Περιεχόμενο μαθήματος (Syllabus)



ΕΝΟΤΗΤΑ Α’ ΠΡΟΣΒΑΣΗ, ΚΙΝΗΤΡΟΤΗΤΑ, ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΚΑΙ ΜΗ‐ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ: Εννοιολογική οριοθέτηση στο πλαίσιο της εκπαίδευσης ενηλίκων.

ΜΑΘΗΜΑ 1ο Η ΚΙΝΗΤΗΡΙΑ ΔΥΝΑΜΗ ΠΙΣΩ ΑΠΟ ΤΗ ΜΑΘΗΣΗ

Μαθησιακές ανάγκες και κίνητρο συμμετοχής, ενίσχυση/υποβιβασμός του κινήτρου συμμετοχής και ο ρόλος του εκπαιδευτή.

ΜΑΘΗΜΑ 2ο ΠΡΟΣΒΑΣΗ

Ζητήματα πρόσβασης ενηλίκων στην εκπαίδευση, ειδικές ομάδες, προσεγγίσεις διεθνών οργανισμών.

ΜΑΘΗΜΑ 3ο ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΚΑΙ ΜΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ

Παράγοντες διευκόλυνσης και ενίσχυσης της συμμετοχής ενηλίκων στην εκπαίδευση, και ζητήματα μη συμμετοχής.

 

ΕΝΟΤΗΤΑ Β’ ΘΕΩΡΙΕΣ ΚΑΙ ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΠΑΡΑΓΟΝΤΩΝ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ: Έρευνες, τυπολογίες και ερμηνευτικά μοντέλα για τη συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση.

ΜΑΘΗΜΑ 4ο ΓΕΝΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ ΣΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΚΑΙ ΤΥΠΟΛΟΓΙΕΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΥΜΜΕΤΕΧΟΝΤΩΝ

Τυπολογίες ενηλίκων εκπαιδευομένων, η τυπολογία του Houle, συνολικές προσεγγίσεις για τη συμμετοχή των ενηλίκων σε οργανωμένες εκπαιδευτικές δραστηριότητες.

ΜΑΘΗΜΑ 5ο Η ΕΡΕΥΝΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Ιστορική εξέλιξη, τύποι και τρόποι έρευνας των παραγόντων συμμετοχής και μη συμμετοχής ενηλίκων στην εκπαίδευση, μεθοδολογικοί περιορισμοί, παραδείγματα από έρευνες.

ΜΑΘΗΜΑ 6ο ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΜΕΡΟΣ Ι

Η θεωρία των δυναμικών πεδίων (force‐field analysis), η θεωρία της συνταύτισης (congruence model), το θεωρητικό παράδειγμα ‘προσδοκία‐ σθένος (expectancy‐valence paradigm).

ΜΑΘΗΜΑ 7ο ΘΕΩΡΙΕΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ – ΜΕΡΟΣ ΙΙ

Η θεωρία της μετάβασης (life transitions theory), η θεωρία των ομάδων αναφοράς (reference group theory), η θεωρία της κοινωνικής συμμέτοχης (social participation theory).

ΜΑΘΗΜΑ 8ο ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ (ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ) ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ‐ ΜΕΡΟΣ Ι

Το παράδειγμα της ομαδοποίησης μεταβλητών (Recruitment Paradigm), τα προσδοκώμενα οφέλη (Anticipated Benefits Model), ο συνδυασμός των ευνοϊκών περιστάσεων (Combination of Favourable Circumstances).

ΜΑΘΗΜΑ 9ο ΣΥΝΘΕΤΙΚΕΣ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΙΣ (ΕΡΜΗΝΕΥΤΙΚΑ ΜΟΝΤΕΛΑ) ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ‐ ΜΕΡΟΣ ΙΙ

Το μοντέλο της ψυχοκοινωνικής αλληλεπίδρασης (Psycho‐Social Interaction Model), και το μοντέλο της ‘Αλυσίδας Αντιδράσεων’ (C.O.R ‐ Chain Of Response Model).

ΜΑΘΗΜΑ 10ο ΣΥΝΟΛΙΚΗ ΑΠΟΤΙΜΗΣΗ ΤΩΝ ΠΡΟΣΕΓΓΙΣΕΩΝ ΠΟΥ ΑΦΟΡΟΥΝ ΣΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΕ ΕΚΠΑΙΔΕΥΤΙΚΕΣ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ

Έμφαση στη συνθετική επίδραση δομικών, πολιτισμικών, κοινωνικο‐ οικονομικών και ψυχολογικών χαρακτηριστικών στην κατανόηση των παραγόντων συμμετοχής, η ‘αθροιστική τοποθέτηση’ (accumulation thesis) για την επίδραση της προηγούμενης συμπεριφοράς των ενηλίκων στην εκπαίδευση.

 

ΕΝΟΤΗΤΑ Γ’ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΑΪΚΗ ΕΝΩΣΗ: Το Ευρωπαϊκό πλαίσιο και η Ελληνική πραγματικότητα.

ΜΑΘΗΜΑ 11ο ΤΟ ΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ

Προβλήματα πρόσβασης και συμμετοχής στην εκπαίδευση ενηλίκων, ποσοτικά δεδομένα από τις χώρες‐μέλη της Ε.Ε.

ΜΑΘΗΜΑ 12ο ΠΟΛΙΤΙΚΕΣ ΕΝΔΥΝΑΜΩΣΗΣ ΤΩΝ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΟΜΕΝΩΝ ΚΑΙ ΕΝΙΣΧΥΣΗΣ ΤΗΣ ΣΥΜΜΕΤΟΧΗΣ ΤΟΥΣ ΣΤΗΝ ΕΥΡΩΠΗ

Προϋποθέσεις ενδυνάμωσης των ενηλίκων εκπαιδευομένων μέσω της οργάνωσης ενιαίας ευρωπαϊκής πολιτικής η οποία θα ενισχύει τις αδύναμες κοινωνικές ομάδες.

ΜΑΘΗΜΑ 13ο Η ΣΥΜΜΕΤΟΧΗ ΕΝΗΛΙΚΩΝ ΣΤΗΝ ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΗ ΣΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ

Ζητήματα πρόσβασης και συμμετοχής στην εκπαίδευση ενηλίκων στη χώρα μας, δομές οι οποίες οργανώνουν και προσφέρουν εκπαιδευτικά προγράμματα σε ενηλίκους και τρόποι ενίσχυσης της θεσμικής πολιτικής και των εκπαιδευτικών πρακτικών για αύξηση της συμμετοχής.

Αντικειμενικοί στόχοι



ΓΝΩΣΕΙΣ
  • Χρήση θεωρητικών γνώσεων και κριτική κατανόηση των  θεωριών και των ερευνητικών προσεγγίσεων οι οποίες αφορούν στη συμμετοχή ενηλίκων στην εκπαίδευση
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ
  • Επινόηση και αποδοχή επιχειρημάτων για την ερμηνεία των διαφορετικών προσεγγίσεων στον τρόπο ταξινόμησης των διαφόρων παραγόντων οι οποίοι επιδρούν ενισχυτικά ή ανασταλτικά στη συμμετοχή των ενηλίκων στην εκπαίδευση
  • Συγγραφή ερμηνευτικής μελέτης βάσει συγκεκριμένης ορολογίας, λογικών επιχειρημάτων και βιβλιογραφικών αναφορών
ΙΚΑΝΟΤΗΤΕΣ
  • Σταθερή εκτίμηση της προσωπικής μάθησης και προσδιορισμός των μαθησιακών αναγκών
  • Συγκέντρωση και ερμηνεία σχετικών στοιχείων για την σύνθεση μιας ολοκληρωμένης ακαδημαϊκής μελέτης
  • Έκφραση μιας ολοκληρωμένης εσωτερικευμένης προσωπικής άποψης για τον τρόπο και τα μέσα ενίσχυσης της συμμετοχής των ενηλίκων στην εκπαίδευση
  • Κατάληξη σε συμπεράσματα βάσει κοινωνικών και ηθικών ζητημάτων που προκύπτουν κατά τη μελέτη της σχετικής με το μάθημα βιβλιογραφίας
  • Επικοινωνία ιδεών, προβλημάτων και λύσεων χρησιμοποιώντας σειρά τεχνικών που αφορούν ποιοτικές πληροφορίες

Συνιστώμενη Βιβλιογραφία



Aiken, L. C. Cervero, R. M. & Johnson-Bailey, J. (2001). «Black women in nursing education completion programs: Issues affecting participation», στο Adult Education Quarterly, 51: 306-321.
Alheit, P. (1992). “The biographical approach to adult education”, στο W. Mader, (Ed) Adult Education in the Federal Republic of Germany: Scholarly approashes and professional practices, Vancouver: Centre for Continuing Education. σελ: 186-221.
Alheit, P. (1995). “Biographical learning: Theoretical outlines, challenges and contradictions of a new approach in adult education”, στο P. Alheit, A. Bron-Wojciechowska, E. Brugger, P. Dominicé (Eds) The Biographical Approach in European Adult Education, Wien: Verband Wiener Volksbildung. σελ: 57-74.
Alt, M. Beatty, D. (1997). An Inclusive ACE - Broadening Participation in Adult and Community Education, New South Wales Board of Adult and Community Education. Brisbane: Australian National Training Authority.
Armstrong, D. (1971). Adult learners of low-educational attainment: The self-concepts, backgrounds, and educative behavior of average and high learning adults of low educational attainment. Unpublished Doctoral Thesis, University of Toronto.
Aslanian, C. B. Brickell, H. M. (1980). Americans in Transition: Life Changes as Reason for Adult Learning, New York: Future Directions for a Learning Society/College Board.
Beder, H. Valentine, T. (1987) Iowa’s Basic Education Students: Descriptive Profiles Based on Motivation, Cognitive Ability and Socio-Demographic Variables, Department of Education: University of Iowa.
Bennink, R. & Blackwell, P. (1995).  Access for all in adult and community education: Overcoming barriers to participation, Adelaide: ACE Unit in the Department for Employment Training and Further Education for ANTA.
Blunt, A. Yang, B. (2002). «Factor structure of the adult attitudes toward adult and continuing education scale and its capacity to predict participation behaviour: Evidence for adoption of a revised scale», στο Adult Education Quarterly, V52, n4. σελ: 299-314.
Boshier, R. (1971). “Motivational Orientations of Adult Education Participants: A Factor Analytic Exploration of Houle’s Typology”, στο Adult Education, n21. σελ: 3-26.
Bourgeois, E. Vandamme, M. (2004). «The role of perceived instrumentality in adult’s emgagement in learning», Paper presented in the 4th ESREA European Research Conference, ESREA/University of Wroclaw: Conference Proceedings. σελ: 33-50.
Brew, A. (1993). «Unlearning through experience», στο D. Boud, R. Cohen, D. Walker, Using experience for learning, Buckingham: SRHE/OUP. σελ: 87-98.
Bridge, H. & Salt, H. (1992). Access and delivery in continuing education and training: a guide to contemporary literature, Department of Adult Education and Employment, University of Nottingham, England.
Burgess, P. (1971). “Reasons for Adult Participation in Group Educational Activities”, στο Adult Education, n22. σελ: 3-29.
Carp, A. Peterson, R. Roelfs, P. (1974). “Adult Learning Interests and Experiences”, στο K. P. Cross, J. R. Valley (Eds) Planning Non-Traditional Programs: An Analysis of the Issues for Post-Secondary Education, San Francisco: Jossey-Bass.
Cookson, P. S. (1986). “A framework for theory and research on adult education participation”, στο Adult Education Quarterly, 36(3): 130-141.
Cookson, P. S. (1987). “The nature of the knowledge base of adult education: The example of participation”, στο Educational Considerations, 5(14).
Courtney, S. (1981). «The factors affecting participation in adult education: An analysis of some literature», στο Studies in Adult Education,13(2): 98-111.
Courtney, S. (1992). Why adults learn: Towards a theory of participation in adult education. London: Routledge.
Cranton, P. (1994). Understanding and promoting transformative learning: A guide for educators of adults, San Francisco: Jossey Bass.
Cropley, A. J. (1977). Lifelong Education: A Psychological Analysis, Oxford: Pergamon Press.
Cross, K. P. (1981). Adults as Learners: Increasing Participation and Facilitating Learning, San Francisco: Jossey-Bass.
Crowther, J. (2000). «Participation in adult and community education: A discourse of diminishing returns», στο International Journal of Lifelong Education, 19(6): 479-492.
Darkenwald, G. G. Merriam, S. B. (1982). Adult Education: Foundations of Practice, London: Harper & Row.
Darkenwald, G. G. Valentine, Τ. (1985). «Factor structure of deterrents to public participation in adult education», στο Adult Education Quarterly,35(4): 177-193.
Darkenwald, G. G., & Hayes, E. R. (1988). «Assessment of adult attitudes toward continuing education», στο International Journal of Lifelong Education, 7(3): 197-204.
De Boulay J. Williams, R. (1984). «Collecting life histories», στο R. F. Ellen (Ed) Ethnographic Research: A guide to general conduct, London: Academic Press. σελ: 247-257.
De Montlibert, C. (1973). «Le Public de la Formation des Adultes», in Revue Française Sociologique, XIV: 529-545.
Deshler D. (1996). «Participation: Role of Motivation», στοTuijnman, A. C. (1996) International Encyclopedia of Adult Education and Training, 2nd Edition, Oxford: Pergamon Press.
Doerbecker, C. L. Hake, B. J. (1980). Educational needs research and mobilizing strategies in adult education, University of Groningen & State University of Leiden, the Netherlands.
Dominicé P. F. (1990). «Composing Education Biographies: Group reflection through life histories», στο J. Mezirow (Εd) Fostering critical reflection in adulthood: A guide to transformative and emancipatory learning, San Francisco: Jossey Bass. σελ: 194-214.
Dubin, S. (1972). «Obsolescence or Lifelong Education», στο American Psychologist, 27: 486-498.
Gooderham, P. (1987). «Reference group theory and adult education», στο Adult Education Quarterly, 37(3): 140-151.
Gorard, S. Rees, G. Fevre, R. (1999) «Patterns of participation in lifelong learning: Do families make a difference?», στο British Educational Research Journal, 25(4): 517-532.
Havinghurst, R. J. (1972). Developmental Tasks and Education, New York: McKay.
Hedoux, J. (1981). «Les Non-Publics de la Formation Collective», στο Education Permanente, 61: 89-105. Από παραπομπή και μετάφραση στο McGivney, V. (1990). Education’s for Other People: Access to Education for non-participant adults, NIACE Research Report, Leicester: National Institute of Adult Continuing Education.
Hobson, P. Welbourne L. (1998). «Adult development and transformative learning», στο International Journal of Lifelong Education, 17(2): 72-86.
Houle, C. O. (1961). The Inquiring Mind, Madison: University of Wisconsin Press.
Houtkoop, W. & Van Der Kamp, M. (1992). “Factors influencing participation in Continuing Education”, στο International Journal of Educational Research, 17(6): 537-548.
Johnstone, J. W. C. & Rivera, R. J. (1965).  Volunteers for learning:  A study of the educational pursuits of adults.  Hawthorne, NY:  Aldine.
Kidd, J. R. (1978). How adults learn, Cambridge: Prentice Hall.
Kolb. D. A. Fry, R. (1975) «Toward an applied theory of experiential learning» στο C. Cooper (Ed) Theories of Group Process, London: John Wiley.
Lewin, K. (1943). «Defining the ‘Field at a Given Time’»,  στο Psychological Review, 50: 292-310.

Lovell, R. B. (1987). Adult learning, London: Croom Helm.
Manninen, J. & Birke, B. (2005). (Εds) Lifelong Learning and European reality – learning motivation of lower qualified workers. Qualitative study in eight European countries. Διαθέσιμο στο: www.motivation-LLL.net.
Manninen, J. (2004). «Motivation of lower qualified workers for lifelong learning: Theoretical background», Paper presented in the 4th ESREA European Research Conference, ESREA/University of Wroclaw: Conference Proceedings. σελ: 197-216.
McClusky, H. Y. (1963). «The course of the adult life span», στο W. C. Hallenbeck (Ed), Psychology of adults, Chicago: Adult Education Association of the U.S.A.
McGivney, V. (1990). Education’s for Other People: Access to Education for non-participant adults, NIACE Research Report, Leicester: National Institute of Adult Continuing Education.
McGivney, V. (1993). «Participation and non-participation: A review of the literature», στο R. Edwards, S. Sieminski, D. Zeldin (Eds) Adult learners, education and training, London: Routledge/OUP. σελ: 11-30.
McGivney, V. (1996). Who is and who isn’t participating in adult education: International and national perspectives, Paper presented to Conference «Participation's everyone's business», Coogee (αδημοσίευτη εισήγηση).
Miller, H. L. (1967). Participation of Adults in Education: A Force-Field Analysis, Boston: Center for the Study of Liberal Education for Adults/Boston University.
Mok, Y. F. & Kwong, T. M. (1999). «Discriminating participants and nonparticipants in continuing professional education: The case of teachers», στο International Journal of Lifelong Education, 18(6): 505-519.
Morstain, B. R. & Smart, J. C. (1974). «Reasons for Participation in Adult Education Courses: A Multivariate Analysis of Group Differences», στο Adult Education, 24(2): 83-98.
Neugarten, B. L. (1968). «Adult personality: Toward a psychology of the life cycle», στο B. L. Neugarten (Ed) Middle age and aging, Chicago: University of Chicago Press.
Perry, W. G. Jr. (1970). Forms of Intellectual and Ethical Development in the College Years, New York: Holt, Reinhart & Winston.
Phares, E. J. Lamiell, J. T. (1977). «Personality», στο Annual Review of Psychology, 28: 113-140.
Rubenson, K. (1977). «Participation in recurrent education: A research review”, paper presented at meeting of National Delegates on Developments in Recurrent Education, Paris: OECD.
Rubenson, K. (1979). “Recruitment to adult education in the Nordic Countries – Research and outstanding activities”, στο Reports on Education and Psychology, n3, Stockholm Institute of Education: Department of Educational Research.
Sadownik, D. (2004). «Reasons for taking up studying by senior citizens in comparison with the phenomenon of the aging European society», Paper presented in the 4th ESREA European Research Conference, ESREA/University of Wroclaw: Conference Proceedings. σελ: 177-180.
Scanlan, C. L., & Darkenwald, G. G. (1984). «Identifying deterrents to participation in continuing education» στο Adult Education Quarterly 34 (3): 155-166.
Sheffield, S. B. (1964). The Orientations of the Adult Continuing Learner, Chicago: Centre for the study of Liberal Education for Adults.
Stroobants, V. Jans, M. Wildermeersch, D. (2001). «Making sense of learning for work: Towards a framework of transitional learning», στο International Journal of Lifelong Education, V20, n1/2. σελ: 114-126.
Tippelt, R. Panyr, S. (2004). «Learning careers of adults from different educational backgrounds, milieus and age groups», Paper presented in the 4th ESREA European Research Conference, ESREA/University of Wroclaw: Conference Proceedings. σελ: 199-208.
Tough, A. (1968). Why Adults Learn: A Study of the Major Reasons for Beginning and Continuing a Learning Project, Monographs in Adult Education, n3. Toronto: OISE.
Tough, A. (1979). «Choosing to Learn», στο G. M. Healy, W. L. Zieg­ler (Eds), The Learning Stance: Essays in Celebration of Human Learning, Final report of Syracuse Research Corpora­tion Project, National Institute of Education Nr. 400-78-0029. Washington, DC: National Institute of Educa­tion.
Tuijnman, A. (1991). «Lifelong Education: A test of the accumulation hypothesis», στο International Journal of Lifelong Learning, n10. σελ: 275-285.
Van Gennep, A. (1960). The Rites of Passage, [translated from the French by Vizedom, M. B & Caffee, G. L], Chicago: The University of Chicago Press.
Winterton, M. (2004). «Biographies of mature working class men in higher education» Paper presented in the 4th ESREA European Research Conference, ESREA/University of Wroclaw: Conference Proceedings. σελ: 359-372.
Woodley, A. and associates (1987). Choosing to learn: Adults in education, Society for Research into Higher Education. Milton Keynes: Open University Press.
Κωσταρίδου-Ευκλείδη, Α. (1999). Ψυχολογία Κινήτρων, Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Νασιάκου, Μ. (1982). Η Ψυχολογία σήμερα: Γενική Ψυχολογία, Αθήνα: Εκδόσεις Παπαζήση.

Διδακτικές και μαθησιακές μέθοδοι



Μέθοδοι αξιολόγησης / βαθμολόγησης



Γραπτή εργασία

Τα θέματα τα οποία θα επιλέξετε για την γραπτή σας εργασία θα πρέπει να εντάσσονται σε μία από τις 13 θεματικές κατηγορίες που θα εξετασθούν στη διάρκεια του μαθήματος (βλέπε το διάγραμμα του μαθήματος πιο πάνω). Η επιλογή του θέματος της γραπτής εργασίας είναι αποκλειστικά δική σας. Υλικό για τις εργασίες που θα επιλέξετε μπορεί να σας δοθεί από τον διδάσκοντα εφόσον ζητηθεί. Ωστόσο το μεγαλύτερο μέρος του υλικού είναι στην Αγγλική γλώσσα. Επομένως όσοι και όσες επιθυμούν να εργαστούν με αυτό του υλικό θα πρέπει να είναι εξοικειωμένοι/ες με τη συγκεκριμένη γλώσσα. Η γραπτή εργασία αντιστοιχεί στο 50% της τελικής βαθμολογίας.

Οι γραπτές εργασίες αξιολογούνται με βάση τα παρακάτω τέσσερα (4) βασικά κριτήρια:

1. Γλωσσική επάρκεια & Αισθητική παρουσία = 1 βαθμός (σαφήνεια και γλωσσική απλότητα, κατανοητός λόγος, αισθητική και καθαριότητα, ορθογραφία, στίξη, τυπογραφικά λάθη, ορθά τυπωμένο κείμενο, απαιτούμενο διάστιχο και περιθώρια σελίδας, τήρηση του ορίου στον αριθμό λέξεων ή σελίδων).

2. Δομή & Συνοχή του τελικού κειμένου = 2 βαθμοί (παράγραφοι, τίτλοι και υπότιτλοι, συνέχεια με τα προηγούμενα, σύνδεση με τα επόμενα).

3. Περιεχόμενο & Επιχειρηματολογία = 4 βαθμοί (ανάπτυξη λογικών επιχειρημάτων, ορθότητα των στοιχείων που αναφέρονται στην εργασία, μεθόδευση έρευνας -εφόσον η εργασία έχει ερευνητικό μέρος- εργαλεία, τρόποι συλλογής και ανάλυσης δεδομένων ή συνολική μεθόδευση χρήσης του βιβλιογραφικού υλικού που χρησιμοποιήθηκε για την εργασία).

4. Παραπομπές & Βιβλιογραφία = 3 βαθμοί (πλήρεις παραπομπές μέσα στο κείμενο και ακριβείς βιβλιογραφικές αναφορές στο τέλος της εργασίας. Για σχετικά παραδείγματα ανατρέξτε σε οποιοδήποτε βιβλίο ή δημοσιευμένο σε επιστημονικό περιοδικό άρθρο).

Η τελική μορφή της εργασίας πρέπει να είναι ένα δακτυλογραφημένο και εκτυπωμένο ή σε ψηφιακή μορφή (σε δισκέτα ή CD) κείμενο το οποίο δεν θα ξεπερνά τις 30 σελίδες (ήτοι 8.000 λέξεις μαζί με τη βιβλιογραφία και χωρίς παραρτήματα ή πηγές τα οποία θα πρέπει να κατατεθούν χωριστά ή να επισυναφθούν στην εργασία), με 1½ διάστημα μεταξύ των γραμμών, 2,5 εκατοστά περιθώρια σελίδας και μέγεθος γραμματοσειράς 12. Χειρόγραφες εργασίες δεν θα γίνονται δεκτές. Καταληκτική ημερομηνία υποβολής των εργασιών ορίζεται η ημερομηνία γραπτής εξέτασης του μαθήματος βάσει του προγράμματος εξετάσεων που θα καταρτισθεί (αυστηρά και χωρίς παρατάσεις). Οι εργασίες μπορούν να παραδοθούν προσωπικά στο διδάσκοντα (στις ώρες συνεργασίας στο γραφείο του [208θ] στο Παλαιό Κτίριο της Φιλοσοφικής Σχολής) ή στη θυρίδα του, δίπλα στη Γραμματεία του Τομέα Παιδαγωγικής στο Παλαιό Κτίριο της Φιλοσοφικής Σχολής (αίθ. 216).
 

Τελικές γραπτές εξετάσεις - Αξιολόγηση μαθήματος

Η τελική εξέταση στο μάθημα γίνεται με αντικειμενικό τεστ 50 ερωτήσεων (πολλαπλής επιλογής και σωστού-λάθους). Οι ερωτήσεις είναι κατά κύριο λόγο γνωστικές και οι απαντήσεις τους εμπεριέχονται στο σχετικό σύγγραμμα του μαθήματος.

Προαπαιτήσεις



Συμπληρωματικά Στοιχεία



Σε όσους φοιτητές και σε όσες φοιτήτριες συμμετέχουν στο συγκεκριμένο μάθημα προτείνεται η συμπλήρωση του Φύλλου Καταγραφής Προσδοκιών Εκπαιδευομένων με την έναρξη του ακαδημαϊκού προγράμματος. Το συγκεκριμένο έντυπο διατίθεται για μεταφόρτωση εδώ.

Ενδιάμεση αξιολόγηση προβλέπεται για το συγκεκριμένο μάθημα χωριστά στο τέλος κάθε ενότητας. Το Φύλλο Ενδιάμεσης Αξιολόγησης Μαθήματος είναι διαθέσιμο εδώ. Οι συμμετέχοντες και συμμετέχουσες στο μάθημα έχουν επιπλέον τη δυνατότητα συνολικής αξιολόγησής του καθώς και του διδάσκοντα μέσω της συμπλήρωσης της Φόρμας Τελικής Αξιολόγησης Μαθήματος, η οποία διατίθεται για μεταφόρτωση στο τέλος του μαθήματος και η οποία μπορεί να συμπληρωθεί ηλεκτρονικά και να αποσταλεί άμεσα στο διδάσκοντα.

Όλα τα παραπάνω έντυπα είναι ανώνυμα και μπορούν να συμπληρωθούν από όσους και όσες το επιθυμούν και χειρόγραφα και να κατατεθούν στη θυρίδα του διδάσκοντα (αίθ. 216, δίπλα στη Γραμματεία του Τομέα Παιδαγωγικής).

Τέλος συστήνω τη συμπλήρωση του Ερωτηματολογίου Αξιολόγησης Μαθήματος από τους Φοιτητές της Αρχής Διασφάλισης Ποιότητας (Α.ΔΙ.Π). Υπόδειγμα του συγκεκριμένου ερωτηματολογίου είναι διαθέσιμο για μεταφόρτωση εδώ.