Ρεαλισμός και Αγγλικό Μυθιστόρημα του 19ου αι
Κίτση-Μυτάκου Αικατερίνη
Το μάθημα αυτό εξετάζει τρία μυθιστορήματα γνωστών Άγγλων συγγραφέων του 19ου αιώνα, Pride and Prejudice, Hard Times και The Mill on the Floss, με σκοπό να ερευνήσει την πολυπλοκότητα και ελαστικότητα της έννοιας του όρου «ρεαλισμού». Αν και η ρεαλιστική μυθιστοριογραφία είναι αναμφισβήτητα δεσμευμένη σε μια ιστορική πραγματικότητα, ως μορφή αναπαράστασης ο ρεαλισμός δεν μπορεί ποτέ να ταυτιστεί με την πραγματικότητα που αναπαριστά, καθώς τα εργαλεία του, η γλώσσα, οι λέξεις δηλαδή, δεν μπορούν ποτέ να λειτουργήσουν ως τέλειος καθρέφτης. Η σοβαρή ενασχόληση με καθημερινούς ανθρώπους και τις εμπειρίες τους, η γραμμική πλοκή, ο παντογνώστης αφηγητής, οι σφαιρικοί χαρακτήρες, είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που συνήθως προσδίδουμε στη ρεαλιστική γραφή. Όπως θα δούμε όμως, ο βρετανικός ρεαλισμός του 19ου αιώνα παρεκκλίνει από το παραπάνω μοντέλο, καθώς οι βρετανοί ρεαλιστές πειραματίζονται πάνω στις αφηγητικές τεχνικές και ως αποτέλεσμα θέτουν υπό αμφισβήτηση τη δυνατότητα μιας αντικειμενικής αναπαράστασης ή ακόμη και την ίδια τη φύση της πραγματικότητας. Η χρήση του «ελεύθερου πλάγιου λόγου» στην Austen, για παράδειγμα, η κυκλικότητα του χρόνου στην Eliot, ή η ταυτόχρονη χρήση διαφόρων λογοτεχνικών ειδών στον Dickens αφενός προαναγγέλλουν μοντερνιστικές τεχνικές και αφετέρου περιπλέκουν την ίδια την ιστορική στιγμή την οποία αναπαριστούν.
Through a close reading of three nineteenth-century English novels, Pride and Prejudice, Hard Times and The Mill on the Floss, this course will explore the complexity, slipperiness, and elasticity of the term ‘realism’. Although realist fiction is undoubtedly committed to a historical particularity, as a form of mimesis realism can never be identical with that which it represents, since its tools, i.e., language/words, can never function as flawless, objective mirrors. The serious artistic treatment of ordinary people and their experience, linear plots, omniscient narrators, round characters are of course elements associated with a realistic mode of representation. Yet, the British nineteenth-century realist project is not explicit, this course aims to show, and British realist writers seem to exploit narrative techniques in ways that acknowledge the impossibility of a hundred percent objective representation or even question the nature of reality. The use of Free Indirect Speech in Austen, for example, the circularity of time in Eliot, or the mixing of literary genres in Dickens, both anticipate modernist writing and complicate the historical moment they represent.
Keywords: novel, realism, regency, nineteenth-century England, industrialization, mimesis, narrative tecnhiques
LessΤο μάθημα αυτό εξετάζει τρία μυθιστορήματα γνωστών Άγγλων συγγραφέων του 19ου αιώνα, Pride and Prejudice, Hard Times και The Mill on the Floss, με σκοπό να ερευνήσει την πολυπλοκότητα και ελαστικότητα της έννοιας του όρου «ρεαλισμού». Αν και η ρεαλιστική μυθιστοριογραφία είναι αναμφισβήτητα δεσμευμένη σε μια ιστορική πραγματικότητα, ως μορφή αναπαράστασης ο ρεαλισμός δεν μπορεί ποτέ να ταυτιστεί με την πραγματικότητα που αναπαριστά, καθώς τα εργαλεία του, η γλώσσα, οι λέξεις δηλαδή, δεν μπορούν ποτέ να λειτουργήσουν ως τέλειος καθρέφτης. Η σοβαρή ενασχόληση με καθημερινούς ανθρώπους και τις εμπειρίες τους, η γραμμική πλοκή, ο παντογνώστης αφηγητής, οι σφαιρικοί χαρακτήρες, είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που συνήθως προσδίδουμε στη ρεαλιστική γραφή. Όπως θα δούμε όμως, ο βρετανικός ρεαλισμός του 19ου αιώνα παρεκκλίνει από το παραπάνω μοντέλο, καθώς οι βρετανοί ρεαλιστές πειραματίζονται πάνω στις αφηγητικές τεχνικές και ως αποτέλεσμα θέτουν υπό αμφισβήτηση τη δυνατότητα μιας αντικειμ
Το μάθημα αυτό εξετάζει τρία μυθιστορήματα γνωστών Άγγλων συγγραφέων του 19ου αιώνα, Pride and Prejudice, Hard Times και The Mill on the Floss, με σκοπό να ερευνήσει την πολυπλοκότητα και ελαστικότητα της έννοιας του όρου «ρεαλισμού». Αν και η ρεαλιστική μυθιστοριογραφία είναι αναμφισβήτητα δεσμευμένη σε μια ιστορική πραγματικότητα, ως μορφή αναπαράστασης ο ρεαλισμός δεν μπορεί ποτέ να ταυτιστεί με την πραγματικότητα που αναπαριστά, καθώς τα εργαλεία του, η γλώσσα, οι λέξεις δηλαδή, δεν μπορούν ποτέ να λειτουργήσουν ως τέλειος καθρέφτης. Η σοβαρή ενασχόληση με καθημερινούς ανθρώπους και τις εμπειρίες τους, η γραμμική πλοκή, ο παντογνώστης αφηγητής, οι σφαιρικοί χαρακτήρες, είναι μερικά από τα χαρακτηριστικά που συνήθως προσδίδουμε στη ρεαλιστική γραφή. Όπως θα δούμε όμως, ο βρετανικός ρεαλισμός του 19ου αιώνα παρεκκλίνει από το παραπάνω μοντέλο, καθώς οι βρετανοί ρεαλιστές πειραματίζονται πάνω στις αφηγητικές τεχνικές και ως αποτέλεσμα θέτουν υπό αμφισβήτηση τη δυνατότητα μιας αντικειμ
Course Units
Weeks 1 & 2 → Introduction to Realism
Keywords: Realism, rise of the middle class, positivism, novel, Dutch painting, French realist art
Weeks 3 - 5 → Jane Austen, Pride and Prejudice, 1813
Keywords:Landed gentry, irony, female realism, romantic sensibility, Jacobinism, David Hume, John Locke, property, propriety, social mobility, cross-class romance, protofeminist elements, Mary Wollstonecraft, conscientious/conscious realism, photographic realism, materialism, Bakhtin, heteroglossia, focalization
Weeks 6 - 9 → Charles Dickens, Hard Times, 1854
Keywords:Industrial Revolution, Victorian Age, expansion, empire, Macaulay, First Reform Bill, Chartism, free trade, Lancasterian method, utilitarianism, Adam Smith, Thomas Malthus, Jeremy Bentham, Condition-of-England, idiolect, sociolect, grotesque, melodrama, multi-genre status, alienation effect
Week 10 → The Theory of Evolution by Charles Darwin
Weeks 11 - 13 → George Elliot, The Mill on the Floss, 1860
Keywords:G. H. Lewis, evolution, Darwin, social growth, Charles Lyell, romance, uniformitarianism, organic social unity, pshychology, dream narrative, protomoderninst elements, creationism, struggle for existence, sexual selection
Open Academic Course

Num. of Visits : 3359
Num. of Hits : 12882
Calendar
Announcements
- - No existing announcements -