Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

  • Από το Μαζικό Τουρισμό στις Εναλλακτικές και Ειδικές μορφές Τουρισμού
  • Εννοιολογικό περιεχόμενο αγροτικού τουρισμού – αγροτουριστικού προϊόντος – αγροτουριστικής επιχείρησης.
  • Προϋποθέσεις ανάπτυξης αγροτικού τουρισμού
  • Προγράμματα χρηματοδότησης αγροτουριστικών επενδύσεων
  • Επιχειρηματικό Σχέδιο Αγροτουριστικής Επιχείρησης
  • Τουριστική αγορά
  • Κύκλος ζωής Αγροτουριστικού Προϊόντος και Προορισμού
  • Η ανάπτυξη του αγροτικού τουρισμού στην Ελλάδα και τον κόσμο

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Διδάσκουσες: Όλγα Ιακωβίδου, Καθηγήτρια, Ελένη Δημητριάδου, ΕΕΔΙΠ ΙΙ. - υπευθ. Εργαστηρίων 

 

Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Μαρία Αλεμπάκη

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

 

Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να απαντήσουν στα εξής ερωτήματα:

  1. Σε τι διαφέρει ο μαζικός από τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού;
  2. Ποια είναι η ιδιαίτερη φιλοσοφία και ποια τα χαρακτηριστικά της αγοράς του Αγροτικού Τουρισμού;
  3. Τι περιλαμβάνει το αγροτουριστικό προϊόν και ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του Αγροτικού Τουρισμού σε μια περιοχή;
  4. Πώς μπορούν να σχεδιάσουν πρακτικά ένα επιχειρησιακό σχέδιο αγροτουριστικής επιχείρησης;

Μέθοδοι διδασκαλίας

Μέθοδοι διδασκαλίας

 

Διαλέξεις, εργαστηριακές ασκήσεις, ασκήσεις πεδίου, μελέτη και ανάλυση της βιβλιογραφίας, εκπαιδευτικές επισκέψεις, εκπόνηση μελέτης, συγγραφή εργασιών.

 

Ειδικότερα:

 

Τα μαθήματα ολοκληρώνονται σε δεκατρείς (13) εβδομάδες. Οι παραδόσεις περιλαμβάνουν δύο μέρη.

Α΄ Μέρος: Ανάπτυξη του θεωρητικού περιεχόμενου του μαθήματος

Β’ Μέρος: Εμπέδωση των θεωρητικών εννοιών με τη βοήθεια ασκήσεων, πρακτικών-εφαρμογών (παρουσιάσεις επιχειρηματιών αγροτουριστικών ξενώνων, επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται σε επιχειρήσεις με  δραστηριότητες αναψυχής, εκπροσώπων συνεταιρισμών, εταιριών χρηματοδότησης & μελετών). Επίσης, στο πλαίσιο του δεύτερου μέρους δίνονται κατευθύνσεις για την εκπόνηση των εργασιών του μαθήματος. Ειδικότερα τα εργαστήρια θα περιλαμβάνουν:

 

  • Προβολή video με θέματα σχετικά του αγροτικού τουρισμού
  • Άσκηση εμπέδωσης  των εννοιών  Μαζικός-Εναλλακτικός Τουρισμός με παρουσίαση σχετικών παραδειγμάτων
  • Άσκηση εμπέδωσης των εννοιών Αγροτικός Τουρισμός, Αγροτουρισμός, Αγροτουριστικό προϊόν, Αγροτουριστική Επιχείρηση, με παρουσίαση σχετικών παραδειγμάτων
  • Φιλοξενία επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στον τομέα του Αγροτικού Τουρισμού και συγκεκριμένα στο χώρο της φιλοξενίας
  • Κατευθύνσεις για την εκπόνηση των εργασιών του μαθήματος
  • Εφαρμογή στη θεματική ενότητα Προγράμματα Χρηματοδότησης
  • Σύνταξη & Παρουσίαση Επιχειρηματικού Σχεδίου Αγροτουριστικής Επιχείρησης
  • Εφαρμογή στη θεματική ενότητα Κύκλος ζωής Αγροτουριστικού Προορισμού & Aγροτουριστικού Προϊόντος
  • Φιλοξενία τουριστικού πράκτορα
  • Φιλοξενία επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στον τομέα του Αγροτικού Τουρισμού και συγκεκριμένα στο χώρο των δραστηριοτήτων αναψυχής
  • Ανάλυση του Νόμου για τον αγροτουρισμό
  • Παραδείγματα αγροτικού τουρισμού

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

  1. Rural Tourism Development – Localism and Cultural Change, E. Wanda George, Heather Mair, Donald G. Reid, Channel View Publications, UK/Bristol. 276 σελίδες, ISBN: 978-1-84541-099-5.
  2. Rural Tourism and Recreation: Principles to Practice. Lesley Roberts, Derek Hall, CABI Pub., 231 σελίδες, ISBN: 0851995403, 9780851995403

Επιπρόσθετες πηγές για μελέτη:

  1. Alebaki M., Iakovidou O. (2009). “Νetworking in wine tourism: the case of ‘wine roads of northern Greece” Abstracts of the’ XXIII European Society Congress for Rural Sociology, Vaasa, Finland 17-21/8/2009.
  2. Alebaki, M. & Iakovidou, O. (2010). Initiatives towards wine tourism development in Greece. Enometrica, 3(2): 15-25.
  3. Alebaki, M. & Iakovidou, O. (2011). Market segmentation in wine tourism: a comparison of approaches. TOURISMOS: An International Multidisciplinary Journal of Tourism. 6(1): 123-140.
  4. Αλεμπάκη, M. & Ιακωβίδου, Ό. (2012). Ανοιχτές Πόρτες: Διερευνώντας τα κίνητρα των συμμετεχόντων σε εκδηλώσεις με επίκεντρο τον οίνο. Στο: Μπεόπουλος, Ν. & Κουτσούρης, Α. (Εκδ.), Αειφορία στη γεωργία και στην παραγωγή τροφίμων: Προσαρμογή απέναντι στο μεταβαλλόμενο φυσικό, κοινωνικό, οικονομικό και θεσμικό περιβάλλον. Πρακτικά 11ου Πανελληνίου Συνεδρίου Αγροτικής Οικονομίας. Γράφημα, Αθήνα (σελ. 678-692).
  5. Alebaki, M. and Iakovidou, Ο. (2014). Wine tourism motivation: an amalgam of pull and push factors? In: Deriou, R. & Fadda, A. (Eds), Contesti mediterranei in transizione. Proceedings of the VII Mediterranean Meeting on Sociology of Tourism. Franco Angeli, Milan, Italy (pp. 63-84).
  6. Αλεμπάκη, M. & Ιακωβίδου, Ό. (2014). Οινικός Τουρισμός: Διερεύνηση των διαστάσεων της  οινοτουριστικής  εμπειρίας από την οπτική γωνία των επισκεπτών. Στο: Κουτσουράδης, Α. (Εκδ.), Σύγχρονα νομικά και αναπτυξιακά προβλήματα του ελληνικού τουρισμού. Πρακτικά 3ου Συνεδρίου Δικαίου του Τουρισμού. Ένωση Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Θεσσαλονίκη (σελ 33-44).
  7. Βαρβαρέσος Στ. (2000), Τουρισμός Οικονομικές Προσεγγίσεις. Προπομπός: Αθήνα.
  8.  Cawley, M., & Gillmor, D. A. (2008). Integrated rural tourism: Concepts and practice. Annals of Tourism Research, 35(2), 316-337.
  9. Flanigan, S., Blackstock, K.,  Hunter, C. (2014). Agritourism from the perspective of providers and visitors: a typology-based study. Tourism Management 40 (1): 394-405
  10. Ηγουμενάκης, Ν. Γ., Τουριστική Πολιτική. Interbooks: Αθήνα.
  11. Ιακωβίδου Ο.,(2006). Εμπειρίες από την ανάπτυξη του Αγροτικού Τουρισμού στην Ελλάδα. Εισήγηση στο 1ο συνέδριο τουριστικής ανάπτυξης, Αθήνα 23-24/3/2006
  12. Ιακωβίδου Ο.,(2011) « Ο οίνος ευφραίνει καρδία και οι δρόμοι του κρασιού ενισχύουν την τουριστική ανάπτυξη». Εισήγηση στο συνέδριο «Άυλη πολιτιστική κληρονομιά της UNESCO «Μεσογειακή Δίαιτα». Οργάνωση:UNESCO, Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, Δήμος Πύλου-Νέστωρος, Κορώνη 8/6/2011.
  13. Ιακωβίδου Ο., (2011) « Όταν το τυρί GOUDA αντικατασταθεί από τη φέτα της περιοχής, τα τοπικά προϊόντα θα βρουν τη θέση τους στον αγροτικό τουρισμό», Εισήγηση στην ημερίδα του Συνδέσμου Ενώσεων Αγροτουρισμού Ελλάδας. Κερκίνη 8/6/2011.
  14. Ιακωβίδου Ο. «Η εμπειρία στον αγροτουρισμό: Παράγοντες που διαμορφώνουν τη Ζήτηση». 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συνδέσμου Ενώσεων αγροτουρισμού Ελλάδος. Χανιά 3-5/4/2012.
  15. Ιακωβίδου Ο. (2000). «Αγροτουρισμός. Το μικρό, όμορφο και θηλυκό πρόσωπο στον τουρισμό». Στο: Τουριστική ανάπτυξη- Πολυεπιστημονικές προσεγγίσεις, Επιμέλεια: Π. Τσάρτας, ΕΞΑΝΤΑΣ, 2000.
  16. Ιακωβίδου Ο. (2004). «Ο Αγροτουρισμός δεν είναι μόνο ενοικιαζόμενα δωμάτια». ΓΕΩΠΟΝΙΚΑ, τ.411, Μάιος-Ιούνιος 2004.
  17. Ιακωβίδου Ο. (2013) Οι αντιφάσεις της ανάπτυξης του αγροτουρισμού στην Ελλάδα. Συνέδριο με θέμα ¨Αγροτουρισμός και Ανάπτυξη Δικτύων. Perrotis College, Θεσσαλονίκη 13/6/2013.
  18. Iakovidou O., Alempaki, M. (2013). Travelling Along the Wine Roads of Northern Greece. International conference on « faces of time - cultural routes crossroads. The convergence of cultural routes and the impact on heritage, planning and sustainability». European Heritage days, City of Thessaloniki, Thessaloniki, 27-29/9/2913.
  19. Ιακωβίδου, Ο., Δημητριάδου, Ε., Παλάτου, Χ., Παρτεμιάν Σ. (2013). Μία έρευνα αγοράς για τον αγροτικό τουρισμό σε περίοδο κρίσης. Δε φτάνει μόνο η φιλοξενία. 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συνδέσμου Ενώσεων αγροτουρισμού Ελλάδος. Βεργίνα 9-10/12/2013.Οξούζη Ε., Ιακωβίδου Ο. (2004). «Στάσεις και επιθυμίες των Γερμανών τουριστών, κατοίκων του Μονάχου, για αγροτουρισμό στην Ελλάδα». Πρακτικά 8ου Πανελλήνιου Συνέδριου Αγροτικής Οικονομίας. Θεσσαλονίκη, 25-27/11/2004.
  20. Κοκκώσης, Χ., Τσάρτας, Π και Γκρίμπα, Ε. (2011). Ειδικές και Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού. Ζήτηση και Προσφορά Νέων Προϊόντων Τουρισμού, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική. (343 σελ).
  21. Παρταλίδου Μ., Ιακωβίδου Ο. (2007). Αγροτουριστικοί προορισμοί στην Ελλάδα. Πρότυπα ποιότητας. Νέες τάσεις πέρα από τις ακτές και το μαζικό τουρισμό». Πρακτικά 5th Mediterranean conference ''Medirerranean Tourism Beyond the Coastline: New Trends in Tourism and the Social Organisation of Space''. Εκδόσεις ΖΗΤΗ, Θεσσαλονίκη.
  22. Partalidou M., Iakovidou O. (2008). «Crafting a policy framework of indicators and quality standards for rural tourism management”. International Journal of Tourism Policy. V 1. 2008 pp.353-367.
  23. Pesonen J., Komppula R., Kronenberg C., Peters M., (2011). Understanding the relationship between push and pull motivations in rural tourism, Tourism Review, Vol. 66 Issue: 3, pp. 32 – 49.
  24. Sanagustin F., Mosene Fierro., A., Gomez y Patino, M. (2011), Rural tourism: A sustainable alternative, Applied Energy,  88 (1): 551 – 557.
  25. Sharpley, R. & Jepson, D. (2011). Rural tourism: A spiritual experience? Annals of Tourism Research, 38 (1): 52–71.
  26. Symeonidou P., Iakovidou O., Lamprouli I., Partalidou M. (2009) «Rural tourism entrepreneurs: Who are they?». Proceedings of the 15o International Symposium on Society and resource Management, Vienna, 5-8/7/2009.