Διδάσκοντες

Διδάσκοντες

Διδάσκων: Γεώργιος Ζωγραφίδης, Αναπληρωτής Καθηγητής

Σύνδεσμος σε βιογραφικό σημείωμα: http://www.edlit.auth.gr/scientific/zografidis

 

Συνεργάτης Ανάπτυξης Περιεχομένου: Ματίνα- Ιωάννα Κυριαζοπούλου

Περιεχόμενο μαθήματος

Περιεχόμενο μαθήματος

Εισαγωγικά στοιχεία για τη θεματική της διδασκαλίας της φιλοσοφίας (1η ενότητα). Το διδακτό της φιλοσοφίας (2η ενότητα). Η ιστορία της διδασκαλίας της φιλοσοφίας, από την αρχαιότητα έως σήμερα (3η ενότητα). Η παρουσία της φιλοσοφίας στη Μέση Εκπαίδευση, στην Ελλάδα (4η ενότητα) και σε άλλες χώρες (5η ενότητα). Η φιλοσοφία στο Πανεπιστήμιο, στην Ελλάδα (6η ενότητα) και στο αγγλοσαξωνικό και το ευρωπαϊκό μοντέλο (7η ενότητα). Η διδασκαλία της φιλοσοφίας σήμερα: κλάδοι φιλοσοφίας (8η ενότητα) και τύποι/μέθοδοι διδασκαλίας (9η ενότητα). Η διδασκαλία της φιλοσοφίας στην ελληνική Μέση Εκπαίδευση: αναλυτικό πρόγραμμα (10η ενότητα). Η διδασκαλία της φιλοσοφίας εκτός ακαδημαϊκών θεσμών: (11η ενότητα).

Μαθησιακοί στόχοι

Μαθησιακοί στόχοι

Σκοπός του μαθήματος είναι η κατανόηση από τους/τις φοιτητές/τριες της προβληματικής της διδασκαλίας της φιλοσοφίας στη συγχρονική και τη διαχρονική διάστασή της, και η εξοικείωση με τα ζητήματα της διδακτικής της φιλοσοφίας.

Οι φοιτητές/τριες αναμένεται ότι θα είναι σε θέση:

  • να γνωρίσουν τις κύριες αντιλήψεις για το διδακτό της φιλοσοφίας και να τις εντάσσουν στο φιλοσοφικό τους πλαίσιο,
  • να κατανοήσουν μέσα από την ιστορική επισκόπηση της διδασκαλίας της φιλοσοφίας το πώς αυτή προϋποθέτει και προχωρεί παράλληλα με την ίδια την ιστορία της φιλοσοφίας,
  • να μάθουν τρόπους και μεθόδους διδασκαλίας της φιλοσοφίας, ώστε να ασκηθούν σε προτάσεις διδασκαλίας,
  • να κατανοήσουν ότι η διδασκαλίας της φιλοσοφίας είναι (εκτός από παιδαγωγικό) ένα σημαντικό φιλοσοφικό πρόβλημα, και να την αντιμετωπίζουν (και στην επαγγελματική τους καριέρα) ως τέτοιο.

Ομάδα στόχος

Ομάδα στόχος

Οι φοιτητές του Τμήματος Φιλοσοφίας και Παιδαγωγικής: κατεύθυνση Φιλοσοφίας (κατ’ επιλογήν υποχρεωτικό), κατεύθυνση Παιδαγωγικής (ελεύθερη επιλογή).

Φοιτητές των Τμημάτων Φιλολογίας και Ιστορίας & Αρχαιολογίας (κατ’ επιλογήν).

Ενδιαφερόμενοι για τη θεματική περιοχή της Φιλοσοφίας και τη διδακτική φιλολογικών μαθημάτων.

Προτεινόμενα συγγράμματα

Προτεινόμενα συγγράμματα

  1. Γ. Τζαβάρας, Εγχειρίδιο φιλοσοφίας. Αθήνα: Τυπωθήτω, 2006.
  2. Μ. Βενέτη, Η διδασκαλία της φιλοσοφίας. Αθήνα: Παπαδήμας, 2001.
  3. Ε.-Α. Παρασκευοπούλου-Κόλλια, Διδάσκοντας φιλοσοφία σε μη φιλοσόφους. Θεσσαλονίκη: Κυριακίδη, 2012.

Βιβλιογραφία

Βιβλιογραφία

Γενικά έργα

Canguilhem, G. (επιμ.), The Teaching of Philosophy. Παρίσι: Unesco, 1953.

Derrida, J., Du droit à la philosophie. Παρίσι: Galilée, 1990.

Fey, E. (επιμ.), Beiträge zum Philosophie-Unterricht in europäischen Ländern. Münster: Aschendorff, 1978.

Hamlyn, D.W., Being a Philosopher. Λονδίνο: Routledge, 1992.

Kasachkoff, T. (επιμ.), In the Socratic Tradition: Essays on Teaching Philosophy. Λονδίνο: Rowman & Littlefield, 1998.

Lipman, M., Philosophy goes to school. Φιλαδέλφεια: Temple UP, 1988.

Tozzi, M. κά., Apprendre à philosopher dans les lycées d’aujourd’hui. Παρίσι: Hachette, 1992.

Ειδικά περιοδικά: Φιλοσοφία και παιδεία, Teaching Philosophy, Zeitschrift für die Didaktik der Philosophie und Ethik, L’enseignement philosophique

 

Ιστορία της διδασκαλίας της φιλοσοφίας

Γιαννικόπουλος, Α., Ιστορία της ελληνικής εκπαίδευσης, τόμ. 1-2. Αθήνα: Γρηγόρης, 1988, 1992.

Goff, J. Le., Οι διανοούμενοι στο Μεσαίωνα. Αθήνα: Κέδρος, 2002.

Βώκος, Γ., Φιλοσοφία και εκπαιδευτική πολιτική. Αθήνα: Λωτός, 1987.

Poucet, Β., Enseigner la philosophie. Παρίσι: CNRS, 2002.

 

Η φιλοσοφία στη νεοελληνική εκπαίδευση

Αντωνίου, Δ., Τα προγράμματα της Μέσης Εκπαίδευσης (1833-1929), 3 τόμ. Αθήνα : ΓΓΝΓ, 1987-89.

Βενέτη, Μ., Αντιλήψεις για το έργο και τη διδασκαλία της φιλοσοφίας κατά την περίοδο του νεοελληνικού Διαφωτισμού. Αθήνα, 2002.

Γλυκοφρύδη-Λεοντσίνη, Α., «Η διδασκαλία της φιλοσοφίας στο Πανεπιστήμιο Αθηνών κατά τον 19ο αιώνα», στο: Η φιλοσοφία στα Βαλκάνια σήμερα. Αθήνα: Καρδαμίτσα, 1994, 191-206.

Δημητράκος, Γ., Η φιλοσοφία στη Μέση Εκπαίδευση. Αθήνα: Gutenberg, 1993.

Ζωγραφίδης, Γ., «Το μάθημα της φιλοσοφίας στη Μέση Εκπαίδευση», Θαλλώ 13 (2002) 113-134.

Μοσχονάς, Σ., Τα φιλοσοφικά μαθήματα στο Γυμνάσιο και το Λύκειο. Αθήνα 1993.

Φιλοσοφία. Θεσσαλονίκη: Φιλόλογος (Βιβλιοθήκη του "Φιλόλογου"), 2000.

Προαπαιτούμενα

Προαπαιτούμενα

Δεν υπάρχουν τυπικά προαπαιτούμεν α μαθήματα. Ωστόσο, επειδή πρόκειται για μάθημα κατεύθυνσης, συνιστάται οι φοιτητές/τριες της Κατεύθυνσης Φιλοσοφίας του Τμήματος να έχουν παρακολουθήσει τα μαθήματα κορμού φιλοσοφίας, καθώς και ορισμένα μαθήματα φιλοσοφικών κειμένων (ΦΚ).