Ομάδα στόχος

Ομάδα στόχος

Οι φοιτητές του Τμήματος Γεωλογίας.

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Διδάσκων:

Δημήτριος Κωστόπουλος, Αναπληρωτής Καθηγητής

Βιογραφικό:

https://qa.auth.gr/el/cv/dkostop

 

Ομάδα Ανάπτυξης Περιεχομένου:

Άννα Μπίσμπα

Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

  • Ιστορία της Παλαιοντολογίας Σπονδυλωτών.
  • Απολίθωμα-Απολίθωση και Ταφονομία.
  • Δημιουργία και είδη απολιθωματοφόρων κοιτασμάτων σπονδυλωτών- Ανασκαφές-Συντήρηση.
  • Βασικές αρχές της θεωρίας της εξέλιξης.
  • Η έννοια του είδους και το παλαιοντολογικό είδος.
  • Λινναία και Φυλογενετική Συστηματική.
  • Οι Μαζικές Εξαφανίσεις και η σημασία τους.
  • Γεωλογικός Χρόνος- Δημιουργία της Γης και της Ζωής.
  • Η Έκρηξη του καμβρίου και οι πρώτοι σπονδυλωτοί οργανισμοί.
  • Η Γη στον Παλαιοζωϊκό αιώνα-Αγναθοι και Γναθόστομοι Ιχθύες.
  • Από τους Οστεολεπίμορφους Ιχθύες στα Τετράποδα.
  • Το τέλος του Παλαιοζωϊκού, Βατραχόμορφα και Ερπετόμορφα.
  • Οι πρώτοι Αμνιώτες. Ανάψιδα και Διάψιδα Ερπετά.
  • Η Γη στο Μεσοζωϊκό αιώνα.
  • Από τους Δεινοσαύρους στα Πτηνά και η κατάκτηση του αέρα.
  • Το Τέλος του Μεσοζωϊκού.
  • Από τα Συνάψιδα στα Θηλαστικά και ο Καινοζωϊκός αιώνας.
  • Η διάρρηξη της Παγγαίας και η γεωγραφική κατανομή των θηλαστικών.
  • Τα θηλαστικά του Παλαιοκαίνου.
  • Αφροθήρια και Λαυρασιθήρια.
  • Η προέλευση των πρωτευόντων και τα Μειοκαινικά πρωτεύοντα.
  • Από το Σαχελάνθρωπο στο σοφό άνθρωπο.
  • Τα ελληνικά πρωτεύοντα.
  • Το ελληνικό αρχείο απολιθωμάτων σπονδυλωτών οργανισμών και η σημασία του στη γεωλογία, βιολογία, παλαιογεωγραφία και παλαιοπεριβάλλον.

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

  1. Ο φοιτητής να αναγνωρίζει τις βασικές αρχές και νόμους που διέπουν την εξέλιξη των σπονδυλωτών οργανισμών, να συγκρίνει, εξηγεί και διακρίνει τους σταθμούς αυτής της εξέλιξης και να συνδέσει την εξέλιξη των σπονδυλωτών οργανισμών με τις βασικές γεωλογικές-γεωμορφολογικές και κλιματολογικές αλλαγές στην ιστορία του πλανήτη.
  2. Παράλληλα ο φοιτητής να αποκτήσει δεξιότητες στην ταξινόμηση, χρήση, αξιοποίηση και σύνθεση των παλαιοντολογικών δεδομένων στην επίλυση γεωλογικών και εξελικτικών προβλημάτων είτε ατομικά είτε ομαδικά, και να οργανώσει και παρουσιάσει τα αποτελέσματά του.
  3. Ο φοιτητής να αποδεχθεί και να υποστηρίζει τη θεωρία της εξέλιξης τεκμηριώνοντάς τη με παραδείγματα από την παλαιοντολογία σπονδυλωτών.

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

  1. Benton - Vertebrate Paleontology, 2000 (βιβλιοθήκη Τμ. Γεωλογίας QE841.B44 1997 c.1)
  2. Cowen - History of Life, 2005 (βιβλιοθήκη Τμ. Γεωλογίας QE711.2.C68 2005 c1)
  3. Meyer & R. Zardoya, 2003, Recent advances in the (Molecular) phylogeny of vertebrates. Annual review of Ecology, Evolution & Systematics, 34: 311-338.
  4. Γ. Κουφός - Παλαιοντολογία Σπονδυλωτών, 2004, Εκδ. Ζήτη
  5. Δ. Κωστόπουλος & Γ. Κουφός – Η εξέλιξη του Εμβιου Κόσμου: Χορδωτά / Παλαιοντολογία Σπονδυλωτών, 2015, ΣΕΑΒ

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

  • GGG 320Υ ΠΑΛΑΙΟΝΤΟΛΟΓΙΑ ΑΣΠΟΝΔΥΛΩΝ
  • GGN 216Ε ΒΙΟΛΟΓΙΑ

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

  1. Dawkins: Το μεγαλύτερο Θέαμα στη Γη, 2009 ( εκδόσεις ΑΒΓΟ)
  2. Shubin: Το ψάρι μέσα μας, 2008 (εκδόσεις ΚΑΤΟΠΤΡΟ)
  3. C. Stringer & P. Andrews: homo η καταγωγή και η εξέλιξη του ανθρώπου, 2006 (εκδόσεις POLARIS)