Αγγλόφωνο θέατρο στον κόσμο
Πατσαλίδης Σάββας
Η έλευση του νέου αιώνα προσφέρει μια καλή, ωστόσο αυθαίρετη ευκαιρία να σκεφτούμε το πιο πρόσφατο παρελθόν μας, επανα-αξιολογώντας ορισμένα από τα πολιτικά, κοινωνικά και λογοτεχνικά επιτεύγματα καθώς και τις αποτυχίες του. Ο σκοπός του μαθήματος είναι να προσφέρει στους φοιτητές μια ευκαιρία να στοχαστούν επάνω στα πρόσφατα επιτεύγματα στον χώρο του δράματος παγκοσμίως, να συζητήσουν τις διαφορές και τις ομοιότητες σε ό,τι αφορά στο στυλ, τις θεματικές, την ιδεολογία, τις ανησυχίες κ.λπ., όπως επίσης και τα προβλήματα και τις δυνατότητες που προκύπτουν από την έκρηξη του πλουραλισμού. Επί παραδείγματι, σε ποιο βαθμό η πολιτισμική υβριδικότητα αποτελεί απελευθερωτική δύναμη; Μήπως, κατά κάποιο τρόπο, καλύπτει (ή εμμέσως προωωθεί) ένα νέο σύστημα ιεράρχισης; Ή μήπως αναπτύσσεται και εδραιώνεται για λογαριασμό του κυρίαρχου λόγου; Με ποιον τρόπο η επίκληση αντι-ουσιοκρατικών μοντέλων και οι πλουραλιστικές συμμαχίες επαναδιαπραγματεύονται θεμελιώδεις διαφορές ανάμεσα σε λαούς, ιδεολογίες, κουλτούρες κ.λπ.; Με ποιον τρόπο αντιθετικά κινήματα επηρεάζουν το «κέντρο»; Ή μήπως το «κέντρο» παραμένει ως έχει και «ανενόχλητο» συνεχίζει να προπαγανδίζει τη βασική στρατηγική του που παραπέμπει σε ένα είδος αποικιακής διοίκησης –η τακτική του «διαίρει και βασίλευε»;
The advent of a new century offers an adequate, albeit arbitrary, opportunity to think of our most recent past, to re-assess some of its political, social and literary achievements and failures. The aim of this course is to provide a broad survey of recent developments in the field of anglophone drama around the globe, discuss differences and similarities in terms of style, thematics, ideology, concerns, etc. as well as problems and possiblities generated by the eruption of this pluralism. For example, to what extent is cultural hybridity a liberating force? Does, in any way, mask a new system of hierarchies? Is it deployed on behalf of the dominant? How does the appeal to anti-essentialist models and plural alliances re-negotiate fundamental differences amongst peoples, nations, ideologies, cultures etc? How do oppositional movements affect the "centre"? Or is it left "untroubled" to propagate the key strategy in colonial management―"divide and rule"?
ΛιγότεραΗ έλευση του νέου αιώνα προσφέρει μια καλή, ωστόσο αυθαίρετη ευκαιρία να σκεφτούμε το πιο πρόσφατο παρελθόν μας, επανα-αξιολογώντας ορισμένα από τα πολιτικά, κοινωνικά και λογοτεχνικά επιτεύγματα καθώς και τις αποτυχίες του. Ο σκοπός του μαθήματος είναι να προσφέρει στους φοιτητές μια ευκαιρία να στοχαστούν επάνω στα πρόσφατα επιτεύγματα στον χώρο του δράματος παγκοσμίως, να συζητήσουν τις διαφορές και τις ομοιότητες σε ό,τι αφορά στο στυλ, τις θεματικές, την ιδεολογία, τις ανησυχίες κ.λπ., όπως επίσης και τα προβλήματα και τις δυνατότητες που προκύπτουν από την έκρηξη του πλουραλισμού. Επί παραδείγματι, σε ποιο βαθμό η πολιτισμική υβριδικότητα αποτελεί απελευθερωτική δύναμη; Μήπως, κατά κάποιο τρόπο, καλύπτει (ή εμμέσως προωωθεί) ένα νέο σύστημα ιεράρχισης; Ή μήπως αναπτύσσεται και εδραιώνεται για λογαριασμό του κυρίαρχου λόγου; Με ποιον τρόπο η επίκληση αντι-ουσιοκρατικών μοντέλων και οι πλουραλιστικές συμμαχίες επαναδιαπραγματεύονται θεμελιώδεις διαφορές ανάμεσα σε λαούς, ιδεολογίες
Η έλευση του νέου αιώνα προσφέρει μια καλή, ωστόσο αυθαίρετη ευκαιρία να σκεφτούμε το πιο πρόσφατο παρελθόν μας, επανα-αξιολογώντας ορισμένα από τα πολιτικά, κοινωνικά και λογοτεχνικά επιτεύγματα καθώς και τις αποτυχίες του. Ο σκοπός του μαθήματος είναι να προσφέρει στους φοιτητές μια ευκαιρία να στοχαστούν επάνω στα πρόσφατα επιτεύγματα στον χώρο του δράματος παγκοσμίως, να συζητήσουν τις διαφορές και τις ομοιότητες σε ό,τι αφορά στο στυλ, τις θεματικές, την ιδεολογία, τις ανησυχίες κ.λπ., όπως επίσης και τα προβλήματα και τις δυνατότητες που προκύπτουν από την έκρηξη του πλουραλισμού. Επί παραδείγματι, σε ποιο βαθμό η πολιτισμική υβριδικότητα αποτελεί απελευθερωτική δύναμη; Μήπως, κατά κάποιο τρόπο, καλύπτει (ή εμμέσως προωωθεί) ένα νέο σύστημα ιεράρχισης; Ή μήπως αναπτύσσεται και εδραιώνεται για λογαριασμό του κυρίαρχου λόγου; Με ποιον τρόπο η επίκληση αντι-ουσιοκρατικών μοντέλων και οι πλουραλιστικές συμμαχίες επαναδιαπραγματεύονται θεμελιώδεις διαφορές ανάμεσα σε λαούς, ιδεολογίες
Περίγραμμα
Διδάσκοντες
Διδάσκων: Σάββας Πατσαλίδης, Καθηγητής
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Ευαγγελία Αλτίκη
Περιεχόμενο μαθήματος
1η εβδομάδα.
Πολιτιστικό υπόβαθρο. Παγκοσμιοποίηση. Τάσεις και αντιστάσεις.
2η εβδομάδα.
Πολιτιστικού υπόβαθρου συνέχεια. Παγκοσμιοποίηση. Πέρα από το έθνος-κράτος.
Η προβληματική της εμπλαισίωσης του θεατρικού έργου (πως να διαβάσεις ένα έργο σε σχέση με την εποχή του).
3η εβδομάδα.
Οραματισμός του έθνους.
Sam Shepard. True West (American).
Επανεξέταση των εθνικών μύθων.
Marsha Norman. The Holdup (American).
Επίσκεψη στο θέατρο. Παριστάνοντας τον <<κριτικό θεάτρου>>.
4η εβδομάδα.
Εξετάζοντας το θέμα: της εξορίας, του πολιτικού ασύλου, της διαφορετικότητας.
Charles Mee. Big Love (American).
5η εβδομάδα.
Η πολιτική του μύθου 1.
Athol Fugard, The Island (South African).
6η εβδομάδα.
Η πολιτική του μύθου 2.
Ola Rotimi. The Gods are not to Blame (Nigerian).
Επίσκεψη στο θέατρο. Παριστάνοντας τον <<κριτικό θεάτρου>>.
7η εβδομάδα.
Η διαφορετικότητα του χρώματος.
Adrienne Kennedy. The Funnyhouse of a Negro (African American).
8η εβδομάδα.
Η ινδιάνικη διαφορετικότητα.
Tomson Highway. Rez Sisters (Indian Canadian).
9η εβδομάδα.
Πολιτικό θέατρο.
Jane Taylor. Ubu and the Truth Commission (South African).
10η εβδομάδα.
Οι πιθανότητες και μη πιθανότητες αποαποικιοποίησης.
Derek Walcott. A Branch of the Blue Nile (Trinidad) .
11η εβδομάδα.
Σχετικά με τις θέσεις των υποκειμένων.
Sharon Pollock. Blood Relations (Canadian).
Επίσκεψη στο θέατρο. Παριστάνοντας τον <<κριτικό θεάτρου>>.
12η εβδομάδα.
Υποκειμενικότητα - εθνική υπόσταση.
Guillermo Verdecchia. Fronteras Americanas (Argentinean Canadian).
13η εβδομάδα.
Σύνοψη. Απαραίτητες συγκρίσεις.
14η εβδομάδα.
Σύνοψη θέτοντας πολυάριθμα ερωτήματα όπως: Μετά το έθνος, τι; Μπορούν οι άνθρωποι να ζήσουν σε έναν κόσμο δίχως σύνορα; Μπορούν να μάθουν πως να διαχειρίζονται τη δεξαμενή των αναμνήσεων τους διαφορετικα; Μπορούν να καταπολεμήσουν το επαρχιωτισμό; Μπορούν να ανακαλύψουν νέες ζώνες ενότητας; Πώς λειτουργούν οι μύθοι;
Μαθησιακοί στόχοι
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη.
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Λήψη αποφάσεων.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Ομάδα στόχος
Προπτυχιακοί φοιτητές του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
Βιβλιογραφία
Primary Sources:
Soyinka, Wole. The Bacchae (Nigeria 1970).
Osofisan, Femi. The Gods Are Not to Blame (Nigeria 1971).
Taylor, Jane. Ubu and the Truth Commission (South Africa 1997).
Fugard, Athol. Island (South Africa1973).
Walcott, Derek. A Branch of the Blue Nile (Trinidad 1983).
Highway, Tomson. Rez Sisters (Canada 1986).
Pollock, Sharon. Blood Relations (Canada 1983).
Verdecchia, Guillermo. Fronteras Americanas (Canada 1993).
Gomez-Pena, Guillermo. The New World Border (Mexican American 1994).
Suzan-Lori Parks. America Play (African American 1995).
Padmanabhan, Manjula. Harvest (India 1997).
Further reading (Optional):
Karnad, Girish. Hayavadana (India 1971).
Aidoo, Ama Ata. Anowa (Ghana, 1970).
Chye Thuan, Kee, 1984 Here and Now (Malaysia 1985).
Grace-Smith, Brian, Nga Pou Wahine (New Zealand 1995).
Ping, Chin Woon. Details Connot Body Wants (Singapore 1992).
A selected bibliography:
Ashcroft, B., G. Griffiths, and H. Tiffin. The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-colonial Literatures.
Ashcroft et al., eds. The Post-Colonial Studies Reader Bhabha, Homi. The Location of Culture.
Bharucha, R. Theatre and the World.
Birringer, Johannes. Theatre, Theory, Postmodernism.
Bourdieu, Pierre. The Field of Cultural Production.
Butler Judith. Bodies That Matter.
Calhoun, Craig. Social History and the Politics of Identity.
Chow, R. Writing Diaspora: Tactics of Intervention in Contemporarty Cultural Studies.
Davis, Geoffrey V. and Anne Fuchs, eds. Theatre and Change in South Africa. Eagleton.
Terry. Ideology of the Aesthetic. Fanon, Frantz. The Wretched of the Earth.
---------------. Black Skin, White Masks.
Gilbert, Helen, ed. Postcolnial Plays: an Anthology.
Gilbert, Helen and Joanne Tompkins. Postcolonial Drama.
Greenblatt, S. Marvelous Possessions: The Wonder of the New World.
Kelly, Veronica, ed. Our Australian Theatre in the 1990s.
Kingh, Bruce. Derek Walcott and WEst Indian Drama.
Kristeva, Julia. Powers of Horror: An Essay on Abjection.
Maufort, Marc and Franca Bellarsi, eds. Crucible of Cultures.
Maufort, Marc, ed. Staging Difference.
Moore-Gilbert, Bart. Postcolnial Theory Novy.
Marianne. Cross-cultural Performances.
Pavis, Patrice. Theatre at the Crossroads of Culture.
Said, Edward. Orientalism.
Salhi, Kamal, ed. African Theatre for Development.
Stallybrass, P. and A. White. The Politics and Poetics of Transgression.
Ukpokodu, I. P. Socio-Political Theatre in Nigeria.
Urry, J. The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies.
Wagner, A. ed. Contemporary Canadian Theatre.
Wallace, R. Producing Marginality: Theatre and Criticism in Canada.
Wertheim, Albert. The Dramatic Art of Athol Fugard.
Wilentz, G. Binding Cultures: Black Women Writers in Africa and the Diaspora.
Yajnik, R. K. The Indian Theatre: Its Origins and Its Later Developments Under European Influence.
Yarrow, Ralph. Indian Theatre.
Διδάσκων: Σάββας Πατσαλίδης, Καθηγητής
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Ευαγγελία Αλτίκη
1η εβδομάδα.
Πολιτιστικό υπόβαθρο. Παγκοσμιοποίηση. Τάσεις και αντιστάσεις.
2η εβδομάδα.
Πολιτιστικού υπόβαθρου συνέχεια. Παγκοσμιοποίηση. Πέρα από το έθνος-κράτος.
Η προβληματική της εμπλαισίωσης του θεατρικού έργου (πως να διαβάσεις ένα έργο σε σχέση με την εποχή του).
3η εβδομάδα.
Οραματισμός του έθνους.
Sam Shepard. True West (American).
Επανεξέταση των εθνικών μύθων.
Marsha Norman. The Holdup (American).
Επίσκεψη στο θέατρο. Παριστάνοντας τον <<κριτικό θεάτρου>>.
4η εβδομάδα.
Εξετάζοντας το θέμα: της εξορίας, του πολιτικού ασύλου, της διαφορετικότητας.
Charles Mee. Big Love (American).
5η εβδομάδα.
Η πολιτική του μύθου 1.
Athol Fugard, The Island (South African).
6η εβδομάδα.
Η πολιτική του μύθου 2.
Ola Rotimi. The Gods are not to Blame (Nigerian).
Επίσκεψη στο θέατρο. Παριστάνοντας τον <<κριτικό θεάτρου>>.
7η εβδομάδα.
Η διαφορετικότητα του χρώματος.
Adrienne Kennedy. The Funnyhouse of a Negro (African American).
8η εβδομάδα.
Η ινδιάνικη διαφορετικότητα.
Tomson Highway. Rez Sisters (Indian Canadian).
9η εβδομάδα.
Πολιτικό θέατρο.
Jane Taylor. Ubu and the Truth Commission (South African).
10η εβδομάδα.
Οι πιθανότητες και μη πιθανότητες αποαποικιοποίησης.
Derek Walcott. A Branch of the Blue Nile (Trinidad) .
11η εβδομάδα.
Σχετικά με τις θέσεις των υποκειμένων.
Sharon Pollock. Blood Relations (Canadian).
Επίσκεψη στο θέατρο. Παριστάνοντας τον <<κριτικό θεάτρου>>.
12η εβδομάδα.
Υποκειμενικότητα - εθνική υπόσταση.
Guillermo Verdecchia. Fronteras Americanas (Argentinean Canadian).
13η εβδομάδα.
Σύνοψη. Απαραίτητες συγκρίσεις.
14η εβδομάδα.
Σύνοψη θέτοντας πολυάριθμα ερωτήματα όπως: Μετά το έθνος, τι; Μπορούν οι άνθρωποι να ζήσουν σε έναν κόσμο δίχως σύνορα; Μπορούν να μάθουν πως να διαχειρίζονται τη δεξαμενή των αναμνήσεων τους διαφορετικα; Μπορούν να καταπολεμήσουν το επαρχιωτισμό; Μπορούν να ανακαλύψουν νέες ζώνες ενότητας; Πώς λειτουργούν οι μύθοι;
- Εφαρμογή της γνώσης στην πράξη.
- Αναζήτηση, ανάλυση και σύνθεση δεδομένων και πληροφοριών, με τη χρήση και των απαραίτητων τεχνολογιών.
- Προσαρμογή σε νέες καταστάσεις.
- Λήψη αποφάσεων.
- Αυτόνομη εργασία.
- Ομαδική εργασία.
- Εργασία σε διεθνές περιβάλλον.
- Εργασία σε διεπιστημονικό περιβάλλον.
- Παραγωγή νέων ερευνητικών ιδεών.
- Σεβασμός στη διαφορετικότητα και στην πολυπολιτισμικότητα.
- Σεβασμός στο φυσικό περιβάλλον.
- Επίδειξη κοινωνικής, επαγγελματικής και ηθικής υπευθυνότητας και ευαισθησίας σε θέματα φύλου.
- Άσκηση κριτικής και αυτοκριτικής.
- Προαγωγή της ελεύθερης, δημιουργικής και επαγωγικής σκέψης.
Προπτυχιακοί φοιτητές του τμήματος Αγγλικής Γλώσσας και Φιλολογίας.
Primary Sources:
Soyinka, Wole. The Bacchae (Nigeria 1970).
Osofisan, Femi. The Gods Are Not to Blame (Nigeria 1971).
Taylor, Jane. Ubu and the Truth Commission (South Africa 1997).
Fugard, Athol. Island (South Africa1973).
Walcott, Derek. A Branch of the Blue Nile (Trinidad 1983).
Highway, Tomson. Rez Sisters (Canada 1986).
Pollock, Sharon. Blood Relations (Canada 1983).
Verdecchia, Guillermo. Fronteras Americanas (Canada 1993).
Gomez-Pena, Guillermo. The New World Border (Mexican American 1994).
Suzan-Lori Parks. America Play (African American 1995).
Padmanabhan, Manjula. Harvest (India 1997).
Further reading (Optional):
Karnad, Girish. Hayavadana (India 1971).
Aidoo, Ama Ata. Anowa (Ghana, 1970).
Chye Thuan, Kee, 1984 Here and Now (Malaysia 1985).
Grace-Smith, Brian, Nga Pou Wahine (New Zealand 1995).
Ping, Chin Woon. Details Connot Body Wants (Singapore 1992).
A selected bibliography:
Ashcroft, B., G. Griffiths, and H. Tiffin. The Empire Writes Back: Theory and Practice in Post-colonial Literatures.
Ashcroft et al., eds. The Post-Colonial Studies Reader Bhabha, Homi. The Location of Culture.
Bharucha, R. Theatre and the World.
Birringer, Johannes. Theatre, Theory, Postmodernism.
Bourdieu, Pierre. The Field of Cultural Production.
Butler Judith. Bodies That Matter.
Calhoun, Craig. Social History and the Politics of Identity.
Chow, R. Writing Diaspora: Tactics of Intervention in Contemporarty Cultural Studies.
Davis, Geoffrey V. and Anne Fuchs, eds. Theatre and Change in South Africa. Eagleton.
Terry. Ideology of the Aesthetic. Fanon, Frantz. The Wretched of the Earth.
---------------. Black Skin, White Masks.
Gilbert, Helen, ed. Postcolnial Plays: an Anthology.
Gilbert, Helen and Joanne Tompkins. Postcolonial Drama.
Greenblatt, S. Marvelous Possessions: The Wonder of the New World.
Kelly, Veronica, ed. Our Australian Theatre in the 1990s.
Kingh, Bruce. Derek Walcott and WEst Indian Drama.
Kristeva, Julia. Powers of Horror: An Essay on Abjection.
Maufort, Marc and Franca Bellarsi, eds. Crucible of Cultures.
Maufort, Marc, ed. Staging Difference.
Moore-Gilbert, Bart. Postcolnial Theory Novy.
Marianne. Cross-cultural Performances.
Pavis, Patrice. Theatre at the Crossroads of Culture.
Said, Edward. Orientalism.
Salhi, Kamal, ed. African Theatre for Development.
Stallybrass, P. and A. White. The Politics and Poetics of Transgression.
Ukpokodu, I. P. Socio-Political Theatre in Nigeria.
Urry, J. The Tourist Gaze: Leisure and Travel in Contemporary Societies.
Wagner, A. ed. Contemporary Canadian Theatre.
Wallace, R. Producing Marginality: Theatre and Criticism in Canada.
Wertheim, Albert. The Dramatic Art of Athol Fugard.
Wilentz, G. Binding Cultures: Black Women Writers in Africa and the Diaspora.
Yajnik, R. K. The Indian Theatre: Its Origins and Its Later Developments Under European Influence.
Yarrow, Ralph. Indian Theatre.
Syllabus
The revival of the ancient Drama and the rage of Greek critics
Charles Mee's Intertextual and Intercultural Inscriptions: The Suppliants Vs Big Love
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 4130
Αρ. Προβολών : 17352