Αγροτικός Τουρισμός
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος
- Από το Μαζικό Τουρισμό στις Εναλλακτικές και Ειδικές μορφές Τουρισμού
- Εννοιολογικό περιεχόμενο αγροτικού τουρισμού – αγροτουριστικού προϊόντος – αγροτουριστικής επιχείρησης.
- Προϋποθέσεις ανάπτυξης αγροτικού τουρισμού
- Προγράμματα χρηματοδότησης αγροτουριστικών επενδύσεων
- Επιχειρηματικό Σχέδιο Αγροτουριστικής Επιχείρησης
- Τουριστική αγορά
- Κύκλος ζωής Αγροτουριστικού Προϊόντος και Προορισμού
- Η ανάπτυξη του αγροτικού τουρισμού στην Ελλάδα και τον κόσμο
Διδάσκοντες
Διδάσκουσες: Όλγα Ιακωβίδου, Καθηγήτρια, Ελένη Δημητριάδου, ΕΕΔΙΠ ΙΙ. - υπευθ. Εργαστηρίων
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Μαρία Αλεμπάκη
Μαθησιακοί στόχοι
Με την επιτυχή ολοκλήρωση του μαθήματος, οι φοιτητές/τριες θα είναι σε θέση να απαντήσουν στα εξής ερωτήματα:
- Σε τι διαφέρει ο μαζικός από τις εναλλακτικές μορφές τουρισμού;
- Ποια είναι η ιδιαίτερη φιλοσοφία και ποια τα χαρακτηριστικά της αγοράς του Αγροτικού Τουρισμού;
- Τι περιλαμβάνει το αγροτουριστικό προϊόν και ποιες είναι οι προϋποθέσεις για την ανάπτυξη του Αγροτικού Τουρισμού σε μια περιοχή;
- Πώς μπορούν να σχεδιάσουν πρακτικά ένα επιχειρησιακό σχέδιο αγροτουριστικής επιχείρησης;
Μέθοδοι διδασκαλίας
Διαλέξεις, εργαστηριακές ασκήσεις, ασκήσεις πεδίου, μελέτη και ανάλυση της βιβλιογραφίας, εκπαιδευτικές επισκέψεις, εκπόνηση μελέτης, συγγραφή εργασιών.
Ειδικότερα:
Τα μαθήματα ολοκληρώνονται σε δεκατρείς (13) εβδομάδες. Οι παραδόσεις περιλαμβάνουν δύο μέρη.
Α΄ Μέρος: Ανάπτυξη του θεωρητικού περιεχόμενου του μαθήματος
Β’ Μέρος: Εμπέδωση των θεωρητικών εννοιών με τη βοήθεια ασκήσεων, πρακτικών-εφαρμογών (παρουσιάσεις επιχειρηματιών αγροτουριστικών ξενώνων, επιχειρηματιών που δραστηριοποιούνται σε επιχειρήσεις με δραστηριότητες αναψυχής, εκπροσώπων συνεταιρισμών, εταιριών χρηματοδότησης & μελετών). Επίσης, στο πλαίσιο του δεύτερου μέρους δίνονται κατευθύνσεις για την εκπόνηση των εργασιών του μαθήματος. Ειδικότερα τα εργαστήρια θα περιλαμβάνουν:
- Προβολή video με θέματα σχετικά του αγροτικού τουρισμού
- Άσκηση εμπέδωσης των εννοιών Μαζικός-Εναλλακτικός Τουρισμός με παρουσίαση σχετικών παραδειγμάτων
- Άσκηση εμπέδωσης των εννοιών Αγροτικός Τουρισμός, Αγροτουρισμός, Αγροτουριστικό προϊόν, Αγροτουριστική Επιχείρηση, με παρουσίαση σχετικών παραδειγμάτων
- Φιλοξενία επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στον τομέα του Αγροτικού Τουρισμού και συγκεκριμένα στο χώρο της φιλοξενίας
- Κατευθύνσεις για την εκπόνηση των εργασιών του μαθήματος
- Εφαρμογή στη θεματική ενότητα Προγράμματα Χρηματοδότησης
- Σύνταξη & Παρουσίαση Επιχειρηματικού Σχεδίου Αγροτουριστικής Επιχείρησης
- Εφαρμογή στη θεματική ενότητα Κύκλος ζωής Αγροτουριστικού Προορισμού & Aγροτουριστικού Προϊόντος
- Φιλοξενία τουριστικού πράκτορα
- Φιλοξενία επιχειρηματία που δραστηριοποιείται στον τομέα του Αγροτικού Τουρισμού και συγκεκριμένα στο χώρο των δραστηριοτήτων αναψυχής
- Ανάλυση του Νόμου για τον αγροτουρισμό
- Παραδείγματα αγροτικού τουρισμού
Προαπαιτούμενα
Δεν υπάρχουν προαπαιτούμενα
Βιβλιογραφία
- Rural Tourism Development – Localism and Cultural Change, E. Wanda George, Heather Mair, Donald G. Reid, Channel View Publications, UK/Bristol. 276 σελίδες, ISBN: 978-1-84541-099-5.
- Rural Tourism and Recreation: Principles to Practice. Lesley Roberts, Derek Hall, CABI Pub., 231 σελίδες, ISBN: 0851995403, 9780851995403
Επιπρόσθετες πηγές για μελέτη:
- Alebaki M., Iakovidou O. (2009). “Νetworking in wine tourism: the case of ‘wine roads of northern Greece” Abstracts of the’ XXIII European Society Congress for Rural Sociology, Vaasa, Finland 17-21/8/2009.
- Alebaki, M. & Iakovidou, O. (2010). Initiatives towards wine tourism development in Greece. Enometrica, 3(2): 15-25.
- Alebaki, M. & Iakovidou, O. (2011). Market segmentation in wine tourism: a comparison of approaches. TOURISMOS: An International Multidisciplinary Journal of Tourism. 6(1): 123-140.
- Αλεμπάκη, M. & Ιακωβίδου, Ό. (2012). Ανοιχτές Πόρτες: Διερευνώντας τα κίνητρα των συμμετεχόντων σε εκδηλώσεις με επίκεντρο τον οίνο. Στο: Μπεόπουλος, Ν. & Κουτσούρης, Α. (Εκδ.), Αειφορία στη γεωργία και στην παραγωγή τροφίμων: Προσαρμογή απέναντι στο μεταβαλλόμενο φυσικό, κοινωνικό, οικονομικό και θεσμικό περιβάλλον. Πρακτικά 11ου Πανελληνίου Συνεδρίου Αγροτικής Οικονομίας. Γράφημα, Αθήνα (σελ. 678-692).
- Alebaki, M. and Iakovidou, Ο. (2014). Wine tourism motivation: an amalgam of pull and push factors? In: Deriou, R. & Fadda, A. (Eds), Contesti mediterranei in transizione. Proceedings of the VII Mediterranean Meeting on Sociology of Tourism. Franco Angeli, Milan, Italy (pp. 63-84).
- Αλεμπάκη, M. & Ιακωβίδου, Ό. (2014). Οινικός Τουρισμός: Διερεύνηση των διαστάσεων της οινοτουριστικής εμπειρίας από την οπτική γωνία των επισκεπτών. Στο: Κουτσουράδης, Α. (Εκδ.), Σύγχρονα νομικά και αναπτυξιακά προβλήματα του ελληνικού τουρισμού. Πρακτικά 3ου Συνεδρίου Δικαίου του Τουρισμού. Ένωση Ξενοδόχων Χαλκιδικής, Θεσσαλονίκη (σελ 33-44).
- Βαρβαρέσος Στ. (2000), Τουρισμός Οικονομικές Προσεγγίσεις. Προπομπός: Αθήνα.
- Cawley, M., & Gillmor, D. A. (2008). Integrated rural tourism: Concepts and practice. Annals of Tourism Research, 35(2), 316-337.
- Flanigan, S., Blackstock, K., Hunter, C. (2014). Agritourism from the perspective of providers and visitors: a typology-based study. Tourism Management 40 (1): 394-405
- Ηγουμενάκης, Ν. Γ., Τουριστική Πολιτική. Interbooks: Αθήνα.
- Ιακωβίδου Ο.,(2006). Εμπειρίες από την ανάπτυξη του Αγροτικού Τουρισμού στην Ελλάδα. Εισήγηση στο 1ο συνέδριο τουριστικής ανάπτυξης, Αθήνα 23-24/3/2006
- Ιακωβίδου Ο.,(2011) « Ο οίνος ευφραίνει καρδία και οι δρόμοι του κρασιού ενισχύουν την τουριστική ανάπτυξη». Εισήγηση στο συνέδριο «Άυλη πολιτιστική κληρονομιά της UNESCO «Μεσογειακή Δίαιτα». Οργάνωση:UNESCO, Υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων, υπουργείο Πολιτισμού και Τουρισμού, Δήμος Πύλου-Νέστωρος, Κορώνη 8/6/2011.
- Ιακωβίδου Ο., (2011) « Όταν το τυρί GOUDA αντικατασταθεί από τη φέτα της περιοχής, τα τοπικά προϊόντα θα βρουν τη θέση τους στον αγροτικό τουρισμό», Εισήγηση στην ημερίδα του Συνδέσμου Ενώσεων Αγροτουρισμού Ελλάδας. Κερκίνη 8/6/2011.
- Ιακωβίδου Ο. «Η εμπειρία στον αγροτουρισμό: Παράγοντες που διαμορφώνουν τη Ζήτηση». 1ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συνδέσμου Ενώσεων αγροτουρισμού Ελλάδος. Χανιά 3-5/4/2012.
- Ιακωβίδου Ο. (2000). «Αγροτουρισμός. Το μικρό, όμορφο και θηλυκό πρόσωπο στον τουρισμό». Στο: Τουριστική ανάπτυξη- Πολυεπιστημονικές προσεγγίσεις, Επιμέλεια: Π. Τσάρτας, ΕΞΑΝΤΑΣ, 2000.
- Ιακωβίδου Ο. (2004). «Ο Αγροτουρισμός δεν είναι μόνο ενοικιαζόμενα δωμάτια». ΓΕΩΠΟΝΙΚΑ, τ.411, Μάιος-Ιούνιος 2004.
- Ιακωβίδου Ο. (2013) Οι αντιφάσεις της ανάπτυξης του αγροτουρισμού στην Ελλάδα. Συνέδριο με θέμα ¨Αγροτουρισμός και Ανάπτυξη Δικτύων. Perrotis College, Θεσσαλονίκη 13/6/2013.
- Iakovidou O., Alempaki, M. (2013). Travelling Along the Wine Roads of Northern Greece. International conference on « faces of time - cultural routes crossroads. The convergence of cultural routes and the impact on heritage, planning and sustainability». European Heritage days, City of Thessaloniki, Thessaloniki, 27-29/9/2913.
- Ιακωβίδου, Ο., Δημητριάδου, Ε., Παλάτου, Χ., Παρτεμιάν Σ. (2013). Μία έρευνα αγοράς για τον αγροτικό τουρισμό σε περίοδο κρίσης. Δε φτάνει μόνο η φιλοξενία. 2ο Πανελλήνιο Συνέδριο Συνδέσμου Ενώσεων αγροτουρισμού Ελλάδος. Βεργίνα 9-10/12/2013.Οξούζη Ε., Ιακωβίδου Ο. (2004). «Στάσεις και επιθυμίες των Γερμανών τουριστών, κατοίκων του Μονάχου, για αγροτουρισμό στην Ελλάδα». Πρακτικά 8ου Πανελλήνιου Συνέδριου Αγροτικής Οικονομίας. Θεσσαλονίκη, 25-27/11/2004.
- Κοκκώσης, Χ., Τσάρτας, Π και Γκρίμπα, Ε. (2011). Ειδικές και Εναλλακτικές Μορφές Τουρισμού. Ζήτηση και Προσφορά Νέων Προϊόντων Τουρισμού, Αθήνα: Εκδόσεις Κριτική. (343 σελ).
- Παρταλίδου Μ., Ιακωβίδου Ο. (2007). Αγροτουριστικοί προορισμοί στην Ελλάδα. Πρότυπα ποιότητας. Νέες τάσεις πέρα από τις ακτές και το μαζικό τουρισμό». Πρακτικά 5th Mediterranean conference ''Medirerranean Tourism Beyond the Coastline: New Trends in Tourism and the Social Organisation of Space''. Εκδόσεις ΖΗΤΗ, Θεσσαλονίκη.
- Partalidou M., Iakovidou O. (2008). «Crafting a policy framework of indicators and quality standards for rural tourism management”. International Journal of Tourism Policy. V 1. 2008 pp.353-367.
- Pesonen J., Komppula R., Kronenberg C., Peters M., (2011). Understanding the relationship between push and pull motivations in rural tourism, Tourism Review, Vol. 66 Issue: 3, pp. 32 – 49.
- Sanagustin F., Mosene Fierro., A., Gomez y Patino, M. (2011), Rural tourism: A sustainable alternative, Applied Energy, 88 (1): 551 – 557.
- Sharpley, R. & Jepson, D. (2011). Rural tourism: A spiritual experience? Annals of Tourism Research, 38 (1): 52–71.
- Symeonidou P., Iakovidou O., Lamprouli I., Partalidou M. (2009) «Rural tourism entrepreneurs: Who are they?». Proceedings of the 15o International Symposium on Society and resource Management, Vienna, 5-8/7/2009.