Περιεχόμενο μαθήματος
- Εισαγωγή στη θεματική-εννοιολογική προσέγγιση.
- Η εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας και οι μεταβολές της.
- Ο θεσμός του σχολείου στη σύγχρονη κοινωνία.
- Θεωρίες-μοντέλα κοινωνικοποίησης.
- Ομάδες και φορείς κοινωνικοποίησης.
- Η κοινωνική αναγνώριση της παιδικής ηλικίας.
- Κοινωνική ανισότητα-οικογένεια και υπόβαθρο-ανισότητες στην εκπαίδευση. Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση - γλωσσικοί κώδικες.
- Πολιτική της εκπαίδευσης.
- Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη - κοινωνική κινητικότητα.
- Μετανάστευση και διαπολιτισμική εκπαίδευση.
- Μοντέλα εκπαίδευσης μειονοτήτων.
- Ελληνική πραγματικότητα και διεθνής εικόνα.
- Γενικές διαπιστώσεις-προετοιμασία για τις εξετάσεις.
Διδάσκοντες
Διδάσκοντες: Αναστασία Κεσίδου, Επίκουρη Καθηγήτρια, Κωνσταντίνος Μπίκος, Καθηγητής και Ελένη Χοντολίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Αντώνης Χατζηχρήστος
Μαθησιακοί στόχοι
- Η εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας και οι μεταβολές της
- Ο θεσμός του σχολείου στη σύγχρονη κοινωνία
- Θεωρίες-μοντέλα κοινωνικοποίησης
- Ομάδες και φορείς κοινωνικοποίησης
- Η κοινωνική αναγνώριση της παιδικής ηλικίας
- Κοινωνική ανισότητα-Οικογένεια και υπόβαθρο-Ανισότητες στην εκπαίδευση. Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση-Γλωσσικοί κώδικες
- Πολιτική της εκπαίδευσης
- Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη-Κοινωνική κινητικότητα
- Μετανάστευση και διαπολιτισμική εκπαίδευση
- Μοντέλα εκπαίδευσης μειονοτήτων
- Ελληνική πραγματικότητα και διεθνής εικόνα
Προαπαιτούμενα
Λόγω του εισαγωγικού χαρακτήρα του μαθήματος στα προαναφερθέντα επιστημονικά πεδία, δεν προϋποτίθενται συγκεκριμένες επιστημονικές γνώσεις.
Βιβλιογραφία
Σουζάνα-Μαρία Νικολάου (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία
Banks, Olive (2007). H Kοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Τάσος Δαρβέρης. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Blackledge, David & Barry Hunt (1994[1985]). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.
Κελπανίδης, Μιχάλης (2012). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες και πραγματικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κεσίδου, Αναστασία (2008). «Διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια εισαγωγή». Στο: Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (Γυμνάσιο) (επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης-Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία, 21-36.
Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Νικολάου, Γιώργος (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα: Πεδίο.
Νικολάου, Σουζάνα-Μαρία (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Νόβα-Καλτσούνη, Χριστίνα (2010). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Φραγκουδάκη, Άννα (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Αθήνα: Παπαζήσης.
Χένεκα, Χανς Πέτερ (1989). Βασική κατεύθυνση Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης/μτφρ. Γ. Σ. Κακαλέτρης. Αθήνα: Καστανιώτης.
Για το μάθημα έχει γίνει το ιστολόγιο: http://sociologyofeducation2013-14.blogspot.gr/p/blog-page.html
Μπορείτε να κοιτάξετε και το ιστολόγιο της προηγούμενης χρονιάς:
http://koinoniologiaauth.blogspot.gr/
Ηλεκτρονικές Πηγές στη Βιβλιοθήκη του Α.Π.Θ. σχετικές με το μάθημα, όπου υπάρχει και πληρέστατη ηλεκτρονική αρθρογραφία και βιβλιογραφία:
ERIC - Education Resources Information Center
ProQuest Education Journals (ProQuest Central)
The British Education Internet Resource Catalogue
Δελτίο Εκπαιδευτικής Αρθρογραφίας - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Ηλεκτρονικά Περιοδικά με περιεχόμενο επιστημονικό ή σχετικό με εκπαιδευτικά ζητήματα.