Αισθητική και Πολιτική

Ζωγραφίδης Γεώργιος

Περιγραφή

Η φιλοσοφία από την ιδρυτική στιγμή της θεωρητικοποίησε την αμφίθυμη σχέση της με την τέχνη, με την κατασκευή αισθητικών θεωριών, ερμηνεύοντας την τέχνη μέσα από τη φιλοσοφική αξιολογία και υπό το πρίσμα του πραγματικού ή ιδεατού ρόλου της στην κοινωνία, την πολιτική ή την εκπαίδευση.

Στο σεμινάριο θα εξετάσουμε το πεδίο της ιδιάζουσας σχέσης της αισθητικής με την πολιτική προς δύο κυρίως κατευθύνσεις: τα κοινά προβλήματα και προϋποθέσεις τους ως κλάδων της αξιολογίας και τα πολιτικά ζητήματα στην αισθητική. Τα σχετικά ερωτήματα που διατυπώθηκαν και επιχειρήθηκε να απαντηθούν είναι πολλά: υπάρχει και ποιο νόημα μπορεί να έχει η αντικειμενικότητα στα δύο πεδία, υπάρχουν και πώς θεμελιώνονται οι αισθητικές και πολιτικές αλήθειες, ποια είναι η σχέση των αισθητικών αξιών με τις πολιτικές καθώς και η δυνατότητα αυτονομίας τους, ποιες είναι οι πολιτικές πλευρές της καλλιτεχνικής δραστηριότητας και της αισθητικής ζωής (κατά τη δημιουργία, εκτέλεση, διανομή, κριτική και κατανάλωση των έργων τέ

Περισσότερα  
CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Όχι Παράγωγα Έργα
Διδάσκοντες

Διδάσκων: Γεώργιος Ζωγραφίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής

 

Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Ματίνα- Ιωάννα Κυριαζοπούλου

Περιεχόμενο μαθήματος

Εισαγωγικά στοιχεία για τη θεματική της σχέσης αισθητικής/τέχνης και πολιτικής (1η ενότητα). Αρχαία ελληνική τέχνη και σκέψη: η πολιτική διάσταση της αρχαίας τραγωδίας στην αθηναϊκή δημοκρατία (2η ενότητα), η πλατωνική καταδίκη της τέχνης στο πλαίσιο της ιδανικής πολιτείας (3η ενότητα), η αυτοκρατορική ιδεολογία και οι πηγές της τέχνης στην ύστερη αρχαιότητα (4η ενότητα). Μεσαίωνας: θεολογία, πολιτική και αισθητική στη Βυζαντινή Εικονομαχία (5η ενότητα). Η μαρξιστική αισθητική και οι προεκτάσεις της: οι αντιλήψεις των Marx/Engels (6η ενότητα), ζητήματα (σοσιαλιστικού) ρεαλισμού στο μυθιστόρημα, στο θέατρο και στις εικαστικές τέχνες (7η και 8η ενότητα). Πολιτική και τέχνη στον φουτουρισμό και σε δυστοπίες του 20ου αι. (9η ενότητα). Ναζισμός και τέχνη (10η ενότητα). Θεμελιώδης οντολογία, έργο τέχνης και πολιτική στον Heidegger (11η ενότητα). Μεταμαρξιστική αισθητική: Κριτική θεωρία/Adorno (12η ενότητα) και ιδεολογία και τέχνη /T. Eagleton. (13η ενότητα). Λογοτεχνία και πολιτική στη νεοελληνική λογοτεχνία (14η ενότητα).

Ομάδα στόχος

Οι μεταπτυχιακοί/ές φοιτητές/τριες του ΠΜΣ Φιλοσοφίας του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής (κατ’ επιλογήν υποχρεωτικό).

Φοιτητές/τριες άλλων Τμημάτων των Σχολών Ανθρωπιστικών Επιστημών με ενδιαφέρον για τη θεματική περιοχή της Φιλοσοφίας, της Φιλοσοφίας της Τέχνης και της Πολιτικής (ελεύθερη επιλογή).

Μαθησιακοί στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση από τους/τις φοιτητές/τριες της προβληματικής της σχέσης του αισθητικού λόγου, της τέχνης και της πολιτικής.

Οι φοιτητές/τριες αναμένεται ότι θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίσουν σημαντικές φιλοσοφικές αντιλήψεις για τον ρόλο της τέχνης μέσα στην (ιδεατή ή ιστορική) κοινωνία,
  • να αναλύουν και να ερμηνεύουν τα φιλοσοφικά κείμενα που θεματοποιούν την παραπάνω προβληματική,
  • να αναγνωρίσουν την παραλληλία και τις τομές του φιλοσοφικού – αισθητικού λόγου και της ίδιας της τέχνης και της πρακτικής της, μέσα από στοχευμένη ανάγνωση στιγμών της ιστορίας της τέχνης,
  • να παρουσιάζουν προφορικά και να συζητούν τα θέματα που θα αναλάβουν,
  • να αφομοιώσουν την ερευνητική μεθοδολογία: σύνταξη βιβλιογραφίας, αναζήτηση σε ηλεκτρονικές βάσεις δεδομένων και σε ιστοτόπους, περίληψη ξενόγλωσσων μελετών,
  • να ασκηθούν στη γραφή φιλοσοφικού δοκιμίου, στο οποίο καλούνται να υποστηρίξουν ή να ανατρέψουν μία φιλοσοφική θέση, και τελικής εργασίας.
Προτεινόμενα συγγράμματα

Δεν υπάρχουν προτεινόμενα/διανεμόμενα συγγράμματα στις μεταπτυχιακές σπουδές.

Βιβλιογραφία

Γενική βιβλιογραφία

  • Adorno, Th., Αισθητική θεωρία, μτφ. Λ. Αναγνώστου. Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2000 (1970).
  • Adorno, Th. & Μ. Horkheimer, Διαλεκτική του Διαφωτισμού, μτφ. Λ. Αναγνώστου. Αθήνα: Νήσος, 2010.
  • Adorno, Th., M. Horkheimer κ.ά., Τέχνη και μαζική κουλτούρα, μτφ. Ζ. Σαρίκας. Αθήνα: Ύψιλον/βιβλία, 1984.
  • Benjamin, A. (επιμ.), Walter Benjamin and Art. London: Continuum, 2005.
  • Benjamin, W., Το έργο τέχνης στην εποχή της τεχνολογικής του αναπαραγωγιμότητας, μτφ. Φ. Τερζάκης. Αθήνα: Επέκεινα, 2013.
  • Besançon, A., L'image interdite: Une histoire intellectuelle de l'iconoclasme. Paris: Fayard, 1994.
  • Bleiker, R., Aesthetics and World Politics. London: Palgrave MacMillan, 2009.
  • Bloch, E., G. Lukács, B. Brecht, W. Benjamin & Th. Adorno, Aesthetics and Politics. London: Verso, 1977.
  • Bourdieu, P. Η διάκριση: Κοινωνική κριτική της καλαισθητικής κρίσης, μτφ. Κική Καψαμπέλη. Αθήνα: Πατάκης, 2002 (1979).
  • Cova, H., Art et Politique: Les Aléas d’un Projet esthétique. Essai sur la projection politique de l’art. Paris: L’Harmattan, 2005.
  • Dubin, S., Arresting images: Impolitic art and uncivil actions. London: Routledge, 1992.
  • Eagleton, T., Η Ιδεολογία του Αισθητικού, μτφ. Εσπερίδες – Σ. Ρηγοπούλου. Αθήνα: Πολύτροπον, 2006.
  • Ferenc, F. & K. Ziarek, Τέχνη και ριζοσπαστικότητα: Λούκατς, Χάιντεγγερ, Αντόρνο, μτφ. Γ. Λυκιαρδόπουλος. Αθήνα: Ύψιλον/βιβλία, 2006.
  • Ferry, L., Homo aestheticus, μτφ. Χ. Μπακονικόλα & Φ. Σιατίτσας. Αθήνα: Ευρυδίκη, 2011.
  • Freedman, L., The offensive art: political satire and its censorship. Westport, Conn.: Praeger, 2009.
  • Grindon, G. (επιμ.), Aesthetics and Radical Politics. Newcastle: Cambridge Scholars Publishing, 2008.
  • Groys, B., Art and Power. Cambridge, Mass.: MIT Press, 2008.
  • Kemal, S. & Ι. Gaskell (επιμ.), Politics and Aesthetics in the Art. Cambridge: Cambridge University Press, 2000.
  • Kymlicka, W., Liberalism, Community and Culture. Oxford: Oxford University Press, 1989.
  • Lachaud, J.-M. (επιμ.), Art et Politique. Paris: L’Harmattan, 2006.
  • Lachaud, J.-M. & O. Neveux (επιμ.), Changer l’art, transformer la société. Paris: L’Harmattan, 2009.
  • Marcuse, H., H αισθητική διάσταση. Προς μια κριτική της Μαρξιστικής αισθητικής, μτφ. Μ. Μωραΐτης. Αθήνα: Θαυματρόπιο, 1984.
  • Matthew, A., Fascist Visions: Art and ideology in France and Italy. Princeton, N.J. : Princeton University Press, 1997.
  • Panofsky, E., Gothic architecture and scholasticism. New York: Meridian, 1951.
  • Rancière, J., Le Spectateur Émanicipé. Paris: La Fabrique, 2008.
  • Rancière, J., Μερισμός του Αισθητικού. Αισθητική και Πολιτική, μτφ. Θ. Παραδέλλης. Αθήνα: Εκδόσεις του εικοστού πρώτου, 2012.
  • Ravetto, C., The Unmaking of Fascist Aesthetics. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2001.
  • Toby, C., Art and Propaganda in the twentieth century: The political image in the age of mass culture. New York: Harry Abrams, 1997.
  • Williams, R., Ο μαρξισμός και η λογοτεχνική κριτική, μτφ. Γ. Αζαριάδης. Αθήνα: Ύψιλον, 1981.
  • Πλάτων, Πολιτεία, βιβλία 3 κ 10 (σειρά Oxford Classical Texts) / μτφ. Ν.Μ. Σκουτερόπου­λου. Αθήνα: Πόλις, 2002.
  • Καβουλάκος, Κ., Τραγωδία και ιστορία: Η κριτική του νεωτερικού πολιτισμού στο νεανικό έργο του Γκέοργκ Λούκατς. Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2012.
  • Μαρξ, Κ. & Φ. Ένγκελς, Για την τέχνη, μτφ. Σ. Χρυσικόπουλος. Αθήνα: Εξάντας, 1975.
  • Σταυρακάκης, Γ. & Κ. Σταφυλάκης (επιμ.), Το πολιτικό στη σύγχρονη τέχνη. Αθήνα: Εκκρεμές, 2008
  • Τριανταφυλλίδης, Δ. (επιμ.), Ολοκληρωτισμός και τέχνη. Αθήνα: Μεταμεσονύκτιες εκδόσεις, 2007.

Ενότητες

Σκοπός, δομή και περιεχόμενο του μαθήματος. Εισαγωγικά στοιχεία για τη θεματική της σχέσης αισθητικής/τέχνης και πολιτικής. Βασική βιβλιογραφία.

Πολιτική και αρχαία τραγωδία. Η τραγωδία ως πολιτική πράξη στη δημοκρατία της αρχαίας Αθήνας.

Ο Πλάτων και η κριτική της τέχνης στην Πολιτεία. Η μεταφυσική και πολιτική προοπτική του Πλάτωνα και η αρνητική στάση του προς την ποίηση και τις εικαστικές τέχνες.

Αυτοκρατορική ιδεολογία, θεολογία και τέχνη στη δεύτερη Σοφιστική. Η τριμερής θεολογία του Δίωνα Χρυσόστομο στον Ολυμπικό και η αισθητική της αρχαίας τέχνης.

Καλλιτεχνική και πολιτική διάσταση της Βυζαντινής Εικονομαχίας. Η διαμάχη για τη θέση του ιερού στην κοινωνία και η αυτοκρατορική διαμεσολάβηση. Οντολογία της εικόνας και κοινωνικές σημασίες της τέχνης.

Ζητήματα μαρξιστικής αισθητικής: Marx και Engels για την τέχνη. Ο κοινωνικός ρόλος της τέχνης. Η σχετική αυτονομία της τέχνης. Το παράδοξο της γοητείας της αρχαίας ελληνικής τέχνης.

Ρεαλισμός και η διαμάχη Lukacs και Brecht. Ζητήματα στράτευσης και αλήθειας στο μυθιστόρημα, το θέατρο και τις καλές τέχνες στον 20ο αιώνα.

Σοσιαλιστικός ρεαλισμός: στρατευμένη, ριζική και επαναστατική τέχνη. Ζντανοφισμός και ελευθερία της τέχνης.

Φουτουρισμός, δυστοπίες και πολιτική τέχνη. Μαρξισμός και ρωσικός φουτουρισμός. Φασισμός και φουτουρισμός. Τα δυστοπικά μυθιστορήματα.

Ολοκληρωτισμός και τέχνη: ναζισμός. Η προπαγανδιστική χρήση της τέχνης και των τεχνικών δυνατοτήτων της. Η κριτική της ‘διεφθαρμένης τέχνης΄.

Το έργο τέχνης και η θεώρηση του Heidegger. Η θεμελιώδης οντολογία και η αλήθεια/αυθεντικότητα του έργου τέχνης.

Κριτική θεωρία: η αισθητική του Adorno. Αυτονομία της τέχνης. Τέχνη και βαρβαρότητα. Ο κοινωνικός ρόλος της τέχνης.

Ιδεολογία, τέχνη και πολιτική: T. Eagleton. Μια νέα μαρξιστική αισθητική προσέγγιση. Κριτική του μεταμοντερισμού.

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  4576
Αρ. Προβολών :  31022