Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

  • Αντικείμενο και έννοιες, τάσεις, Κοινωνιολογία και Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Κοινωνιολογία και Παιδαγωγική (1ο μάθημα)
  • Δομές και λειτουργίες της εκπαίδευσης-Θεσμοθέτηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών στο πλαίσιο της συγκρότησης του εθνικού κράτους-Λειτουργίες και δυσλειτουργίες της εκπαίδευσης (2ο μάθημα)
  • Πολιτική της εκπαίδευσης (3ο μάθημα)
  • Κοινωνία και Εκπαίδευση-Κοινωνικοποίηση και εκπαίδευση (4ο μάθημα)
  • Κοινωνική προέλευση και κοινωνικοποίηση, ρόλος του σχολείου (5ο μάθημα)
  • Κοινωνική ανισότητα-Οικογένεια και υπόβαθρο- ερμηνεία ανισότητας (6ο μάθημα)
  • Ανισότητες στην εκπαίδευση. Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση (7ο μάθημα)
  • Κοινωνική Κινητικότητα (8ο μάθημα)
  • Εκπαίδευση και οικονομία-Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη (9ο μάθημα)
  • Η κοινωνική αναγνώριση της παιδικής ηλικίας (10ο μάθημα)
  • Προβολή ταινίας (11ο μάθημα)
  • Κοινωνιολογία της εκπαιδευτικής γνώσης (12ο μάθημα)
  • Κλείσιμο, προετοιμασία για τις εξετάσεις (13ο μάθημα)

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Διδάσκοντες: Κωνσταντίνος Μπίκος,  Καθηγητής και Ελένη Χοντολίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια

 

Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Αντώνης Χατζηχρήστος

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

  • Αντικείμενο και έννοιες, τάσεις, Κοινωνιολογία και Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Κοινωνιολογία και Παιδαγωγική.
  • Δομές και λειτουργίες της εκπαίδευσης-Θεσμοθέτηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών στο πλαίσιο της συγκρότησης του εθνικού κράτους-Λειτουργίες και δυσλειτουργίες της εκπαίδευσης.
  • Πολιτική της εκπαίδευσης.
  • Κοινωνία και Εκπαίδευση-Κοινωνικοποίηση και εκπαίδευση.
  • Κοινωνική προέλευση και κοινωνικοποίηση, ρόλος του σχολείου.
  • Κοινωνική ανισότητα-Οικογένεια και υπόβαθρο- ερμηνεία ανισότητας.
  • Ανισότητες στην εκπαίδευση. Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση.
  • Κοινωνική Κινητικότητα.
  • Εκπαίδευση και οικονομία-Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη.
  • Η κοινωνική αναγνώριση της παιδικής ηλικίας.
  • Κοινωνιολογία της εκπαιδευτικής γνώσης.

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

Λόγω του εισαγωγικού χαρακτήρα του μαθήματος στα προαναφερθέντα επιστημονικά πεδία, δεν προϋποτίθενται συγκεκριμένες επιστημονικές γνώσεις.

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.

Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.

 

Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία:

Συγγράμματα:

Σουζάνα-Μαρία Νικολάου (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.

Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.

Βιβλιογραφία:

Banks, Olive (χχ). H Kοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Τάσος Δαρβέρης. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής. 

Blackledge, David & Barry Hunt (1994[1985]). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο.

Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.

Κελπανίδης, Μιχάλης (2012). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες και πραγματικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα. 

Κεσίδου, Αναστασία (2008). «Διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια εισαγωγή». Στο: Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (Γυμνάσιο) (επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης-Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία, 21-36.

Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.

Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.

Νικολάου, Γιώργος (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα: Πεδίο.

Νικολάου, Σουζάνα-Μαρία (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.

Νόβα-Καλτσούνη, Χριστίνα (2010). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.

Φραγκουδάκη, Άννα (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Αθήνα: Παπαζήσης.

Χένεκα, Χανς Πέτερ (1989). Βασική κατεύθυνση Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης/μτφρ. Γ. Σ. Κακαλέτρης. Αθήνα: Καστανιώτης.

 

Για το μάθημα έχει γίνει το ιστολόγιο:

http://koinoniologiaauth.blogspot.gr/

 

Ηλεκτρονικές Πηγές στη Βιβλιοθήκη του Α.Π.Θ. σχετικές με το μάθημα, όπου και πληρέστατη ηλεκτρονική αρθρογραφία και βιβλιογραφία:

 

Elsevier (ScienceDirect)

ERIC - Education Resources Information Center

eTwinning

ProQuest Education Journals (ProQuest Central)

SpringerLink

The British Education Internet Resource Catalogue

Δελτίο Εκπαιδευτικής Αρθρογραφίας - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο

Ηλεκτρονικά Περιοδικά με περιεχόμενο επιστημονικό ή σχετικό με εκπαιδευτικά ζητήματα.