Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης
Περίγραμμα
Περιεχόμενο μαθήματος
- Αντικείμενο και έννοιες, τάσεις, Κοινωνιολογία και Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Κοινωνιολογία και Παιδαγωγική (1ο μάθημα)
- Δομές και λειτουργίες της εκπαίδευσης-Θεσμοθέτηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών στο πλαίσιο της συγκρότησης του εθνικού κράτους-Λειτουργίες και δυσλειτουργίες της εκπαίδευσης (2ο μάθημα)
- Πολιτική της εκπαίδευσης (3ο μάθημα)
- Κοινωνία και Εκπαίδευση-Κοινωνικοποίηση και εκπαίδευση (4ο μάθημα)
- Κοινωνική προέλευση και κοινωνικοποίηση, ρόλος του σχολείου (5ο μάθημα)
- Κοινωνική ανισότητα-Οικογένεια και υπόβαθρο- ερμηνεία ανισότητας (6ο μάθημα)
- Ανισότητες στην εκπαίδευση. Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση (7ο μάθημα)
- Κοινωνική Κινητικότητα (8ο μάθημα)
- Εκπαίδευση και οικονομία-Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη (9ο μάθημα)
- Η κοινωνική αναγνώριση της παιδικής ηλικίας (10ο μάθημα)
- Προβολή ταινίας (11ο μάθημα)
- Κοινωνιολογία της εκπαιδευτικής γνώσης (12ο μάθημα)
- Κλείσιμο, προετοιμασία για τις εξετάσεις (13ο μάθημα)
Διδάσκοντες
Διδάσκοντες: Κωνσταντίνος Μπίκος, Καθηγητής και Ελένη Χοντολίδου, Αναπληρώτρια Καθηγήτρια
Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Αντώνης Χατζηχρήστος
Μαθησιακοί στόχοι
- Αντικείμενο και έννοιες, τάσεις, Κοινωνιολογία και Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης, Κοινωνιολογία και Παιδαγωγική.
- Δομές και λειτουργίες της εκπαίδευσης-Θεσμοθέτηση των εκπαιδευτικών διαδικασιών στο πλαίσιο της συγκρότησης του εθνικού κράτους-Λειτουργίες και δυσλειτουργίες της εκπαίδευσης.
- Πολιτική της εκπαίδευσης.
- Κοινωνία και Εκπαίδευση-Κοινωνικοποίηση και εκπαίδευση.
- Κοινωνική προέλευση και κοινωνικοποίηση, ρόλος του σχολείου.
- Κοινωνική ανισότητα-Οικογένεια και υπόβαθρο- ερμηνεία ανισότητας.
- Ανισότητες στην εκπαίδευση. Επίδοση στο σχολείο και κοινωνική προέλευση.
- Κοινωνική Κινητικότητα.
- Εκπαίδευση και οικονομία-Εκπαίδευση και οικονομική ανάπτυξη.
- Η κοινωνική αναγνώριση της παιδικής ηλικίας.
- Κοινωνιολογία της εκπαιδευτικής γνώσης.
Προαπαιτούμενα
Λόγω του εισαγωγικού χαρακτήρα του μαθήματος στα προαναφερθέντα επιστημονικά πεδία, δεν προϋποτίθενται συγκεκριμένες επιστημονικές γνώσεις.
Βιβλιογραφία
Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Επιπλέον συνιστώμενη βιβλιογραφία:
Συγγράμματα:
Σουζάνα-Μαρία Νικολάου (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.
Βιβλιογραφία:
Banks, Olive (χχ). H Kοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Τάσος Δαρβέρης. Θεσσαλονίκη: Παρατηρητής.
Blackledge, David & Barry Hunt (1994[1985]). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης/μτφρ. Μαρία Δεληγιάννη. Αθήνα: Μεταίχμιο.
Δαμανάκης, Μιχάλης (επιμ.) (2003). Η εκπαίδευση των παλιννοστούντων και αλλοδαπών μαθητών στην Ελλάδα: διαπολιτισμική προσέγγιση. Αθήνα: Gutenberg.
Κελπανίδης, Μιχάλης (2012). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες και πραγματικότητα. Αθήνα: Ελληνικά Γράμματα.
Κεσίδου, Αναστασία (2008). «Διαπολιτισμική εκπαίδευση: μια εισαγωγή». Στο: Ένταξη παιδιών παλιννοστούντων και αλλοδαπών στο σχολείο (Γυμνάσιο) (επιμ.), Οδηγός επιμόρφωσης-Διαπολιτισμική εκπαίδευση και αγωγή. Θεσσαλονίκη: Λιθογραφία, 21-36.
Μιχαλακόπουλος, Γιώργος (2000). Κοινωνιολογία και εκπαίδευση: προσεγγίσεις στην κοινωνιολογική διερεύνηση της εκπαίδευσης και της εκπαιδευτικής πράξης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Mühlbauer, K.R. (1995). Κοινωνικοποίηση: θεωρία και έρευνα/μτφρ. Δημήτρης Δημοκίδης. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδης.
Νικολάου, Γιώργος (2011). Ένταξη και εκπαίδευση των αλλοδαπών μαθητών στο δημοτικό σχολείο. Αθήνα: Πεδίο.
Νικολάου, Σουζάνα-Μαρία (2006). Θεωρητικά ζητήματα στην Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Νόβα-Καλτσούνη, Χριστίνα (2010). Κοινωνιολογία της εκπαίδευσης. Αθήνα: Gutenberg.
Φραγκουδάκη, Άννα (1985). Κοινωνιολογία της Εκπαίδευσης: θεωρίες για την κοινωνική ανισότητα στο σχολείο. Αθήνα: Παπαζήσης.
Χένεκα, Χανς Πέτερ (1989). Βασική κατεύθυνση Κοινωνιολογίας της Εκπαίδευσης/μτφρ. Γ. Σ. Κακαλέτρης. Αθήνα: Καστανιώτης.
Για το μάθημα έχει γίνει το ιστολόγιο:
http://koinoniologiaauth.blogspot.gr/
Ηλεκτρονικές Πηγές στη Βιβλιοθήκη του Α.Π.Θ. σχετικές με το μάθημα, όπου και πληρέστατη ηλεκτρονική αρθρογραφία και βιβλιογραφία:
ERIC - Education Resources Information Center
ProQuest Education Journals (ProQuest Central)
The British Education Internet Resource Catalogue
Δελτίο Εκπαιδευτικής Αρθρογραφίας - Παιδαγωγικό Ινστιτούτο
Ηλεκτρονικά Περιοδικά με περιεχόμενο επιστημονικό ή σχετικό με εκπαιδευτικά ζητήματα.