Συστήματα πολυμέσων
Τσιάτσος Θρασύβουλος
Εισαγωγή στις έννοιες και τεχνικές μετάδοσης, αποθήκευσης, παρουσίασης και επεξεργασίας πολυμεσικής πληροφορίας όπως ψηφιακή εικόνα, ήχος, βίντεο, σχεδιοκίνηση. Διαδραστικά Πολυμέσα. Πολυμέσα στο Διαδίκτυο. Σχεδιασμός πολυμεσικών εφαρμογών και εξοικείωση με λογισμικό δημιουργίας και επεξεργασίας πολυμέσων.
Λιγότερα
Εισαγωγή στις έννοιες και τεχνικές μετάδοσης, αποθήκευσης, παρουσίασης και επεξεργασίας πολυμεσικής πληροφορίας όπως ψηφιακή εικόνα, ήχος, βίντεο, σχεδιοκίνηση. Διαδραστικά Πολυμέσα. Πολυμέσα στο Διαδίκτυο. Σχεδιασμός πολυμεσικών εφαρμογών και εξοικείωση με λογισμικό δημιουργίας και επεξεργασίας πολυμέσων.
Εισαγωγή στις έννοιες και τεχνικές μετάδοσης, αποθήκευσης, παρουσίασης και επεξεργασίας πολυμεσικής πληροφορίας όπως ψηφιακή εικόνα, ήχος, βίντεο, σχεδιοκίνηση. Διαδραστικά Πολυμέσα. Πολυμέσα στο Διαδίκτυο. Σχεδιασμός πολυμεσικών εφαρμογών και εξοικείωση με λογισμικό δημιουργίας και επεξεργασίας πολυμέσων.
Περίγραμμα
Ομάδα στόχος
Οι προπτυχιακοί φοιτητές του τμήματος Πληροφορικής του Α.Π.Θ. που βρίσκονται στο 6ο εξάμηνο σπουδών τους και έχουν επιλέξει την κατεύθυνση «Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση».
Διδάσκοντες
Διδάσκων: Θρασύβουλος Τσιάτσος, Επίκουρος Καθηγητής
Βιογραφικό:
http://users.auth.gr/tsiatsos/
http://users.auth.gr/tsiatsos/indexen.html
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Στέργιος Τέγος
Περιεχόμενο μαθήματος
- Επικοινωνία: μοντέλο Shannon-Weaver & μοντέλο Gerbner. Εντροπία, Πλεονασμός. Πολυμέσα: Δειγματοληψία, θεώρημα Nyquist, κβάντωση, κωδικοποίηση, διαδραστικά πολυμέσα, μέθοδοι συμπίεσης πληροφορίας πολυμέσων.
- Ψηφιακή Εικόνα: ανάλυση & βάθος χρώματος, μορφοποιήσεις αρχείων εικόνας, συμπίεση κατά JPEG, τεχνολογία CCD, σάρωση, εκτύπωση, τεχνολογία οθονών.
- Ψηφιακός Ήχος: μορφοποιήσεις αρχείων εικόνας, κωδικοποίηση mp3.
- Ψηφιακό Video: τεχνολογία αναλογικού & ψηφιακού video, υποδειγματοληψία σήματος video, συμπίεση κατά MPEG, τεχνική motion compensation. Τεχνικές παραγωγής σχεδιοκίνησης (animation). Τεχνολογία ροής (streaming media).
Μαθησιακοί στόχοι
Περιγραφή μαθησιακών στόχων/αποτελεσμάτων
- Γνωστικοί: Κατανόηση θεωρητικών θεμάτων πολυμεσικών τεχνολογιών.
- Δεξιότητες: Χρήση εφαρμογών πολυμέσων για επεξεργασία εικόνας, ήχου, βίντεο, σχεδιοκίνησης, 3D γραφικών.
Κατηγοριοποίηση μαθησιακών στόχων
- Γνωστικός Τομέας: Μνήμη, Κατανόηση, Εφαρμογή, Ανάλυση, Αξιολόγηση, Δημιουργία
- Συναισθηματικός Τομέας: Πρόσληψη, Αντίδραση, Αποτίμηση, Οργάνωση, Εσωτερίκευση
- Ψυχοκινητικός Τομέας
Προτεινόμενα συγγράμματα
- Δημητριάδης Σ., Πομπόρτσης Α., Τριανταφύλλου Ε. «Τεχνολογία Πολυμέσων, Θεωρία και Πράξη», Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 2004.
- Λαζαρίνης Φ. «Τεχνολογίες Πολυμέσων – Θεωρία, Υλικό, Λογισμικό», Κλειδάριθμος, Αθήνα, 2007.
Μέθοδοι διδασκαλίας
- Παρακολούθηση Διαλέξεων (Καθοδηγούμενα)
- Εκπόνηση Μελέτης – project (Μεμονωμένα)
- Μελέτη βιβλίων και άρθρων (Μεμονωμένα)
Μέθοδοι αξιολόγησης
Περιγραφή της διαδικασίας
- Γραπτές εξετάσεις. (70%): Αξιολογείται η επάρκεια βασικών θεωρητικών γνώσεων των φοιτητών σχετικά με τη δημιουργία και την λειτουργία πολυμεσικών εφαρμογών. Χρησιμοποιούνται ερωτήσεις κλειστού τύπου (πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, κλπ.) και ανοικτού τύπου (σύντομης απάντησης και ανάπτυξης).
- Ανάπτυξη έργου (30%). Οι φοιτητές εργάζονται μεμονωμένα για να υλοποιήσουν πολυμεσικό περιεχόμενο χρησιμοποιώντας κατάλληλα εργαλεία.
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής για βελτίωση και βαθμολόγηση.
- Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης για βελτίωση και βαθμολόγηση.
- Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίου για βελτίωση και βαθμολόγηση.
- Γραπτή Εργασία για βελτίωση και βαθμολόγηση.
Βιβλιογραφία
- Δημητριάδης Σ., Πομπόρτσης Α., Τριανταφύλλου Ε. «Τεχνολογία Πολυμέσων, Θεωρία και Πράξη», Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 2004.
- Λαζαρίνης Φ. «Τεχνολογίες Πολυμέσων – Θεωρία, Υλικό, Λογισμικό», Κλειδάριθμος, Αθήνα, 2007.
Προαπαιτούμενα
Δεν υπάρχουν
Οι προπτυχιακοί φοιτητές του τμήματος Πληροφορικής του Α.Π.Θ. που βρίσκονται στο 6ο εξάμηνο σπουδών τους και έχουν επιλέξει την κατεύθυνση «Τεχνολογίες Πληροφορίας & Επικοινωνιών στην Εκπαίδευση».
Διδάσκων: Θρασύβουλος Τσιάτσος, Επίκουρος Καθηγητής
Βιογραφικό:
http://users.auth.gr/tsiatsos/
http://users.auth.gr/tsiatsos/indexen.html
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Στέργιος Τέγος
- Επικοινωνία: μοντέλο Shannon-Weaver & μοντέλο Gerbner. Εντροπία, Πλεονασμός. Πολυμέσα: Δειγματοληψία, θεώρημα Nyquist, κβάντωση, κωδικοποίηση, διαδραστικά πολυμέσα, μέθοδοι συμπίεσης πληροφορίας πολυμέσων.
- Ψηφιακή Εικόνα: ανάλυση & βάθος χρώματος, μορφοποιήσεις αρχείων εικόνας, συμπίεση κατά JPEG, τεχνολογία CCD, σάρωση, εκτύπωση, τεχνολογία οθονών.
- Ψηφιακός Ήχος: μορφοποιήσεις αρχείων εικόνας, κωδικοποίηση mp3.
- Ψηφιακό Video: τεχνολογία αναλογικού & ψηφιακού video, υποδειγματοληψία σήματος video, συμπίεση κατά MPEG, τεχνική motion compensation. Τεχνικές παραγωγής σχεδιοκίνησης (animation). Τεχνολογία ροής (streaming media).
Περιγραφή μαθησιακών στόχων/αποτελεσμάτων
- Γνωστικοί: Κατανόηση θεωρητικών θεμάτων πολυμεσικών τεχνολογιών.
- Δεξιότητες: Χρήση εφαρμογών πολυμέσων για επεξεργασία εικόνας, ήχου, βίντεο, σχεδιοκίνησης, 3D γραφικών.
Κατηγοριοποίηση μαθησιακών στόχων
- Γνωστικός Τομέας: Μνήμη, Κατανόηση, Εφαρμογή, Ανάλυση, Αξιολόγηση, Δημιουργία
- Συναισθηματικός Τομέας: Πρόσληψη, Αντίδραση, Αποτίμηση, Οργάνωση, Εσωτερίκευση
- Ψυχοκινητικός Τομέας
- Δημητριάδης Σ., Πομπόρτσης Α., Τριανταφύλλου Ε. «Τεχνολογία Πολυμέσων, Θεωρία και Πράξη», Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 2004.
- Λαζαρίνης Φ. «Τεχνολογίες Πολυμέσων – Θεωρία, Υλικό, Λογισμικό», Κλειδάριθμος, Αθήνα, 2007.
- Παρακολούθηση Διαλέξεων (Καθοδηγούμενα)
- Εκπόνηση Μελέτης – project (Μεμονωμένα)
- Μελέτη βιβλίων και άρθρων (Μεμονωμένα)
Περιγραφή της διαδικασίας
- Γραπτές εξετάσεις. (70%): Αξιολογείται η επάρκεια βασικών θεωρητικών γνώσεων των φοιτητών σχετικά με τη δημιουργία και την λειτουργία πολυμεσικών εφαρμογών. Χρησιμοποιούνται ερωτήσεις κλειστού τύπου (πολλαπλών επιλογών, αντιστοίχισης, κλπ.) και ανοικτού τύπου (σύντομης απάντησης και ανάπτυξης).
- Ανάπτυξη έργου (30%). Οι φοιτητές εργάζονται μεμονωμένα για να υλοποιήσουν πολυμεσικό περιεχόμενο χρησιμοποιώντας κατάλληλα εργαλεία.
Μέθοδοι αξιολόγησης
- Δοκιμασία Πολλαπλής Επιλογής για βελτίωση και βαθμολόγηση.
- Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης για βελτίωση και βαθμολόγηση.
- Ερωτήσεις Ανάπτυξης Δοκιμίου για βελτίωση και βαθμολόγηση.
- Γραπτή Εργασία για βελτίωση και βαθμολόγηση.
- Δημητριάδης Σ., Πομπόρτσης Α., Τριανταφύλλου Ε. «Τεχνολογία Πολυμέσων, Θεωρία και Πράξη», Εκδόσεις Τζιόλα, Θεσσαλονίκη, 2004.
- Λαζαρίνης Φ. «Τεχνολογίες Πολυμέσων – Θεωρία, Υλικό, Λογισμικό», Κλειδάριθμος, Αθήνα, 2007.
Δεν υπάρχουν
Περιγραφή της βασικής θεωρίας που σχετίζεται με τα πολυμέσα.
Λέξεις Κλειδιά: πολυμέσα, κατηγορίες πολυμέσων
Περιγραφή της βασικής θεωρίας που σχετίζεται με την μετατροπή της πληροφορίας και την καταγραφή της σε ένα ψηφιακό μέσο.
Λέξεις Κλειδιά: δειγματοληψία (sampling), θεώρημα Nyquist, κβαντοποίηση (quantization), κωδικοποίηση (coding)
Επισκόπηση θεωρητικών θεμάτων της συμπίεσης και των βασικών μεθόδων συμπίεσης πολυμεσικών δεδομένων.
Λέξεις Κλειδιά: συμπίεση δεδομένων, μέθοδοι συμπίεσης, κωδικοποίηση εντροπίας, κωδικοποίηση πηγής
Περιγραφή των βασικών εννοιών που σχετίζονται με την θεωρία χρώματος.
Λέξεις Κλειδιά: όραση, ραβδία & κωνία, χρωματικοί χώροι, θεωρία χρώματος
Περιγραφή της βασικής θεωρίας που σχετίζεται με την ψηφιακή εικόνα και τα είδη αρχείων.
Λέξεις Κλειδιά: χαρακτηριστικά ψηφιακής εικόνας, είδη ψηφιακών εικόνων, είδη αρχείων ψηφιακής εικόνας
Εισαγωγή στις βασικές αρχές της μη απωλεστικής συμπίεσης.
Λέξεις Κλειδιά: κωδικοποίηση εικόνας χωρίς απώλειες, εργαλεία μη-απωλεστικής συμπίεσης εικόνας
Παρουσίαση του JPEG που αποτελεί τον βασικό συμπιεστή συμπίεσης εικόνας.
Λέξεις Κλειδιά: πρότυπο JPEG, συμπίεση κατά JPEG, διακριτός μετασχηματισμός συνημιτόνου (DCT)
Παρουσίαση του σχήματος συμπίεσης JPEG2000.
Λέξεις Κλειδιά: πρότυπο JPEG200, διακριτός μετασχηματισμός κυματιδίων (DWT)
Εισαγωγή στην 2Δ και 3Δ σχεδιοκίνηση.
Λέξεις Κλειδιά: σχεδιοκίνηση, αρχές σχεδιοκίνησης, απόδοση 2Δ σχεδιοκίνησης, τρισδιάστατα γραφικά, τεχνικές τρισδιάστατης σχεδιοκίνησης, 3Δ σχεδιοκίνηση, εφαρμογές 3Δ σχεδιοκίνησης
Εισαγωγή σε θέματα που αφορούν την Εικονική Πραγματικότητα και τα Εικονικά Περιβάλλοντα.
Λέξεις Κλειδιά: εικονική πραγματικότητα, εικονικά περιβάλλοντα, Avatar, εμβάπτιση, αλληλεπίδραση, καταλληλόλητα εικονικών περιβαλλόντων, κατηγορίες εικονικής πραγματικότητας, CAVE, προσομοιωτές
Περιγραφή βασικών εννοιών για τον ήχο και την ψηφιοποίησή του.
Λέξεις Κλειδιά: η φυσική του ήχου, ψηφιοποίηση ήχου, μέθοδοι κωδικοποίησης ήχου
Παρουσίαση των μεθόδων συμπίεσης του ψηφιακού ήχου.
Λέξεις Κλειδιά: χαρακτηριστικά της ακοής, απολεστική συμπίεση ήχου, συμπίεση κατά ΜP3
Παρουσίαση των διαφόρων προτύπων ψηφιακού ήχου.
Λέξεις Κλειδιά: MPEG, WAVE, AIFF, WMA, MP3 Pro, OGG – Vorbis, RealAudio
Εισαγωγή στις βασικές έννοιες του αναλογικού βίντεο.
Λέξεις Κλειδιά: αναλογικό βίντεο, διαπλεκόμενη σάρωση, συνεχής σάρωση, σχήματα κωδικοποίησης χρώματος
Παρουσίαση των μεθόδων συμπίεσης του ψηφιακού βίντεο.
Λέξεις Κλειδιά: συμπίεση ψηφιακού βίντεο, υποδειγματοληψία χρώματος, συμπίεση MPEG
Εισαγωγή στα πρότυπα διαμόρφωσης και κωδικοποίησης του ψηφιακού βίντεο.
Λέξεις Κλειδιά: πρότυπα διαμόρφωσης ψηφιακού βίντεο, πρότυπα κωδικοποίησης ψηφιακού βίντεο
Διανομή πολυμέσων πάνω από το Διαδίκτυο. Εισαγωγή στα πρωτόκολλα πραγματικού χρόνου και σε συστάσεις σχετικές με πολυμεσικές Διαδικτυακές εφαρμογές.
Λέξεις Κλειδιά: διανομή πολυμέσων στο διαδίκτυο, πρωτόκολλα πραγματικού χρόνου, μηχανισμοί RTSP, συστάσεις για υποστήριξη πολυμεσικών διαδικτυακών υπηρεσιών
Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα
Αρ. Επισκέψεων : 6382
Αρ. Προβολών : 45769