 19th- century American culture, society, and political ideology with emphasis on early American drama. Her publications include a book titled Early American Women Dramatists (New York: Garland, 1998) as well as articles in New England Theater Journal, American Drama, American Studies, Prospects. She has also co-edited two collections of essays, The Flesh Made Text (New York: Peter Lang, 2007) and The Future of Flesh (New York: Palgrave/Macmillan, 2009).
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Χριστίνα Παπαχαρίτου
- Introduction
- Μelodrama and Political propaganda
- Women and Melodrama
- Race and Melodrama
- Melodrama and the American West.
Το μάθημα αποσκοπεί στο να μπορέσουν οι φοιτητές/τριες:
- Να εξοικειωθούν με τον ρόλο του θεάτρου σαν ένα ισχυρό πολιτικό και ιδεολογικό εργαλείο στην αμερικανική κοινωνία του 19ου αιώνα μέσω της μελέτης τόσο της αισθητικής όσο και της ιδεολογίας του μελοδράματος μέσα από θεατρικά έργα που περιστρέφονται γύρω από φλέγοντα θέματα της εποχής, όπως πολιτική προπαγάνδα και εθνική ταυτότητα, δουλεία, ο μύθος της αμερικανικής Δύσης, η θέση της γυναίκας, ταξικές και φυλετικές διακρίσεις.
- Να μελετήσουν το κοινωνικο-πολιτικό και πολιτιστικό πλαίσιο της εποχής που ανέδειξε το μελόδραμα.
- Να αναπτύξουν βασικές δεξιότητες μέσα από την ανάλυση κειμένων, τις γραπτές και προφορικές εργασίες .
- Να καλλιεργήσουν την κριτική τους ικανότητα μέσα από συγκρίσεις και παραλληλισμούς με τη σύγχρονη κοινωνία και την επίδραση του μελοδράματος (θεατρικό, τηλεοπτικό, κινηματογραφικό) στην ψυχολογία και νοοτροπία του ευρύτερου κοινού.
Οι φοιτητές του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας
Ενδιαφερόμενοι για το Aμερικανικό Θέατρο.
- Ομαδικές εργασίες
- Εξετάσεις
Δεν υπάρχουν.
- Barefoot, Guy. Gaslight Melodrama: from Victorian London to 1940s Hollywood.
- Brooks, Peter. The Melodramatic Imagination.
- Cavell, Stanley. Contesting Tears: the Hollywood Melodrama of the Unknown Woman.
- Gerould, Daniel C. American Melodrama.
- Grimsted, David. Melodrama Unveiled: American Theatre and Culture, 1800-1850.
- Hays, Michael. Melodrama: The Cultural Emergence of a Genre.
- Kaplan, E. Ann. Motherhood and Representation: the mother in popular culture andmelodrama.
- Karnick, Kristine Brunovska. Classical Hollywood Comedy.
- Landy, Marcia. Imitations of Life: a reader on film & television melodrama.
- McConachie, Bruce A. Melodramatic Formations: American Theatre and Society, 1820-1870.
- Mason, Jeffrey D. Melodrama and the Myth of America.
- Πατσαλίδης, Σάββας. Μελόδραμα Ειδολογικοί και Ιδεολογικοί Μετασχηματισμοί.
- Randall, Charles H. Hisses, boos & cheers; or, a practical guide to the planning,producing, and performing melodrama.
- Williams, Linda. Playing the Race card: melodramas of Black and white from Uncle Tom to O. J. Simpson.
- Barefoot, Guy. Gaslight Melodrama: from Victorian London to 1940s Hollywood.
- Brooks, Peter. The Melodramatic Imagination.
- Cavell, Stanley. Contesting Tears: the Hollywood Melodrama of the Unknown Woman.
- Gerould, Daniel C. American Melodrama.
- Grimsted, David. Melodrama Unveiled: American Theatre and Culture, 1800-1850.
- Hays, Michael. Melodrama: The Cultural Emergence of a Genre.
- Kaplan, E. Ann. Motherhood and Representation: the mother in popular culture and melodrama.
- Karnick, Kristine Brunovska. Classical Hollywood Comedy.
- Landy, Marcia. Imitations of Life: a reader on film & television melodrama.
- McConachie, Bruce A. Melodramatic Formations: American Theatre and Society, 1820-1870.
- Mason, Jeffrey D. Melodrama and the Myth of America.
- Πατσαλίδης, Σάββας. Μελόδραμα Ειδολογικοί και Ιδεολογικοί Μετασχηματισμοί.
- Randall, Charles H. Hisses, boos & cheers; or, a practical guide to the planning, producing, and performing melodrama.
- Williams, Linda. Playing the Race card: melodramas of Black and white from Uncle Tom to O. J. Simpson.
Introduction
Λέξεις Κλειδιά: Αμερικανικό θέατρο, κοινωνία, μελόδραμα, ιδεολογία
Royall Tyler, The Contrast (1787)
Independence Day (film)
Λέξεις Κλειδιά: Αμερικανικό θέατρο, κοινωνία, μελόδραμα, ιδεολογία
Anna Cora Mowatt, Fashion (1845)
The Age of Innocence (film)
Julia Ward Howe, Leonora (1859)
Malena (film)
Thelma and Louise (film)
Λέξεις Κλειδιά: Αμερικανικό θέατρο, κοινωνία, μελόδραμα, ιδεολογία
Dion Boucicault, The Octoroon (1859)
American History X (film)
Crash (film)
Λέξεις Κλειδιά: Αμερικανικό θέατρο, κοινωνία, μελόδραμα, ιδεολογία
Bartley Campbell, My Partner (1879)
The Good, The Bad, and the Ugly (film)
Django Unchained (film)
Λέξεις Κλειδιά: Αμερικανικό θέατρο, κοινωνία, μελόδραμα, ιδεολογία
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 3418
Αρ. Προβολών : 17856