Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

  1. Εισαγωγή στο μάθημα. Ανάθεση εργασιών. Εισαγωγικά-προσεγγίσεις εννοιών και της πραγματικότητας του μαθήματος
  2. Ιστορία του μαθήματος των Νέων Ελληνικών. Οι σκοποί του μαθήματος, τα νέα προγράμματα σπουδών. Τα εγχειρίδια της λογοτεχνίας σήμερα.
  3. Λογοτεχνικός κανόνας-«Σχολικός λογοτεχνικός κανόνας». Επιλογή λογοτεχνικών βιβλίων
  4. Η μεταμόρφωση της έννοιας του όρου μέσα στο χρόνο (γραμματεία¹λογοτεχνία). Η ιστορικότητα των ειδών. Ιστορία της λογοτεχνίας
  5. Η αντιπρόταση: Διδασκαλία της λογοτεχνίας σύμφωνα με το πρόγραμμα της Ομάδας Έρευνας για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας: γενικές αρχές και παιδαγωγικές αρχές του προγράμματος. Ενότητες του προγράμματος διδασκαλίας της λογοτεχνίας της Ομάδας Έρευνας για τη διδασκαλία της λογοτεχνίας
  6. Σχεδιασμός ενότητας λογοτεχνίας: σκοποθεσία, επιλογή περιεχομένων, μεθόδευση της διδασκαλίας, αξιολόγηση των μαθητών
  7. Η λογοτεχνία ως θεσμός και ως μέρος της κουλτούρας, λογοτεχνία και ιδεολογία: η λογοτεχνία ως πηγή πολιτικών, θρησκευτικών και πολιτισμικών αξιών. Εθνική διάσταση της λογοτεχνίας
  8. Η έννοια της εγγραμματοσύνης-γραμματισμού. Η γλώσσα της λογοτεχνίας. Γλωσσολογία και λογοτεχνία
  9. Λογοτεχνικό κείμενο: από την παραγωγή στην πρόσληψη
  10. Διδασκαλία ποίησης & πεζογραφίας
  11. Διόρθωση ενοτήτων
  12. Κλείσιμο του μαθήματος. Ανακεφαλαίωση. Προετοιμασία για τις εξετάσεις. Colloquium για την παρουσίαση των εργασιών

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

 Διδάσκουσα: Ελένη Χοντολίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

 Βιογραφικό: http://www.edlit.auth.gr/sites/default/files/scientific_personnel/hodolidou_cv.pdf

Η Ελένη Χοντολίδου σπούδασε Φιλολογία και Παιδαγωγική στη Φιλοσοφική Σχολή του Α.Π.Θ. και στο Institute of Education του Πανεπιστημίου του Λονδίνου. Δρ. της Φιλοσοφικής Σχολής του Α.Π.Θ. και Αναπληρώτρια Καθηγήτρια Σχολικής Παιδαγωγικής και Λογοτεχνικής Εκπαίδευσης στο Τμήμα Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής, όπου διδάσκει από το 1981. Τα μαθήματα, οι δημοσιεύσεις και τα ερευνητικά της ενδιαφέροντα κινούνται στο χώρο της λογοτεχνικής και γλωσσικής εκπαίδευσης, του σχεδιασμού και της αξιολόγησης προγραμμάτων διδασκαλίας, των σπουδών γραμματισμού και των πολιτισμικών σπουδών, με έμφαση σε ζητήματα ταυτότητας, ετερότητας και υποκειμενικότητας.

 

Συνεργάτις ανάπτυξης περιεχομένου: Θεοδώρα Σεϊτανίδου

Βιντεοσκόπηση - Μοντάζ: Μαυρίδης Απόστολος

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

  • Να γνωρίσουν τις παραμέτρους και τις προϋποθέσεις λειτουργίας της λογοτεχνίας στο σχολείο και στην κοινωνία
  • Να αποκτήσουν κριτική γνώση των Προγραμμάτων Σπουδών (ΑΠΣ και ΔΕΠΣ) σε σχέση με τη λογοτεχνία
  • Να αποκτήσουν κριτική γνώση των σχολικών βιβλίων λογοτεχνίας
  • Να γνωρίσουν Προγράμματα και σχολικά βιβλία άλλων χωρών
  • Να γνωρίσουν τις βασικές έρευνες φιλαναγνωσίας (ελληνικές και ξένες)
  • Να γνωρίσουν θεσμούς όπως το ΕΚΕΒΙ και να κατανοήσουν τη σημασία τους για την προώθηση του βιβλίου
  • Να γνωρίσουν τις βασικές βιβλιοθήκες και κάποια βιβλιοπωλεία της πόλης.
  • Να γνωρίσουν τις βασικές διαδυκτιακές πηγές που βοηθούν τη διδασκαλία της λογοτεχνίας
  • Να εξοικειωθούν με τις βασικές έννοιες του μαθήματος

Tι αναμένεται οι εκπαιδευόμενοι να γνωρίζουν, να κατανοούν και να κάνουν μετά την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος

  • Να κινούνται με άνεση στην ελληνική βιβλιογραφία τη σχετική με το θέμα τους
  • Να σχεδιάζουν ένα διδακτικό σενάριο προσανατολισμένο σε ηλικία και βαθμίδα εκπαίδευσης
  • Nα είναι σε θέση να χρησιμοποιούν τις ΤΠΕ για τον σχεδιασμό ενός σεναρίου
  • Να είναι σε θέση να βρουν τις πληροφορίες που τους χρειάζονται σε βιβλιοθήκες ή ψηφιακά

Μέθοδοι αξιολόγησης

Μέθοδοι αξιολόγησης

  • Η ικανότητα πρόσληψης αυτού που διαβάζουν (θεωρητικό ή λογοτεχνικό κείμενο)
  • Η παρουσίαση στην τάξη με χρήση ΤΠΕ
  • Η ικανότητα παρουσίασης του σεναρίου (ομαδική εργασία) στον γραπτό λόγο.   

Μέθοδοι διδασκαλίας

Μέθοδοι διδασκαλίας

Διδασκαλία καθ’ έδρας, παρουσιάσεις φοιτητών και φοιτητριών. Διόρθωση εργασιών στην τάξη. Παρουσίαση εργασιών προφορική στο τέλος.

Ομάδα στόχος

Ομάδα στόχος

Οι φοιτητές της κατεύθυνσης Παιδαγωγικής του Τμήματος Φιλοσοφίας & Παιδαγωγικής.

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

  • Σχολική Παιδαγωγική Ι και ΙΙ
  • ΝΕΦ 201 5 Ιστορία της νεοελληνικής γραμματείας και εισαγωγή στη νεοελληνική φιλολογία
  • ΝΕΦ 203 4 Νεοελληνική ποίηση (1789-1914)
  • ΝΕΦ 204 4 Νεοελληνική πεζογραφία (1789-1914)

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

γενική βιβλιογραφία

Ιστορία της λογοτεχνίας-Ιστορίες της λογοτεχνίας

  • Αποστολίδου, Βενετία (1982). Ο Κωστής Παλαμάς ιστορικός της νεοελληνικής λογοτεχνίας. Αθήνα: Θεμέλιο.
  • Βελουδής, Γιώργος (1992). «Ιστορία και ιστορικότητα της λογοτεχνίας», στο Βελουδής, Γιώργος Ψηφίδες: για μια θεωρία της λογοτεχνίας. Αθήνα: Γνώση.
  • Barthes, Roland (1982). «Ιστορία ή λογοτεχνία;» /μετ. Λίζυ Τσιριμώκου, Πολίτης, 47-48, 106-115.
  • Genette, Gerard (1985). «Λογοτεχνία και ιστορία», Συνέδριο του Σεριζί. Η διδασκαλία της λογοτεχνίας/μετ. Ι. Βασιλαράκης. Αθήνα: Επικαιρότητα, 95-103.
  • Moisan, Clement (1992). H λογοτεχνική ιστορία /μετ. Αριστέα Παρίση. Αθήνα: Καρδαμίτσας.

Λογοτεχνικός κανόνας-«Σχολικός λογοτεχνικός κανόνας»

  • Αποστολίδου, Βενετία (1990). «Αντιστάσεις και μεταμορφώσεις του λογοτεχνικού κανόνα: οι έλληνες μαρξιστές και η ιστορία της λογοτεχνίας», Ιστορικά, 12-13, 179-194.

Διδασκαλία παραμυθιών. Εφαρμογή της μεθόδου του VladimirPropp και της μεθόδου του Greimas

  • Φιλιππίδης, Σ.Ν. (1990). «Οι αφηγηματικές θεωρίες του A.J. Greimas», Σπείρα, 1, 34-45.
  • Μητσού, Μαριλίζα (1987). «Με αφορμή την ‘Μορφολογία του Παραμυθιού’ του Βλαντιμίρ Πρόπ», Πολίτης, 84, 67-77.
  • Ντάτση, Ευαγγελή (1982). «Η συμβολή του Vladimir Propp στη μελέτη της μορφολογίας του παραμυθιού», Πολίτης, 62, 35-44.
  • Propp, Vladimir (1983). «Μορφολογία του Παραμυθιού 1928: σύντομη εισαγωγή», Πολίτης, 63, 79-82.

Η έννοια της εγγραμματοσύνης (literacy): κοινωνικές προεκτάσεις

Η λογοτεχνία ως γλώσσα. Η γλώσσα της λογοτεχνίας

Θεωρίες λογοτεχνίας και προσεγγίσεις διδακτικών κειμένων: η θεωρία της ανάγνωσης

Εθνική διάσταση της λογοτεχνίας

Μέσα Μαζικής Επικοινωνίας

  • Ζήρας, Αλέξης (1985). «Λογοτεχνία και Μαζικά Μέσα: ενημέρωση ή επικοινωνία;», Σύγχρονα Θέματα, 28, 43-45.
  • Μαρτινίδης, Πέτρος (1982). Συνηγορία παραλογοτεχνίας. Αθήνα: Πολύτυπο.
  • Μαρτινίδης, Πέτρος (1990). Κόμικς: τέχνη και τεχνικές της εικονογραφήγησης. Θεσσαλονίκη: ΑΣΕ.

Aξιολόγηση των μαθητών

  • Χοντολίδου, Ελένη (1999). «H αξιολόγηση των μαθητών στο μάθημα της Λογοτεχνίας», στο Αποστολίδου Βενετία & Ελένη Χοντολίδου επιμ. Λογοτεχνία και εκπαίδευση. Αθήνα: τυπωθήτω-Γιώργος Δαρδανός, 379-392. 

Πηγές στο διαδίκτυο