Οργανωτική Θεωρία και Οργανωσιακή Συμπεριφορά

Πετρίδου Ευγενία

Περιγραφή

Η Οργανωτική Θεωρία αφορά τον σχεδιασμό/αρχιτεκτονική της οργάνωσης, την ανάπτυξη της κατάλληλης οργανωτικής δομής και τη θέσπιση εκείνων των διαδικασιών που διασφαλίζουν την αποδοτικότερη/αποτελεσματικότερη λειτουργία της επιχείρησης. Ενώ, η Οργανωσιακή Συμπεριφορά σχετίζεται με τη μελέτη της οργάνωσης και των ατομικών και ομαδικών συμπεριφορών στο χώρο των οργανώσεων. Τα δύο αντικείμενα αποτελούν το εννοιολογικό και θεωρητικό υπόβαθρο που είναι απαραίτητο στα στελέχη για να σχεδιάζουν αποτελεσματικά την οργάνωση και να διοικήσουν αποτελεσματικά τους ανθρώπους που στις σύγχρονες συνθήκες είναι στρατηγικής σημασίας για την ανταγωνιστικότητα και την επιτυχία των επιχειρήσεων.

CC - Αναφορά - Μη Εμπορική Χρήση - Παρόμοια Διανομή
Διδάσκοντες

Διδάσκουσες:

Ευγενία Πετρίδου

http://eugeniapetridou.weebly.com/

 

 

 

 Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Αναστασία Μάντη

Περιεχόμενο μαθήματος

Στα μαθήματα της Οργανωτικής θεωρίας και Οργανωσιακής Συμπεριφοράς θα μελετηθούν οι δύο βασικές λειτουργίες του Management: α) Η Οργάνωση και β) Η Διεύθυνση με έμφαση στην ηγεσία, στην υποκίνηση, στις εργασιακές στάσεις και τη δυναμική των ομάδων. Στη λειτουργία της Οργάνωσης προβλέπεται να αναπτυχθούν: οι βασικές αρχές της οργανωτικής θεωρίας και του οργανωτικού (επανα)σχεδιασμού, υποδείγματα οργανωτικών δομών, οι έννοιες τυπική, άτυπη, δυναμική οργάνωση, οργανισμοί μάθησης, διοίκηση αλλαγών. Στη λειτουργία της Διεύθυνσης προβλέπεται να αναπτυχθούν τα προσδιοριστικά στοιχεία της συμπεριφοράς, οι βασικές θεωρίες και υποδείγματα οργανωσιακής συμπεριφοράς σχετικά με την υποκίνηση και την ηγεσία, καθώς και οι έννοιες οργανωσιακή κουλτούρα, εργασιακές στάσεις, εργασιακή ευημερία, στρες και δυναμική των ομάδων.

Μαθησιακοί στόχοι

Στόχος του μαθήματος είναι να εισάγει τους φοιτητές/τριες στις έννοιες, τη συνεισφορά και τους περιορισμούς των βασικών θεωριών οργάνωσης και ογανωσιακής συμπεριφοράς, ώστε να δύνανται να κατανοούν τις δομές και τις σχέσεις εξουσίας που αναπτύσσονται στο εργασιακό τους περιβάλλον , όπως επίσης και να αναγνωρίζουν και να διαχειρίζονται τις τυπικές και άτυπες σχέσεις που αναπτύσσονται εκεί. Τα μαθησιακά αποτελέσματα που αναμένεται να εξελιχθούν και να εμπλουτίσουν τις  δεξιότητες των μελλοντικών στελεχών διοίκησης , αναφέρονται στα θέματα της σχεδίασης οργανωτικής δομής οργανισμών, στη δυναμική των ομάδων,  στην επικοινωνία, στην υποκίνηση, και στην ηγεσία.

 Πιο συγκεκριμένα, το μάθημα θα επιτρέψει στους φοιτητές να αποκτήσουν το γνωστικό υπόβαθρο ώστε :

  • Να είναι σε θέση να σχεδιάζουν/επανασχεδιάζουν αποτελεσματικά τη δομή, τις θέσεις εργασίας και τις διαδικασίες ενός οργανισμού
  • Να αντιλαμβάνονται καλύτερα τη συμπεριφορά των ανθρώπων στο χώρο των οργανώσεων 
  • Να διαμορφώνουν συνθήκες και να παρέχουν κίνητρα/συστήματα κινήτρων που να υποκινούν/ενδυναμώνουν  τους εργαζόμενους  ώστε να εκτελούν αποτελεσματικά το έργο τους
  • Να κατανοήσουν τους ηγετικούς ρόλους και τις ηγετικές συμπεριφορές των στελεχών, καθώς και τη σημασία τους για την ανταγωνιστικότητα και την επιτυχία των επιχειρήσεων και της δικής τους καριέρας. 
  • Να αναπτύξουν σύγχρονες ηγετικές ικανότητες όπως: επικοινωνίας, ομαδικής συνεργασίας, διοίκησης αλλαγών, διοίκησης εταιρικής κουλτούρας.
Προαπαιτούμενα

Απαιτούνται γνώσεις βασικών αρχών Διοίκησης

Προαπαιτούμενα μαθήματα: ∆ιοίκηση Επιχειρήσεων, 12ΥΑ02

 

Ομάδα στόχος

Οι φοιτητές του τμήματος Οικονομικών Επιστημών

Μέθοδοι διδασκαλίας
  • Διδασκαλία καθ΄ έδρας με διαλέξεις και αναλύσεις περιπτώσεων
  • Συμπληρωματική-ενισχυτική εκπαίδευση μέσω ασύγχρονης πλατφόρμας και συμμετοχής φοιτητών με   προαιρετικές εργασίες ( ατομικές ή ομαδικές)
Μέθοδοι αξιολόγησης

Τριπλός άξονας αξιολόγησης των φοιτητών/τριών:

- Ενεργή συμμετοχή στην ανάλυση μελέτης περιπτώσεων, στη συζήτηση που διεξάγεται στο πλαίσιο του μαθήματος και στις εκδηλώσεις του μαθήματος,

- Πραγματοποίηση ομαδικών εργασιών (συγγραφή και παρουσίαση),

- Συμμετοχή στις τελικές γραπτές εξετάσεις.

 

Μέθοδοι Αξιολόγησης Φοιτητών:

  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Πολλαπλής Επιλογής (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Σύντομης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εξέταση με Ερωτήσεις Εκτεταμένης Απάντησης (Διαμορφωτική)
  • Γραπτή Εργασία (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Δημόσια Παρουσίαση (Διαμορφωτική, Συμπερασματική)
  • Γραπτή Εξέταση με Επίλυση Προβλημάτων (Διαμορφωτική)
Προτεινόμενα συγγράμματα

Βιβλιογραφία μαθήματος (Εύδοξος)

    1. Mullins L. (2014). Μάνατζμεντ και Οργανωσιακή Συμπεριφορά, UTOPIA (Κωδικός βιβλίου      στον Εύδοξο: 41955712)

    2. Χυτήρης, Λ. (2013). Οργανωσιακή Συμπεριφορά. Η Ανθρώπινη Συμπεριφορά σε Οργανισμούς και Επιχειρήσεις, εκδ. Ε. Αντωνακοπούλου, Αθήνα (Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 32998934)

    3. Μπουραντάς, Δ. (2015). Μάνατζμεντ, Γ.Σ. Μπένου, Εκδ. Α, ISBN 960-8249-23-6 (Κωδικός βιβλίου στον Εύδοξο: 50659975)

Βιβλιογραφία

1. Robbins S. P. and Judge T. A. (2012). Organizational Behaviour. Pearson, 15th ed.

2. French, R. (2011). Organizational Behaviour, Wiley, 2nd ed.

3. Buchanan, D. and Huczynski, A. (2013), Organizational Behaviour, Pearson, 8th ed.

4. Mullins, L. (2011). Essentials of Organizational Behaviour, Pearson, 3rd ed.

5. Mullins, L. (2007). Management and Organisational Behaviour, Prentice Hall, 8th ed.

6. Πετρίδου Ευγενία (2011). "Διοίκηση-Μανατζμεντ: Μία εισαγωγική προσέγγιση", 3η έκδοση, Εκδόσεις Σοφία, Θεσσαλονίκη

7. Robbins, S. (2008). Organisational Behaviour, Pearson, 5th ed.

Ενότητες

Ειδικότερα, προβλέπεται να αναπτυχθούν:

       - οι βασικές αρχές της Οργανωτικής θεωρίας και του οργανωτικού σχεδιασμού

       - υποδείγματα οργανωτικών δομών

       - οι έννοιες ‘‘τυπική’’, ‘‘άτυπη’’, ‘‘δυναμική οργάνωση’’ και ‘‘οργανισμοί μάθησης’’.

 

Λέξεις Κλειδιά: Οργανωτικός σχεδιασμός/επανασχεδιασμός, οργανωτική δομή, μορφές οργάνωσης – εξουσίας

      Ειδικότερα, προβλέπεται να αναπτυχθούν:

   - Η σημασία  του ανθρώπινου παράγοντα στη λειτουργία των οργανισμών

    - Εισαγωγικές έννοιες στην  Οργανωσιακή συμπεριφορά

                 - Προσωπικά χαρακτηριστικά  που επηρεάζουν την εργασιακή απόδοση (Προσωπικότητα, Στάσεις,

                   Στυλ μάθησης, Αντίληψη)

 

Λέξεις Κλειδιά: Οργανωσιακή συμπεριφορά, Εργασιακές στάσεις

Ειδικότερα, προβλέπεται να αναπτυχθούν:

-Βασικές θεωρίες υποκίνησης: α)  θεωρίες που αφορούν στα κίνητρα (Maslow, Herzberg, ERG Alderfer) και β) θεωρίες που αφορούν στη διαδικασία παροχής των κινήτρων (Vroom, Porter – Lawler, Adams),

Οι  έννοιες και πρακτικές  της ενδυνάμωσης και του εμπλουτισμού της εργασίας.

 

Λέξεις Κλειδιά: Υποκίνηση, κίνητρα, ενδυνάμωση/εμπλουτισμός

Ειδικότερα, προβλέπεται να αναπτυχθούν:

- Βασικές θεωρίες και υποδείγματα για την ηγεσία : α)  θεωρίες των χαρακτηριστικών (Trait theories), β)  συμπεριφορικές θεωρίες (Behavioral theories), γ)  θεωρίες που σχετίζονται με τα χαρακτηριστικά της κατάστασης (Contingency theories) και δ) σύγχρονες θεωρίες.

 

Λέξεις Κλειδιά: Ηγεσία, στυλ ηγεσίας

Ανοικτό Ακαδ. Μάθημα

Ανοικτά Ακαδημαϊκά Μαθήματα
Επίπεδο: A-

Αρ. Επισκέψεων :  8067
Αρ. Προβολών :  26661