Η διδασκαλία της Φιλοσοφίας
Ζωγραφίδης Γεώργιος
Στις μέρες μας πολλοί συνεχίζουν να επιχειρηματολογούν (ή πιστεύουν ότι δεν χρειάζεται καν να επιχειρηματολογήσουν) υπέρ του σημαντικού (ή και του θεμελιώδους) ρόλου της φιλοσοφίας στη Μέση Εκπαίδευση, στη Φιλοσοφική Σχολή, στις ανθρωπιστικές σπουδές, στο Πανεπιστήμιο, ακόμη και στην κοινωνία. Η φιλοσοφία, είτε (συν)διαμορφώνει προσωπικότητες ή πολίτες είτε προάγει την κριτική σκέψη είτε παρέχει ‘μεταβιβάσιμες ικανότητες’ χρήσιμες στον ‘απασχολήσιμο’ άνθρωπο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης, στις περισσότερες περιπτώσεις κατοχυρώνει τον ρόλο που της αποδίδουν χάρη στη θεσμική της παρουσία στο πεδίο της παιδείας, στη διδασκαλία της. Στην προοπτική αυτή η διδασκαλία της φιλοσοφίας μπορεί να θεωρηθεί ως φιλοσοφική πρακτική και η φιλοσοφία ως θεσμός.
Το αν και πώς διδάσκεται η φιλοσοφία συνδέεται με την αντίληψη για τη φύση και το έργο της φιλοσοφίας. Ως τέτοιο, ως φιλοσοφικό ερώτημα, προσήλκυσε παραδοσιακά την προσοχή των φιλοσόφων, οι οποίοι δεν το άφησαν στα χέρια των ειδικών της διδακτικής (που εξάλλου ελάχιστες φορές το καταδέχθηκαν). Στην ιστορία υπήρξαν στιγμές (ούτε λίγες ούτε αμελητέες) που η ίδια η φύση της φιλοσοφίας καθορίστηκε από τον τρόπο που την ασκούσαν και την δίδασκαν –για να μην ξεχάσουμε ότι μερικές στιγμές η φιλοσοφία ταυτίστηκε (ίσως για ορισμένους και σήμερα ταυτίζεται) με τον τρόπο που ασκήθηκε και διδάχθηκε σε ορισμένα πανεπιστήμια. Η σημερινή κατάσταση της φιλοσοφίας εντός των εκπαιδευτικών θεσμών μάς αναγκάζει να θέσουμε εκ νέου το ερώτημα, με επίγνωση της επικαιρότητας αλλά και της ιστορικότητάς του.
ΛιγότεραΣτις μέρες μας πολλοί συνεχίζουν να επιχειρηματολογούν (ή πιστεύουν ότι δεν χρειάζεται καν να επιχειρηματολογήσουν) υπέρ του σημαντικού (ή και του θεμελιώδους) ρόλου της φιλοσοφίας στη Μέση Εκπαίδευση, στη Φιλοσοφική Σχολή, στις ανθρωπιστικές σπουδές, στο Πανεπιστήμιο, ακόμη και στην κοινωνία. Η φιλοσοφία, είτε (συν)διαμορφώνει προσωπικότητες ή πολίτες είτε προάγει την κριτική σκέψη είτε παρέχει ‘μεταβιβάσιμες ικανότητες’ χρήσιμες στον ‘απασχολήσιμο’ άνθρωπο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης, στις περισσότερες περιπτώσεις κατοχυρώνει τον ρόλο που της αποδίδουν χάρη στη θεσμική της παρουσία στο πεδίο της παιδείας, στη διδασκαλία της. Στην προοπτική αυτή η διδασκαλία της φιλοσοφίας μπορεί να θεωρηθεί ως φιλοσοφική πρακτική και η φιλοσοφία ως θεσμός.
Το αν και πώς διδάσκεται η φιλοσοφία συνδέεται με την αντίληψη για τη φύση και το έργο της φιλοσοφίας. Ως τέτοιο, ως φιλοσοφικό ερώτημα, προσήλκυσε παραδοσιακά την προσοχή των φιλοσόφων, οι οποίοι δεν το άφησαν στα χέρια των ειδικών της διδακτική
Στις μέρες μας πολλοί συνεχίζουν να επιχειρηματολογούν (ή πιστεύουν ότι δεν χρειάζεται καν να επιχειρηματολογήσουν) υπέρ του σημαντικού (ή και του θεμελιώδους) ρόλου της φιλοσοφίας στη Μέση Εκπαίδευση, στη Φιλοσοφική Σχολή, στις ανθρωπιστικές σπουδές, στο Πανεπιστήμιο, ακόμη και στην κοινωνία. Η φιλοσοφία, είτε (συν)διαμορφώνει προσωπικότητες ή πολίτες είτε προάγει την κριτική σκέψη είτε παρέχει ‘μεταβιβάσιμες ικανότητες’ χρήσιμες στον ‘απασχολήσιμο’ άνθρωπο της συνεχιζόμενης εκπαίδευσης, στις περισσότερες περιπτώσεις κατοχυρώνει τον ρόλο που της αποδίδουν χάρη στη θεσμική της παρουσία στο πεδίο της παιδείας, στη διδασκαλία της. Στην προοπτική αυτή η διδασκαλία της φιλοσοφίας μπορεί να θεωρηθεί ως φιλοσοφική πρακτική και η φιλοσοφία ως θεσμός.
Το αν και πώς διδάσκεται η φιλοσοφία συνδέεται με την αντίληψη για τη φύση και το έργο της φιλοσοφίας. Ως τέτοιο, ως φιλοσοφικό ερώτημα, προσήλκυσε παραδοσιακά την προσοχή των φιλοσόφων, οι οποίοι δεν το άφησαν στα χέρια των ειδικών της διδακτική
Θεματικές Ενότητες
Σκοπός, δομή και περιεχόμενο του μαθήματος. Εισαγωγικά στοιχεία για τη θεματική της διδασκαλίας της φιλοσοφίας. Βασική βιβλιογραφία.
Είναι η φιλοσοφία διδακτή; -ένα φιλοσοφικό πρόβλημα
Η ιστορία της διδασκαλίας της φιλοσοφίας. Η αρχαιότητα: οι παραδειγματικοί βίοι & οι φιλοσοφικές σχολές. Μεσαίωνας: ο σχολαστικισμός & η γέννηση των Πανεπιστημίων. Νεότεροι χρόνοι: η εξωθεσμική φιλοσοφία & η ιδρυματοποίησή της (Γερμανία). Η φιλοσοφία των πανεπιστημιακών καθηγητών.
Η φιλοσοφία στη Μέση Εκπαίδευση (1): Ελλάδα: (α) από τη λογική στην ιστορικο-θεματική προσέγγιση / (α) η διδασκαλία της αρχαίας φιλοσοφίας.
Η φιλοσοφία στη Μέση Εκπαίδευση (2): Γαλλία: τα θέματα, τα κείμενα και το baccalaurιat. Άλλα παραδείγματα: Ιταλία, Βρετανία.
Διδάσκοντας φιλοσοφία σήμερα (1): εισαγωγή στη φιλοσοφία, ιστορία της φιλοσοφίας.
Διδάσκοντας φιλοσοφία στην ελληνική Μέση Εκπαίδευση: για μια αναμόρφωση του αναλυτικού προγράμματος.
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Αρ. Επισκέψεων : 3860
Αρ. Προβολών : 17836
Ημερολόγιο
Ανακοινώσεις
- - Δεν υπάρχουν ανακοινώσεις -